نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی "اروند" گفت: ما تمام سعی خود را میکنیم تا فیلم خوشرنگ و با کیفیت صدای خوب تولید کنیم اما در سینماهای ضعیفی که به ما میدهند نه صورت بازیگر معلوم است و نه صدایش شنیده میشود.
پوریا آذربایجانی در گفتوگو با میزان، ساخت فیلم "اروند" را آرزو و خواسته دو سال گذشته خود خواند و با اشاره به منشاء شکلگیری ایده این اثر گفت: من و مهدی داوری تهیهکننده فیلم، ۲ سالی بود که دوست داشتیم چنین فیلمی را با مضمون جنگ و دفاعمقدس بسازیم و ایده اولیه این فیلم را با سناریویی در مورد یک جانباز اعصاب و روان دفاعمقدس شروع کردیم.
وی ادامه داد: وقتی اتفاق شهدای غواص افتاد، به این فکر افتادم که بستر محیطی برای تزریق یک قصه جدید را مهیا میکند که با تهیهکننده فیلم مشورت کردم و سناریوی اولیه با شکلی جدید نوشته شد و پس از ۴ ماه به پیش تولید رسیدیم.
این کارگردان شخصیت یونس در فیلم "اروند" را مجموعهای از شخصیتهای جنگی خواند و افزود: یونس مجموعهای از کاراکترهایی است که من در فیلمهای مختلف و یا کتابهایی که در زمینه دفاعمقدس ساخته شده، خواندهام. در واقع یونس زاییده ذهن من از مجموع این اطلاعات است.
نویسنده فیلمنامه "آب و آینه" انتخاب سعید آقاخانی برای نقش یونس را اینگونه توصیف کرد: من قبل از "اروند" میخواستم با سعید آقاخانی کاری جدی را شروع کنم که به پیش تولید هم رسید؛ اما به دلایلی به تولید نرسید، اما باعث آشنایی من و سعید آقاخانی شد. در حین نوشتن اروند به سعید آقاخانی برای این نقش فکر میکردم و خداحافظی طولانی به عنوان فیلمی جدی از آقاخانی تاثیری در انتخاب وی نداشت.
آذربایجانی افزود: ما داریم فراموشکار میشویم و یادمان رفته چه کسانی جانشان را گذاشتهاند تا الان راحت زندگی کنیم و این اتفاق بدی است چراکه باید آن طور که باید و شاید به جنگ و سینمای جنگ اهمیت داده شود.
وی ادامه داد: این روزها بیشتر جوسازیهای رسانهای و اتفاقات تبلیغاتی، سینماداران را برای اکران فیلمهایی با سود مالی بیشتر تشویق میکند و فیلمهایی که به مضمونهای دفاعمقدسی میپردازند در صورت نداشتن این هجمه تبلیغاتی یا رسانه ای، محکوم به کم توجهی میشوند.
کارگردان "روایتهای ناتمام" اکران اروند را بسیار عجیب دانست و اذعان کرد: خود من بارها با مردم فیلم را دیده ام و میبینم که بعد از پایان فیلم مخاطبان در سکوت سینما را ترک میکنند و فیلم برایشان تعمق به همراه داشته است، اما متاسفانه "اروند" سالن مناسبی برای اکران ندارد و علاوه بر آن تبلیغات درستی هم برای آن صورت نگرفته است.
وی توضیح داد: من تازه ۳ روز قبل از اکران متوجه شدم که فیلم قرار است، پخش شود. قطعاً اگر کسی از من میپرسید چه زمانی را برای اکران "اروند" مناسب میبینی، میگفتم هفته دفاعمقدس؛ اما متاسفانه به ما سینما تعلق نگرفت و در حال حاضر هم که به شکل ناگهانی و به دلیل کنار گذاشته شدن فیلم تینا پاکروان سه روز قبل از اکران به ما خبر دادند که زمان اکران فیلم ما فرا رسیده است. دوست داشتیم فیلم اکران شود اما با این سرعت، نه تبلیغات درستی داشتیم و نه اینکه سینمای خوبی را به ما دادند.
کارگردان فیلم "آب و آتش" وضعیت سالنهای اکران کننده اروند را بسیار بد اعلام کرد و ادامه داد: دو سینمای سپیده و افریقا بسیار ضعیف هستند. تمام سعی خود را میکنیم تا فیلم خوش رنگ و با کیفیت صدای خوب تولید کنیم اما در این سینماها نه صورت بازیگر معلوم است و نه صدایش شنیده میشود.
آذربایجانی در ادامه اضافه کرد: در این سینماها اگر فیلمهای کم اهمیت اکران کنید، شاید فرقی نداشته باشد اما فیلم دفاعمقدسی با این تولید سنگین واقعاً نباید در این سینماها اکران شود.
وی افزود: متاسفانه نسبت به سینمای دفاعمقدس موضع گیریهایی وجود دارد و برخی به این فضا دامن میزنند که چه کاری است برویم فیلم دفاعمقدسی ببینیم، وقتی فلان فیلم اکران میشود. باید سعی کنیم فیلمهایی بسازیم که آنقدر از لحاظ کیفی خوب باشد تا دیگر نتوانند چنین برخوردی کنند و موضعگیریهای بوجود آمده را از بین ببریم.
وی با اشاره به ادامه ساخت چنین فیلمهایی با شرایط موجود، تصریح کرد: به باندبازیها و آدمها کاری ندارم اما به شکلی وارد سینما شدم که مسائلی را که به آنها اعتقاد دارم انجام دهم. نمیخواهم ژورنالیست باشم و تلاش میکنم هنرمند باشم. مسابقه فیلمسازی هم با کسی ندارم و لازم نمیبینم حتماً هر سال یک فیلم بسازم.
آذربایجانی درباره فعالیتهای آتی خود خاطرنشان کرد: برنامهای برای فجر امسال داشتیم که بنا به دلایلی نشد، اما در حال نگارش فیلمنامهای جدید هستم که بعید میدانم به فجر امسال برسد.