اگر چه حضور سخنگو در وزارتخانههاي غيرديپلماتيك سابقه خاصي ندارد، اما شايد يكي از اقدامات پسنديده وزير محترم ارشاد تعيين سخنگو براي اين وزارتخانه است. اين انتخاب شايد پاسخي بود به بروز معضل پاسخهاي متعارض و مغاير با واقعيت در تعامل با سوالات خبرنگاران توسط مديران ارشاد كه اتفاقا بيشترين حجم اين تناقضات هم البته بيشتر در سخنان وزير محترم ارشاد خودنمايي ميكرد.
سال گذشته و درپي اكران فيلم «رستاخيز» درويش در كاخ جشنواره فيلم فجر، وزير در مقام حمايت از فيلمي حضور يافت كه اساسا نه مجوز ساخت و نه حمايتهاي انجام شده براي ساخت آن به دوره وزارت وزير دولت تدبير و اميد ارتباطي نداشت. اما وزير خبر از قوت و سلامت اين فيلم داد و آن را مورد حمايت مراجع و علما عنوان نمود.
مدت كمي از اين اظهارات گذشت كه حمايت مراجع و علما از اين فيلم رنگ باخت و بيان اين كلمات از كلام وزير محترم ارشاد تنها حكايت از سخنان نه چندان حكيمانه وي داشت. همين سخنان موج فراواني از انتقادات را به سمت وزيري گسيل داشت كه اساسا در ساخت فيلم «رستاخيز» نقشي نداشت و به سادگي و با پناه بردن به كلام صادقانه و همراهي با انتقادات منطقي ميتوانست در تقويت جايگاه خويش به عنوان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نقشي موثر ايفا نمايد.
اما اين گونه سخنان همچنان ادامه دارد. همين پايان هفته گذشته وزير اعلام نمود كه به علاوه بر مشكلات مالي جايزه فرهنگي جلال را از ۱۱۰ سكه به ۳۰ سكه كاهش داده است و در برابر اين سوال كه اين جايزه داراي مصوبه شوراي عالي انقلاب فرهنگي است، اظهار بياطلاعي كرده بود. اين صحبتها از طرف علي جنتي در شرايطي مطرح شد كه سخنگوي وي در محفلي ديگر و در پاسخ به خبرنگاران از تصويب اين جايزه فرهنگي توسط شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفته بود و علت كاهش آن توسط ارشاد را هماهنگ شدن با ساير جوايز ادبي عنوان نموده بود.
اينگونه اشكالات شايد به جهت عدم سبقه فرهنگي آقاي وزير و فعاليت قاطبه وي در كسوت چريك و ديپلمات بودن وي باشد. اما در آخرين اقدام وزير محترم ارشاد در سفر پنجشنبه گذشته خود به قم و حضور در محضر آيتالله جواديآملي باز هم گزارشي مغشوش دادهاست.
وي با تاكيد به اينكه «از ابتدای تشکیل دولت یازدهم تلاش کردیم در حوزه فرهنگ افراد متدین، متخصص و خارج از جبههگیریهای سیاسی را به کار گیریم» به فعالیتهای این وزارتخانه در حوزه فیلم و سینما اشاره کرد و گفت: در حوزه فیلمهای سینمایی گرفتار فیلمهایی هستیم که در دولت قبل مجوز ساخت گرفتند و مشکلاتی را ایجاد کردند و برای پخش نیازمند اصلاحاتی هستند.
جديترين فيلمهايي كه اكران آنها براي آقاي وزير مسئله ساز شده و او را تا آستانه استيضاح در مجلس شوراي اسلامي پيش برد دو فيلم «قصهها» و «عصباني نيستم» بود.
فيلم قصهها در دولت قبل مجوز سينمايي نداشته است و براي اكران مجوز نمايش سينمايي خود را از مديريت سينمايي دولت يازدهم اخذ نموده است. فيلم «عصباني نيستم» نيز با طرحي اجتماعي مجوز ساخت دريافت كرده اما در غفلت مديران دولت يازدهم در فرآيند ساخت به فيلمي سياه و سياسي تبديل شده است كه هم اينك مجوز اكران آن با مشكلات جدي مواجه شده است.
اين سخنان جنتي اما حالا جواد شمقدري معاون سينمايي دولت دهم را به پاسخگويي منتقدانه كشانده است.
جواد شمقدری وزیر ارشاد را به مناظره دعوت کرده و گفته است كه باید افکار عمومی حقیقت را درباره فیلمهای حامی فتنه بدانند.
جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی دولت دهم در واکنش به اظهارات علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر اینکه فیلمهای مشکلدار امروز سینما در دوره گذشته مجوز گرفته بودند در گفتوگو با فارس عنوان کرد: متأسفانه بار نخستی نیست که ایشان چنین اظهاراتی میکنند که با واقعیت تطبیق ندارد.
وی در اینباره توضیح داد: پیش از این نیز در کمیسیون فرهنگی مجلس مورد سؤال قرار گرفتند که چرا جشنواره افق نو را تعطیل کردند و این جشنواره برگزار نشد، ایشان گفتند که مدیریت قبل خودش این جشنواره را تعطیل کرده، درحالیکه دستور صریح خودشان به بنده بود که پیگیریها را متوقف کنم. ایشان بار دیگر نیز مرتکب این رفتار میشوند و در محضر یکی از بزرگان نظام به لحاظ فقاهت و اهمیت چنین اظهاراتی میکنند.
شمقدری درباره دو فیلم مجوز گرفته «قصهها» و «عصبانی نیستم» توضیح داد: جای سوال است چه مدیریتی این دو فیلم را مجوز نمایش میدهد و مشتاقانه به جشنواره فیلم فجر میبرد و حتی وارد مهمترین جایگاه یعنی بخش اصلی جشنواره مسابقه سینمای ایران میشود.
وی یادآور شد: دوستان در هر حال یک خبطی در جشنواره فجر سال گذشته کردند و مجوز و بها را به این دو فیلم دادند بنابراین فیلمها وارد جشنواره شد و حتی برای جوایزی هم کاندید شد، سپس که احساس کردند ممکن است مورد اعتراض واقع بشوند از آن لحظه به بعد متأسفانه رفتارهای دوگانه را از آنها میبینیم درحالیکه تلاش میکنند دو فیلم را اکران کنند وقتی باز انتقادها را دیدند عقب نشینی کردند، ولی اینکه در محضر بزرگان خلاف واقع بگویند دیگر چنین انتظاری را از آنها نداشتیم!
شمقدری در بخش دیگر صحبت هایش اظهار داشت: واقعیت این است حتی اگر بپذیریم که این دو فیلم در دوره ما مجوز ساخت گرفته باشد، این پروانه نمایش است که تصمیم نهایی را میگیرد و برای سرنوشت یک فیلم تصمیمگیری میکند، چرا که از فاصله ساخت یک فیلم تا پرونده نمایش اتفاقات زیادی ممکن است بیفتد، همچنانکه فیلمنامه عصبانی نیستم، کاملاً تغییر کرده به دلیل اینکه فیلمساز تصور کرده شرایط عوض شده و میتواند در پناه فیلمش رویکردهای سیاسی خود را نیز بگنجاند و همین کار را نیز کرده است.
وی در پایان یادآور شد: اما اینکه مدیران جدید مشتاقانه این فیلم را میپذیرند و به آن مجوز میدهند، جای سؤال است و بهتر است اشتباهی که سال گذشته در جشنواره فجر برای مجوز این دو فیلم دادند را بپذیرند و لازم نیست اینطور فرافکنی کنند و حقایق را کتمان کنند.