يکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷
کد مطلب : 92321
رونمایی از مالکان سرخابی‌های پایتخت؛

همیشه پای یک خصولتی در میان است

همیشه پای یک خصولتی در میان است

امروز نتیجه چهارمین مزایده سرخابی‌ها اعلام مي‌شود که برآیند اخبار و شایعات منتشر شده در مورد آن نشان مي‌دهد که با گذشت این همه سال باز هم بار خصوصی‌سازی شرکت‌ها و نهادهای مشمول همچنان کج به منزل مي‌رود و گویا قرار نیست برای یک بار هم که شده پای دخالت‌هاي بی‌جا و سیاسی‌کاری‌ها از این حوزه کوتاه شود. تا پیش از این در عمده واگذاری‌هایی که با قیمت‌گذاری شرکت‌ها و از طریق بورس انجام مي‌گرفت بی‌شک یه پای معامله نهادی مانند شستا چشم انتظار بود تا سهمی قابل توجه را از آن خود کند اما با گذشت سال‌ها گویی قرار است این رویه تغییر کند و نمود آن را مي‌توان در واگذاری سرخابی‌ها مشاهده کرد.
بررسی روند واگذاری سرخابی‌ها نشان مي‌دهد که این بار نهادهایی مانند تامین اجتماعی جای خود را به خودرو‌سازان داده‌اند تا این بار این گروه با حضور پررنگ خود فلسفه وجودی خصوصی‌سازی را با داشتن نماینده‌اي خصولتی زیر سوال ببرند.
با ورود شرکت‌های خودروسازی به میدان رقابت، شایعاتی مبنی بر واگذاری این دو باشگاه به خودروسازان مطرح مي‌شود.

ناگهان خودروسازان
طبق اخبار منتشر شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی شرکت‌های خودروسازی برای خرید این دو باشگاه وارد میدان رقابت شدند و برای خرید هر دو باشگاه پیشنهادات خود را ارائه کردند و گفته مي‌شود که ورود خودروسازان به میدان با دستور وزیر صنعت انجام شده و براساس زمزمه‌ها و شایعات شنیده شده مبنی بر زد و بندهای صورت گرفته قرار است خودروسازان برنده این رقابت باشند تا پس از انحصار صنعت خودروسازی و به ورطه نابودی کشیده شدن این صنعت، فوتبال هم به جرگه فضای انحصاری این قطب‌هاي خودرو‌سازی کشور در بیاید.
طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی شرکت استیل‌آذین و بهنام‌پیشرو کیش برای خرید پرسپولیس، شرکت ایران‌خودرو از طریق شرکت سرمایه‌گذاری سمند برای خرید سهام استقلال و شرکت سایپا از طریق شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی نیوان ابتکار برای خرید سهام پرسپولیس اقدام کردند که در این رقابت شرکت استیل‌آذین با دادن رقم ۳۳۲ میلیارد تومان بالاترین رقم پیشنهادی را در بین خریداران پرسپولیس ارائه داده است و هرچند متولیان امر اعلام کرده‌اند که هیات واگذاری در حال بررسی اهلیت خریداران است اما برخی منابع مدعی شده‌اند که استیل‌آذین و حسین هدایتی در مزایده چهارم پرسپولیس برنده شده‌اند و در مقابل عده‌اي این خبر را شایعه‌اي بیش ندانسته و اعلام کرده‌اند اهلیت شرکت‌های استیل‌آذین و بهنام‌پیشرو کیش تایید نشده و باشگاه‌هاي استقلال و پرسپولیس به خودروسازان واگذار مي‌شوند.

مالکان جدید
با این وجود مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی از اعلام نتیجه مزایده سرخابی‌ها خبر داد و اعلام کرده امروز باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس مالکان جدید خود را مي‌شناسند.
جعفر سبحانی با اعلام این خبر در‌خصوص نتیجه مزایده سرخابی‌ها و مطرح شدن شایعاتی در‌خصوص برنده شدن استیل‌آذین در مزایده اعلام کرد: مطرح شدن این مباحث برداشت‌های مختلف افراد بوده و ظن و گمان است زیرا بررسی‌ها هنوز به اتمام نرسیده است بر این اساس گزارش مربوط به اهلیت خریداران تهیه شده و به وزرای مربوط ارائه می‌شود تا بعد از تایید آنها نتیجه نهایی اعلام شود که امیدواریم با اعلام مالکین جدید سرخابی‌ها همراه باشد.
مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی همچنین به شایعاتی در‌خصوص واگذاری سرخابی‌ها به خودروسازان پاسخ داد و گفت: مطرح شدن این موارد بر مبنای گمان افراد است و نمی‌شود رد یا تکذیب کرد و سازمان خصوصی‌سازی موضعی در این خصوص ندارد زیرا موضع ما بر مبنای قانون و مقررات و اهلیت خریداران بوده که بر‌اساس آن بررسی‌ها صورت می‌گیرد. 

حساسیت‌هاي ویژه
کارشناسان و تحلیلگران این حوزه با اشاره به صحبت‌هاي جهت‌دار متولیان سازمان خصوصی‌سازی بر این باورند که این نوع اظهار‌نظرها شایعه برنده شدن خودروسازان در مزایده را تقویت می‌کند و مي‌گویند: در صورت پیروزی احتمالی خودروسازان در مزایده سرخابی‌ها مساله اصرار نعمت‌زاده، وزیر صنعت به خودروسازان برای خرید سرخابی‌ها تایید مي‌شود و در کنار آن این فرضیه قوت خواهد گرفت که حمایت یکی از اعضای کابینه دولت از ورود خودروسازان داخلی بر علاقمندی دولت بر واگذاری این دو باشگاه به خودروسازان واگذار کند چراکه صلاح کشور ایجاب می‌کند که این دو باشگاه پرطرفدار ورزشی به دلیل حساسیت‌هاي زیاد به خودروسازان واگذار شود.
اگرچه امروز نتیجه نهایی این مزایده و مالکان اصلی این دو تیم پرطرفدار مشخص مي‌شود اما در کنار تمام ابهاماتی که تاکنون در مورد خصوصی‌سازی شرکت‌ها و نهادهای مشمول واگذاری و همیشه مانعی برای حرکت در مسیر واقعی خصوصی‌سازی بوده؛ نکته اصلی در این نوع خصوصی‌سازی آن است که اگر گفته متولیانی مانند نعمت‌زاده برای صیانت از این تیم به واسطه حساسیت‌هاي که دارد تا این حد قابل قبول است چرا این حمایت‌ها از ساير زیر‌مجموعه‌هاي نعمت‌زاده انجام نمی‌گیرد تا این نهادها هم بتوانند حرفی برای گفتن داشته باشند.

چراغ به خانه روا
کارشناسان این حوزه با انتقاد از ورود خودروسازان به دلیل ناکارآمدی آنها در تیم‌داری و بدهی سنگیني که به واسطه این مساله به بار آورده‌اند مي‌گویند: اگر ورود خودروسازان به خرید باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس، نشان از تمکن مالی خودروسازان باشد، همه قطعه‌سازان خوشحال خواهند شد، چراکه خودروسازان مطالبات مالی آنها را می‌پردازند اما اکنون خرید خودروسازان به نحوی است که مطالبات ماه‌های گذشته خودروسازان را هنوز پرداخت نکرده‌اند و شرایط برای قطعه‌سازان نگران‌کننده است، چراکه با کمبود نقدینگی مواجه هستند.
فرهاد به‌نیا عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو معتقد است ماجرای ورود خودروسازان به خرید باشگاه‌های ورزشی، یک اقدام سیاسی است که با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی، انجام شده است، چراکه باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برد خوب تبلیغاتی دارند و ورود سیاسی به این موضوع، بسیار خطرناک است اما امید می‌رود که خودروسازان به موازات این خرید خود، مطالبات قطعه‌سازان را هم بپردازند.
به گفته وی بسیاری از قطعه‌سازان هم‌اکنون با بحران دریافت مطالبات خود از خودروسازان مواجه هستند و این موضوع می‌تواند عواقب سوء داشته باشد، این در حالی است که ظرف ماه‌های گذشته، برخی قطعه‌سازان کاهش تولید داده یا تعطیل شده‌اند؛ بنابراین این امر می‌تواند منجر به ورود قطعات چینی به خط تولید خودروسازان شود.
حال باید دید در کنار حاشیه‌ها و انتقادات وارده برای واگذاری این دو باشگاه ورزشی و حساسیت‌های زیاد این دو باشگاه، در نهایت چه‌کس یا کسانی مالکیت جدید آن را برعهده خواهند گرفت و آیا بر خلاف دیگر واگذاری‌هاي سازمان خصوصی‌سازی، این دو شرکت به بخش خصوصی واقعی واگذار مي‌شوند یا طبق روال، خصولتی‌ها گوی سبقت را از سایرین مي‌ربایند.

مولف :
https://siasatrooz.ir/vdcgqw9y.ak9xx4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی