میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی جامعه گزارش
تاریخ انتشار : شنبه ۹ تير ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۱
 
 
از شفاف‌سازی به سبک شهرداری تا طرح ترافیک رانتی
سفره‌ای به وسعت یک شهر

پس از روی کار آمدن مدیریت جدید شهری، مسئولان تازه‌کار اقدام به اجرای طرح جدید ترافیک کردند و معقتد بودند طرح قبلی درست نبوده و رانت‌خواری در آن زیاد بوده و مشکلات زیادی داشته است.
سال گذشته هر چقدر نوشتیم و نوشتند که این طرح ترافیک مشکل دارد اما معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری گفت که برای این طرح ۳ سالی فکر شده و هم ترافیک را کاهش می‌دهد و هم با رانت‌بازی مبارزه می‌کند و هم جیب ما را در شرایطی که دولت پولمان را نمی‌دهد پر می‌کند. (البته نکته آخر از آن رازهای مگو بود که بسیار هویدا بود و شاید دلیل اصلی تیم جدید شهرداری برای اجرای این طرح پرایراد.)
مدیران جدید که به اعتقاد علیخانی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر ناآگاه به شهر هستند، طرح جدید را با ادعای جلوگیری از رانت‌خواری و تضییع حقوق شهروندان ارائه کردند. با وجود آنکه مدافع سرسخت طرح جدید ترافیک تاب و تحمل شنیدن نقدی نسبت به آن را نداشت اما از اعضای شورای شهر گرفته تا پلیس راهور نسبت به اجرا و زمان آن انتقاد کردند.
نکته‌ای که در آن روزها جالب توجه بود این بود که پورسیدآقایی که از خبرنگاران به خاطره فاجعه هفت‌خوان دل خوشی نداشت اعلام کرد سهمیه‌ای حتی به خبرنگاران هم نمی‌دهیم و آنها هم باید طرح ترافیک چندمیلیونی بگیرند. ولی با راه‌اندازی کمپین‌ها و اصرار چند عضو شورای شهر جناب معاون حاتم‌بخشی کردند و طرحی که سال‌های گذشته با مبلغ بسیار پایینی در اختیار خبرنگاران و اصحاب رسانه قرار می‌گرفت با افزایش ۱۰ درصدی و به مبلغ نزدیک یک میلیون در اختیار این قشر قرار گرفت. و دست آخر قرار بر این شد که تنها ۲۵۰۰ طرح به خبرنگاران ارائه شود.
از سوی معاونت حمل‌و‌نقل اعلام شد که خبرنگاران می‌بایست برای دریافت سهمیه شرایطی را از جمله بارگذاری ده اثر از خود در رسانه‌ها، تاییدیه از سوی خبرگزاری و رسانه رسمی و حق بیمه‌های واریز شده به نام رسانه خود را در سایت ثبت داشته باشند. با این وجود و به خاطر اشکلاتی که سایت داشت، آدرس پستی برای ارسال مدارک در نظر گرفته شد. با این وجود و در زمانیکه سهمیه‌ها مشخص شده، بسیاری از خبرنگارانی که به آدرس پستی اعلام شده از سوی معاونت مدارک خود را ارسال کرده‌اند، به دلیل عدم بررسی مدارک از سهمیه محروم شده‌اند.
پس از اعتراض‌های فراوان و پیگیری رسانه‌ها و اصحاب رسانه برای اعلام اسامی خبرنگاران و اهالی رسانه‌ای که از سوی شهرداری تهران به آنها طرح جدید ترافیک تعلق گرفته، معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک این اسامی را بر روی سامانه شفافیت شهرداری تهران قرار داد.
در این لیست ۱۵۰ صفحه‌ای که نام ۲۲۴۰ نفر درج شده، هیچ قابلیت جست‌وجویی یا وارد کردن اطلاعات افراد وجود ندارد. با توجه به این نقص، افرادی که حائز سهمیه شده‌اند می‌بایست ۱۵۰ صفحه را مرور کنند.
انتشار اسامی خبرنگاران در حالی رقم خورده که تنها نام، نام‌خانوادگی و نام پدر افراد درج شده است. در این بین اما هیچ نام و نشانی از رسانه یا خبرگزاری وجود ندارد. مشخص نیست که این اسامی اعلامی متعلق به کدام وب‌سایت یا خبرگزاری و یا رسانه‌های مکتوب هستند. براساس ماده هفت ابلاغیه شورای شهر تهران، معانت حمل‌و‌نقل و ترافیک موظف بود نام، رسانه محل اشتغال و نوع فعالیت کلیه دریافت‌کنندگان سهمیه طرح ترافیک را اعلام کند.
از سوی دیگر بسیاری از خبرنگاران رسانه‌های رسمی و معتبر در گزارش‌هایی اعلام کرده‌اند که سهمیه طرح ترافیک علی‌رغم ارسال کلیه مدارک به آنها تعلق نگرفته است. اما از سوی دیگر، گفته می‌شود برخی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها بیشتر از سهمیه درخواستی، طرح ترافیک به آنها تعلق گرفته است که با درج نام رسانه این مسئله نیز مشخص می‌شد.
در کنار این شبهه، در لیستی که در وب‌سایت شفافیت شهرداری تهران قرار گرفته با اسامی برمی‌خوریم که نشان از وجود رانت یا سهمیه‌هایی برای افرادی است که عملا نیازی به آن ندارند. نام چندین شخص خاص در این لیست به چشم می‌خورد. در این بین نام فرزندان این افراد نیز دیده می‌شود و مشخص نیست که در کدام رسانه فعال‌اند و چرا بسیاری از خبرنگاران از سهمیه محروم شده‌اند ولی برخی افراد توانسته‌اند از سهمیه خبرنگاران استفاده کنند.
علاوه بر این، براساس کدام ادله و منطقی برخی از کارمندان و مدیران شهرداری جزء خبرنگاران محسوب شده‌اند و با توجه به این امر سهمیه طرح جدید ترافیک به عنوان خبرنگار دریافت کرده‌اند. به هر حال با وجود تمامی ادعاهایی که پورسیدآقایی؛ معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک و پیرحسینلو، مشاور وی مبنی بر مبارزه با رانت‌ها و اقدامات غیرمنطقی در تخصیص سهمیه طرح ترافیک به خبرنگاران در سال‌های قبل مطرح شد اما شهرداری تهران در انتشار اسامی خبرنگاران در طرح جدید ترافیک، رانت‌هایی را به صورت شفاف رقم زده که گویای رفتارهای متناقض است.

چه کسانی سهمیه خبرنگاری گرفتند؟
با نگاهی گذرا به اسامی منتشر شده در سامانه سهمیه طرح ترافیک ویژه خبرنگاران، با اسامی مواجه می‌شویم که به نظر قرابتی با کار رسانه‌ای ندارند. در ذیل نام برخی از این افراد آورده شده است:
سیدجعفر، سیدمجتبی و سیده زینب دعایی فرزندان سیدمحمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات.
سیدسبحان بطحایی فرزند وزیر آموزش و پرورش.
الهام، عباس، محسن و عبدالله جاسبی رئیس اسبق دانشگاه آزاد اسلامی.
علی و نرگس حضرتی فرزندان الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و مدیرمسئول روزنامه اعتماد.
راضیه و مهدی وکیلی فرزندان محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و مدیرمسئول روزنامه ابتکار 

چرا نمایندگان و فرزندانشان آرم طرح ترافیک خبرنگاری گرفتند
عضو شورای شهر تهران در واکنش به وجود نام افرادی‌ غیرخبرنگار در فهرست دریافت کنندگان سهمیه طرح ترافیک گفت: برخی عادت کرده‌اند از هر امتیازی که استحقاقش را ندارند؛ به هر نحو استفاده کنند. اما برخی حاضر نیستند از یک امتیاز کوچک که می‌تواند به فرد دیگری تعلق گیرد که استحقاق و نیازش را دارد، بگذرند. آنها همه چیز را برای خود می‌خواهند.
ناهید خداکرمی ادامه داد: متاسفم از اینکه این اخبار درست باشد و در لیست منتشر شده اسامی نمایندگان مجلس، فرزندانش و کسانی که خبرنگار نیستند، وجود داشته باشد. امیدوارم کسانی که خبرنگار نیستند یا می‌توانند از نظر مالی هزینه ورود به طرح را شخصا مثل بقیه شهروندان، پرداخت کنند، انصراف داده و اجازه دهند خبرنگاران زحمت‌کشی که واقعا به طرح نیاز دارند اما سهمیه به آن‌ها نرسیده است، از آن استفاده کنند.

شهرداری نام رسانه‌های دریافت‌کننده را اعلام کند
عضو هیأت رئیسه شورای شهر خطاب به معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران، گفت: ما چیزی برای پنهان کردن نداریم، در راستای شفاف‌سازی اسم رسانه‌ها را منتشر کنید.
زهرا نژادبهرام گفت: در این لیست فقط اسامی خبرنگاران آمده است و باید اسم رسانه‌های آنها نیز قید می‌شد. از معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران می‌خواهیم تا اسامی رسانه‌های دریافت‌کننده را اعلام کنند و این کار در راستای شفاف‌سازی است.
وی با بیان اینکه تعداد آرم‌های طرح ترافیک خبرنگاری محدود بوده است، گفت: در راستای بهبود وضعیت و شفاف‌سازی خوب است که معاونت حمل‌ونقل ترافیک اسامی خبرنگاران را منتشر کرده اما ذکر نام رسانه آنها مهم است چراکه نباید این سوءتفاهم ایجاد شود که این آرم‌ها به چه افرادی داده شده است. عضو هیأت رئیسه شورای شهر، گفت: هدف ما از برقراری طرح جدید تلاش برای دو اصل کاهش آلودگی هوا و عبور از رانت‌خواری بوده است.
وی افزود: یقین می‌دانم این طرح احتیاج به ارزیابی مجدد دارد. طرحی که ۱۵ سال کار می‌کرده و تغییر کرده در ماه‌ها و شاید در سال اول اجرا نیاز به برطرف کردن عیوب داشته باشد.

تخلف شهرداری تهران در ماجرای طرح ترافیک خبرنگاران
عضو شورای شهر تهران گفت: اقدام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درخصوص عدم انتشار نام رسانه‌هایی که طرح ترافیک خبرنگاری دریافت کرده‌اند تخلف است و طی یکی دو روز آینده این موضوع تصحیح خواهد شد.
مجید فراهانی همچنین تصرح کرد: با توجه به اینکه در آیین‌نامه توزیع طرح ترافیک خبرنگاری آمده است که معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران موظف است نام، رسانه محل اشتغال و نوع فعالیت کلیه دریافت‌کنندگان این سهمیه‌ها را در پایگاه اطلاع‌رسانی خود منتشر کند این موضوع رعایت نشده است.

کد مطلب: 104988
 
Share/Save/Bookmark