دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۳
کد مطلب : 105307
مجری تلویزیون و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با سیاست روز:

در عصر قدرت‌آفرینی رسانه‌ها نیازمند راهبرد مقابله با هجمه‌ها هستیم

یک فعال رسانه‌ای و مجری تلویزیونی ضمن اشاره به نقش شبکه‌های برون‌مرزی ایران برای اطلاع‌رسانی و بازگویی حقایق مردمان کشورهای یمن، فلسطین، میانمار و بحرین و رساندن صدای این مظلومان به گوش جهانیان گفت: شاید نتوانستیم در جاهایی به این مسلمانان کمک کنیم و یا فلسطینیان را نجات دهیم اما با شبکه‌های برون‌مرزی خود توانستیم انسان بودن و انسان ماندن و کمک به همنوع و همچنین دستگیری از مظلومان را پررنگ جلوه دهیم.
مهدی آقابیگی با تاکید بر فعالیت شبکه‌های برون‌مرزی در اطلاع‌رسانی حقایق جهان پیرامون افزود: در این میان بد به حال آنهایی که با زور و زر حقایق را کتمان و سانسور می‌کنند، حال آن که شبکه‌های ایران جزو معدود رسانه‌هایی هستند که توانسته‌اند نسبت به حقایق رخ داده در این کشورها در حد توان اطلاع‌رسانی کنند و ندای دادخواهی مظلومان را به جهانیان اعلام کنند که این از افتخارات شبکه‌های برون‌مرزی ایران به شمار می‌رود.
این کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی با بیان اینکه اگر قرار باشد جایزه حقوق بشری داده شود باید آن را شبکه‌های برون‌مرزی ما دریافت کنند، ادامه داد: چراکه رسانه‌های برون‌مرزی ایران لحظه به لحظه وقایع کشورهای مذکور را منعکس کرده و بی‌تفاوت نبودند که این راهبرد باید تقویت و ادامه یابد.
وی در پاسخ به اینکه در حالی که در برابر هجمه‌ها و جنگ رسانه‌، اقتصادی و سیاسی و فرهنگی قرار داریم، چگونه می‌توانیم پیام انقلاب اسلامی را به گوش جهانیان برسانیم و پرچم کشورمان را به اهتزاز درآوریم؟ اظهار کرد: دشمنان هرچند پروژه بزرگی برای اسلام‌هراسی و ایران هراسی در دست دارند اما حضور ایرانیان در عرصه‌های بین‌المللی و ورزشی، علمی و... ثابت کرده جامعه‌ای متمدن داریم و مباحث نژادی و کشورگشایی جایگاهی برای ما ندارد و ایرانیان داعیه‌دار ارتباط با جهانیان هستند لذا دشمن در این زمینه نتوانسته موفق عمل کند.
آقابیگی یکی از راه‌های جذب بیشتر مخاطب را معرفی جاذبه‌های فرهنگی، هنری، مشاهیر و... و استفاده از این ظرفیت خواند و عنوان کرد: یعنی باید راهبردی پیش‌دستانه داشته باشیم. نباید منفعلانه برخورد و تماشاچی باشیم بنابراین باید با استفاده از ظرفیت‌های هویتی برای خود شناسنامه‌ای تهیه و با جدیت و غرور در شبکه‌های برون‌مرزی درباره آنها با جهانیان حرف بزنیم.
این مدرس دانشگاه به راه‌اندازی کانال‌های فارسی‌زبان توسط کشورهای بیگانه علیه فضای فرهنگی شرق با تمرکز خاص به‌روی ایران اشاره کرد و گفت: در عصری که رسانه‌ها قدرت آفرین هستند و از طریق آنها می‌توان بسیاری از اهداف را دنبال کرد ما نیز نیازمند

راهبردی برای مقابله با هجمه‌ها هستیم که یکی از آنها ایجاد و فعالیت شبکه‌های برون‌مرزی به زبان‌های مختلف است.
وی با این گفته که این در حالی است که هم اینک به دلیل لابی‌گری‌های صهیونیستی و تزریق پول و تقویت کانال‌های مورد اشاره توجه به آنها (شبکه‌های فارسی‌زبان بیگانه) بیشتر است افزود: این امر نباید عاملی بازدارنده برای تلاش ایران در جهت خنثی کردن این تلاش‌ها باشد لذا باید با هوشمندی و تخصص رسانه‌ای سنگر رسانه‌ای کشورمان را حفظ کنیم.
آقابیگی ضمن تاکید بر استفاده از شیوه‌های نوین رسانه‌ای اظهار کرد: نظام ما نظامی ایدئولوژیک و پرچمدار مبانی اسلام است.
این گوینده و مجری، تولید برنامه‌هایی برای کشورهای تازه استقلال یافته همسایه در آسیای میانه و پیرامون که اشتراکات فرهنگی و مذهبی و زبانی فراوانی با آنها داریم را از دیگر مواردی دانست که باید مورد توجه شبکه‌های برون‌مرزی قرار بگیرند و عنوان کرد: اشتراکات فرهنگی، جذابیت‌های فرهنگی بدنبال دارد که خود می‌تواند توسعه فرهنگی ایران در خارج از مرزها را به دنبال داشته باشد؛ استفاده از فضای رسانه و ظرفیت آن بهترین امکان برای این توسعه فرهنگی است.
این کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی به لزوم کیفی‌سازی شبکه‌های برون‌مرزی نیز اشاره کرد و گفت: تعداد شبکه‌های برون‌مرزی ایران کم نیست و حتی در آفریقا نیز نفوذ رسانه‌ای داریم و با استفاده از شبکه جام‌جم با فارسی‌زبانان دنیا ارتباط برقرار کرده‌ایم اما باید از شیوه‌های نوین ارتباطی بهره ببریم تا پیام ایران را به جهانیان مخابره کنیم.
وی ادامه داد: امروزه اگر هجمه‌ها بر علیه ایران زیاد و تحریم‌ها وارد فضای جدیدی شده است حکایت از تاثیرگذاری کشورمان دارد لذا با تجهیزات ابزاری نوین باید صدای انقلاب اسلامی را بلند و اینگونه توسعه فرهنگی را باعث شویم.
این مدرس دانشگاه به روز بودن سوژه‌ها و پرداختن به موضوعات روز و جلوگیری از روزمرگی و احصای نیازهای مخاطبان برای برنامه‌سازی را از جمله راه‌های جذب مخاطب بیشتر توسط شبکه‌های برون‌مرزی ذکر کرد و گفت: رسانه‌ها باید با نیاز مخاطب همسو و پاسخگوی این نیازها باشند.
این فعال رسانه‌ای ادامه داد: برخی سریال‌های پخش شده از آی‌فیلم مناسب فرهنگ داخلی کشور است و خوراک خوبی برای خارج از مرزها نیست لذا دست‌اندکاران این شبکه برای انتخاب فیلم‌ها و سریال‌ها باید دقت لازم را داشته باشند و توجه شود که هرچه قدرت تولید برنامه‌افزایش یابد، فرهنگ اصیل ایرانی نیز بیشتر ترویج می‌یابد.
وی در ادامه بحث خود با طرح این سوال که معرفی فرهنگ ایرانی تا چه حد می‌تواند در جذب مخاطب در خارج از کشور موثر باشد؟ افزود: سلیقه خارج‌نشینان برای انتخاب فیلم‌ها و سریال‌ها نیز از موضوعاتی است که نیازمند بررسی است چراکه دیده می‌شود تنها برخی از فیلم‌ها و سریال‌های شبکه‌های برون‌مرزی بالاخص آی‌فیلم بسیار پرمخاطب و مورد استقبال قرار می‌گیرد که این را از پیام‌های تشکر ارسالی و یا پخش مجدد برنامه می‌توان متوجه شد.

https://siasatrooz.ir/vdcdzk0f5yt0zs6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی