يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۱
کد مطلب : 90936
هزينه‌هاي حمل‌و‌نقل عمومي در سال ۹۴ افزايش مي‌يابد

سلام نخست گراني

سلام نخست گراني

مهم‌ترين مصوبه جلسه ديروز شوراي شهر را مي‌توان تصميم‌گيري در‌خصوص نرخ كرايه حمل‌و‌نقل عمومي براي سال ۹۴دانست. مصوبه‌اي كه بر‌اساس آن نرخ تمامي وسايل نقليه عمومي در سال آينده افزايش يافته و همچنين قيمت طرح ترافيك نيز با افزايش همراه خواهد شد.
بر‌اساس تازه‌ترين مصوبات پارلمان شهري نرخ کرایه مترو، تاکسی و اتوبوس در حالي به صورت متوسط حداقل ۱۵ و حداکثر ۲۰ درصد افزایش می‌یابد كه اين مصوبه بايد به فرمانداري رفته تا پس از تصويب فرمانداري براي سال ۹۴ اجرايي شود.
اما موضوعي كه در پرتو اين مصوبه بايد مورد توجه قرار گيرد آن است كه اعضاي شوراي شهر نظارت‌هاي خود را گسترش دهند تا برخي از رانندگان تاكسي بي قانوني نكرده و در حالي كه آخرين روزهاي سال ۹۳ به پايان نرسيده است اين افزايش نرخ‌ها را اعمال نكنند.
افزايش نرخي كه برخي نمايندگان پارلمان شهري دليل اصلي آن را همراهي نكردن دولتمردان با مردم دانسته و معتقدند اگر دولت سهم خود را پرداخت كند هزينه‌ها تنها به مديريت شهري و مردم اعمال نمي‌شود.
قصه تكراري كه سال‌هاي سال است ميان دولت و شهرداري بوده و هيچ‌گاه نيز مشخص نشد چرا عزم جذمي براي همكاري ميان اين دو نهاد خدماتي ديده نمي‌شود.
به هر حال خبر افزايش قيمت خدمات شهروندي در سال آينده در حالي به گوش مي‌رسد كه نگراني‌ها در‌خصوص همخواني اين افزايش قيمت‌ها با نسبت افزايش نرخ حقوق كارگران و كارمندان هم خواني دارد يا خير؟
موضوعي كه اگرچه نخ‌نما شده است اما هنوز براي قشر ضعيف و متوسط پايتخت ايران كه تقريبا اكثر جمعيت آن را شامل مي‌شود مهم و حياتي خوانده مي‌شود.

قیمت بلیت مترو برای سال آینده ۵۰ تومان گران شد
در یکصد و بیست و ششمین جلسه شورای لایحه تعیین قیمت بلیت مترو در سال ۱۳۹۴ بررسی شد. به موجب این لایحه که با هدف توسعه و گسترش حمل‌و‌نقل عمومی و خدمت‌رسانی به شهروندان و نیز در راستای تشویق مسافران به استفاده از بلیت‌هاي اعتباری و با توجه به تجزیه و تحلیل قیمت تمام شده بلیت مترو در سال ۹۴ و با عنایت به اجرای قانون هدفمند بودن یارانه‌ها و همچنین با ضرورت رعایت حال اقشار آسیب‌پذیر تنظیم شده بهای بلیت مترو به طور متوسط ۵۰ تومان در بلیت‌های اعتباری افزایش یافت. همچنین در این لایحه قیمت بلیت تک‌سفره ۶۰۰ تومان و بلیت دو سفره یک هزار تومان تعیین شد که با رای اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.
در بررسی این لایحه علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: طبق قانون یک سوم بهای بلیت مترو باید توسط مردم، یک‌سوم توسط دولت و یک‌سوم توسط شهرداری پرداخت شود که با بررسی‌های انجام شده تا پایان سال ۶۹۰ میلیارد تومان هزینه بلیت مترو خواهد بود که تنها ۹۰ میلیارد تومان آن را مردم پرداخت می‌کنند. از این‌رو شهرداری تهران پیشنهاد افزایش قیمت بلیت مترو تا ۸۰ درصد را ارائه داشته است که نظر کمیسیون برنامه و بودجه البته بسیار کمتر از این میزان می‌باشد.
در ادامه جلسه محسن سرخو به عنوان مخالف افزایش قیمت بلیت مترو گفت: نباید هزینه‌های مترو بر اقشار ضعیف جامعه وارد شود این در حالی است که شورای شهر همواره دید حمایتی نسبت به این اقشار داشته است.
وی ادامه داد: وقتی هزینه‌های مترو را بالا می‌بریم یعنی فشار بر فقرا، دانشجویان، دانش‌آموزان و اقشار کم‌در‌آمد وارد می‌کنیم. چگونه است که اعضای شورا در مصوبات تراکمی جنوب شهر را نوعی دیگر می‌بینند ولی در اینجا نه!.
سرخو افزود: این هزینه‌ها بهتر است از ثروتمندان جامعه گرفته شود.
احمد دنیا‌مالی نیز در ادامه این جلسه گفت: هر عددی تصویب شود اثرات تورمی در کلانشهر‌ها و کشور خواهد داشت.
رضا تقی‌پور عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز گفت: ما باید منطق را حاکم کنیم. قانون می‌گوید یک‌سوم هزینه بلیت مترو باید توسط مردم پرداخت شود در حالی که هم‌اکنون از ۶۹۰ میلیارد تومان تنها ۹۰ میلیارد تومان را مردم می‌پردازند.
وی ادامه داد: نباید با این‌گونه موارد احساسی برخورد کرد هنوز تجربه نرخ بنزین را فراموش نکرده‌ایم، زمانی که قیمت گذار شیب افزایش قیمت را در بهای ۷۰، ۸۰ تومان ثابت نگاه داشته بود و بعد از ۴ سال شاهد انفجار قیمت بنزین بودیم. اینگونه فشار بر مردم بیش‌تر خواهد بود در حالی که افزایش قیمت با شیب ملایم فشاری بر مردم وارد نخواهد کرد.
پرویز سروری نیز گفت: اگر اعضای شورا به یاد داشته باشند ما خودمان در جلسات شورا تخفیفاتی برای اقشار کم‌در‌آمد، دانشجویان و دانش‌آموزان در نظر گرفتیم.
وی ادامه داد: عزیزان، اگر ما با یک شیب ملایم حرکت نکنیم بار تورمی سنگینی در آینده بر مردمی که مترو سوار می‌شوند وارد خواهد آمد. این افزایش ملایم برای آسایش و راحتی خود مردم است. سروری افزود: این در شرایطی است که در سال ۹۴ به سبب شرایط اقتصادی و قیمت نفت دولت قطعا نخواهد توانست سهم بلیت مترو را پرداخت کند.

افزایش ۵۰ تا ۱۰۰ تومانی کرایه‌های اتوبوس در سال ۹۴
بررسی لایحه تعیین نرخ کرایه‌های اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی شهر تهران در سال ۹۴ در یکصد و بیست ششمین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت.
به موجب مصوبه شورای اسلامی شهر تهران کرایه‌های اتوبوس اعم از عمومی و خصوصی در سال ۹۴ بیش از ۱۰۰ تومان افزایش نخواهد داشت و در همه مسیرها به طور متوسط بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

افزایش ۲۰ درصدی قیمت کرایه‌های تاکسی در سال ۹۴
بر‌اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در‌خصوص نرخ کرایه‌های تاکسی به شهرداری تهران اجازه داده شد برای سال ۹۴ نرخ کرایه‌های انواع تاکسی‌های شهر تهران را نسبت به آخرین نرخ‌های مصوب سال قبل ۲۰ درصد در تمامی خطوط و سرویس‌ها افزایش دهد.
اين در حالي است كه در جريان تصويب نرخ كرايه‌هاي تاكسي در شوراي شهر نرخ‌هاي متفاوتي با توجه به نرخ تورم پيشنهاد داده شده بود.
گفتني است شهرداری تهران در لایحه پیشنهادی خود مربوط به کرایه تاکسی‌ها در سال ۹۴، افزایش ۳۵ درصدی را پیشنهاد داده بود كه در نهايت پذيرفته نشد.

نرخ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک برای سال ۹۴ مشخص شد
همچنين لایحه تعیین نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک و محدوده اضطرار شهر تهران در یکصد و بیست و ششمین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت.
نرخ طرح ترافیک در سال ۹۴ در حالي مورد تصویب اعضاي شورا قرار گرفته است، كه برای جانبازان ۲۵ تا ۷۰ درصد، معلولین، بیماران خاص و خبرنگاران حدود ۲۵ درصد افزایش خواهد داشت و طبق سنوات قبل برای جانبازان ۷۰ درصد به بالا نیز طرح ترافیک رایگان خواهد بود.
وی همچنین افزود: در سایر بندهای مورد نظر در جداول صدور طرح ترافیک به محدوده طرح ترافیک افزایش ۳۰ درصدی را برای سال ۹۴ خواهیم داشت.
همچنين در سال آینده هزینه ورود کامیون‌های دارای مجوز تردد در طی روز در شهر ۴۰ هزار تومان خواهد بود. گفتني است تردد کامیون‌ها در طول روز در سطح شهر ممنوع است و تنها با صدور مجوز از مراجع ذی‌صلاح تردد آنها در طی روز در سطح شهر امکان‌پذیر است.

https://siasatrooz.ir/vdcg3y9y.ak9zw4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی