میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۰۳
 
 
معاون برنامه‌ریزی و هدایت راهبردی بانک انصار مطرح کرد؛
برنامه بلندمدت ۵ ساله برای کسب موفقیت‌های امروز
همایش اختتامیه انتخاب شرکت‌های برتر ایران با حضور مقامات دولتی، صاحب‌نظران و مدیران برتر کشور در مرکز همایش‌های بین‌الملی صداوسیما برگزار شد و در آن، بانک انصار براساس ارزیابی‌های کارشناسان ذی‌ربط توانست در بین ۵۰۰ شرکت برتر ایران، عنوان سیزدهمین‌ شرکت برتر و بهره‌ورترین بانک کشور را بدست آورد. با توجه به موفقیت‌های پیاپی بانک انصار در عرصه فعالیت‌های بانکی و کسب عناوین مختلف از جشنواره‌های معتبر و به منظور روشن شدن ابعاد این موفقیت‌ها و سرآمدی، گفت‌وگویی با صدرالله چمک معاون برنامه‌ریزی و هدایت راهبردی این بانک داشتیم که به این شرح است:

براساس چه راهبرد و سیاست‌هایی بانک انصار موفق به کسب رتبه نخست بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور شده است؟
در آیین رتبه‌بندی بیست و یکمین دوره انتخاب شرکت‌های برتر ایران IMI ۱۰۰ در سال ۱۳۹۷ که همه ساله توسط سازمان مدیریت صنعتی برگزار می‌شود، بانک انصار براساس شاخص‌های کمی و بر پایه استانداردهای بین‌المللی حائز رتبه نخست بهره‌وری کل عوامل در بین بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور شده است. این دستاورد ماحصل اجرای دو دوره برنامه تحولی در بانک بوده که از سال ۱۳۹۲ آغاز و تاکنون اجرا شده است که در نوع خود یک دستاورد بسیار امیدوارکننده است. این موفقیت و ده‌‌ها دستاورد دیگر محصول مدیریت یکپارچه و پیاده‌سازی راهبردهای بانک انصار در توسعه و بهینه سازی کسب و کار بانک است؛ به طوری‌که با اجرای برنامه‌های تحول سازمانی در بانک، تغییرات بسیار گسترده‌‌ای در زیرساخت‌ها، فرآیندها و مدل‌های کسب و کاری ایجاد شده است. در سال ۱۳۹۷ این بانک توانسته است رتبه ۱۳ را در بین ۱۰۰ شرکت برتر کسب نماید. همچنین، با توجه به برنا‌مه‌های در دست اجرا و مطابق با راهبرد‌های مصوب، کسب رتبه ۱۰ در بین ۱۰۰ شرکت برتر در سال ۱۳۹۸ هدف‌گذاری شده و در دستور کار این بانک قرارگرفته است.
اجرای طرح تحول بانک چه نقشی در کسب این موفقیت‌ها داشته است؟
بانک انصار برای کسب این افتخار طی یک برنامه بلندمدت ۵ ساله بیش از ۳۷۰ پروژه بهبود و اقدام اصلاحی بر روی فرآیندهای کسب و کار خود پیاده نموده که در نهایت منجر به اجرای پروژه BPR برروی فرآیندهای کلیدی بانک شده است. همچنین بیش از ۱۸۰۰ پروژه بهبود بهره‌وری طی مدت ۵ سال در سطح صف و ستاد به مرحله اجرا گذاشته شده است که مجموع این اقدامات در نهایت موجب بهبود کیفیت سبد درآمدی، کنترل و مدیریت هزینه‌های عملیاتی و غیرعملیاتی، حفظ قدرت سودآوری و بهبود بازده دارایی‌ها، بازده درآمد و بازده حقوق صاحبان سرمایه شده است.
عوامل تأثیرگذار در طرح تحول بانک را توضیح دهید.
در طرح‌ریزی طرح تحول در بانک، شاخص‌های CAMELS به عنوان مبنای اهداف عملیاتی درنظر گرفته شده‌اند؛ همچنین استراتژی‌های توسعه کسب و کار بر پایه دو عامل توسعه کمی از طریق استقرار مدل‌های کسب و کاری جدید و توسعه کیفی از طریق بهینه‌سازی مدل‌های کسب و کاری موجود پیاده‌سازی شده است. یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار در طرح تحول بانک، استقرار سیستم یکپارچه مدیریت پروژه (EPM) بوده که کلیه فعالیت‌های برنامه‌ای و پروژه‌های در دست اجرا در واحدهای صف و ستاد در قالب فرآیند استاندارد شده کنترل نموده و همچنین عملکرد کلیه واحدهای سازمانی بانک براساس نظام کارت امتیازی متوازن (BSC) مورد پایش مستمر قرار می‌گیرد.
درخصوص بهره‌وری چه اقداماتی انجام داده‌اید که شایسته احراز رتبه اول در شبکه بانکی کشور باشید؟
امروزه یکی از چالش‌های اساسی شبکه بانکی کشور مسئله بهره‌وری کل عوامل است. از طرف دیگر با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، این بانک مبادرت به تشکیل شورای عالی راهبری اقتصاد مقاومتی نموده که در ذیل این شورا کمیته‌های متعددی تشکیل شده‌اند. کمیته بهره‌وری به عنوان یکی از کمیته‌های فعال در بانک نقش بسزایی را در جهت فرهنگ‌سازی و مدیریت پروژه‌های بهره‌وری و کیفیت در بانک داشته و به‌صورت مستمر پروژه‌های بهبود بهره‌وری و کیفیت را تحت کنترل خود قرار داده و کلیه شاخص‌های اندازه‌گیری و پایش بهره‌وری را مورد بازنگری قرار داده است. یکی از اقدامات اساسی این بانک استقرار نظام مدیریت ریسک و نظام مدیریت خطا بر روی فرآیندهای کلیدی بانک بوده و همچنین طرح کیفیت بر روی سبد سرویس محصول تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شده است.
برنامه‌های آینده بانک انصار را برای توسعه عملیات بانکی توضیح دهید.
مرحله سوم طرح تحول بانک در بازه سه ساله ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ در راستای سیاست‌های کلی اقتصادمقاومتی معطوف به دو محور ذیل می‌باشد: توسعه کسب‌وکارهای نوین از طریق مشارکت با فین‌تک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های بانکی. بهینه‌سازی کسب و کارهای موجود براساس ضوابط، مقررات و استانداردهای بانکی و بانک مرکزی و همچنین استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه بانکداری دیجیتال و... در نظر گرفته شده است.

کد مطلب: 107920
 
Share/Save/Bookmark