محمدتقی فهیم منتقد باسابقه سینمای ایران ضمن انتقاد شدید از ضربات جبران ناپذیر فرهنگ وارداتی به کشور گفت: اگر مدرسه عالی سینما بخواهد نعل به نعل از سینمای فرانسه کپیبرداری کند تأسیس آن یک اقدام ضد فرهنگی از سوی مدیران فعلی سینما محسوب ميشود. این مدرسه باید از منابع غنی ایران و ارزشهاي نوین اتقلاب اسلامی بهره ببرد.
این منتقد سینما در گفتوگو با سینماپرس افزود: ما تاکنون از فرهنگ وارداتی ضربههاي زیادی را خوردهایم. بخش فرهنگ را نباید با صنعت یکی دانست و صرف کپی و پیاده کردن از غربیها ضربه سنگینی به ما وارد ميکند ما باید به دنبال فرهنگ خودی ایرانی و ملی باشیم در غیر این صورت تنها تشکیلاتی را بر ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کردهایم که هیچ عایدی برای سینمای ما به همراه ندارد.
وی ادامه داد: مدرسه عالی سینما اولین تجربه در دنیا نیست که مسئولان سازمان سینمایی بخواهند آن را ابتکار خود بدانند چرا که تأسیس این مدرسه از کشور فرانسه گرتهبرداری شده و این مسئله حتی در عنوان آن نیز به چشم ميخورد.
وی با تأکید بر اینکه نزدیک به ۱۵ سال از تأسیس چنین مدرسهای در کشور فرانسه و زیر نظر مستقیم وزیر فرهنگ و هنر ميگذرد، اظهار داشت: کشور فرانسه با اختصاص بودجه کلانی به این مدرسه و سختگیری در پذیرش هنرجو به این نتیجه رسیده که از طریق تأسیس این نهاد به سینمای بومی و ملی در راستای اهداف حکومت خود دست پیدا کنند و با تربیت دانشجویان و هنرجویان علاقمند به سینما، فرهنگ خودش را به تمامی جهانیان غالب سازد.
فهیم سپس با اشاره به اینکه ما برای دستیابی به اهداف والای خود نباید در ماهیت محتوایی و شیوههاي آموزشی از کشور فرانسه الگوبرداری کنیم، خاطرنشان کرد: اگر مدیران و سیاستگذاران سازمان سینمایی و مدرسه عالی سینما درصدد انجام این کار باشند پیشاپیش این نتیجه حاصل ميشود که مدرسه عالی سینما هیچ نفعی برای سینمای ملی کشور درپی نخواهد داشت و تنها یک نهاد به تشکیلات زیرمجموعه سازمان سینمایی اختصاص داده ميشود که بخشی از بودجه سینمای کشور را ميبلعد.
وی در ادامه این گفتوگو تصریح کرد: از سوی دیگر مدرسه عالی سینما باید به مدرسان خود نیز دقت نظر کافی داشته باشد چراکه ما تاکنون ضربات جبرانناپذیر زیادی را از ناحیه تحصیل کردههاي غرب خوردهایم که با ترجمههاي متون و دستمایه قرار دادن آثار غربی سینمای ایران را به پیش رانده اند و به همین دلیل ما هیچگاه در کشورمان دارای سینمای مردمی نبودهایم و اصولاً نه تنها سینما که همه هنرهای کشور ما دستخوش این رویه ناپسند شدهاند که با مروری بر تاریخ هنر در کشورمان متوجه ميشویم که همواره از فرهنگ غربی الگوبرداری کرده ایم و لذا همیشه با سدها و موانعی درصدد تقویت فرهنگ ایرانی مواجه شدهایم.
فهیم سپس خاطرنشان کرد: این مدرسه باید از منابع غنی ایران قدیم و ارزشهاي نوین اتقلاب اسلامی بهره ببرد و اگر سیاستگذاران و مدرسان مدرسه عالی سینما چنین رویکردهایی را دستمایه قرار دهند ميتوانند خروجی قابل قبولی داشته باشند چراکه این واقعیت وجود دارد که سینمای ما به دلیل فقدان نظریهپردازی بومی دچار مشکل است و ما همواره در بخش تئوریک به دلیل مسلح نبودن مدرسانمان به دستمایههاي بومی و ارزشی دچار مشکل بودهایم.