يکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
کد مطلب : 99469
وقتی «حوزه هنری»، «سازمان سینمایی» و «صدا و سیما» چشم‌شان را به روی فیلم خوب می‌بندند

اتحاد نانوشته برای دیده نشدن «ویلایی‌ها»

مدیرپخش موسسه هدایت فیلم گفت: «ویلایی‌ها» تا ۵ خردادماه توانست به فروش ۲۳۰ میلیون تومان در تهران و ۵۵ میلیون تومان در شهرستان‌ها برسد. احمد مختاری درباره میزان فروش فیلم «ویلایی‌ها» ساخته منیر قیدی گفت: این فیلم تا جمعه هفته گذشته به فروش 285 میلیون تومان رسیده است؛ البته هنوز آمار فروش شنبه 6 خرداد را در اختیار نداریم و به تبع اگر آن آمار را هم به آن اضافه کنیم فروش بیش از 300 میلیون تومان خواهد بود. مدیرپخش موسسه هدایت فیلم با اشاره به تعداد سالن‌های این فیلم اظهار داشت: «ویلایی‌ها» در 18 سالن در تهران و 6 سالن در شهرستان‌ها به نمایش در آمده است که قطعا به تعداد سالن‌ها در شهرستان اضافه خواهد شد.
اتحاد نانوشته برای دیده نشدن «ویلایی‌ها»

فیلم سینمایی «ویلایی ها» با موضوع نقش زنان و همسران رزمندگان در دوران ۸ سال دفاع مقدس چند هفته‌ای است که بر پرده سینما رفته است. فیلمی که در جشنواره فجر توجه‌های فراوانی را به خود جلب کرد و البته با حواشی مختلفی همراه بود.
از جمله این حواشی بیانیه ی منیر قیدی پس از حجم ناداوری‌هایی بود که در جشنواره سال گذشته اتفاق افتاد و صدای همه اهالی سینما را هم درآورد. در این بیانیه قیدی می‌نویسد: «من این دستاوردِ آسمانی را با جدال‌های حقیرانه و کوربینانه‌ی رقابت‌های زمینیانِ در گِل مانده، تاخت نمی‌زنم و به یاد و خاطره‌ی همان « یارانی که غریبانه رفتند از این خانه» ارزش و حرمتِ غریبانگی‌هایی از این دست را در تنهایی خود با زیبایی بیشتری احساس می‌کنم و این حال را به نامزدی‌ها و مرتبه‌های دیگری که در دستِ ادمیانِ ریاکار، حقیر شده است نمی‌دهم.»
این نزاع البته تا روزهای اکران این فیلم نیز ادامه پیدا می‌کند و شنیده‌ها حکایت از آن دارد که موزه سینما که مدیریت آن را محمد حیدری دبیر جشنواره فجر بر عهده دارد حاضر به اکران این فیلم نشده و در لفافه دلخوری از رفتار قیدی در روزهای جشنواره را دلیل این تصمیم بیان کرده است.
در عین حال نهاد‌های دیگری همچون «حوزه هنری» هم حاضر به همکاری برای پخش این فیلم خوب نشده اند و با اختصاص حداقل تعداد سالن به این فیلم عملاً حمایت ویژه‌ای از فیلم «ویلایی ها» انجام نداده اند. این در حالی است که حوزه هنری خود را پیشگام تولید و حمایت از آثار با مضامین انقلابی می‌داند.
البته به نظر می‌رسد حوزه هنری که خاستگاه آن حمایت از هنر انقلاب بوده به رفتار‌های کاسب کارانه روی آورده و فیلم‌هایی مثل ویلایی‌ها را به نفع فیلم‌های کمدی پرفروش قربانی می‌کند. به همین دلیل سینما‌هایی که این فیلم را در اختیار دارد نزدیک به ۴۰ و سینماهایی که نهنگ عنبر۲ در اختیار دارد بیش از دو برابر این عدد است. در مورد فیلم گشت۲ نیز این امر صادق است و علاوه بر تعداد بالای سالن‌هایی که حوزه هنری در اختیار این فیلم قرار داده رایت آن را هم پیش از ساخت خریده و به نوعی در تولید آن شریک شده و سرمایه‌ی اولیه‌ی آن را فراهم آورده است.
سازمان صداوسیما نیز همه اختیارات برای پخش تیزر‌های تبلیغاتی را اعم از فرهنگی و تجاری به واحد بازرگانی سپرده و اکنون در مغالطه‌ای آشکار پخش تیزر فیلم‌های پرفروش را ترجیح داده و باز هم سر «ویلایی‌ها» بی‌کلاه مانده است. کار در این خصوص آن قدر بالا گرفته که شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صداوسیما که از مدیران این مجموعه به حساب می‌آید نیز تاکنون نتوانسته است این مشکل را برطرف کند و خبر از اختصاص سه برابری تیزر رایگان گشت۲ نسبت به فیلم ویلایی‌ها می‌دهد.
با مرور این اتفاقات می‌توان دریافت که سه دستگاه «سازمان سینمایی»، «حوزه هنری» و «صداوسیما» در اتحادی نانوشته سعی در دیده نشدن ویلایی‌ها دارند. در حالی که به نظر می‌رسد در شعار همه‌ی این نهاد‌ها اصلی‌ترین رسالت و وظیفه‌ی خود را حمایت از اینگونه آثار بیان می‌کنند.
به گزارش رجانیوز، پیش از این هم در مورد فیلم «یتیم خانه ایران» هم این اتفاق افتاد و نهاد‌های حمایتی خیلی دیر به یاد دیدن این فیلم افتادند. تکرار این ماجرا نشان می‌دهد بر خلاف ظاهرسازی‌های فراوان عزمی برای حمایت و کمک به دیده شدن این آثار وجود ندارد و همچنان باید شاهد کم‌لطفی نسبت به این آثار حتی از جانب نهاد‌های مسئول باشیم.

https://siasatrooz.ir/vdcgyt9y.ak9y34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی