میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی سیاست خبر
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۴۹
 
 
آیا طرح کشورهای عربی برای دور زدن «تنگه هرمز» عملی است؟

کشورهای عربی برای کاستن از اهمیت ژئوپلیتیک تنگه هرمز و مقابله با تهدید بسته شدن آن از سوی جمهوری اسلامی تلاش‌های متنوعی را به کار بسته‌اند.
پایگاه خبری «الوقت» در یادداشتی با عنوان « نقشه‌های اعراب خلیج فارس برای دور زدن تنگه هرمز» نوشت، در سال ۲۰۰۶ و با بالا گرفتن تهدیدهای نظامی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران بستن تنگه هرمز که از مهم‌ترین آبراهه‌های بین المللی برای انتقال انرژی در دنیا محسوب می‌شود به عنوان زنگ خطری از سوی تهران برای همه جهانیان به صدا درآمد.
برخی کشورهای منطقه به منظور تکرار نشدن چنین مساله‌‌ای، نقشه‌های متعددی طراحی کردند که یکی از آنها تاسیس خط لوله‌ای بود که از بندر «الفجیره» امارات تا دریای عمان ادامه دارد تا در صورتی که ایران اقدام به بستن تنگه راهبردی هرمز کند، بتوانند از این بحران عبور کنند.
امارات در سی ام ژوئن ۲۰۱۲ با هزینه‌ای بالغ بر ۳.۳ میلیارد دلار خط لوله حبشان –الفجیره را تاسیس کرده است که طول آن به ۳۸۰ کیلومتر می‌رسد و کاملا در خاک امارات واقع است.
این خط لوله نفت از چاه نفت حبشان در امارت ابوظبی در شمال امارات متحده عربی شروع می‌شود و از مسیر راه شنی شهرک سویحان می‌گذرد و پس طی صدها کیلومتر از فراز سلسله کوه‌های حجر به بندر شهر الفجیره در کرانه دریای عمان می‌رسد.
الفجیره با مساحتی در حدود ۱۱۶۵ کیلومترمربع و جمعیتی بالغ‌بر ۱۳۰ هزار نفر، یکی از هفت امیرنشین امارات متحده عربی است. این منطقه از سمت غرب به شارجه و رأس الخیمه، از جنوب به کلبا و از شرق به دریای عمان محدود می‌شود.
بندر الفجیره، تنها بندر کشور امارات در حاشیه دریای عمان است و همین ویژگی موجب شده تا حاکمان امارات نگاه ویژه‌ای به این بندر داشته و برای کاستن از موقعیت ژئوپلیتیک تنگه هرمز و مقابله با تهدید بسته شدن آن از سوی جمهوری اسلامی، با ساخت یک خط لوله انتقال نفت از خلیج فارس به دریای عمان اقدام به دور زدن تنگه هرمز نمایند.
این خط لوله شامل ایستگاه‌های پمپاژ و ظرفیت ذخیره سازی اصلی هشت میلیون بشکه‌ای است که می‌تواند به ۱۲ میلیون بشکه برسد. این خط لوله می‌تواند روزانه ۱.۵ تا ۱.۸ میلیون بشکه نفت منتقل کند که سه چهارم صادرات روزانه نفت امارات و ۱۰ درصد از نفت عبوری روزانه از تنگه هرمز به بازارهای بین المللی را شامل می‌شود. علاوه بر این، بندر الفجیره دارای یک ایستگاه اصلی برای تأمین سوخت کشتی‌های تجاری است. تنگه هرمز آبراهه بین‌المللی است که منطقه خلیج فارس را به آب‌های بین المللی متصل می‌کند. طول این آبراه ۱۵۸ کیلومتر و عرض ان از بندرعباس تا راس شوریط در عمان بین ۵۶ تا ۱۸۰ کیلومتر است.
ژرفای تنگه هرمز از خلیج فارس بیشتر است و به دلیل شیب تند کف آن از قسمت شمال به جنوب متغیر است، به طوری که نزدیکی جزیره لارک، در حدود ۳۶ متر و در ساحل جنوبی و در نزدیکی شبه‌جزیره مسندم به بیش از ۱۰۰ متر می‌رسد. در حالی که حداکثر عمق آب در خلیج فارس ۹۰ متر است.
تنگه هرمز دومین تنگه بین‌المللی شلوغ دنیاست که وزارت انرژی آمریکا آن را «حیاتی‌ترین آبراه نفتی» نام‌گذاری کرده است؛ تنگه‌ی هرمز با انتقال ۱۸میلیون بشکه در روز، بیش از ۲۰درصد از ترانزیت کل نفت خام جهان و در واقع نخستین و مهم‌ترین نقش را در نقل و انتقالات نفتی در اختیار دارد.
کشورهای عربی واقع در امتداد خلیج فارس و همچنین ایران ۹۰ درصد از مازاد نفت جهان را در اختیار دارند که در صورت بروز بحران و کاهش کمیت نفت موجود در بازارهای جهانی به آنجا صادر می کنند کما اینکه سالانه ۷۷ میلیون تن گاز مایع از تنگه هرمز به بازار جهانی عرضه می‌شود که ۳۰ درصد حجم تجارت جهانی گاز مایع را تشکیل می‌دهد.
در خصوص تجارت غیر نفتی، ۲.۹ میلیارد تن کالا از این تنگه عبور می‌کند و تنها مسیر بندر دبی (قلب اقتصادی امارات عربی متحده) به سوی آب‌های بین‌المللی و بازارهای بین‌المللی محسوب می‌شود. بنابراین حیات اقتصادی بنادر تجاری کشورهای خلیج فارس به طور مستقیم با تنگه هرمز ارتباط دارد که تنها مسیر به سوی آب‌های بین‌المللی است.
امارات در اجرای این پروژه پیشگام بوده است اما دولت قطر هم در حال ساخت یک بندر بزرگ با ظرفیت شش میلیون تی‌ای یو، و به ارزش حدود ۱.۷ میلیارد دلار در نزدیکی منطقه صنعتی و بندر مسائید (Messaid) است. در همین زمینه، عربستان سعودی برنامه سرمایه گذاری جدیدی را به ارزش ۶۰۰ میلیون دلار برای رساندن ظرفیت سالانه بندر «دمام» به سه میلیون تی‌ای یو ، آغاز کرده است که طول این بندر را تا ۱۲۰۰ متر افزایش می دهد. بنابراین باید گفت این خط لوله تنها به امارات اختصاص دارد و یک پروژه منطقه‌ای و بین المللی محسوب نمی‌شود که بتواند با آبراهه بین المللی نظیر تنگه هرمز رقابت کند. فارس

کد مطلب: 105129
 
Share/Save/Bookmark