پنجشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۳
کد مطلب : 93453
وزيري با دو كارت زرد و يك استيضاح!

فاني باقي ماند، مشكلات معلمان هم

فاني باقي ماند، مشكلات معلمان هم

كسي كه قبول مي‌كند سكان هدايت وزارت آموزش و پرورش را بر دست گيرد بايد بداند قلب تپنده و مسئوليت تربيت وزراي آتي كشور را پذيرفته و در اين مسير بايد كوشا باشد. كسي كه مي‌پذيرد وزير آموزش و پرورش شود بايد خدمت به معلم را بلد باشد و بتواند براي اين قشر ارزش زيادي قائل باشد تا مسئولان آينده مملكت در فضايي علمي و آرام رشد كنند. بايد بتواند با مديريتي موفق جمعيت بيست سال آتي كشور را جهت‌دهي كند و برخي ناهنجاري‌هاي موجود را با فرهنگ‌سازي ريشه‌اي منقرض كند. با اين مقدمه در هفته دولت به كارنامه علي‌اصغر فاني سرك كشيديم. كسي كه سكاندار پتانسيل نهفته كشور است.

آموزش و پرورش‌زاده
علی‌اصغر فانی سیاستمدار اصلاح‌طلب و وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی سال ۱۳۳۳ در تهران به دنيا آمده است. او دانش‌آموخته دوره دکترای رشته مدیریت دولتی از دانشگاه تربیت مدرس است.
فانی، مدیرکلی چندین دوره آموزش متوسطه آموزش و پرورش در دوره وزارت حسین مظفر و کاظم اکرمی و همچنین مدیریت مناطق و مدیرکلی آموزش و پرورش را در کارنامه خود دارد. وی رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۶، مدیرکل آموزش و پرورش کردستان، معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش، معاون و قائم‌مقام دانشگاه علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، معاون فرهنگی بنیاد شهید، معاون برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، سرپرست دبیرخانه شورای تعلیم و تربیت و استادیار دانشگاه تربیت مدرس، را در سابقه فعاليت خود دارد.

آموزش و پرورش دولت یازدهم
پس از رأی عدم اعتماد مجلس به محمدعلی نجفی گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، دکتر علی‌اصغر فانی به عنوان سرپرست این وزارت‌خانه منصوب شد. بعد از آن در ۲۷ مهر ۱۳۹۲، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، فانی را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی كرد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز یکشنبه ۵ آبان‌ماه بعد از استماع صحبت‌های موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و سخنان علی‌اصغر فانی با انتخاب این وزیر پیشنهادی با ۱۸۵ رأی موافق، ۵۳ رأی مخالف و ۲۴ رأی ممتنع موافقت كنند.

دو كارت زرد و يك استيضاح
اما عملكرد فاني آنقدرها هم مورد وثوق نمايندگان قرار نگرفت به طوري كه در ۳۱ فروردین ۱۳۹۳، مجلس شورای اسلامی به دلیل انتصابات مشكوك وي در وزارتخانه، به وی کارت زرد داد.
همچنين مجلس در ۷ بهمن ۱۳۹۳ نیز، بار دیگر فانی را برای پاسخگویی به سوال نمایندگان فراخواند که این بار نیز وزير آموزش پرورش نتوانست نمایندگان را قانع کند و دومین کارت زرد را نيز از مجلس دريافت كرد.
اما لازم به ذكر است كه يكبار هم فاني از استيضاح رها شده است. در تابستان ۱۳۹۳ و مصادف با استیضاح رضا فرجی‌دانا، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از آماده‌شدن طرح استیضاح علی‌اصغر فانی با ۴۰ امضا، برای تحویل به هیئت ‌رئیسه مجلس خبر دادند. در این طرح، ۱۰ دلیل به عنوان مبانی استیضاح معرفی شده که از آن جمله می‌توان به انتصاب مدیران سیاسی و ناکارآمد در آموزش و پرورش، برگشت به‌ کار نیروهای بازنشسته، عدم اجرای قانون استخدام مربیان پیش‌دبستانی، حق‌التدریسی و مربیان نهضت سوادآموزی، عدم توجه به بیمه‌های درمان و تکمیلی فرهنگیان و عدم توجه به حوزه تربیتی دانش‌آموزان، اشاره کرد.
نهایتاً در ۱۹ خرداد ۱۳۹۴، طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با ۶۴ امضا و در ۱۰ محور توسط هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. اما بعداً اعلام شد که استیضاح وزیر می‌بایست ابتدا در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح شود و در صورتی که نتیجه‌ای حاصل نشد به صحن علنی بیاید. جلسه فانی با کمیسیون تحقیقات مجلس انجام شد، اما تنها پانزده نفر رأی خود را از استیضاح او پس گرفتند. در نهایت جلسه استیضاح در روز چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نهایتاً استیضاح فانی با ۷۶ رأی موافق، ۱۶۷ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۶، رأی نیاورده و علی‌اصغر فانی بعنوان وزیر آموزش و پرورش ابقاء شد.

وعده‌های وزیر برای استخدام معلمان
هر چند آموزش و پرورش با در اختیار داشتن یک میلیون همکار فرهنگی و ۱۳ میلیون دانش‌آموز، بزرگ‌ترین نهاد علمی و فرهنگی کشور است اما هنوز نتوانسته علي‌رغم وعده‌هايي كه داده است انتظارات معلمان را برآورده کند. با روی کار آمدن دولت روحانی اما باز هم گره‌ای از مشکلات معلمان باز نشد و گلایه‌های معلمان ادامه داشت و تنها اقدام آموزش و پرورش در این خصوص اظهار شرمندگی آقای وزیر بود.
آبان‌ماه سال ۹۳ گذشته بود که فانی با بیان اینکه رفاه و معیشت معلمان و بحث تجهیزات و فضای این مدارس نیازمند نگاه عمیق، عزم ملی و همه‌جانبه همه ارکان نظام است، اظهار کرد: معلمان به‌رغم اینکه در بین کارمندان دولت از بالا‌ترین میزان باسوادی بهره‌مند هستند متاسفانه برابر شأن و منزلتشان از حقوق و رفاه برخوردار نیستند و من از این جهت شرمنده معلمین هستم.
هر چند، فانی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: حقوق دریافتی معلمان از ۱۶۰ تا ۶۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت و ۱۴ درصد افزایش حقوق کارکنان در سال ۹۴ نیز به آن اضافه می‌شود و همچنین گفته: استخدام ۵ هزار نیرو در آموزش و پرورش را از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گرفته‌ایم و بزودی آزمون استخدامی برگزار خواهیم کرد و اولویت استخدام با مربیان پیش‌دبستانی خواهد بود، اما در هر حال تا عملی نشدن این وعده‌ها هنوز هم چشم معلمان به وزارت آموزش و پرورش است.
بعد از آن هم در حالیکه در آستانه هفته معلم اخبار خوشی از افزایش حقوق ۲۵ درصدی فرهنگیان به گوش می‌رسید وزیر آموزش و پرورش این افزایش حقوق را تکذیب کرد تا امید معلمان ناامید شود. به این ترتیب بود که کار به جایی رسید که تجمعات صنفی معلمان معترض روبروی مجلس ادامه‌دار شد. حتي مربيان پيش‌دبستاني هم بعد از اعلام آزمون استخدامي به جمع تجمع‌كنندگان طولاني‌مدت در مقابل بهارستان افزوده شدند.

رتبه‌بندي معلمان
علی‌اصغر فانی در برنامه هاي امسال وزارتخانه‌اش از صدور احکام رتبه‌بندی معلمان از اول مهر خبر داده و افزوده: براساس این طرح معلمان به رتبه‌های پایه ارشد، خبره و عالی تقسیم می‌شوند و در صدد افزایش مهارت‌های حرفه‌ای خود بر می‌آیند.
وی گفته: شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان را تا شهریور مشخص می‌کنیم و به تصویب دولت خواهیم رساند. فانی گفته: برای اجرای زود‌تر طرح رتبه‌بندی معلمان این طرح را در دولت تصویب کردیم اما در صورت اصرار مجلس شورای اسلامی برای قانونی شدن این طرح دولت این آمادگی را دارد که طرح را برای تصویب به مجلس ارائه کند.
فانی به جذب نیرو در آموزش و پرورش اشاره کرده و گفته: قول استخدام ۵ هزار نیرو در آموزش و پرورش را از طریق ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گرفته‌ایم و به زودی آزمون استخدامی برگزار خواهیم کرد و اولویت استخدام با مربیان پیش‌دبستانی خواهد بود.
وی در ادامه از ساماندهی نیروی انسانی، افزایش مشارکت‌های مردمی، تمرکززدایی، عملیاتی کردن بودجه و ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی را از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۴ عنوان کرده است.
فانی همچنین مجری طرح‌های پژوهشی کلان و ملی نظیر «الگوی نظری زیر نظام تربیت ‌معلم و تأمین نیروی انسانی سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش» و «مطالعات بنیادی و تحلیلی کلان برای تدوین سیاست‌های کلی در بخش نظام آموزش‌ و پرورش کشور» بوده است. یافته‌های پژوهش‌های اخیر تأثیر به سزایی در شکل‌گیری اولویت‌ها، برنامه‌ها و اقدامات فانی در وزارت آموزش ‌و پرورش داشته است. به‌ ویژه گرایش و تخصص وی در مباحث مدیریت آموزشی، نمود بارزی در نوع نگرش وی به مسائل آموزش ‌و پرورش دارد.
اما اگر اولويت‌هاي فاني در پايان سال ۹۴ محقق شود، آن هم اولویت‌هایی که اگر به راستی در دستور کار آموزش و پرورش قرار بگیرد می‌تواند هم گره کار دانش‌آموزان را باز کند و هم معلمان به كارنامه او نمره قبولي بدهند. اما بايد ديد با وجود محقق نشدن اين وعده ها بعد از طي شدن نيمي از سال چقدر مي‌توان به تحقق آن در شش ماه دوم سال اميد داشت.

مائده شيرپور

https://siasatrooz.ir/vdcdso0n.yt0sk6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی