?>?> مسعود نجابتی: از شهرت گریزان بودم همین شهرت‌گریزی گریبانم را گرفت | سیاست روز
پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۶
کد مطلب : 101052
پاسداشت مسعود نجابتی در اوج هنر برگزار شد

مسعود نجابتی: از شهرت گریزان بودم همین شهرت‌گریزی گریبانم را گرفت

مسعود نجابتی: از شهرت گریزان بودم همین شهرت‌گریزی گریبانم را گرفت

برنامه «نجابت خط» از سلسله برنامه‌های «اوج هنر»، در پاسداشت از مقام هنری استاد مسعود نجابتی برگزار شد.
در این برنامه که با حضور چهره‌های فرهنگی و هنری از جمله حجت‌الاسلام وافی، محمدحسین رجبی‌دوانی، مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران و حمیدرضا برقعی شاعر آیینی و سایر استادان و هنرجویان گرافیک برگزار شد و از مقام فرهنگی، هنری و آموزشی نجابتی تجلیل به عمل آمد.
مسعود نجابتی از استادان طراز اول گرافیک و جزء فرهیختگان پیشرو در عرصه گرافیک است. نجابتی سال ۱۳۴۶ در تهران متولد شده است. سال ۱۳۷۸ در مقطع کارشناسی ارشد رشته گرافیک از دانشگاه هنر فارغ‌التحصیل شده و اکنون مدیر انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع‌مقدس، عضو انجمن خوشنویسان ایران، انجمن گرافیست‌‌های ایران و انجمن بین‌المللی تایپوگرافی است. نجابتی در شاخه‌‌های مختلف گرافیک، ازجمله طراحی پوستر، طراحی جلد و طراحی نشان‌ واره فعالیت‌‌های مؤثری داشته و در تایپوگرافی صاحب سبک است. وی عضو هیات انتخاب و داوری بسیاری از جشنواره‌‌های هنری و مدیر هنری ناشرانی چون نی و افق بوده است. طراحی نشان حرم حضرت معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و بخش‌های مختلف حرم رضوی از جمله فعالیت‌های ماندگار مسعود نجابتی است.
در شروع مراسم حمیدرضا برقعی با تقدیر از خدمات ارزنده مسعود نجابتی خود را از مریدان مکتب هنری ایشان خطاب کرد و در ادامه مثنوی نیمه بلندی در مورد ایران قرائت کرد.
در ادامه بزرگداشت مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران و عضو هیئت امنای دانشگاه هنر در ارتباط با بحث هنر و هنر اسلامی گفت: در فلسفه هنر برای هنر، هنر اگر بخواهد براساس یک فلسفه باشد و شکل بگیرد هنر سفارشی، سوسیالیستی یا کمونیستی می‌شود. هنر آنها مردمی نیست و اصل گفتارشان برای خودشان می‌شود و دیگر هنر برای هنر ارزشی ندارد، هنر برای یک تفکر و یک مکتب است برای یک فکر است که ارزش پیدا می‌کند، همین که می‌گوییم هنر برای هنر یک مکتب، یک ایدئولوژی و فلسفه است ولی بدون اینکه مبنای فلسفی و فکری داشته باشیم نمی‌توانیم هنر را به کار ببریم و از آن بهره‌مند شویم.
وی افزود: چه بهتر که آن اثر به مکتب و ایدئولوژی برتر، عالی و الهی منتهی شود . اثر هنری نمی‌تواند براساس تکنیک هنری عالی باشد ولی از منظر معنا و مضمون و مفهوم متعالی نباشد و نماد این اساس هنری در آثار شاعرانی چون سعدی، حافظ، مولوی و حتی فردوسی دیده می‌شود.
وی به مناسبت نزدیک بودن این ایام با هفته دفاع‌مقدس، نقل خاطره‌ای کرد و گفت: چه مضامین و مفاهیمی بالاتر و برتر از دفاع‌مقدس که می‌تواند دستمایه ذوق هنری هنرمند شود تا امر دفاع‌مقدس متجلی شود. چمران با تشکر از خدمات ارزنده و بدیع مسعود نجابتی در زمینه گرافیک که هنرش را در مذهب و آیین ایران و اسلام درست عرضه کرده است گفت: شما براساس ایدئولوژی مقدسی قدم در این مسیر گذاشته‌اید و حتی اگر معروفیت و مشهوریت منحصر به فرد نداشته باشید، در این مکتب اعتقاد به این است که خداوند متعال دستگیر است.
وی در پایان از موسسه رسانه‌ای اوج به خاطر برگزاری این چنین برنامه‌ها و بزرگداشت‌ها تشکر و قدردانی کرد.
در ادامه حجت‌الاسلام وافی پژوهشگر عاشورایی به عنوان سخنران دوم با شعری از حافظ سخنرانی خود را آغاز کرد و گفت: خط، خط است. هنر، هنر است و از جان انسان بر می‌آید. در میان هنرها، کمتر هنری مثل خط و خوشنویسی است که با باطن و معنویت ارتباط دارد و استاد نجابتی توانست نمونه‌ای از این ارتباط باشد. جریان هنر متعالی در همه فنون مانند خوشنویسی، تصویرگری، شعر و موسیقی برگرفته از دین و آیین است.
وی بعد از توضیحاتی مختصر در مورد موسیقی ایرانی و سبک «راک عبدالله» در موسیقی ایران که بعد «راک کشمیر» در دستگاه راست پنجگاه می‌آید گفت: «راک عبدالله» اشاره به عبدالله بن‌حسن می‌شود که در تعذیه نماد بیرونی دارد، با این مقدمه این هنر از جریان شیعی است و ما معتقدیم زادگاه هنر شیعه همین نشست‌ها و تشکل‌های دینی است.
وی با اشاره به اینکه نجابتی اهل قم است، گفت: با حرکتی که نجابتی شروع کردند قم از یک جغرافیا خارج شد و به یک تفکر تبدیل شد. ایشان این هنر را با تمام گمنانی‌ها و سختی‌ها به شهر قم آوردند و از دیوارهای غم رد کرد و با جریان دین و دین‌داری آشتی داد و مأنوس کرد.
حجت‌الاسلام وافی در آخر سخنرانی، کتاب «قتیل العبره» را که کاری پژوهشی است به جناب نجابتی تقدیم کرد.
رجبی دوانی عضو هیئت علمی دانشگاه هنر در ادامه مراسم ابتدا از موسسه رسانه‌ای اوج تشکر کرد و گفت: اسلام از ابتدا مظلوم بود و تا آخر هم مظلوم خواهد ماند ولی طبق قرآن و روایتی از پیامبر اسلام خوش به حال مظلومان، انقلاب اسلامی هم برگرفته از مضامین اسلام است و مظلوم، هنرمند انقلابی هم مظلوم.
وی در ادامه در مورد فلسفه هنر و مباحث نظری و سوال معروف «هنر چیست؟»‌، گفت: زیبایی‌شناسی برای هنرمند مثل کبوترشناسی برای کبوتر باز است، مزیت هنر امروز این است که بدون تعارف حرفش را می‌زند و بی‌پرده به طور عیان در بین مردم است.
وی اشاره داشت: هنر بیان مکنونات قلبی هنرمند است و مکنونات نفسانی هنرمند هیچ جایی نباید جلوی هنرمند باشد، هنر به معنای شیوا و روان غربی به معنی پرسپکتیو است. پرسپکتیو به معنی جهان از منظر من ولی در جهان اسلام می‌گوییم جهان از منظر خدا. پس هنری زیباست که حقیقت را آشکار کند. هنر در اسلام فضیلت می‌شود ولی در غرب می‌گویند شخصیت معلوم شود تا تو دیده شوی!
رجبی‌دوانی در ادامه حدیثی از امام رضا(ع) قرائت کرد و هنر را از نگاه هنر قدسی توصیف کرد و گفت: هنرمند می‌بایست نیک نفس شود تا هنر برایش جاری شود و آداب معنوی در هنر اسلامی و در فرهنگ عرفانی «طریقت» نامیده می‌شود و هنرمند بر این طریقت است که نجیب می‌شود.
در آخر سخنرانی از خدمات بی‌ادعا و خالصانه ایشان تشکر و قدردانی کرد و گفت: نجابتی مظهر اسم و شُهرتشان هستند. طبق روایتی از پیامبر اکرم(ص) امیدوارم جوانان بتوانند از ایشان بهره‌مند شوند.
مسعود نجابتی بعد از دعوت مجری به جایگاه آمد و گفت: از شهرت‌گریزان بودم همین شهرت‌گریزی گریبانم را گرفت. وی از اساتید و دانشجویان و دوستان تشکر کرد و بعد از خاطراتی از اصفهان و مقطع دبستان، گفت: از دوم دبستان مجبور به نوشتن خط شدم به دلیل مدارس خلاق اصفهان.
نجابتی از مسئولین درخواست کرد که در مقطع دبستان و راهنمایی با ایجاد مدارس خلاق در بهبود فضای هنری به خاصه هنر خطاطی مسمر ثمر باشیم. در آخر سخنرانی نجابتی گفت: با همه قصور از خلق آثار هنری‌اش گفت: نعمتی است که خداوند متعال به وی عطا کرده و می‌بایست قدردان او باشیم، اگر تعریف و تمجید است از بابت خداوند است.

https://siasatrooz.ir/vdcgnq9qxak9zz4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی