شرایط کسب و کار و رونق اقتصادی در سال 95 ....
بهتر می شود
بدتر می شود
فرقی نمی کند
 
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۰۸
 
 
سیاست روز افزایش قیمت محصولات لبنی را بررسی می‌کند؛
قیمت شیر در مدار صفردرجه
قیمت شیر در مدار صفردرجه
 

طی روزهای اخیر قیمت محصولات لبنی رشد قابل توجهی را مشاهده کرده است به طوریکه با وجود تاکیدات و اطلاعیه‌های ارایه شده از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان به واحدهای تولیدی، توزیعی و عرضه‌کنندگان و هشدار در مورد گرانی و اینکه، بدون هماهنگی و اخذ مجوزهای قانونی اجازه افزایش قیمت ندارند، قیمت هر خامه ۲ هزار و ۵۰۰ تومانی با حدود ۱۷ درصد افزایش قیمت به ۳ هزار تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که ازروز ۱۴ فروردین‌ماه و طبق گزارش‌های منتشر شده قیمت شیر کم‌چرب و پر چرب بطری برخی برندها ۲۰۰ تومان در هر لیتر (۹۴۶ میلی لیتر) گران شد. به طوریکه قیمت هر لیتر شیر این برند از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان در نوع کم‌چرب و پرچرب، به رقم ۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.
این افزایش قیمت‌ها در حالی رخ داده که آخرین قیمت مصوبی که برای هر لیتر شیر بطری پرچرب یک لیتر در نظر گرفته‌ شده ۲ هزار و ۴۴۰ است که در سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به همراه ۵۴ میلی‌لیتر کم‌فروشی به فروش می‌رسید که قیمت این محصول در سال‌جاری توسط برند یادشده به ۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است.

سرانه مصرف در مرز هشدار
براساس آمار سازمان جهانیFAO سرانه مصرف شیر در ایران حدود ٦٦،١٢ کیلوگرم در سال است، حال آن‌که قیمت یک لیتر شیر حدود کمتر از یک دلار (٢٥٠٠ تومان) است. میانگین جهانی مصرف سرانه شیر ١٥٠ کیلوگرم است که در برخی کشورهای اروپایی حتی به ٣٠٠ کیلوگرم هم می‌رسد اما با این وجود پیرو اعمال برخی سیاست‌های نادرست و اجرایی نشدن برخی قوانین در طول سال‌های اخیر این رقم در ایران از ١٠٠ تا ٩٠ کیلوگرم به کمتر از ٧٠ کیلوگرم رسیده است که کارشناسان معتقدند با توجه به جمعیت ٧٥ میلیونی و تولید انبوه چنین رقمی برای سرانه مصرف خیلی پایین است . به گفته کارشناسان این حوزه وجود این مشکلات موجب شده که سرانه مصرف ایران به‌عنوان کشوری که در حوزه تولید شیر تقریبا خودکفاست، کم و در رده کشورهای آفریقایی مانند نیجریه (٥٠ کیلوگرم)، آفریقای‌جنوبی (٥٧.٩٢) یا کوبا (٧٥.٥ کیلوگرم) قرار داشته باشد.
بعد از افزایش قیمت دو برند دیگر فروش صنایع لبنی در محصول شیر یک لیتری که با واکنش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مواجه و اعلام شد که قیمت این محصولات به نرخ قبل خود بازگشت این بار نوبت به افزایش قیمت خامه یکی از برندهای پرفروش رسید و قیمت خود را به یک‌باره ۵۰۰ تومان حدود ۱۷ درصد افزایش داد. 

افزایش قیمت لبنیات تخلف است
با این وجود سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که افزایش قیمت محصولات لبنی تخلف است و بدون مجوز صورت گرفته که با متخلفان برخورد می‌شود و نرخ‌ها به حالت سابق برمی‌گردد.
همچنین سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در رابطه با افزایش قیمت برخی از محصولات لبنی توسط دو شرکت تولیدکننده، اعلام کرد: به دنبال افزایش قیمت محدود توسط دو شرکت که بدون هماهنگی با سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اخذ مجوزهای قانونی صورت گرفته است، موضوع در دستور کار واحدهای تخصصی و نظارتی سازمان قرار گرفت و به دنبال انجام بازرسی و سایر اقدامات لازم مقرر شد این دو واحد قیمت‌های این محصولات را به قیمت سابق برگردانند.
بدیهی است عرضه هیچ کالای لبنی با قیمت‌هایی مازاد بر قیمت‌های سابق به هیچ عنوان مورد پذیرش این سازمان نبوده و با هرگونه تخلف در این زمینه برخورد خواهد شد.
بر این اساس، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان درخواست کرده که در صورت مواجهه با هرگونه تخلف در این زمینه در بخش عرضه و فروش، موضوع را جهت رسیدگی سریع به سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی از طریق شماره تلفن ۱۲۴ در سراسر کشور اعلام کنند.
همچنین به کلیه واحدهای تولیدی، توزیعی و عرضه کنندگان اعلام شده که هرگونه افزایش قیمت بدون هماهنگی و اخذ مجوز‌های قانونی ممنوع است و با متخلفان براساس قانون تعزیرات حکومتی قانون نظام صنفی و سایر قوانین مرتبط برخورد خواهد شد. 

بازگشت قیمتی
در همین رابطه علی رجبی رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات لبنی استان تهران با بیان اینکه قیمت‌ها از روز چهارشنبه ۱۶ فروردین‌ماه سال جاری به رقم قبل خود بازگشته است به سیاست روز گفت: طبق اطلاعیه ابلاغ شده و گزارش‌های میدانی گرفته شده قیمت این محصولات به قیمت قبل خود بازگشته است و تنها یک یا دو محصول باقی مانده که آنها نیز از روز شنبه به نرخ قبلی ارایه خواهند شد.
وی افزود: هرچند مدت زیادی از افزایش قیمت محصولات لبنی می‌گذرد اما تاکنون تصمیمی در این خصوص اعمال نشده و کارگروه مربوطه جلسه‌ای در این مورد برگزار نکرده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان محصولات لبنی استان تهران با بیان اینکه تمام محصولات وکالاها در هر سال مشمول افزایش نرخ تورم می‌شوند تصریح کرد: با این وجود هنوز چنین اتفاقی در مورد محصولات لبنی عملیاتی نشده است و همچنان فروشندگان مکلف به رعایت این مساله هستند که قیمت‌ها را به روال گذشته در نظر بگیرند.
رجبی در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر احتمال افزایش قیمت لبنیات در آینده نزدیک وجود خواهد داشت گفت: در حال حاضر این مهم اجرایی نشده اما با توجه به اینکه نرخ تورم در کالاهای مختلف در هر سال انجام می‌شود این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک با برگزاری جلسه کارگروه و درنظر گرفته شدن شرایط این اتفاق رخ دهد. به گفته این مقام مسئول عواملی همچون تورم سالانه، افزایش حقوق و دستمزد و افزایش نرخ حمل‌ونقل و بیمه و... همچنین مالیات از مواردی است که می‌تواند در فرمول افزایش قیمت محصولات لبنی لحاظ شود.

کد مطلب: 98876
 
Share/Save/Bookmark