يکشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۸
کد مطلب : 107288

علل و عوامل موثر در شکل گیری افراطی گری و خشونت

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، پیام اسلام خواهی...
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، پیام اسلام خواهی، عدالت طلبی، ظلم ستیزی، استقلال طلبی و آزادی خواهی ملت بزرگ ایران نگاه ملت های تشنه حقیقت را به سوی خود جلب نمود و بارقه امیدی برای آنها گشود.
این حرکت عظیم و موج بیداری مردم خسته از ظلم و جور و حقارت ایران، انقلابی در باورها و ارزشهای آنان ایجاد کرد که عمق نفوذ آن تا حیاط خلوت قدرت های استکباری دنیا رسید. پیام ملت ایران که نشآت گرفته از اسلام ناب محمدی (ص) بود بیداری دیگر ملت ها را در پی داشت و نام امام خمینی (ره) قلب ملت های خسته از بی عدالتی ها، ظلم و ذلت را به این نقطه الهام بخش از جهان جلب نمود.
این تحول در میان ملت های دیگر موجب نگرانی قدرت های استکباری شده و آنها به فکر طراحی نقشه ای برای انحراف این بیداری در میان ملت ها و جایگزین شدن چهره ای دیگر از اسلام با اسلام ناب محمدی (ص) که ایران منادی آن است شد.
روند رو به رشد اسلام گرایی در جهان بخصوص در آمریکا واروپا انگیزه سردرمداران کفر را بیش از پیش نمود تا با نمایش چهرای غیرواقعی و خشن از اسلام علاوه بر اینکه این روند را کند نمایند، کشور های اسلامی را درگیر اختلافات میان خود و درگیری های داخلی نمایند و ارکان تسلط خود را بر ملت های مسلمان مستحکم تر کنند.
یکی از زمینه های تحقق این توطئه استفاده از شرایط فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مسلمانان و سوق دادن برخی از آنان به سوی افراطی گری و خشونت بود.
حال باید دید زمینه های بروز خشونت و افراطی گری در جهان اسلام چیست؟
افراطی گری زمینه ها و عوامل متعددی از جمله فرهنگی-اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژیک دارد.

زمینه های اجتماعی
در جوامع غربی در اثر تبلیغات سوء علیه اسلام، نسل سوم و چهارم مسلمانان منزجر از مادی گرائی و فرد گرائی غربی، احساس بی هویتی، تحقیر، سرخوردگی، از خود بیگانگی و تضاد در خانواده و جامعه می کنند و لذا بدنبال یافتن هویت اصیل خود می باشند.
در این بین جریان های افراطی با آموزه های غلط از اسلام و پشتیبانی سازمانهای جاسوسی با تغذیه فکری مخاطبین خود بر بسترهای اجتماعی سوار شده و احساس تنهائی، نارضایتی اجتماعی و بیگانگی در جوامع غربی را تشدید نموده و موجب می شوند این نسل از مسلمانان مشکلا ت خود را از منظر فرهنگی و قومی ببینند و سبب رانده شدن بیش از پیش آنان از جریان اصلی جامعه شوند.
برداشت های غلط از اسلام نیز توهم مبارزه با وضعیت کنونی و وعده آینده آرمانی را به این جوانان القاء می کند.

فقر، محرومیت و بی کاری
یکی از زمینه های سوء استفاده دشمنان اسلام، وضعیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در برخی کشور های مسلمان است و تبلیغات سوء آنان، متهم اصلی در فقر و محرومیت و بیکاری را نظام اسلامی معرفی می کند. این تصویر سازی دروغین سبب ایجاد انگیزه در برخی افراد نا آگاه برای حرکت به سوی افراطی گری و خشونت در این جوامع می شود.
منطق قدرت، کسب ثروت، لذت و قدرت:
از جمله عوامل موثر در توسل به خشونت پیروی از هواهای نفسانی می باشد. جریانات افراطی هر چند به ظاهر آرمان های بلند دارند لیکن به دلیل اینکه از قدرت منطق و قابلیت اغناء افکار و اندیشه ها برخوردار نیستند و از سوی دیگر انگیزه های رسیدن به حکومت، ثروت و لذت دارند به خشونت ، اسلحه و زور متوسل می شوند. هر وقت منطق قدرت جای خود را با قدرت منطق عوض کند اسلحه و خشونت به میان می آید.

