میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۲
 
 
سیاست روز روند واردات محصولات غذایی را بررسی می‌کند؛
انگشت بازرگانان ایرانی لای در دروازه واردات
انگشت بازرگانان ایرانی لای در دروازه واردات
 

روز گذشته اتاق بازرگانی ایران در بیست و ششمین جلسه هیات نمایندگان اتاق طی اطلاعیه‌ای بابت اعتراض یکی از اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به واردات بیسکویت در جلسه گذشته این اتاق، از وزیر صنعت، معدن و تجارت عذرخواهی شد.
در این اطلاعیه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران ضمن پوزش از وزیر صنعت و مسئولین از کلیه تجار و واردکنندگانی که با رعایت تمامی قوانین فعالیت می‌کنند بابت اعتراض خدا شکر کاظمی عضو هیات نمایندگان این اتاق به واردات بیسکویت عذرخواهی کرد.
گفته می‌شود در جلسه دو هفته پیش اتاق بازرگانی ایران عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران با گذاشتن چند نوع بیسکویت وارداتی بر روی میز هیئت رئیسه به روند واردات بیسکویت به ویژه بیسکویت‌های آلمانی اعتراض کرده بود و در آن جلسه از وزیر صنعت خواست تا از واردات بی‌رویه کالاهای خارجی که منجر به بیکاری جوانان و نابودی تولید داخلی می‌شود جلوگیری شود.
این عضواتاق بازرگانی با بیان اینکه وقتی امکان تولید انواع بیسکویت با بهترین کیفیت و حتی کیفیت صادراتی در داخل کشور وجود دارد چه لزومی دارد که این کالا از کشورهای اروپایی وارد شود اعلام کرده که " وقتی صنایع داخلی ما در رکود به سر می‌برند چرا وزیر باید اجازه واردات صادر کند."
به گفته وی "واردات بی‌رویه کالاهایی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد باعث شده تا تعداد کارگرهای کارخانه رو به تعطیلی هم از ۱۲۰۰ نفر به حدود صد نفر کاهش یابد."

صادرات ۱۰۷ میلیون دلاری
طبق آمارو مستندات موجود تا بهمن ماه سال ۹۵ حدود ۵۸ هزار و ۷۳۳ تن بیسکویت به کشورهای مختلف جهان صادر شده است به این ترتیب براساس صادرات این حجم بیسکویت، درآمد ۱۰۷ میلیون و ۱۶۷ هزار و ۸۰۴ دلاری نصیب کشور شده است.
همچنین ارزش ریالی این میزان صادرات، بالغ بر ۳۳۶ میلیارد و ۶۳۵ میلیون و ۶۲۱ هزار و ۷۲۱ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.
حدود ۵۸ کشور جهان پذیرای بیسکویت ایرانی بوده‌اند که از جمله آنها می‌توان کشورهای کانادا، هلند، ایالات متحده آمریکا، عراق، افغانستان، چین، انگلستان، ایتالیا و بلژیک را نام برد و در بین کشورهای مقصد صادرات، ایالات متحده عربی با خریداری بیش از ۳۵ هزار تن بیسکویت از ایران، درآمد ۶۵ میلیون و ۷۹۱ هزار و ۱۱۱ دلاری را نصیب کشور کرده و بزرگترین مقصد بیسکویت صادراتی به‌شمار می‌رود.
به گفته فعالان این عرصه ارزش افزوده این صنعت و میزان اشتغال‌زایی آن نسبت به صنایع دیگر بالاست به طوریکه تراز تجاری سالانه این صنعت ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته است و فعالان این عرصه مدعی هستند که امروز ایران یکی از صادرکنندگان بزرگ محصولات شیرینی و شکلات به منطقه و کشورهای غربی است.
متولیان این حوزه حجم صادرات شیرینی و شکلات در سال گذشته را که بیسکوییت نیز در جرگه آنها قرار دارد را بیش از ۶۰۰میلیون دلار اعلام می کنند و مدعی هستند که علاوه بر کشورهای حاشیه خلیج فارس بیش از ۶۶ کشور دیگر وارد کننده بیسکویت‌های ایرانی هستند.
البته این گروه درمقابل می‌گویند: محصولات مختلفی در این صنعت به صورت قاچاق وارد کشور می شود و به دلیل واردات از مبادی غیر قانونی و نبود نظارت کافی ثبت نشدن میزان آن آمار دقیقی وجود ندارد و علی رغم اینکه بیش از ۸۰۰ واحد صنعتی مجوز فعالیت در صنعت شیرینی و شکلات صادر شده اما درحال حاضر تنها ۳۰۰ واحد فعال در این زمینه وجود دارد و به دلیل مسائل و مشکلاتی که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند، بسیاری از این واحدها تغییر کاربری داده یا فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.
در میان این گروه هستند فعالانی که اعلام می کنند که بخش اعظمی از مشکلات دراین عرصه به غیر از باز ماندن دروازه‌های واردات به نبود بسته‌بندی باز می‌گردد وآنچه مسلم است بسته‌بندی مناسب، انگیزه لازم برای تولید را به تولیدکنندگان داده و تاحدودی آنان را در مقابل رقبای قدرتمند حفظ و در نهایت تنوع و حق انتخاب بیشتری را برای مشتریان فراهم می‌کند.
به گفته این افراد در عین حال که محصولات ایرانی که از کیفیت یکسانی نسبت به نمونه خارجی برخوردار هستند اما به دلیل نقص در بسته‌بندی و قیمت تمام شده بالا از سوی مشتری مورد اقبال چندانی قرار نمی‌گیرند ضمن اینکه ضعف در اجرای قوانین صادراتی و نقص و خلأ دیگری است که سد راه این مسیر شده است.
این گروه از تولیدکنندگان با بیان اینکه بسیاری از کشورها برای توسعه صادرات یارانه‌های صادراتی دارند و در کنار آن نیز از معافیت مالیاتی برخوردارند اما چنین مواردی برای تولید کنندگان داخلی دیده نمی‌شود وماحصل آن این می‌شود که این افراد واردات را بر صادرات ترجیح می‌دهند. 

ایرانی‌ها کم‌تر از سرانه جهانی "بیسکویت" می‌خورند
حدود ۳ سال پیش موسسه مطالعاتی "فست مارکت ریسرچ" که نهادی تحقیقاتی در حوزه اطلاعات تجاری و ارزیابی‌های اقتصادی به موضوع "سرانه مصرف بیسکویت" در ایران پرداخته و نتایج ارزیابی آن نشان می‌دهد که حجم مصرف سرانه کل بیسکویت در ایران در سال ۲۰۱۳ میلادی تنها ۴۰۰ گرم بوده است. گرایش به مصرف بیسکویت در ایران تنها محدود به کودکان بوده که اصلی‌ترین مشتریان این محصول غذایی محسوب می‌شوند."
در ادامه این ارزیابی آمده است: شرکت بیسکویت "گرجی" اصلی‌ترین تولیدکننده بیسکویت در ایران می‌باشد. سهم ارزش حاصل از فروش محصولات "گرجی" در سال ۲۰۱۳ میلادی ۳۱ درصد بوده است. این شرکت سالهاست که حضوری طولانی مدت در تولید و پخش بیسکویت داشته است. این شرکت از شبکه موثری که در زمینه توزیع دارد بهره می‌برد و محصولاتی قابل دسترسی در مهم‌ترین مناطق شهری ایران را تولید و توزیع می‌کند. با این حال، باید گفت که به دلیل محدود بودن شرکت‌های تولید کننده بیسکویت در ایران نیازهای مشتریان آن محصول به قدر کافی تامین نشده‌اند."

کد مطلب: 100186
 
Share/Save/Bookmark