میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی سیاست خبر
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۵۷
 
 
حضور عوامل مجموعه گاندو در جمع فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه‌های کشور
سانسور گاندو لطف خدا بود

عوامل مجموعه گاندو با حضور در جمع فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه‌های کشور، به سوالات دانشجویان درباره این مجموعه پاسخ گفتند.
عوامل سریال گاندو با حضور در جمع فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه‌های کشور در نهمین دوره طرح ضیافت رضوی، به پرسش‌های دانشجویان پیرامون این سریال پاسخ گفتند.
مجتبی امینی تهیه کننده سریال گاندو در این مراسم با اشاره به واکنش‌های مختلف نسبت به این سریال گفت: گاندو درواقع نوعی مطالبه مردمی است، هرچند موتور این مطالبه ۴ دهه بعد از انقلاب و خیلی دیر روشن شده است.
تهیه کننده سریال گاندو با اشاره به برخی ادعاها مبنی بر تخیلی بودن این سریال، تصریح کرد: داستان گاندو کاملا بر اساس واقعیت پرونده رضائیان و سندهای تصویری شکل گرفته و حتی سایر داستان‌های حاشیه هم واقعی است، لذا حین تهیه سریال نمی‌دانستیم کار به کجا می‌رسد و اصولا قابل پخش می‌شود یا نه؟ چرا که این پرونده خیلی‌ها را زیرسؤال برده بود.
در ادامه، جواد افشار، کارگردان گاندو گفت: وقتی فیلمنامه را خواندم اولین سؤالم این بود که مگر می‌شود چنین سریالی را ساخت و پخش کرد؟ از این رو پخش این سریال را که به همت آقای فروغی، مدیر شبکه سه صورت گرفت، یک حماسه فرهنگی هنری می‌دانم.
وی با طرح این پرسش که چرا مردم نباید از حرف‌های استراتژیک و مهم گاندو باخبر شوند؟ افزود: جاسوسی لزوما چیز عجیب وغریبی نیست؛ گرفتن اطلاعات طبقه‌بندی شده و ارائه آن به دشمن برای ضربه زدن می‌شود جاسوسی.
در ادامه، امینی در پاسخ سؤالی درباره نقش مدیر شبکه سه در پخش گاندو گفت: متاسفانه روحیه جهادی انقلابی در رسانه ملی بسیار کمرنگ است، لذا می‌توان گفت آقای فروغی از نعمات رسانه ملی است که با وجود آگاهی از تبعات پخش گاندو، مجاهدانه و جانانه پای کار ایستاد و اگر ایشان نبود، این سریال پخش نمی‌شد.
تهیه کننده گاندو همچنین به امدادهای الهی در روند ساخت گاندو اشاره و تصریح کرد: گاندو را ما نساختیم و یک دم مسیحایی در کار بود که اینگونه درآمد؛ همه عوامل حتی بازیگرها با اعتقاد پای کار بودند و کسی با انگیزه مالی کار نمی‌کرد، به همین خاطر هم گاندو به دل مردم نشسته است.
امینی همچنین درباره منشأ فشارها و مخالفت‌ها با پخش گاندو اظهار کرد: اخیرا آقای رئیس جمهور اعلام کردند که ما منتظر شنیدن نقدها هستیم و نیازی نیست با لکنت نقد کنید؛ ما در گاندو بدون لکنت نقد کردیم، ولی از قسمت دوم به بعد خیلی تحت فشار قرار گرفتیم و با سانسور مواجه شدیم. برای اولین بار در تاریخ انقلاب اسلامی است که از شخص رئیس جمهور گرفته تا کابینه و سایر مسئولان اینقدر علیه یک فیلم هجمه می‌کنند، تاجایی که فقط مانده آبدارچی دولت اعتراض کند. به مسئولان پیشنهاد می‌کنم به‌جای اعتراض به حقایق ترسیم شده در گاندو، وضع کشور را اصلاح کنند تا علنی شدن ضعف‌ها اذیتشان نکند.
وی ادامه داد: من چند روز بعد از نشست خبری سریال، به دولتمردان گفتم «یا عملکردتان را درست کنید یا سوژه بعدی گاندو می‌شوید»، اما بلافاصله فشارها تشدید شد، مثل اینکه روی نبض مفاسد آقایان دست گذاشته‌ایم که خطی که می‌روند خط انقلاب نبوده و نیست. پاسخ دادند «اگر ما هم پول داشتیم در دفاع از خود فیلم می‌ساختیم»، این ادعا در حالی است که تنها هزینه سفر مذاکرات در وین، معادل هزینه ساخت ۱۰ گاندو است.
امینی با اشاره به تأکید و هشدارهای رهبرمعظم انقلاب نسبت به مساله نفوذ، گفت: گاندو فارغ از همه ملاحظات یا عنادها، مشکلات کشور در حوزه نفوذ را شفاف به تصویر کشیده است تا مردم بدانند برخی آقازاده‌ها و افراد نزدیک به دولتمردان، پل‌های ارتباطی نفوذ هستند که اقتصاد و معیشت کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
در ادامه این نشست، افشار درباره تضعیف دستگاه دیپلماسی در گاندو به‌ویژه سکانس‌های پایانی آن یادآور شد: این فرض نسبت به گاندو در صورتی صحیح بود که مایکل آزاد می‌شد، اما همه شاهد بودیم که تبادل شد(با ۱/۷میلیارد دلار پول نقد، رفع تحریم دو بانک و آزادی ۲۱ تن از ایرانی‌ها) یعنی آزادی با قید و شرط؛ آن هم در دولت اصلاحات! حکم جاسوس اعدام است، اما در جهت منافع ملی تبادل شد.
وی در پاسخ این پرسش که چرا تنها چند نفر به نمایندگی از چندین گروه در سریال نقش اصلی را برعهده دارند، تصریح کرد: در درام باید قهرمان داشت؛ اگر دچار تعدد کاراکتر شویم مخاطب امکان همزادپنداری پیدا نمی‌کند و این حرفه‌ای نیست. از طرفی باید توجه داشت که این پرونده در داستان واقعی هم شخصیت محور بوده و محمد به‌عنوان یک جوان آن را پیش برده است.
تهیه کننده گاندو نیز در این باره یادآور شد: محمد واقعی داستان از بس خود را وقف کار کرده، هنوز مجرد است. از سوی دیگر این نکته هم قابل توجه است که اولین بار در تاریخ انقلاب است که سریالی در عین بهره‌گیری از بازیگران جوان و بدون طرح عشق مثلثی، مخاطب را پای رسانه نشانده است؛ این مهم نشان می‌دهد اگر فیلمی درست و به‌جا ساخته شود مردم استقبال می‌کنند.
وی افزود: در واقع آقای افشار با انتخاب بازیگران جوان و گمنام ریسک کرد و هم تابوی سوپراستارها و هم عشق‌های مثلثی را در رسانه ملی شکست.
در ادامه، افشار درباره سانسور برخی صحنه‌ها و دیالوگ‌ها در بازپخش سریال، خاطرنشان کرد: سانسور در همه کشورها وجود داشته و طبیعی است، اما در مورد گاندو می‌توان گفت لطف خدا بود، زیرا اگر سانسور نمی‌شد مردم تا این حد حساس نمی‌شدند و توجه نمی‌کردند.
این جانباز دفاع مقدس افزود: البته ما جانب انصاف و تقوا را رعایت کرده بودیم؛ مثلا دیالوگی بین محمد و عبدی بود که: «همانقدر که نباید منصوبین دولت از جایگاه رئیس جمهور سوء استفاده کنند، رئیس جمهور هم نباید از عملکرد منصوبینش ضربه بخورد». اما فشارها باعث شد همه عبارات مربوط به مقامات را حذف کنیم و این عملا به ضرر دولت شد، زیرا هرجای سریال، شائبه‌ای ایجاد می‌شد، نوک پیکان‌ها به سمت رئیس جمهور می‌رفت.
وی با تأکید براینکه سعی کرده‌ایم در گاندو فراجناحی و مردمی عمل کنیم، درباره اینکه چرا از وحید رهبانی که بازیگری‌اش توسط وزارت ارشاد ممنوع شده بود، استفاده شده است، گفت: وی حدود ۹ سال پیش نقش اصلی فیلم من بود و خیلی عالی بازی کرد، لذا هم استعداد بازی‌اش را دیده بودم و هم نویسندگی و تسلطش به زبان لاتین را. از طرفی اگر یک بازیگر چهره انتخاب می‌کردم، نقشش به‌عنوان یک نیروی امنیتی برای مردم باورپذیر نمی‌شد.
امینی در ادامه این نشست در پاسخ پرسشی پیرامون عقبه‌سازی برای تولید گاندوها گفت: ما در موسسه شهید آوینی شبکه‌سازی خوبی به‌منظور کادرسازی داشته‌ایم و تاکنون ۱۴۰۰ هنرجو در رشته‌های مختلف آموزش دیده‌اند که حداقل نیمی از این تعداد حتی در سطوح بین‌المللی وارد بازار کار شده‌اند.
وی افزود: روشنگری یک تکلیف برزمین مانده است و جگر شیر می‌خواهد، اما ۴۰ سال دل به دست آوردن کافیست؛ جوانان با توجه به استعدادها و انگیزه‌ای که دارند، هر کدام یک مرتضی آوینی در وجودشان نهفته است؛ زمینه استعداد خود را در جشنواره‌هایی مثل عمار کشف کنید و یک عمار برای کشورتان باشید.
تهیه کننده گاندو با اشاره به برخی دیالوگ‌های غرورآفرین و اثرگذار گاندو، مانند «رهبری در ایران، یک ایدئولوژی است نه یک فرد»، «این طرف میز هم ما هستیم» و «...با این تفاوت که قلبش مثل ۴۰ سال قبل شما پاکه»، از آرش قادری به‌عنوان نویسنده فیلمنامه قدردانی و تأکید کرد: با همه این اوصاف هیچ کس در کشور جز جواد افشار جرات نداشت این سریال را بسازد. گفتنی است در پایان این نشست با حضور مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از زحمات عوامل گاندو تقدیر شد.

کد مطلب: 110369
 
Share/Save/Bookmark