میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی جامعه گزارش
تاریخ انتشار : جمعه ۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۵۷
 
 
گرو کشی‌های جناحی به خیابان رسید!
ترافیک هم سیاسی شد
ترافیک هم سیاسی شد
 

قرار بود همه چیز اصلاح شود، قرار بود مدیر اتوبوسی، نگاه تند جناحی و برخورد سیاسی صرف نداشته باشیم، قرار بود زندگی مردم و سانتریفیوژ بچرخد، قرار بود برجام آب خوردن مردم و آلودگی هوا و همه مشکلات را با هم حل کرد، منتظر هم اندازه شدن نرخ دلار و ریال بودیم اما هیچی آنطور که پیش بینی می کردند پیش نرفت تازه همه چیز سیاسی شده، اگر بگویی حقوق نجومی می گویند املاک نجومی فلان جناح رقیب را ببین! اگر بگویی آلودگی هوا می گویند فلان آدم جناح رقیب باعثش شده و حالا هم به جای پاسخگویی درباره وامهای غیرکارشناسانه که حجم خودروهای کلان شهرها را تا جایی بالا برد که خیابان‌های قفل‌تر شده‌اند، به جای پاسخگویی درباره کمک نکردن به حمل و نقل عمومی موضوع را سیاسی کرده و از ترس محبوبیت فلان آقا یا فلان مسئول سعی در بزرگ نمایی ایرادات فلانی می کنند، اصلا هم فکر مردمی نیستند که هر روز با افشاگری جناحی علیه جناح دیگر اعتمادشان را مسئولان سیاسی بیشتر از دست می دهند.
حالا ترافیک هم سیاسی شده به قدری که به جای حل معضل وعوامل موثر در پدید آمدن و رفع این عوامل یکی از ساخت و سازای اتوبانهای میلیاردی ایراد می گیرد و دیگری از تونلهای غیر کارشناسی آن یکی هم خودروسازی را هدف می گیرد بی آنکه راه حلی برای این خیابانها که حالا به پارکینگهای بزرگ تبدیل شده اند پیشنهاد دهند.
در حوزه اجتماعي و جايي كه سود و زيان مردم وجود دارد رفتار غير علمي و سياسي نتيجه اش تلخ كامي مردم خواهد شد.

بی توجهی دولت‌ها به حمل و نقل عمومی
اما در همین رابطه معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با انتقاد از فشارهاي سياسي و رسانه اي به بهانه موضوع ترافيك گفت: ترافیک در تهران مسئله ای با قدمت بیش از نیم قرن است. مسئله ای که کم و بیش تمام کلانشهر‌های دنیا با آن روبرو بوده و هستند كه يا به راه حلی برای آن رسیده اند و آن را مدیریت می کنند و یا به عنوان دردی مزمن با آن دست و پنجه نرم می کنند. معاون حمل و نقل شهرداری تهران: ترافیک را سیاسی نکنیم
مازيار حسيني افزود: ترافیک در تمام دنیا یک مهندسی تخصصی است با صورت مسئله و راه حل‌های تخصصی مشخص . وقتي علت ترافيك روشن باشد راه حل آن نيز مشخص است .در حوزه اجتماعي و جايي كه سود و زيان مردم وجود دارد رفتار غير علمي و سياسي نتيجه اش تلخ كامي مردم خواهد شد.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران اضافه كرد: هر مسئله تخصصی که از بعد علمی خود خارج شده و با هشتک‌ها و برچسب‌های اقوا کننده، افکار عمومی را در جهت اهداف سیاسی جریان‌های مختلف به بازی بگیرد در نهایت شهر و جامعه را وارد یک بازی باخت باخت خواهد کرد. همه آنان كه با موضوع تهران و ترافيك آن اشنايي دارند مي دانند اين شهر از خودرو اشباع شده است و معابر پایتخت هم بیش از این توان رقابت با تیراژ تولید خودروهای داخلی و خارجی را ندارد.
دكتر حسيني گفت: حمل و نقل عمومی پایتخت در تمام این سالها بار بی توجهی دولت‌ها را بر دوش کشیده و با محروم شدن از سهم مردم تهران از بودجه كشوري ، تنها از جیب شهروندان تهرانی تغذیه شده است. اگر خطوط متروی تهران، خطوط BRT ، توسعه و تكميل شبكه بزرگراهي و همه آنچه در این سالها در مسیر توسعه حمل و نقل عمومی شهر تهران اتفاق افتاده قرار بود دچار همین بازی‌های سیاسی شود معلوم نبود الان تهران در چه وضعیتی قرار داشت.
وي تاكيد كرد: بازی‌های سیاسی باید در میدان‌های سیاسی دنبال شود که اگر جز این باشد و این بازی‌ها راه به میدان زندگی روزمره مردم پیدا کنند خیانتی نا بخشودنی مرتکب شده ایم و آیندگان در مورد امروز ما قضاوتی تلخ خواهند داشت.
حسيني اضافه كرد: در روزهایی که همه جا پر شده از توصیف‌های کاریکاتور گونه از ترافیک پایتخت فقط کافی است که هرکس با شروع از خود بپرسد برای کاهش ترافیک تهران چه کرده است؟ سری به ایستگاه‌های متروی تهران بزند، مترو و اتوبوس سوار بشود و یا در مرکز کنترل ترافیک شاهد باشد که در طول شبانه روز معابر شهر چگونه از خودرو‌ها پرو خالی شده و یا مرز انفجار می رسد. راه حل ترافیک تهران همان قوانين مصوب شده و اجرا نشده و تغيير فرهنگ ترافيك است . دادن
آدرس‌های غلط به مردم تنها این مسئله تخصصی را به دردی مزمن تبدیل خواهد کرد که هیچکس از آن سودی نخواهد برد.

مردم بهتر می توانند آسیب شناسی کنند
اما در ادامه مهدی ذاکری رییس شورای اطلاع رسانی شهرداری تهران تصریح کرد: از عضو شورای شهر بعید است که عوامل بدیهی ترافیک تهران را نادیده بگیرد و آن را به یک عامل موهوم و کذب نسبت دهد. ایشان و دیگر اعضای محترم شورای شهر در طول سال‌های گذشته بارها درخصوص عوامل روشن ترافیک تهران در صحن شورا صحبت کردند.
وی ادامه داد: مگر می توان ورود روزانه حدود هزار خودرو به این شهر را نادیده گرفت. عدم رعایت تکالیف قانونی برای خروج خودروهای فرسوده را نادیده گرفت و آن وقت با انتشار توهم یک توطئه آن هم در روزهای گذشته زخم کهنه این شهر را ساختگی دانست.
رییس شورای اطلاع رسانی شهرداری تهران افزود: مگر راه حل ریشه ای ترافیک تهران جز توسعه حمل و نقل عمومی راه دیگری دارد؟ مگر منتخبان محترم شورای شهر بارها از تلاش شبانه روزی حدود بیست هزار کارگر مترو در سه شیفت در زیرزمین تقدیر نکردند؟ مگر در این شهر هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح نمی‌شود؟ مگر اعضای محترم شورای شهر از بی توجهی دولت به تکالیف خود در قبال توسعه حمل و نقل عمومی مانند اعتبارات مترو و تحویل واگن و ... همیشه شکایت نمی‌کنند؟ مگر در صحن شورا بارها نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های پربازدید در شهر هشدار ندادند؟ پس این اظهارنظرهای عجیب چه معنی دارد؟
مهدی ذاکری افزود: این سخنان فقط شان گوینده را تخفیف می دهد. چون مردم قطار میلیونی خودروها در شهر را می بینند و صرفا به این خیال پردازی‌ها به دیده حیرت می نگرند که چقدر عضو شورا نسبت به درد همیشگی این شهر غریبه است.
ذاکری تاکید کرد: مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورای شهر با اختصاص سهم عمده بودجه شهر به توسعه حمل و نقل عمومی شبانه روزی برای حل این معضل تلاش می کند. اما متاسفانه برخی به جای همکاری در جهت رفع این معضل و پیگیری مطالبات به حق شهروندان به دنبال حاشیه سازی هستند. 

سوشیانت آسمانی

کد مطلب: 97927
 
Share/Save/Bookmark