يکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۲
کد مطلب : 111204
گزارشی از نمایش پهپاد جدید در جریان بازدید رهبری

برنامه ایران برای ساخت پهپادهای دوموتوره

در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، نمونه یک پهپاد دوموتوره کامپوزیتی نیز به‌صورت ویژه به‌نمایش درآمد که بنا بر اطلاعات موجود، اولین پهپاد دوموتوره ساخته‌شده در بخش خصوصی کشور است.
روز سه‌شنبه ۱۶ مهر، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردها و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان بازدید کردند. در این نمایشگاه علاوه بر انواع محصولات و دستاوردها، نمونه یک پهپاد دو‌موتوره کامپوزیتی نیز به‌صورت ویژه به‌نمایش درآمده بود که طبق اطلاعات موجود، این اولین پهپاد دوموتوره ساخته‌شده در بخش خصوصی در کشور است.
تا پیش از این، تمام پهپادهای ایرانی به‌جز یک نمونه (سریر) تک‌موتوره بودند. حتی بزرگترین پهپادهای ایرانی ازجمله «فطرس»، «شاهد۱۲۹» و «حماسه» مانند نمونه‌های همرده خارجی خود مانند MQ-۱ پریدیتور و هرمس-۴۵۰ از یک موتور احتراق داخلی پیستونی استفاده می‌کنند. از پهپاد سریر هم با وجود نمایش در رژه نیروهای مسلح، مشخصات خاصی اعلام نشده است. در این پهپاد یک موتور در جلو و یک موتور در عقب بدنه قرار داده شده بود.
برای افزایش کارایی هواپیمای بدون سرنشین ــ خصوصاً میزان محموله قابل حمل و سقف پرواز و سرعت پیمایشی ــ دو رویکرد وجود دارد؛ راهکار اول که اکثر قریب به اتفاق پهپادها از آن استفاده می‌کنند، به‌کارگیری موتور پرقدرت‌تر جت توربوپراپ مانند پهپاد MQ-۹ یا موتور توربوفن مانند پهپاد RQ-۴ یا حتی موتور توربوجت است. در این راهکار باید هزینه بیشتری برای موتور پیشرفته‌تر و کارآمدتر پرداخت شود.
راهکار دوم، استفاده از دو موتور در دسترس است تا به این ترتیب امکان افزایش قابلیت‌های پرنده بدون سرنشین فراهم شود. هرچند اکثر پهپادها در دنیا به‌صورت تک‌موتوره ساخته می‌شوند، اما دلایلی هم وجود دارد که برخی سازندگان ترجیح به استفاده از دو موتور می‌دهند؛ چه شرکت‌هایی که امکان ارتباط با سازندگان مطرح موتور پهپاد در دنیا را دارند و چه شرکت‌هایی که در تحریم هستند.
به‌طور کلی مزیت‌های اصلی استفاده از دو موتور شامل افزایش قابلیت اطمینان پرنده، افزایش سرعت قابل دستیابی، افزایش سقف پرواز و سرعت اوجگیری و افزایش میزان بار قابل حمل است. از طرفی معایب استفاده از دو موتور نیز شامل قیمت تمام‌شده و هزینه تعمیر بیشتر، مصرف سوخت بیشتر و وزن ناخالص بالاتر پرنده است. بنا بر این طراح با توجه به مأموریت مدنظر، بین یک یا دو موتوره بودن پرنده، انتخاب نهایی را انجام می‌دهد و دوموتوره بودن یک پهپاد لزوماً مزیت قطعی به‌شمار نمی‌رود.
بحث افزایش قابلیت اطمینان از آن جهت مطرح است که در صورت از کار افتادن یک موتور، پرنده می‌تواند با مقداری کاهش قابلیت‌های عملیاتی، با یک موتور به‌سمت مبدأ پرواز کرده و به‌سلامت فرود بیاید، خصوصاً برای پهپادهایی که با هدف گشتزنی طولانی‌مدت روی مناطق مسکونی یا نزدیک به این مناطق در نظر گرفته می‌شوند، وجود دو موتور می‌تواند در صورت بروز حادثه برای پهپاد، سبب کاهش چشمگیر احتمال تلفات انسانی روی زمین شود، این ایده‌ای است که سبب شده تا دست‌کم یک پهپاد جدید اروپایی با نام RPAS برای دهه آینده با دو موتور طراحی شود.
با توجه به پیکربندی انتخاب‌شده برای دم، نیازی به افزایش بیش از حد طول بدنه اصلی این پهپاد نبوده و در نتیجه شاهد بدنه نسبتاً کوتاهی در این پهپاد هستیم. همچنین مجموع پیکربندی این پهپاد سبب می‌شود تا در صورت نصب محموله شناسایی اپتیکی یا راداری زیر بدنه، دید ۳۶۰ درجه و کاملی به نیمکره زیرین پهپاد وجود داشته باشد.
طراحی و ساخت نمونه پهپاد دوموتوره از جنس مواد مرکب در یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی نویددهنده امکان شروع این نوع حرکت‌ها و بهره بردن از ظرفیت‌های طرح‌های متنوع برای مأموریت‌های بسیار متنوع پیشِ‌روی پهپادها چه در امور نظامی در مناطق خشکی و دریا و چه در امور غیرنظامی است.

https://siasatrooz.ir/vdcgzq9qtak9qx4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی