گزارش کمیسیون عمران درباره سانحه ریلی استان سمنان در نشست دیروز مجلس قرائت شد و پس از آن نمایندگان به بیان نظرات خود درباره این حادثه پرداختند.
لاریجانی: مقامات آمریکایی دنبال رونق بازار سلاح خود هستند
علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در ابتدا گفت: رجزخوانیهای سیاسی این روزها از سوی برخی از مقامات آمریکایی و انگلیسی در منطقه و گزافهگوییهای آنان دو هدف را دنبال میکرده و میکند. یکی اینکه با ایجاد هراس دروغین به دنبال رونق بخشیدن به بازار مکاره سلاح خود هستند و دیگر اینکه سرپوشی بر رفتارهای ماجراجویانه خود در منطقه بگذارند و اذهان را به سمت و سوی دیگری منحرف کنند.
وی ادامه داد: سیاستهای مزورانه آنان در چند سال اخیر در سوریه، عراق، لیبی و یمن به بنبست رسیده و توفیقات فرزندان رشید منطقه تروریستهای مزدور آنان را مستمرا به عقبنشینی واداشت. به دلیل اینکه حلب شهر مهم سوریه هم از لوث تروریستها پاک شد و انشاءالله موصل نیز آزاد میشود و این فضا برای آنان خفهکننده است و باید یک مسیر جدید کشمکش در منطقه را باز کند.
حقوق ۲۱ میلیونی نمایندگان دروغ است
بهروز نعمتی نماینده مردم تهران در مجلس در تذکری شفاهی گفت: یکی از دوستان طی روزهای اخیر مواردی را درباره حقوق نمایندگان مبنی بر اینکه بین ۱۷ تا ۲۱ میلیون تومان حقوق میگیرند مطرح کردند. وی با دروغ خواندن این موضوع و اینکه نمایندگان ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بیشتر نمیگیرند، اظهار داشت: کسی که این موضوع را مطرح کرده خود از دانشگاه حقوق میگیرد و حقوق هیأت علمی به مراتب از حقوق نمایندگان بیشتر است.
نعمتی گفت: پولی را هیأت رئیسه بابت اجاره دفاتر و نیروی همراه و بابت کسی که کارهای دفتر را انجام میدهد و هزینههای آب، برق و تلفن به نمایندگان میدهد و الان ما نمایندگان از حضرتعالی (لاریجانی) به عنوان رئیس مجلس درخواستمان این است که شما هیچ پولی به نمایندگان ندهید و صرفا ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان حقوق بدهید و در عوض برایشان دفتر بگیرید و امکانات را مانند یک بخشدار و فرماندار برایشان فراهم کنید.
وی با اشاره به تمرکز رسانهها روی این موضوع اظهار داشت: طرح این مسائل باعث کسر شأن مجلس میشود و خیلی جالب است که خیلی افراد ازکه این مسئله مطرح شده به نمایندگان مراجعه میکنند و میگویند من مریض هستم. به من پول بدهید یا به نماینده پلدختر مراجعه کردهاند و گفتهاند از آن حقوق ۲۱ میلیونی ۲ میلیون به من جهت کفن و دفن میتم بدهید.
برخی سخنان درباره مبالغ پرداختی به نمایندگان تخریب بلاوجه است
در ادامه نیز لاریجانی در توضیح تذکر شفاهی بهروز نعمتی نماینده مردم تهران در مجلس با تصریح بر اینکه تذکر وی را تأیید میکند، گفت: ما طبق آییننامه موظفیم برای نمایندگان در مناطقشان دفتر ایجاد کند.
وی ادامه داد: اما به این خشکسالی مالی در کشور برخورد کردیم و گفتیم که به نحوی از این فرار کنیم و الا ما باید برای هر نمایندهای در حوزه انتخابیهاش ساختمان بسازیم و آن را تجهیز کنیم چراکه قانون است اما امکاناتی نداشتیم و از طرف دیگر هزینه زیادی برای کشور داشت لذا تصمیم گرفتیم که نمایندگان خود در شهرهای حوزه انتخابیه خود ساختمان اجاره کنند و ما آن مبلغ اجاره را به آنان پرداخت کنیم؛ این که جزو حقوق نیست و نباید حرف ناصحیح زد و در کشور بیجهت ذهنیت ایجاد کرد.
لاریجانی گفت: چرا خلاف میگویید و افکار عمومی را خراب میکنید؟ نماینده ساختمان و اتاق که لازم دارد. میخواهد برای ملاقات مردمی و کسی را میخواهد که نوبت بدهد ما هم هزینه همانها را به آنان پرداخت میکنیم و الا باید برای برای هر نماینده باید یک ساختمان یک میلیاردی احداث میکردیم.
حق مطلب در بررسی حادثه برخورد قطارها رعایت نشده است
سپس، حسینعلی حاجیدلیگانی طی تذکری با استناد به اصل ۲۲ قانون اساسی گفت: اخطار بنده مربوط به جان مردم است. وی اضافه کرد: اتفاقاتی که در این حادثه غمانگیز برخورد قطار رخ داد، و بهترین افراد کشور جان خود را در آن از دست دادند بسیار دردناک بود اما حق مطلب در بررسی مسائل مربوط به آن رعایت نشده است.
نماینده مردم شاهینشهر با اشاره به قرائت گزارش حادثه برخورد دو قطار در صحن مجلس اظهار داشت: من به روند رخ داده در بررسی حادثه ایراد دارم. رهبری در پیامشان گفتند بررسی طوری صورت گیرد که این حادثه تکرار نشود.
حاجیدلیگانی در همین زمینه اظهار داشت: باید مسائل مختلف این حادثه به صورت فنی و عادلانه بررسی شود تا دیگر شاهد تکرار حوادث این چنینی نباشیم.
علی مطهری نایب رئیس مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست بخشی از نشست دیروز خانه ملت را بر عهده داشت گفت: حادثه در حال بررسی شدن است، مجلس در این زمینه به وظیفه خود عمل میکند و در حال بحث هستیم تا مشخص شود مقصر اصلی کیست.
اجازه دهید استیضاح وزیر راه و شهرسازی در صحن مجلس مطرح شود
غلامعلی جعفرزاده ایمنآبادی پس از قرائت گزارش مقدماتی کمیسیون عمران درباره سانحه ریلی مورخ ۵ آذر در استان سمنان در صحن علنی، گفت: به گزارش کمیسیون عمران اعتراض دارم که بیشتر شبیه یک قصه است. وی با یادآوری اینکه ۵۰ نفر از هموطنانمان در این حادثه زنده زنده در آتش سوختند، خاطرنشان کرد: من خودم با استیضاح وزیران در سال پایانی دولت موافقم اما آیا دادن چک سفید به وزرا کار درستی است؟ قطعاً درست نیست.
جعفرزاده ایمنآبادی گزارشهای وزارت راه و شهرسازی درباره حادثه ریلی قطار تبریز - مشهد را نمک پاشیدن بر روی زخم مردم توصیف کرد و در ادامه با ذکر این نکته که سیستم ATC باید سه ویژگی را دارا باشد، گفت: شرکت سازنده این سامانه استاندارد بینالمللی آن را در خط ریلی تهران - مشهد فراهم نیاورده بود. در حالی که بعدها در دهها پروژه دیگر این استاندارد در این سامانه لحاظ شد.
وی با اشاره به اینکه وزارت راه اعلام کرده است همه قطارهای خط تهران - مشهد دارای این سیستم هستند، عنوان داشت: این در حالی است که فقط ۶۶۴ لوکوموتیو از این سیستم برخوردار بودند و ۵۸ درصد قطارهای این خط فاقد آن بودند و آنهایی هم که برخوردار از سیستم هستند چون «آنبورد» ندارند اصلا و ابدا اثر ندارد.
نماینده مردم رشت با یادآوری اینکه در ۶ ماهه اول سال ۹۵ سیستم ATC خطوط ریلی بیش از ۳ هزار بار خراب شده است، گفت: در هفتههای پایانی ۶ ماه اول سال ۹۵، ۱۱۱ خرابی در این سامانه گزارش شده است و بعضاً مدت زمان بین ۲ خرابی کمتر از ۲۰ ساعت بوده است. وی تصریح کرد: آیا مردم که میگویند در این کشور برای جان ما ارزش قائل نیستند، دروغ میگویند؟
وی گفت: پس از این حادثه ریلی با کسانی برخورد شد که حتی یک ساعت آموزش ضمن خدمت ندیده بودند. وی با تأکید بر اینکه سیستم امداد و نجات کشور در بدترین وضعیت قرار دارد، گفت: ۳ ساعت طول میکشد که پس از حادثه دو بالگرد بر سر صحنه حاضر شوند در حالی که حتی یک کپسول آتشنشانی همراه نداشتهاند.
نماینده مردم رشت اضافه کرد: در قطار حادثهدیده حتی یک چکش نبود که مسافران شیشه پنجره قطار را بشکنند و بیرون بیایند. وی در پایان خطاب به مطهری گفت: توضیح دهید استیضاح در صحن علنی مطرح شود چراکه هر وزیری باید بداند که تا دقیقه ۹۰ باید پاسخگوی مردم باشد؛ من شنیدم که رئیس محترم مجلس گفته است استیضاح وزیر راه الان به صلاح نیست.
استانداردهای کیفی سیستم حملونقل کشور زیر سؤال است
علیاصغر یوسفنژاد نماینده مردم ساری و عضو هیأت رئیسه مجلس نیز پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره سانحه برخورد دو قطار در سمنان، طی سخنانی اظهار داشت: قطعاً انتظار همه مردم از این است که هم به این مسئله ورود پیدا کند و هم اجازه ندهد چنین اتفاقاتی در هیچ دستگاه دیگری تکرار شود. وی افزود: کمیسیون عمران به درستی و در حد بضاعت خود نسبت به بررسی این فاجعه ناگوار ورود پیدا کرد اما حقش این بود از نظرات نمایندگان آذربایجان شرقی بر تنظیم گزارش کمیسیون عمران استفاده میشد.
این عضو هیأت رئیسه مجلس همچنین گفت: نباید شاهد تکرار چنین مواردی در کشور باشیم، بعد از حادثه تعدادی از افراد از بین رفتند و از کوچکترین و سادهترین ابزار برای دفاع از خودشان محروم بودند، مدیریت بحران استان هم ورود ضعیفی نسبت به حل و فصل این فاجعه داشت، البته مدیریت بحران از نظر ساختاری دارای اشکال است، استانداردهای کیفی سیستم حملونقل زیر سوال است، از طرفی یخ زدن ترمز لوکوموتیو هم در دنیا بینظیر است، در کشورهای دیگر دنیا قطارها در دمای منفی ۴۰ درجه حرکت میکنند و اتفاقی نمیافتد اما نمیدانم چرا چنین فاجعهای در استان سمنان به وقوع پیوست.
ضعف مدیریت وزارت راه و شهرسازی در حادثه برخورد قطارها مشهود است
مطهری پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران درباره حادثه برخورد دو قطار در استان سمنان، خراب بودن دستگاه کنترل را یکی از عوامل بروز این حادثه عنوان کرد و افزود: گاهی چراغ قرمز بوده و چون این موضوع تکرار شده است اپراتورها آنها را جدی نمیگرفتند.
وی عدم آموزش ضمن خدمت برای اپراتورها را یکی دیگر از عوامل بروز حادثه برشمرد و افزود: بیمسئولیتی اپراتور قبلی و بعدی که راحت از موضوع گذشتند این در این زمینه موثر بوده است که تمامی اینها به مدیران بالادست برمیگردد.
مطهری با انتقاد از کمکرسانی ضعیف بعد از بروز حادثه اظهار داشت: سایر دستگاهها هم در این زمینه مسئول هستند. وی با بیان اینکه همه اینها حاکی از ضعف مدیریت وزارت راه و شهرسازی است، اظهار داشت: ممکن است این وزارتخانه در برخی جاها خوب بوده باشد اما اینجا مقصر است و باید پاسخگو باشد.
انگشت اشاره ما به سمت کله گندهها است
نادر قاضیپور نماینده مردم ارومیه طی سخنانی درباره گزارش کمیسیون عمران مجلس در مورد سانحه ریلی استان سمنان بود، اظهار داشت: برخورد با نیروهای کارگری و نیروهای پاییندست مدنظر ما نیست، انگشت اشاره ما به سمت کَلهگُندههاست، آنهایی که باید از اول به فکر جلوگیری از بروز این حادثه و حوادث مشابه باشند. آقای دکتر آخوندی! اگر خدای ناکرده خانواده شما میسوختند، اینطور ساکت و خونسرد از کنار مسئله عبور میکردید؟ یا اینکه ما نمایندگان مجلس را مقصر میدانستید، البته ما هم تقصیر داریم، زیرا پول و اعتبار در اختیار شما میگذاریم، ولی نظارت نمیکنیم.
وی افزود:، آقای آخوندی! در هر کارگاهی که حادثه رخ دهد، اول رئیس کارگاه را مورد بازخواست قرار میدهند، به طور مثال حادثه ریلی در شرکت ایران خودرو که منجر به کشته شدن ۵ کارگر شد، ما فراکسیون کارگری مجلس هشتم، با مدیرعامل وقت ایران خودرو طرف بودیم، نه با راننده تریلی خاطی؛ بنابراین آقای آخوندی! تصور نکنید که برخورد با شما یک برخورد غیرعادی است، باید همینطور باشد، اگر در سال ۱۳۸۲ در جریان انفجار قطار نیشابور، وزیر وقت استعفا میداد و رئیسجمهور وقت وی را عزل میکرد، امروز شاهد این اتفاق ناگوار نبودیم.
قاضیپور تصریح کرد: آقای رئیس! لازم است بدانید که تکتک کشتهشدگان توسط کسانی که میتوانستند مانع آن شوند، یا غایب بودند در صحنه یا کوتاهی کردهاند که در نهایت موجب کشتهشدن این عزیزان شد. آیا ما میتوانیم از خون این انسانها بگذریم؟ آیا این مسئله بر گردن شما نیست؟! البته که هست؛ آقای وزیر! بسیار بهتر بود که شما همان روز اول استعفا میدادید و هنوز هم دیر نشده است و با استعفای شما حداقل بازماندگان یک تسلی خاطر مییابند
سانحه ریلی سمنان را تا رسیدن به وضعیت ایمن دنبال کنیم
محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز پس از قرائت گزارش کمیسیون عمران درباره حادثه ریلی استان سمنان گفت: هر ساله جمعیت بسیاری از آذربایجان در سالروز شهادت امام رضا(ع) به مشهد میروند و برخی مسافران قطار حادثهدیده تبریز - مشهد برای اولین بار به این سفر میرفتند.
وی ادامه داد: در میان قربانیان حادثه نوجوانی بود که خداوند او را پس از ۱۴ سال به پدر و مادرش عطا کرده بود که هر سه قربانی شدند و یا پدری همسر و دو فرزند و مادر و مادر همسر خود را در این سانحه از دست داد.
فرهنگی با طرح این پرسش که معنای بیاعتبار شدن اخطار سیستم ATC در این سانحه، چیست؟ معنای خارج کردن دستی سیستم از حالت اضطرار چیست؟ معنای توقف قطار جلویی به علت یخ زدن سیستم ترمزهایش چیست؟
وی با اشاره به اینکه بزرگترین شبکه ریلی دنیا در روسیه قرار دارد که میانگین دمای آن بسیار از میانگین دما در کشور ما پایینتر است، خاطرنشان کرد: بخشی از این شبکه ریلی در روسیه در سیبری قرار دارد اما چنین اتفاقاتی در آنجا نمیافتد.
وی شرایط به وجود آمده در سانحه ریلی قطار تبریز - مشهد را موجب زیر سؤال بردن ایمنی حملونقل ریلی کشور خواند و گفت: تأکید میکنم که همه این موضوع را به صورت یکپارچه تا رسیدن به وضعیت ایمن دنبال کنیم و ما طرحی در این باره آماده کردهایم که باید اعلام وصول شود.