داستان کالاهای بیکیفیت چینی گویا تمامی ندارد و روزی نیست که یکی از صنایع ایران از تصاحب بازارشان توسط کالاهای بیکیفیت چینی گلایه نداشته باشند.
صنایع پوشاک، کیف و کفش، زیورآلات کم بود حالا لوازم یدکی خودرو هم اضافه شد و این در حالی است که استفاده از کالاهای بیکیفیت در این گونه صنایع مستقیم با جان خریدار سر و کار دارد.موضوعی که در حال حاضر تمام دست اندرکاران بازار لوازم یدکی خودرو را درگیر کرده و در حاشیه پنجمین همایش و نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و ماشین آلات تهران طی ۱۰ تا ۱۴ تیرماه در برج میلاد نیز مطرح و بر لزوم نظارت مسئولین ذی ربط تاکید شد.
«رضا ضیایی»، مشاور بازرگانی شرکت «عرش فیدار شایان »، در معرفی فعالیتهای این شرکت میگوید: شرکت «عرش» دارای چند فعالیت اقتصادی از جمله بازرگانی، حمل و نقل و تولید لوازم خودرو است. وی افزود: در حوزه بازرگانی ما واردکننده قطعات لوازم یدکی خودروهای هیوندا، تویوتا، نیسان، لکسوز و روغن موتور آیسین از کشور ژاپن هستیم.
ضیایی تصریح کرد: علاوه بر این شرکت ما یک بخش ترخیص کالا دارد که اجناس خریداری شده را وارد کشور میکند. وی در رابطه با هدف این شرکت از حضور در همایش و نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و ماشین آلات تهران را ارائه کالاهای اصل به بازار خواند و با انتقاد از عرضه کالاهای نامرغوب وارداتی، این کالاها را موجب تضعیف صنایع داخلی خواند و خواستار مقابله جدی با این معضل شد.
فرامرز چالاکی، مسئول فروش شرکت تجارت پیشگان یاسین، انگیزه اصلی حضور در نمایشگاه لوازم یدکی را برای شرکت مطبوعش را معرفی کالاهای معتبر به مصرف کننده خواند.وی در رابطه با نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و ماشین آلات تهران نیز گفت: امسال برگزاری این نمایشگاه در برج میلاد خوب بود ولی به نظر میرسد انتخاب مکانی ثابت برای این نمایشگاه بهتر است چراکه تغییر مکان نمایشگاه یکسری افراد را از دسترسی به آن محروم میکند.
مسئول غرفه گروه بازرگانی سودبر، واردکننده قطعات لوازم یدکی خودرو از بوش آلمان و نمایندگی لوازم یدکی ولوو در ایران که برای سومین بار است در این نمایشگاه شرکت میکند نیز وجود محصولات تقلبی و غیر استاندارد را نه تنها موجب تضعیف بازار محصولات مرغوب و معتبر دانست بلکه عاملی برای کسادی بازار خواند.
«یوسف رضالو»، مسئول فروش شرکت کیهان تجارت قائم، تولید کننده انواع بوش سیلندر موتورهای دیزل سواری و سنگین، در حاشیه پنجمین همایش و نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و ماشین آلات گفت: شرکت کیهان تجارت قائم، در حال حاضر ۹۰درصد نیاز ساپکو را تامین میکند و سهم قابل قبولی را در بازار لواز یدکی کشور دارد. در بازار کشندههای تجاری، کامیون و کامیونت و تریلر نیز جزء برندهای درجه یک هستیم و تمام انواع بوش را براغی بازار یدک تامین میکنیم.
وی در رابطه با نمایشگاه نیز افزود: فضای نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته خیلی بهتر است و در این رابطه یک جهش قابل قبول داشته است البته بازدیدکنندگان نیز تخصصی بودند و گفت وگوهای خوبی انجام شد.
مهدی پونکی، مدیرعامل شرکت کوشش رادیاتور، نیز در این رابطه گفت: کوشش خودرو در حال حاضر نه تنها تامین کننده بازار داخل است بلکه با ۳۲ کشور از جمله انگلستان، فرانسه، آرژانتین، قطر، کویت و ... همکاریهای بازرگانی دارد.
وی مشتریان این مجموعه را در حوزه کشورهای دریای خزر و خلیج فارس ثابت خواند بیان داشت: کوشش رادیاتور به لحاظ کیفیت قابل قبول و دریافت گواهینامههای استاندارد از جمله ایزو ۹۰۰۱ موفق شده است به بازارهای بینالمللی راه یابد و حتی ما یکی از اعضای تیم تدوین استانداردهای ملی ایران هم هستیم.
پونکی نیز فروش کالاهای وارداتی نامرغوب چینی با نام محصول ایرانی را معضل صنایع لوازم یدکی خودرو خواند که تاکنون به صنف رادیاتورسازی نیز بسیار لطمه وارد کرده است. وی اذعان داشت البته پیش از این صنایع دیگر کشور از جمله پوشاک و کیف و کفش نیز در این رابطه دچار مشکلاتی شده بودند.
مدیرعامل شرکت کوشش رادیاتور، در رابطه با نمایشگاه لوازم یدکی امسال نیز گفت: به جز حوزه اطلاع رسانی که به دلیل محدودیتهای اعمال شده از سوی برج میلاد تاحدی کمبود بخشهای دیگر نمایشگاه خیلی خوب بود.
«حسن بشارت نیا»، مجری برگزاری پنجمین همایش و نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و ماشین آلات تهران در این رابطه به ما گفت: هدف ما از برگزاری این نمایشگاه همان شعار نمایشگاه یعنی شبکه توزیع حامی تولید و اشتغال بوده است.
وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد لوازم یدکی مورد نیاز خودروهای کشور در داخل تولید میشود با این وجود متاسفانه ارتباط خوبی بین شبکه تولید و توزیع وجود ندارد و در این نمایشگاه موفق شدیم تا این رابطه را به نحو مطلوبی برقرار کنیم.
«بشارت نیا»، با اشاره به برگزاری جلسات منظم بین تولید کنندگان و توزیع کنندگان در حوزه لوازم یدکی تصریح کرد: برخی از لوازم یدکی خودرو مانند تسمه، بلبرینک، شلنگها، واشرها و ... صرفا در صنایع خودروسازی کارایی ندارند بلکه سایر صنایع هم از آنها استفاده میکنند به خصوص قطعات لاستیک در حال جایگزین شدن با قطعات چوبی و آهنی هستند.
وی ادامه داد: ما معتقدیم تولیدکنندگان ما قابلیتهایی بیش از تولیدات فعلیشان را نیز دارند و میتوانند از خام فروشی نفت نیز بکاهند.
لازم به ذکر است پنجمین همایش و نمایشگاه تخصصی قطعات خودرو و ماشین آلات تهران طی ۱۰ تا ۱۴ تیرماه در برج میلاد تهران برگزار شد.
میترا یزدچی