میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی فرهنگ خبر
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۲۱
 
 
وقتی حق پخش فوتبال را تلویزیون می‌دهد و صاحبان سینما از هر مسابقه ۱۶۰ میلیون تومان به جیب می‌زنند
درآمد بی‌دردسر سینمادارها

با آغاز جام جهانی، تب فوتبال همه جای دنیای را در می‌گیرد. به‌خصوص کشورهایی که تیم‌های ملی‌شان در جمع ۳۲ تیم برتر این رقابت‌ها قرار دارند.
با شروع جام جهانی، اغلب افراد و اصناف سعی می‌کنند تا از این رقابت برای خود بازاری ایجاد کنند. در این بین سینمای ایران هم مستثنا نیست و می‌خواهد از این بازار پرسود، برای خود منفعتی کسب کند.
سینمادارهای ایران نیز در جهت پرکردن سالن‌های خود، طرح نمایش بازی‌های فوتبال را در سینماهای کشور راه‌اندازی کرده‌اند و اولین نمایش این طرح روز جمعه ۲۵ خردادماه ساعت ۱۹:۳۰ خواهد بود.
به‌هرحال سینمادارها برای آنکه بتوانند سالن‌های خود را پر کنند (حتی پرتر از زمانی که برخی از فیلم‌ها اکران می‌شود) به این نتیجه رسیده‌اند که می‌شود برای ساعاتی تغییر کاربری داده و به جای پخش فیلم، فوتبال را در ابعاد پرده اکران پیش چشم مخاطب قرار دهند!
به گفته مدیر سایت سینما تیکت، در این طرح حدود ۴۰ سینمای کشور با حدود ۸ هزار صندلی به نخستین بازی تیم ملی کشورمان اختصاص یافته است و تمام فرآیند فروش به صورت آنلاین انجام می‌شود و بلیت‌فروشی در گیشه انجام نمی‌شود. امید ترکیان تأکید کرد: در صورت استقبال و پرشدن سالن‌ها، ظرفیت‌های سالن‌ها قابل افزایش است.
به همین دلیل اکثر پردیس‌های سینمایی بازی‌های جام جهانی را نمایش می‌دهند، به طور مثال پردیس سینمایی چارسو و مگامال هر کدام ۴ سالن سینمای خود را در اختیار این طرح قرار داده‌اند.
نکته قابل تأمل در این طرح، قیمت بلیت‌هاست. قیمت بلیت‌ها در این طرح بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان اعلام شده است؛ اما طبق اطلاعات سایت سینماتیکت همه سینماهای نمایش دهند بازی‌های جام جهانی بلیت ۲۰ هزار تومانی را به فروش می‌رسانند و خبری از بلیت‌های ارزان‌تر نیست.
به فرض اینکه همان ۸ هزار صندلی را در نظر بگیریم، با یک حساب ساده سرانگشتی مشخص می‌شود پخش هر بازی ۱۶۰ میلیون تومان درآمد برای سالن‌های سینما دارد.
نکته دیگر در قیمتگذاری بلیت‌ها این است که چرا بازی‌هایی که نمایش آن هزینه خاصی برای سینماداران ندارد، باید بلیت ۲۰ هزار تومانی بفروشد؟ این قیمت در حالی است که بلیت فیلم‌های سینمایی که شاید ساخت آنها ماه‌ها به طول انجامد ۱۵ هزار تومان است و در آن سهم تهیه‌کننده و پخش‌کننده هر دو لحاظ شده است.
از سوی دیگر، تلویزیون به عنوان سازمانی که با پرداخت هزینه حق پخش بازی‌های جام‌جهانی را خریداری کرده است، در این بازار پرسود جایگاهی ندارد. باید دید واکنش معاونت حقوقی سازمان صدا و سیما به این طرح چیست؟
نمایش بازی‌های جام جهانی فوتبال بعد از شایعه‌ها و شائبه‌های بسیار، روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد توسط شورای عالی اکران به جمع‌بندی رسید و وارد مرحله عملیاتی شد. در این جلسه مقرر شد تا تمامی بازی‌های تیم ملی ایران به علاوه‌ بازی‌های نیمه نهایی و فینال جام جهانی در سینماهای کشور به نمایش درآید. همچنین قیمت بلیت‌های سینمای کشور برای نمایش بازی‌های جام جهانی از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان اعلام شد.

کد مطلب: 104750
 
Share/Save/Bookmark