شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۷
کد مطلب : 103741
وقتی ناکارآمدی مسئولان به پای انقلاب مردم نوشته می‌شود

انقلابی‌گری در حکومت انقلابی

انقلابی‌گری در حکومت انقلابی

انقلاب اسلامی ایران به گفته بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رهبر معظم انقلاب از حرکت نمی‌ایستند و همواره به شکلی پویا در حرکت است، انقلاب اسلامی حرکتی از روی هیجان و احساس نبود، حتی حرکتی از سر نداشتن غم نان هم نبود، انقلاب یک ایدئولوژی بود که تکثیر شد و همه را زنده کرد تا با خلع نظامی دیکتاتوری دست استکبار جهانی را کوتاه کرده و حکومتی انقلابی به وجود آوریم که همواره در ذات خود انقلابی‌گری را حس کرده و حفظ می‌کند. انقلابی که تاریخ مصرف ندارد و کنار گذاشتنی هم نیست. اما این حکومت انقلابی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا با این ویژگی و خصیصه متمایز شده و شناخته شود؟! برای رسیدن به پاسخ این سوال ارکانهای حکومت انقلابی را مرور کرده و ویژگی‌‌های آنها را بیان می‌کنیم.

چرا انقلاب ناکارآمد نیست
اما برخی با بروز یک مشکل سعی دارند اینطور القا کنند که انقلاب کارآمدی خود را از دست داده است در حالی که اخیرا رهبر معظم انقلاب درباره کارآمدی انقلاب و تمام نشدن این حرکت در ۱۷ خرداد امسال در بین برخی از دانشجویان فرمودند:«بعضی‌ها زمزمه میکنند «نظام ناکارآمد است»؛ چرا؟ چون فلان وزارتخانه بد عمل کرده؛ نه، اگر نظام ناکارآمد بود، تا حالا ده بار بلعیده شده و از بین رفته بود. بزرگ‌ترین دلیل کارایی این نظام، خود وجود این نظام و ماندن این نظام است. اینکه یک نظام بِایستد، حرفش را صریح بزند، هیچ ملاحظه‌ای نکند، موضع قاطع خودش را با صراحت در دنیا اعلام کند، با وجود اینکه دشمنی‌ها را هم میدانیم، نه اینکه غافل باشیم از دشمنی‌ها؛ نه، ارکان نظام و مجموعه‌ی مردمی و دولتی نظام میدانند، درعین‌حال می‌ایستند؛ این خیلی مسئله‌ی مهمّی است، این خیلی حادثه‌ی عجیبی است! بزرگ‌ترین نشانه‌ی کارآمدی نظام این است که توانسته خودش را در همین جهت حفظ کند؛ حالا غیر از پیشرفتهای فراوانی که بعضی از برادرها اشاره کردند؛ یکی از توصیه‌های من هم همین است. جوان مؤمنِ حزب‌اللهیِ انقلابی فراموش نکند دستاوردهای نظام را. دستاوردهای نظام یکی دو مورد نیست، هزاران است. حالا مثلاً اشاره کردند، در کشوری که فرض بفرمایید از دکتر آن‌چنانی هندی و فیلیپینی استفاده میشده، امروز برترین متخصّص‌ها، بهترین متخصّص‌ها، برجسته‌ترین متخصّص‌ها [وجود دارد]؛ حالا این یکی از گوشه‌ها است، ازاین‌قبیل موفّقیّت‌ها، ده‌ها و صدها وجود دارد که اینها جای توجّه و دقّت دارد.» با این تفاسیر به سراغ ارکانهای انقلابی در حکومت اسلامی می‌رویم.

مجلس
درست است که حکومت انقلابی برای پیشبرد اهداف انقلاب تشکیل شده است اما ارکان این حکومت علی‌الخصوص ارکان حاکمیتی باید ویژگی‌‌های انقلابی را در دل خود حفظ کرده و مدام این خصیصه‌ها باعث شناخته شدن حکومت انقلابی از حکومت غیر انقلابی شود.
مجلس به عنوان یکی از ارکان اصلی حکومت انقلابی باید دارای خصوصیات نظارتی و تصمیم‌گیری انقلابی باشد شاید مهمترین خصیصه‌ای که پارلمانی انقلابی باید داشته باشد نادیده گرفتن خط مشی حزب در مقابل منافع ملی است. بدین سان که مجلس انقلابی باید استیضاح، سوال، تحقیق و تفحص، رای به بودجه، رای به قوانین و لوایح و طرح و رای اعتماد به وزرا و .. همه و همه بر اساس مصالح ملی باشد نه تامین منافع حزبی و خدای نکرده منافع فردی نماینده. در مجلس انقلابی لابیگری، باج‌خواهی، گروکشی و سوء استفاده اطلاعاتی را شاهد نخواهیم بود و هیچ‌یک از نمایندگان حضور در بهارستان را برای پر کردن جیب خود و هم‌حزبی‌هایشان نمی‌پذیرند، غیبت بی‌مورد و دیرآمدنهای وقت و بی‌وقت ندارند و همانند مهره‌ای در خدمت انقلاب و مردم عمل کرده و سعی دارند از اعتماد مردم نهایت استفاده را برده وبه پیشبرد اهداف انقلاب کمک شایانی کنند.

دولت
دولت انقلابی برآمده از آرای مردم خود را متعلق به همه آحاد جامعه دیده و مردم را در پیشگاه خود ولی‌نعمت می‌بیند و همچون خدمتکاری که در جهت جلب رضایت ولی‌نعمت خود است کار می‌کند تا با شادی او بتواند رضایت خداوند را کسب کند. دولت انقلابی به فکر بالابردن صفرهای فیش حقوقی نیست، تخلف را در هر رده و دسته‌ای مشاهده کند بدون توجه به مصالح حزبی و جناحی و رفاقتی او را اصلاح و حذف می‌‌کند و همواره در پیشگاه مردم پاسخگو به وعده‌هایی است که بر اساس آن رای گرفته است پس دائما صادقانه از پیشرفت کارها و موانع پیش رو می‌گوید و سعی در خراب کردن دیگران برای به چشم آمدن ندارد. دولت انقلابی سعی در هماهنگ کردن و متحد کردن مردم داشته و مدام بر طبل طفره و انشقاق نمی‌کوبد. دولت انقلابی حتی اگر بنا به دلایلی مورد بازخواست نمایندگان بابت قصورهای ناخواسته قرار گیرد، و حتی اگر حکم عزلش را بگیرد فریاد نمی‌زند و قیل و قال نکرده و مسئولیت را به دیگری می‌سپارد. دولت انقلابی اگر شایسته‌ای را در جناح مخالف ببیند از او بهره گرفته و به جناح و حزب بعد از مصالح و منافع ملی اهمیت می‌دهد. 

قوه قضائیه
قضاوت و قوه‌قضائیه شاید بیشترین وتاثیرگذارترین عنصر در پیشبرد اهداف انقلابی هستند. قوه‌قضائیه انقلابی اگر تخلفی ببیند در هر سطح و هر اموری ورود کرده و با متخلف برخورد می‌کند، قوه‌قضائیه انقلابی توصیه نمی‌پذیرد، پسر وزیر و فرد عادی نمی‌شناسد و ملاک سنجش خود را تنها قانون می‌گذارد، قوه‌قضائیه انقلابی حتی به وجود تخلف درون خود نیز به شدت حساس است و اگر هر مقام قضائی را در جایگاه متخلف ببیند برای بازخواست و عزلش زمان نمی‌شناسد، برخورد با قاضی متخلف را همچون دیگر متخلفان دیده و در مقام متهم همه را یکسان بررسی می‌کند. دستگاه قضائی انقلابی حتی اگر اشتباهی کند در بیان اشتباه و توضیح به مردم ترسی ندارد و خود را با مصلحت‌اندیشی‌ها گول نمی‌زند تا اعتراف را به تاخیر اندازد. قوه‌قضائیه انقلابی مصداق بارز آیه صریح قرآن عمل می‌کند و یاور ضعیفان و برخوردکنندگان با ظالمان است جایی که محرومین را ملجا است و متخلفان را جهنم.

تعامل خارجی
انقلاب اسلامی در تعامل با کشورها مرز ندارد و استثنا قائل نیست اما برای حراست از انقلاب حاضر نیست جلوی شرق و غرب سر خم کرده و سر تعظیم فرود آورد. در دیپلماسی انقلابی ضعفا و قدرتمندان در یک میزان حق برقراری ارتباط دراند و استکبار حذف شده‌ترین کشور در تعاملات است.
دیپلماسی انقلابی یاد گرفته باج ندهد اما مهربانترین و کمک کننده‌ترین کشور به کشورهایی است که مورد تهاجم تروریست، مستکبرین و خائنان قرار می‌گیرند. دیپلماسی انقلابی برای برقراری ارتباط افریقا و اروپا را یکسان دیده و سعی دارد از فرصت‌های هر یک به درستی استفاده کرده و در مسیر انقلابی‌گری آنها را بسیج کند. دیپلماسی انقلابی دیپلماسی پیشروی است که هم به تحول درون کشور توجه دارد و هم به خواسته‌های بیرونی و مردم دیگر کشورها. برای کمک به ضعیفان مرز نمی‌شناسد و از هیچ ابر قدرتی اجازه نمی‌گیرد و در راستای تعاملات هدف را بر سود دو طرف می‌گذارد نه به تاراج بردن دستاوردهای یک کشور و پر کردن جیب خود.

نظامی
حکومت انقلابی هیچگاه به کشورهای دیگر حمله نظامی نمی‌کند و در حمله شروع کننده نیست اما برای دفاع از مرز حقانیت خود از هیچ دفاعی فروگذار نخواهد کرد. کشور انقلابی برای پیشبرد اهداف خود، خود را قوی می‌کند تا به کسی باج ندهد. کشوری انقلابی برای قوی کردن خود از کسی اجازه نمی‌گیرد و همواره برای موفقیت در پیشبرد اهداف انقلابی خود به بالابردن سطح توان دفاعی خود اندیشیده و خودکفاست.
کشور انقلابی بر سر توان دفاعی خود با استکبار مذاکره نمی‌کند و همیشه در جهت رفع احتیاجات خود پیشگام است. حکومت انقلابی شروع کننده جنگ نیست اما از دفاع کننده‌ترین کشورهاست طوری که اگر کشوری با او جنگ را آغاز کند پایان جنگ را کشور انقلابی تعیین می‌کند.

مردم
جایگاه مردم در حکومت انقلابی کاملا تعریف شده است مردم در همه ارکان سیاسی نقش دارند و به عنوان ناظران حکومت در هر لحظه مسئولانشان را نظارت کرده و از آنها توضیح می‌خواهند. مردم صاحبان اصلی انقلاب هستند و بدون حضور آنها و بدون پشتوانه‌ای که برای حکومت ایجاد می‌کنند. همین رویه در حکومت انقلابی ادامه داشته و همواره مردم بر آن ناظر هستند. 

نویسنده: مائده شیرپور

https://siasatrooz.ir/vdcdos0ffyt0z56.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی