میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی اقتصاد خبر
تاریخ انتشار : جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۰
 
 
رئیس اتحادیه پوشاک مطرح كرد
فریاد تولیدکنندگان پوشاك از واردات

رئیس اتحادیه پوشاک با بیان اینکه فروشگاه‌های پوشاک ترک بعد از اجرا شدن دستورالعمل واردات پوشاک بازار را قبضه کرده‌اند، گفت: پیش از این فقط تولیدکنندگان از وضعیت بد بازار ناله می‌کردند اما با این دستورالعمل فروشندگان هم به ناله افتادند.
ابوالقاسم شیرازی در گفت‌وگو با فارس در مورد تاثیر دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگی و شعب شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده پوشاک در ایران گفت: دستورالعمل واردات پوشاک که به منظور کنترل واردات پوشاک اواسط سال گذشته توسط وزیر صنعت معدن و تجارت ابلاغ شد، منجر به واردات پوشاک توسط برندهای مختلفی با مجوز این وزارتخانه شده است.
رئیس اتحادیه پوشاک ایران افزود: البته برندهای مطرح و شناخته شده دنیا که معمولا اروپایی هستند، هیچ کدام تمایلی برای اخذ این مجوز از خود نشان ندادند.
شیرازی با اشاره به ماده‌ای از دستورالعمل واردات پوشاک مبنی بر اینکه شرکت خارجی یا نماینده مکلف است؛ طی دو سال اول حداقل ۲۰ درصد ارزش واردات را در داخل ایران تولید کند، گفت: اگرچه این بند از دستورالعمل بسیار خوب است، اما باید ملاحظاتی در تدوین این دستورالعمل صورت می‌گرفت که آیا برای یک برند بین‌المللی اروپایی بستر تولید از قبیل دانش، تکنولوژی و تجهیزات در کشورمان فراهم است.
رئیس اتحادیه پوشاک ایران بیان داشت: ۱۰ سال تحریم و ارتباط نداشتن با دنیا تا حدودی ما را از تکنولوژی دنیا عقب نگاه داشته است و بنابراین قطعا برندهای مطرح دنیا تمایل برای تولید در این شرایط را نخواهند داشت.
شیرازی افزود: دستورالعمل واردات پوشاک باعث شد برندهای نازل ترکیه برای حضور بیشتر در بازار پوشاک ایران فرصت به دست آورند، به طوری که الان بازار پوشاک تهران و حتی شهرستان‌ها جولانگاه برندهای نامتعارف پوشاک شده است.
رئیس اتحادیه پوشاک تهران با بیان اینکه در این شرایط برندهای نامتعارف ترک با اخذ مجوز یکی پس از دیگری فروشگاه افتتاح می‌کنند، تصریح کرد: استقبال مردم هم برای خرید پوشاک از این فروشگاه‌ها خوب است چون هم جاذبه بالایی دارند و هم قیمت مناسب‌تری نسبت به تولیدات داخلی اعمال می‌کنند.
وی افزود: فروشگاه‌های عرضه پوشاک ترک یکی پس از دیگری در پاساژهای مطرح تهران و شهرستان‌ها افتتاح می‌شود، در حالی که تولیدکنندگان ایرانی توان اجاره این فروشگاه‌ها را ندارند.
شیرازی بیان داشت: دولت ترکیه از تولیدکننده خود حمایت‌های خوبی می‌کند، به همین دلیل تولیدکنندگان قادر به تولید با قیمت پایین‌تر می‌شوند. رئیس اتحادیه پوشاک ایران اظهار داشت: براساس اطلاعاتی که دارم، تاکنون ۳۰ برند خارجی براساس دستورالعمل مذکور برای واردات و عرضه پوشاک مجوز اخذ کرده‌اند.
وی گفت: قبل از صدور دستورالعمل واردات پوشاک شعب فروشگاه‌های عرضه پوشاک خارجی بسیار کم و محدود بود اما اکنون تعداد این شعب روز به روز در حال افزایش است. به طوری که بازار خرده فروشان پوشاک را تصاحب کرده است.
شیرازی بیان داشت: قبل از صدور دستورالعمل واردات پوشاک فقط ناله تولیدکننده داخلی به آسمان می‌رفت، اما با اجرا شدن دستورالعمل مذکور، ناله عرضه کنندگان پوشاک هم به آسمان هفتم رسیده است.
رئیس اتحادیه پوشاک ایران افزود: برندهای نازل ترک براساس این دستورالعمل وارد بازار ایران شده‌اند و تولیدکننده و عرضه‌کننده ایرانی هم توان رقابت با آنها را به دلیل هزینه‌ بالای تولید از جمله بیمه و مالیات ندارد.
شیرازی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: فروشگاه‌های عرضه‌کننده پوشاک ترک در سطح تهران و ایران به سرعت در حال تکثیر است و این برندها نه تنها تولید پوشاک را مختل کرده‌اند، بلکه بازار فروش را هم گرفته‌اند.
براساس این گزارش دستورالعمل واردات پوشاک اواسط سال ۱۳۹۵ توسط وزیر صنعت معدن و تجارت در راستای ساماندهی واردات با حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از واردات پوشاک قاچاق ابلاغ شد. بر این اساس مقرر شد تمام واحدهای پوشاک به شکل تجاری وارد کشور شوند و باید واردکنندگان آن گواهی واردات را از مرکز امور اصناف ایران دریافت کنند که این واردات باید در قالب اشخاص حقوقی صورت گیرد.
بنابر این گزارش، همچنین براساس این دستورالعمل مقرر شده است حداقل ۲۰ درصد از ارزش ریالی واردات در داخل تولید و یا از ظرفیت داخلی استفاده شود یا سرمایه‌گذاری مستقل داشته باشند و یا اینکه از واحدهای تولیدی موجود و سرمایه‌گذاری مشترک استفاده کند.

کد مطلب: 103345
 
Share/Save/Bookmark