میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی اقتصاد خبر
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۱۷
 
 
در آستانه شب عید رخ داد؛
گران‌فروشی میوه از ۱۱ تا ۹۸ درصد

در آستانه شب عید و درحالیکه بازار میوه داغ‌تر از هر روز دیگری است و وزارت کشاورزی بارها اعلام کرده که در تولید، تامین و عرضه انواع میوه و تره‌بار هیچ مشکلی در بازار وجود ندارد، قیمت این محصولات فاصله زیادی با نرخ منطقی که قانون برای فروش میوه مشخص کرده دارد و در این میان به نظر می‌رسد که جای بازرسان و ناظران در این بازار خالی است.
به گزارش ایسنا، گشتی در بازار میوه نشان می‌دهد که وضعیت قیمت این محصولات پرمصرف و مورد نیاز مردم در فاصله دو هفته مانده به عید نوروز اختلاف فاحشی با نرخ منطقی آن براساس قیمت عمده‌فروشی و سود ۳۵ درصدی منطقی این محصولات دارد و از ۱۱ درصد برای محصولاتی مانند خیار گلخانه‌ای تا ۷۸ درصد برای پرتقال رسمی شمال و ۹۸ درصد برای نارنج متفاوت است.
این در حالی است که حسین مهاجران رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی پیش از این درباره میزان سود منطقی که خرده‌فروشان از فروش هر کیلوگرم میوه باید برای خود محاسبه کنند اینگونه توضیح داده بود که هر یک از فروشندگان میوه و سبزی بیشتر از ۳۵ درصد سود به قیمت مصوب عمده‌فروشی کشف شده در تاریخ ۲۴ دی‌ماه که تا اول بهمن‌ماه اعتبار دارد اضافه کنند مرتکب تخلف و گران‌فروشی شده و با آنها به شدت برخورد می‌شود.
وی افزود: در برخی مواقع مساله خالص‌فروشی خود باعث می‌شود فروشندگان میوه و سبزی بیشتر از نرخ سود مصوب و مشخص شده به قیمت عمده فروشی محصولات‌شان اضافه کنند، چراکه به عنوان مثال جعبه ۲۰ کیلوگرمی یک میوه که وزن جعبه آن دو کیلوگرم در نظر گرفته شده، عمدتا سنگین‌تر و تا چهار کیلوگرم است که این خود سبب می‌شود که وزن خالص میوه خریداری شده از سوی فروشندگان کمتر و قیمت آنها بیشتر شود.
شاید عواملی مانند خالص‌فروشی یا افت وزنی محصول سبب شود تا میزان سود فروشندگان بیشتر از ۳۵ درصد شود اما آنچه مسلم است اینکه این وضعیت برای همه محصولات صدق نکرده و حتی اگر اینگونه هم باشد، نباید یک کیلوگرم میوه ۷۰، ۸۰ و حتی بیش از ۹۰ درصد بیشتر از آنچیزی فروخته شود که باید.
البته سیدوحیدرضا ابطحی نیز پیش از این گفته بود که براساس بررسی‌های صورت گرفته، از قیمتی که مصرف‌کننده برای هر کیلوگرم میوه پرداخت می‌کند نهایتا ۲۵ تا ۳۰ درصد سهم باغداران و تولیدکنندگان است و بقیه آن به جیب دلالان و واسطه‌ها می‌رود یا اینکه هزینه رسیدن این محصول از مبدأ تولید تا بازار مانند سورتینگ، حمل‌ونقل و... است. اگر به عنوان مثال پرتقال کیلویی ۳۰۰۰ تا حدود ۶۰۰۰ تومان به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد، سهم باغداران از آن کمتر از ۱۰۰۰ تومان و حتی در برخی موارد حدود ۸۰۰ تومان است. این وضعیت بازار میوه نشان می‌دهد که برای بازار میوه از زمانی که از دست باغدار خارج می‌شود تا به دست مصرف‌کننده می‌رسد، فکری کنیم، چراکه این فاصله زیاد اصلا غیرمنطقی نیست و همه در این نابه‌سامانی نقش دارند.
عنایت‌الله بیابانی قائم‌مقام خانه کشاورز و مدیرعامل اتحادیه مرکب‌کاران درباره وضعیت بازار مرکبات به ویژه پرتقال گفت: وضعیت تولید مرکبات در سال‌جاری بسیار مناسب است. اما بازار آن اصلا خوب نیست و تولیدکنندگان بهره چندانی از فروش محصول‌شان نمی‌برند، چراکه باید به خاطر کمبود نقدینگی هر کیلوگرم پرتقال را که برایشان ۱۲۰۰ تومان تمام می‌شود، روی درخت ۸۰۰ تومان بفروشند آن وقت این محصول به چند برابر قیمت به دست مصرف کنندگان می‌رسد.
وی نابه‌سامانی بازار و عدم نظارت بر سیستم عرضه و تقاضا را عامل اصلی فاصله زیاد قیمت میوه به ویژه مرکبات از تولید تا مصرف دانست و افزود: دلالی شدید در بازار گریبانگیر تولیدکنندگان شده است. چرا باید ورود مرکبات به میادین میوه و تره‌بار هزینه در بر داشته باشد.

کد مطلب: 103571
 
Share/Save/Bookmark