میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود رارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی اقتصاد خبر
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۳۰
 
 
توسعه حوزه ریلی کند پیش می‌رود؛
سرعت قطارهای ایران یک سوم جهان

طی سال‌های گذشته نقش شبکه ریلی در توسعه اقتصادی کشورها به شدت افزایش یافته و عملاً سه برابر شده است و این در حالی است که این روند در ایران تا حدودی کُند پیش می‌رود.
به گزارش فارس؛ در حالی که سرعت قطارها در برخی کشورهای جهان از ۳۰۰ کیلومتر در ساعت فراتر رفته و حتی شاهد رسیدن سرعت آنها به حدود ۵۰۰ کیلومتر در ساعت هستیم سرعت قطارها در ایران تنها در چند نمونه به حدود ۱۶۰ کیلومتر در ساعت رسیده است. به طور کلی سرعت سیر خطوط ریلی در ایران کمتر از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت است. شکی نیست که افزایش سرعت قطارها به میزان قابل توجهی ظرفیت ترانزیت ایران را افزایش می‌دهد.
بنا بر آمارهای جهانی ارزش مالی حمل و نقل ریلی در جهان از ۶ هزار میلیارد دلار در سال ۱۹۹۰ به ۱۹ هزار میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته و بیش از ۳ برابر شده است. بر اساس چشم‌انداز اقتصادی ایران بخش ریلی باید ۳۰ درصد از حمل و نقل بار و ۲۰ درصد از حمل و نقل مسافر را بر عهده داشته باشد.
بر اساس برنامه توسعه ۵ ساله ایران که به دنبال رساندن رشد اقتصادی کشور به ۸ درصد است، ۲۵.۳ درصد از سرمایه مورد نیاز برای توسعه کشور باید از منابع خارجی تامین شود.
در حال حاضر حجم پروژه‌های در دست اجرای وزارت راه ایران به سختی به ۱۲ میلیارد دلار می‌رسد. از سال ۲۰۱۶ و پس از امضای توافق هسته‌ای شرکت سینوسور چین ۱.۹ میلیارد یورو برای ساخت خط راه‌آهن تهران، قم، اصفهان سرمایه‌گذاری کردند. اگزین بانک چین نیز ۱.۷ میلیارد دلار برای برقی کردن خط ریلی تهران- مشهد سرمایه‌گذاری کردند.
روسیه نیز طرح سرمایه‌گذاری ۱.۲ میلیارد یورویی برای برقی کردن خط ریلی گرمسار- اینچه‌برون را نهایی کرده است.
مقامات ایرانی همچنین اعلام کردند در آینده‌ای نزدیک قرارداد سرمایه‌گذاری ۱.۷ میلیارد یورویی آلمانی‌ها به پروژه‌های حمل و نقل در ایران اختصاص می‌یابد، نهایی خواهد شد.

کد مطلب: 101357
 
Share/Save/Bookmark