میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
تاریخ انتشار : يکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۳۵
 
 
سیاست روز گرانی پی در پی محصولات لبنی را بررسی میکند؛
نظارت کاغذی؛برخورد مجازی
نظارت کاغذی؛برخورد مجازی
 

در شرایطی که هر روز یک صفر به جمع صفرهای رقم نقدینگی کشور افزوده می شود و همراستا با آن نرخ تورم حرکت صعودی رادر پیش می گیرد و البته اقتصاد کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد به وفور مشاهده می شودکه متولیان برخلاف آنچه ادعا می کنند چشمان خود را بر روی اکثر تخلفات بسته و اگر هم چشمانشان را باز کنید بازهم اینگونه وانمود میکنند که چیزی نمی بینند و در یک کلام می توان مدعی شد که دید را ندید می گیرند .
اما این ندید گرفتن ها بیش ازآنکه عملکرد این متولیان و ناظران را زیر سوال ببرد کار را به جایی رسانده که کمر مردم و مصرف کنندگان زیر این حجم بار گرانی و تورم خم شده و ازآنجایی که نظارت هایی که این دست اندرکاران ازآن دم می زنند؛همچنان بر روی برگه های کاغذی باقی مانده است.
مردم و مصرف کنندگان حتی بعید می دانند آن تهدید هایی که متولیان و نظارت کنندگان ازآن دم می زنند تاکنون به شکل جدی اجرایی شده باشد چراکه اگر شاهد اجرای سفت و سخت این قوانین بودیم؛ شاید دیگر کمتر تولیدکننده ای بود که به طور دلخواه هر عدد و رقمی که می خواست بر روی محصولات خود اخذ و نسبت به دریافت آن از مصرف کننده اقدام می کرد.

برخورد می کنیم
۲۰ خرداد ماه سالجاری بود که رییس سازمان حمایت با اعلام این جمله که “با برندهای لبنی گران‌فروش برخورد می‌شود” از جدیت و همت متولیان این حوزه برای احقاق حقوق مصرف کننده خبر داد و مدعی شد که ملاک قیمت‌گذاری در صنایع لبنی باید مصوبه آذر ماه سال گذشته ستاد تنظیم بازار باشد و هر یک از برندهای لبنی که اقدام به گران‌فروشی یا افزایش قیمت کرده باشند، با آنها برخورد می‌شود.
در آن زمان عباس تابش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه تاکنون گزارشی از تخلف و گران‌فروشی صنایع لبنی نداشته‌ایم، مدعی شد البته هم‌اکنون پیشنهاد صنایع لبنی برای افزایش قیمت محصولاتشان در حال بررسی است اما هیچ قیمتی تاکنون تأیید و تصویب نشده است، بنابراین با گران‌فروشان برخورد می‌کنیم.
وی در همان زمان با بیان اینکه تاکنون گزارشی از تخلف و گران‌فروشی صنایع لبنی نداشته‌ایم، این نکته را مطرح کرد که در حال حاضر پیشنهاد صنایع لبنی برای افزایش قیمت محصولاتشان در حال بررسی است اما هیچ قیمتی تاکنون تأیید و تصویب نشده است، بنابراین با گران‌فروشان برخورد می‌کنیم.
همچنین تابش خواستار آن شده بود تا کلیه مردم به هنگام خرید محصولاتی که دارای نرخ مصوب است، هوشمندانه در بازار برخورد کرده و گران فروشی‌ها را به سرعت به سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کنند تا به سرعت با متخلفان برخورد شود.

گرانی چند باره
تنها یکروز پس ازانتشار این اخبار ؛بر اساس تصمیم کارگروه تنظیم بازار قیمت شیر خام و انواع محصولات پرمصرف لبنی، تا ۲۱ درصد افزایش یافت.
طبق اعلام نظر این کارگروه که قیمت شیرخام و انواع محصولات پر مصرف لبنی را اعلام کرده بود ؛قیمت شیر از ۴۴۵۰ تومان به ۵۴۰۰ تومان یعنی ۲۱ درصد گرانتر شد و همراستا با آن قیمت شیر خام هم از کیلویی ۲۰۰۰ تومان به ۲۳۹۰ تومان یعنی ۱۹.۵ درصد بالا رفت.
با گذشت حدودیک ماه و نیم ازاین مصوبه افزایش قیمت و درسایه نظارت های کاغذی طی روزهای گذشته برخی از تولید کنندگان محصولات لبنی اقدام به افزایش قیمتبرخی محصولات خودکرده اند به طوریکه بر اساس گزارش میدانیکه توسط خبرگزاری ایسنا منتشر شده در چند روز اخیر برخی از صنایع لبنی مطرح اقدام به افزایش قیمت انواع ماست و پنیر کرده‌اند به این ترتیب درحال حاضر پنیر ۴۰۰ گرمی به قیمت ۷,۵۰۰ تومان عرضه می‌شود و این در صورتی است که قیمت رسمی تعیین شده از سوی ستاد تنظیم بازار برای این محصول، ۶,۹۰۰ تومان است.
براساس این گزارش از سوی دیگر برخی از صنایع لبنی نیز هم‌اکنون ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلوگرمی پرچرب را به قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان روانه بازار می‌کنند در حالی که آخرین قیمت مصوب برای این محصول، ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان است.

حرکتی خودسرانه
همچنین طبق گزارش های میدانی حاصل شده برخی دیگراز شرکتهای لبنی نیز از این سکوت نهادهای نظارتی نهایت بهره را برده و قیمت انواع محصولات لبنی خود را بیش از نرخ های مصوب به فروش می‌رسانند. به عنوان مثال، یک شرکت لبنی یک بطری شیر را ۶۰۰ تومان بیشتر از مجوز ستاد تنظیم بازار عرضه می‌کند و کسی هم پاسخگو نیست.
این گرانی های درحالی صورت گرفته که طبق مصوبه ۲۳ خرداد ستاد تنظیم بازار تولید کنندگان این صنعت تنها مجاز به رشد ۲۱ درصدی محصولات بودند .
اگر چه گفته می شود که تولید کنندگان از همان زمان نیز با این رقم موافق نبوده و هموارهبراین طبل اعتراضات می کوبیدندکه هزینه تمام شده این محصولات به مراتب بالاتر از آن چیزی است که این ستاد اعلام کرده اما خوب یابداین ابلاغیه ای بودکه این گروه از صنعتگران باید آن را مدنظر قرار داده و آن را اجرایی می کردند. آنچه از شواهد امر بر میآید دست اندرکاراناینحوزه از صنعت نه تنها توجهی به این ابلاغیه و اعدادو ارقام آن نداشته اند بلکه هیچتوجهی به سفره های مردم به عنوانمشتریان خود ندارند و با علم به شرایط موجود و مشکلاتی اقتصادی که درجامعه وجوددارد به هیچ وجه من الوجوه تمایلی به اندکی کاستن از سود های خود ندارند و مدعی هستند به هر قیمتی که شده باید حداکثر سود خود را این بازار را کسب کنند.
لبته این نخستین باری نیست که چنین فاجعه ای در بازار محصولات لبنی رخ می دهدکه درطول حداق یکسال اخیر بیش ۳ یا ۴ بار به شکل خودسرانه شاهد افزایش قیمت محصولات این قبیل شرکت ها بوده ایم و در مقابل متولیان و ناظرین نیزبه این جمله بسنده کرده اند که با متخلفین برخورد جدی خواهیم کرد.
اما گویی نمیدانند برخورد چیست و چه روش هایی داردو یا اینکه تعریف دیگری از کلمه جدی در فرآیند های کاری خود دارند ولی هرچه هست اویلین و بیشترین آسیب از این نبود نظارت ها و یا چشم پوشی های آگاهانه تنها به مردم رسیده است و بس و این مساله برای هیچ ناظری موضوع جدی نیست وگرنه رویه برخوردها جور دیگری بود.

کد مطلب: 110106
 
Share/Save/Bookmark