میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی اقتصاد خبر
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۲۶
 
 
شفاف‌سازی فضای اقتصادی
ابزار کارآمد رسانه‌ها در نهادینه‌کردن فرهنگ اقتصادمقاومتی
ابزار کارآمد رسانه‌ها در نهادینه‌کردن فرهنگ اقتصادمقاومتی
 
دبیر سلسله نشست های تخصصی رسانه ها و اقتصاد مقاومتی با تأکید بر عامل شفاف‌‌سازی به عنوان یکی از بسترهای الزامی برای تولید و استقرار گفتمان اقتصادمقاومتی گفت: در بسیاری از چارچوب های فرهنگ سازی و توسعۀ اقتصادی-اجتماعی، ابهام زدایی و رفع هرگونه سوءبرداشت یا آگاهی بخشی و ارایۀ اخبار و اطلاعات مورد نیاز، یکی از مواردی است که به طور مستقیم بر فرایند توسعۀ جوامع، تأثیر سازنده دارد.
دکتر حسینی دانا در یازدهمین نشست تخصصی رسانه‌ها و اقتصادمقاومتی ضمن اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری بویژه بیانات مورخ ۲۶/۵/۱۳۹۰ ایشان درخصوص اهمیت آگاهی بخشی و انتشار عمومی اطلاعات برای جلوگیری از رانت خواری و ویژه خواری افزود: رسانه ها در حمایت از اشتغال و کسب و کارهای داخلی، مأموریت فرهنگ سازی و مقابله با زمینه‌های فسادزا و فضای مبهم عرصه های اقتصادی را برعهده دارند. این موضوع که به روشنی در بندهای ۱۹ و ۲۳ سیاست‎های کلی اقتصاد مقاومتی تصریح شده، ایجاب می کند تا برنامۀ عملیاتی رسانه ها در این زمینه هرچه زودتر ارایه شود.
وی با قدردانی از همکاری علمی پُرشور پژوهشگران و دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در ارایۀ مقالات علمی به دبیرخانۀ نشست‌ها، ظرفیت دانشمندان جوان کشور را گنجینۀ ذی‌قیمتی دانست که می تواند به عنوان مرجع مشاوره های علمی و هدفمند در اختیار مجریان سیاست‌های کلی نظام بویژه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی قرار گیرد زیرا فلسفۀ کلان اقتصاد مقاومتی، بسیج کامل ظرفیت‎های داخلی است.
دکتر حسینی‌دانا همچین به ضرورت بازنگری و اولویت‌بندی مأموریت‌ دستگاه‌ها و سازمان‌های ملکف در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و پیش بینی تکالیف حیاتی برای برخی نهادهای مغفول در متن این سیاست‌ها اشاره کرد و افزود: در کنار آموزش و ترویج این فرهنگ در جامعه، نیازمند باورسازی در مدیران و سازمانها نسبت به حمایت از تولید ملی و اشتغال حداکثری هستیم.
دبیر سلسله نشست های تخصصی رسانه ها و اقتصاد مقاومتی گفت: براساس تحقیقاتِ مستمر پژوهشگران دبیرخانۀ رسانه‌ها و اقتصادمقاومتی، برگزاری برنامه‌های بازآموزی هدفمند برای خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ها می تواند بند ۲۱ سیاستها را به طور کامل تقویت نماید. یکی از مصادیق بازآموزی، توجه مجدد به وظایف نظارتی، اطلاع‌رسانی پُرحجم و تأکید رسانه‌ها بر سازمان‌هایی است که علاوه بر وظایف سنتی خود، در حرکت‌های جهادی، موجبات درون‌زایی و اشتغال حداکثری را فراهم کرده‌اند. همچنین توانمندسازی روابط‌عمومی‌ها برای خارج‌کردن اقتصادمقاومتی از قالب شعارهای متداول، امری ضروری است.
به عقیدۀ وی، نظارت توأم با نقد سازنده و برجسته‌سازی حرکت های جهادی سازمانهای مکلف از طریق رسانه ها می تواند به عنوان مسیری برای ایجاد رقابت در انجام اقدامات اشتغالزا در دستورکار قرار گیرد.
دکتر حسینی‌دانا در خاتمه ضمن تشکر و قدردانی از حمایت های معنوی فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی و انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات بویژه خانم ابراهیمی، دبیر اجرایی نشست ها، افزود: دوازدهمین و آخرین نشست تخصصی رسانه ها و اقتصاد مقاومتی در سال جاری، نیمۀ اول اسفندماه ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد. علاوه بر آن جایزۀ رسانه‌ای اقتصاد مقاومتی نیز مطابق برنامه ریزی این دبیرخانه در نیمۀ سال ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد.
در این نشست، ۱۸ مقالات پژوهشی با عناوین: نقش فناوری های نوین ارتباطی و همگرایی رسانه ای بر اقتصاد مقاومتی (دکتر بی‌بی‌سادات ميراسماعيلي)، جريان سازي خبري روابط عمومي‌ها براي نهادينه كردن اقتصاد مقاومتي (دکتر افشین محمدي)، ۹۹ فناوری اقتصادساز و افق های جدید در اقتصاد مقاومتی (دکتر عطاءاله ابطحی)، تاثير شبكه اجتماعي اينستاگرام بر ارتقاء توليد و سطح اشتغال هنرمندان هنرهاي تجسمي اصفهان (فرانک ضیایی)، بررسی دلایل شکست پروژه های دانش بنیان و ارایه راهکار برای تأمین مالی شرکت‌ها (سارا علياري)، تکالیف و اقدامات رسانه ملی در گفتمان‌سازی و تبدیل اقتصاد مقاومتی به مطالبه مردمی (محمدرضا یاسین)، بررسی عملکرد وزارت بهداشت و درمان در حوزه اقتصاد مقاومتی (زهرا خوشحالی)، بررسی عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در چارچوب اقتصاد مقاومتی (محسن روحانی)، اقتصاد مقاومتی و تولید محتوای آموزشی و تربیتی در رسانه ها (محمود حدادی)، تأملی بر عناصر سازنده بند ۲۱ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی (میلاد شیران و نادعلی مرادی)، بررسی نقش گفتمان سازی در تبیین نقش مدیریت شهری در اقتصاد مقاومتی (مجتیی خشایارفرد)، پروژه های تکلیفی شرکت ملی گاز ایران و اقتصاد مقاومتی (مجید بوجارزاده)، رسانه و اقتصاد مقاومتی، کارکردها و کژکارکردها : سازمان صداوسیما، شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای (محمدرضا فیاضی و محسن اقبال دوست)، جريان آزاد اطلاعات و شفافیت در اقتصاد مقاومتی (جواد دلیری و فرشته فرجی)، بررسی نقش آموزش و پرورش در تبیین و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی (روح الله عطاریان و سهیلا ذکایی)، نقش رسانه درتحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی در تحولات بخش کشاورزی (صادق صدق‎گو)، راهکارهای بسط گفتمان اقتصاد مقاومتی در تلویزیون (حمید اسماعیلی) و تحقق اقتصاد مقاومتي از طريق كارآفريني و افزايش صادرات غيرنفتي (عطیه سجاد)؛ به صورت سخنرانی و مکتوب ارایه گردید.
کد مطلب: 103167
 
Share/Save/Bookmark