زمینه های ایدئولوژیک
جریانهای افراطی وسازمانهای پشتیبان آنها با سوء استفاده از درک سطحی نسل مزبور از اسلام و شرایط فرهنگی و اجتماعی و سیاسی جهان اسلام و توسل به برداشت های غلط، از اسلام چهرای خشن به جهانیان معرفی می کنند.آنان با القاء آموزه های افراطی از جهاد در اسلام، علاوه بر انحراف شاگردان مکتب خود، مسبب اسلام هراسی در جهان هستند.
برای جهاد باید به آیات قرآن، سیره پیامبر اسلام (ص) و فقه اسلامی مراجعه کرد. بنده خود از حضرت آیت الله علامه سید مرتضی عسگری(ره) شنیدم که می فرمود در کجای تاریخ داریم که در زمان حضرت رسول برای گسترش اسلام به دیگر کشورها تجاوز می کردند و پا بر سر مردم می گذاشتند و تهدید به مرگ می کردند تا فرد اسلام آورد؟ دستور اسلام بر عدالت است. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامينَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا يَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلي‏ أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوي‏ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ (سوره مائده آیه ۸). اسلام هم دین صلح است و هم دین جنگ. صلح در شرایطی که با احترام متقابل باشد و جنگ در شرایطی که طرف مقابل متخاصم و ظالم باشد. قرآن جنگ ابتدائی را مجاز نمیداند و تنها دفاع را توصیه می کند. در اسلام تجاوز بدون علت و برای کسب سرزمین و ثروت و اسارت اقوام دیگر مردود است و باید در مقابل آن ایستاد. الَّذينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلاَّ أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّهُ وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ يُذْکَرُ فيهَا اسْمُ اللَّهِ کَثيراً وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيزٌ . همانها که از خانه و شهر خود ، به ناحق رانده شدند ، جز اینکه می گفتند: «پروردگار ما ، خدای یکتاست!» و اگر خداوند بعضی از مردم را بوسیله بعضی دیگر دفع نکند ، دیرها و صومعه ها ، و معابد یهود و نصارا ، و مساجدی که نام خدا در آن بسیار برده می شود ، ویران می گردد! و خداوند کسانی را که یاری او کنند ( و از آیینش دفاع نمایند ) یاری می کند خداوند قوی و شکست ناپذیر است. سوره حج آیه ۴۰.
در اسلام برای جنگ شرایطی وجود دارد از جمله اگر قومی به قوم دیگر حمله و تجاوز کرد قوم مظلوم و مورد تجاوز باید دفاع کند. همچنین اگر به ملت مسلمانی حمله شود و مورد تجاوز قرار گیرند مسلمانان دیگر باید به دفاع از مظلوم برخیزند و این امر مقدس تر از دفاع از میهن و کشور خود است زیرا ریشه در دفاع از حقیقت وانسانیت دارد. وَ ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصيراً. و شما را چه شده که در راه خدا و ( نجات ) مستضعفان ( ناتوان داشته شدگان ) از مردان و زنان و کودکان ( از مسلمین مکه که در سلطه مشرکین آن روز بودند و هر مستضعفی که در سلطه مستکبران هر عصر می باشد ) نمی جنگید (سوره نساء آیه ۷۵) از دیگر شرایط جهاد زمانی است که حکومت و یا دستگاهی مانع نشر توحید و اسلام در میان مردم شود. قرآن در جنگ هم رعایت عدالت و پرهیز از ظلم حتی با کافران حربی را سفارش می کند وَ قاتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ الَّذينَ يُقاتِلُونَکُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدينَ(سوره بقره آیه ۱۹۰). وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِکينَ اسْتَجارَکَ فَأَجِرْهُ حَتَّي يَسْمَعَ کَلامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْلَمُونَ و اگر یکی از مشرکان ( تحت تعقیب ) از تو پناه خواست او را پناه ده تا کلام خدا را بشنود سپس او را به جایگاه امنش برسان ، زیرا آنها گروهی هستند که نمی دانند. (سوره توبه آیه ۶). دستور آیات اولیه برای جهاد و نیز آیات برائت نیز در شرایطی است که کفار و منافقین به خدا ایمان نداشته، حرام خدا را حلال و با عمل خود و در دل خود با اسلام و مسلمانان خصومت می ورزیدند. يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنافِقينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصيرُ (سوره تحریم آیه ۹). قاتِلُوا الْمُشْرِکينَ کَافَّةً کَما يُقاتِلُونَکُمْ کَافَّةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقينَ (سوره توبه آیه ۳۶) حتی برخی گفته اند که دستور اسلام بر عدم جنگ با کسانی که به خدا ایمان داشته اند نیز بود. قاتِلُوا الَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لا بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لا يُحَرِّمُونَ ما حَرَّمَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ لا يَدينُونَ دينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذينَ أُوتُوا الْکِتابَ حَتَّي يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَ هُمْ صاغِرُونَ (سوره توبه آیه ۲۹). در اسلام سنت الهی بر این نیست که مردم با زور ایمان اختیار کنند. لا اکراه فی الدین.
این آیات برخی از حدود ۱۰۰ آیه در خصوص جهاد در اسلام هستند که روح حاکم بر آن رعایت عدالت، تقوی و عدم تجاوز و همچنین جنگ و دفاع در برابر ظلم و تجاوز است با شرایطی که بیان شد. این آیات به جنگ مفهوم دفاع داده است آن هم دفاعی مقدس.
آیا جریانات افراطی با مردم مظلوم سوریه و عراق بر اساس دستور اسلام برخورد کردند؟ در کجای دین ظلم و تجاوز به سرزمین و ناموس مردم و غارت اموال آنها و کشتار مردان و زنان و کودکان و کهنسالان جایز است؟
این است نتیجه افراط و خشونت وپیروی از هواهای نفسانی و دوری از دستورات دین مبین اسلام.
جریانات افراطی در جهان اسلام با عملکرد خود علاوه بر اینکه توجهی به تعلیمات قرآنی و اسلامی ندارند اسلام را دین شمشیر معرفی نموده و موجب وهن اسلام و ایجاد اختلاف در جهان اسلام و تضعیف آن شده و حاشیه امنی برای رژیم غاصب صهیونیستی ایجاد می کنند.
نتیجه آنکه بیشترین سود را از افراطی گری دشمنان قسم خورده اسلام می برند.
لذا بازگشت به آموزه های اسلام ناب و تلاش برای ترویج و عمق بخشیدن به آگاهی های دینی و رشد فکری ملت ها آنان را از خطر انحراف و افراطی گری وتفرقه دور می کند.

نویسنده: دکتر جواد محمدی - عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی و مدیر کل دفتر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
https://siasatrooz.ir/vdcdj50fjyt0zx6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی