میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی جامعه گزارش
تاریخ انتشار : شنبه ۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۳
 
 
مدیریت آلودگی هوا با کاهش بودجه مترو کلانشهرها!
همچنان برای باد دعا کنید
همچنان برای باد دعا کنید
 

نفس مردم کلان‌شهر به شماره افتاده وعده پشت وعده می‌دهند که هوا را خوب می‌کنیم!! می‌گویند مدیریتی ثابت و ۱۵ ساله جواب می‌دهد اما یک‌سوم زمانشان رفته و هیچ اتفاقی نیفتاده، خانم سبزپوش می‌گفت مردم باید عادت کنند و آقای کلانتری می‌گوید دعا کنید باد بیاید!!
هر دو رئیس سازمان محیط‌زیست در دولت تدبیر و امید پاسخ ندادند که چرا اگر قرار است برای باد آمدن دعا کرده و به وضع موجود رضایت دهیم چرا می‌خواهند حقوق و بودجه بیت‌المال را به سازمانی به نام محیط‌زیست تزریق کنند و مدام از کمبود بودجه گلایه می‌کنند؟! کسی نبود که بگوید آیا برای در انتظار باد نشستن هم باید به رئیس مذکور بودجه بدهند؟! اما حالا انگار دولت که بارها با انتقاد از عملکرد شهرداری دوره قبل بر توسعه حمل‌ونقل عمومی تاکید می‌کرد و حتی خود رئیس دولت بعد از یک روز متروسواری اعلام کرد که باید این وسیله همراستا با محیط‌زیست توسعه یابد حالا در لایحه بودجه سال ۹۷ اعتبارات مترو را به ۵۰ درصد تقلیل داده است؟! حتما الان هم کسی نیست که پاسخ دهد با این رقم بودجه چطور می‌توان آلودگی هوا کنترل کرد آیا باید برای مهار آلودگی تنها در انتظار باد بنشینیم؟!
در روزهایی که مردم کلانشهرهای ایران و به ویژه پایتخت‌نشینان از ابتدایی‌ترین حق شهروندی خود یعنی نفس کشیدن محروم هستند دولت باتدبیر تنها نشسته و هر کدام از مسئولین مردم را به چیزی حواله می‌دهند. متولی اصلی اقدام جدی در این زمینه یعنی رئیس سازمان محیط زیست مردم را به دعا برای وزش باد حواله می‌دهد و دیگر متولیان امر تنها راه چاره را در تعطیلی دیرهنگام مدارس آن هم فقط برای خردسالان می‌بینند.
دولت و مسئولین امر به جای راهکار درست و حل این معظل چندین و چندساله کارها و اقداماتی عجیب‌تر انجام می‌دهند. که به طور نمونه و در جدیدترین اقدام در بودجه سال آینده سهم متروی کلانشهرها کاهش ۵۰ درصدی داشته است.
اینکه متولیان اصرار بر فرهنگسازی برای مردم در جهت استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی دارند و عدم استفاده از خودروهای شخصی و به ویژه خودروی تک‌سرنشین دارند. باید برای این مسئولین کلاسی در داخل همین کابین‌های مترو گذاشت تا برای‌شان فرهنگسازی بشود که نباید چندین و چند سال به خاطر اختلاف با شهردار وقت حق مردم پایتخت را خورد و بودجه و پول حمل‌ونقل عمومی را پرداخت نکرد و حالا بودجه سال آینده این ناوگان را به صورت فاحش کاهش داد.
متروهای تهران همین الان هم انواع و اقسام ایرادات را دارد که همه و همه به خاطر کمبود واگن است. فشار حاصل از جمعیت اضافی و همین طور فاصله زیاد بین دو قطار در بعضی از خط‌ها چیزهایی است که لازمه مدیریت بهتر و تزریق بودجه بیشتر برای تشویق مردم در زمینه استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌باشد.
اما در این چند سال دولت پولی را به شهرداری تهران پرداخت نکرد تا مردم با انتخاب شهرداری از هم‌طیفی‌های پاستورنشینان روزهای بهتری را برای پایتخت تصور کنند. اما می‌توان گفت تنها ورود شهردار پس از ۱۶ سال اقدام دولت در این زمینه بود و شهرداری هم به جای افتتاح و یا اقدامی جدید که به چشم مردم بیاید کرایه‌ها و بلیت‌های ناوگان عمومی را گران‌تر کرد.

بررسی برنامه‌های ۴ سال آینده مترو تهران در کمیسیون عمران مجلس
دولت در بودجه سال آینده خود سهم متروی کلانشهرها را ۵۰ درصد کاهش داد. این درحالی است که دیون سال گذشته خود را در زمینه حمل‌ونقل ریلی درون شهری به درستی پرداخت نکرده است و هر بار برای پرداخت وعده داده است.
طی نشستی که با حضور محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و علی امام رئیس هیات مدیره اتحادیه قطار شهری کلانشهرهای کشور برگزار شد، برنامه‌های ۴ سال آینده مترو تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و بر حمایت بیشتر از روند توسعه مترو کلانشهرها تاکید شد.
علی امام مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه که همزمان ریاست هیات مدیره اتحادیه قطار شهری کلانشهرهای کشور را نیز برعهده دارد، در جلسه رو در رو با رئیس کمیسیون عمران مجلس، خواستار حمایت‌های بیشتر دولت و مجلس از حمل‌ونقل ریلی و در صورت امکان اعمال اصلاحاتی در لایحه بودجه مترو کلانشهرها از جمله تهران برای سال ۱۳۹۷ شد. البته لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ که توسط دولت ارائه شده و بخشی از آن در کمیسیون عمران مجلس مراحل پایانی بررسی را می‌گذراند، در ادامه به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود.
استفاده از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در لایحه بودجه برای چاپ و انتشار اوراق مشارکت، یکی از پیشنهادهای مربوط به تامین اعتبار برای طرح‌های عمرانی است که در نشست اخیر مورد تاکید قرار گرفت.
گفتنی است علی‌رغم اذعان تمام کارشناسان به لزوم و ضرورت توسعه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری به عنوان یکی از مصادیق بارز و تاثیرگذار گسترش حمل‌ونقل عمومی در کلانشهرها که کاهش ترافیک و آلودگی هوا را به دنبال دارد، بودجه پیشنهادی دولت برای مترو کلانشهرهای کشور در سال ۹۷ به طور متوسط ۵۰ درصد کاهش یافته است که امید می‌رود با رایزنی‌های صورت گرفته، مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های مرتبط با موضوع در این امر تجدیدنظر کنند.
در تهران نیز بودجه ۱۰۱ میلیارد تومانی اختصاص یافته از سوی دولت به مترو، برای سال ۱۳۹۷ به میزان ۳۶ درصد کاهش یافته و به مرز ۶۵ میلیارد تومان رسیده است البته از همین مبلغ ۱۰۱ میلیارد تومان سال‌جاری نیز فقط حدود ۵۰ درصد آن تا به امروز تحقق یافته است.

نویسنده: محسن رجبی

کد مطلب: 102499
 
Share/Save/Bookmark