میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۰۴
 
 
سیاست روز وضعیت بودجه عمرانی در لایحه بودجه ۹۹ را بررسی می کند؛
لبه تیز بودجه عمرانی بر گلوی پروژه های نیمه تمام
لبه تیز بودجه عمرانی بر گلوی پروژه های نیمه تمام
 

چند روزی است که بهارستانی ها در تلاش هستند تا به شکل کارشناسی و دقیق ارزیابی های خود از لایحه بودجه ۹۹ که اول هفته توسط روحانی به مجلس رسید را به شکل کلی ارزیابی کنند تا به تدریج و به اقتضای اولویت ها کار کارشناسی دقیق به منظور به کند و کار تک تک مفاد بودجه را آغاز کنند.
لایحه بودجه سال ۹۹ به زعم متولیان تدوین و طراحی آن ،بسته متفاوتی است از این حیث که این ادعا وجود دارد که وابستگی نفتی درآن به کمترین میزان ممکن رسیده و بناست با توجه به تداوم تحریمها و مشکلات پیش روی آن ؛روند درآمدهای پیش بینی شده برخلاف سالهای اخیر منفک از درآمدهای نفتی باشد.
بنابه گفته نوبخت در سال آتی بودجه به شکلی ترسیم شده که قرار است تمام منابع حاصل از فروش نفت به بودجه های عمرانی تخصیص یابد. بودجه عمرانی که در تمام این سالها همواره مظلوم واقع شده و هر کجا در طی مسیر دست انداز و مشکلاتی پدید آمده ؛متولیان دولتی با دست درازی به بودجه عمرانی و کاستن از رقم اندکی که برای این بخش مهم تخصیص یافته ؛تلاش کرده اند تا هزینه مورد نیاز را اعم از بودجه های سربه فلک کشیده جاری و یا کسری بودجه های پدید آمده را با زدن از گلو بودجه عمرانی تامین کنند.
بررسی های کلی صورت گرفته دراین خصوص پروژه های نیمه تمام کشور و حجم قابل توجه آنها که بیش از دو دهه از زمان کلنگ زنی آن می گذرد به خوبی بیانگر آن است که توسعه و عمران در کشور آن قدر ها هم که باید مورد توجه دست اندرکاران و متولیان نبوده که اگر بود امروز در چنین وضعیتی قرار نداشتیم.

درد ناتمام پروژه های نیمه تمام
طیق آمار و مستندات منتشر شده از سوی ملکوتی خواه مدیر پروژه مشارکت عمومی ــ خصوصی سازمان برنامه و بودجه در اواخر سال گذشته چیزی در حدود ۸۱ هزار پروژه نیمه تمام استانی و حدود ۳ هزار پروژه ملی در کشور وجود دارد که برای اتمام این پروژه‌ها به حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است و این درحالی است که عمده این طرح‌ها هدف زیرساختی دارد هدف و انگیزه بخش خصوصی، برای ورود به عرضه مشارکت، اقتصادی بودن طرح‌ها است. به اعتقاد وی در بدنه دولت چسبندگی دستگاه‌ها به برخی طرح‌های نیمه تمام، واگذاری این طرح‌ها به بخش خصوصی را با مشکل روبرو کرده است.
حال با گذشت حدود ۱۱ ماه از گفته وی و افزوده شدن براین تعداد پروژه نیمه تمام که به گفته مفتح عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پروژه های نیم تمام عمرانی حجم زیادی از بودجه کشور را می بلعند ؛ابهامات پیش روی بودجه عمرانی در لایحه بودجه سالجاری نیز دغدغه و نگرانی های جدی را پدید آورده است.
به باور محمدمهدی مفتح ؛پروژه های نیمه تمام به قدری است که اگر ۳۰ سال تمام بودجه های عمرانی را برای تکمیل آنها اختصاص دهیم، تمام خواهد شد.
بررسی مفاد لایحه بودجه ۹۹که این روزها به موضوع اصلی تبادل نظر تبدیل شده از نگاه خوش بینانه حکایت از رشد ۴.۵ هزار میلیارد تومانی بودجه های عمرانی دارد به این ترتیب که در مقابل منابع عمومی دولت، برخی از هزینه ها از جمله هزینه های جاری (شامل حقوق و دستمزد، یارانه ها و استفاده از کالا و خدمات)، تملک دارایی های سرمایه ای (پروژه های عمرانی) و تملک دارایی های مالی (تسویه قروض و دین) قرار دارد و براین اساس بایدگفت؛ هزینه های عمرانی یا همان تملک دارایی های سرمایه ای لایحه بودجه سال ۹۹ در مقایسه با قانون بودجه سال ۹۸ با رشدی ۴.۵ هزار میلیارد تومانی حدود ۷۰.۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و در مقابل هزینه های جاری در لایحه بودجه سال ۹۹ در مقایسه با قانون بودجه سال ۹۸ با رشدی ۴ درصدی از ۳۵۲ هزار میلیارد تومان به ۳۶۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. البته به استناد آمار ارایه شده در بخش تملک دارایی های مالی لایحه بودجه سال ۹۹ رشد ۶۱ درصدی را نسبت به قانون بودجه سال ۹۸ نشان می دهد و از ۲۹.۳ هزار میلیارد تومان به ۴۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

کسری ۲۲ هزار میلیاردی بودجه عمرانی
نگاه واقع بینامه در خصوص اعداو ارقام لایحه بودجه ۹۹ از این نکته پرده بر می دارد که در سال‌های گذشته، طی سه‌سال بودجه عمرانی مصوب در حدود ۶۰ تا ۶۲ هزار میلیارد تومان بوده که معمولا حدود ۷۰ درصد آن محقق شده است. به باور کارشناسان در بودجه سال آینده نیز با توجه به تجربه سال‌های گذشته، رقم ۷۰ هزار میلیاردی بودجه عمرانی محقق نخواهد شد.
این منتقدان به استناد تجارت مستند در سالهای گذشته و همچنین اظهارات صریح نوبخت مبنی بر تخصیص درآمدهای نفتی سال ۹۹ به پروژه های عمرانی این نکته را اذعان دارند که این مهم شدنی نیست چراکه از یک طرف تجارت سالهای اخیر نشان داده که بودجه عمرانی و تحقق آن هیچگاه اولویت دولت نبوده و از سوی دیگر همچنان در تحقق فروش نفت در سال اتی با توجه به شرایط کنونی ابهام وجود دارد. به اعتقاد کارشناسان با توجه به اینکه درآمد نفتی بودجه حدود ۴۸ هزار و ۲۹۸ میلیارد تومان برآورد شده، و با در نظر داشتنامکان کسری کل بودجه عمومی، به‌نظر می‌رسد حدود ۲۲ هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی محقق نشود. برآیند این موارد به خوبی نشان می دهد که نمی توان چشم امیدی به این نوع اقدام دولت و دست و دل بازی آن داشت چراکه در تمام این سالها که تحریمی وجود نداشت و درآمد حاصل از فروش نفت به شکل سهل تری محقق می شد ؛دولت نسبت به تخصیص آن خساست به خرج می داد وای به حال شرایط کنونی که هیچ امیدی به اجرا و تحقق اهداف آن وجود ندارد.

نویسنده: سارا علیاری

کد مطلب: 111979
 
Share/Save/Bookmark