دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۲
کد مطلب : 98588
سرانجام لابی‌گری‌ها پاسخ داد

آخوندی از قطار دولت پیاده نشد

آخوندی از قطار دولت پیاده نشد

نمایندگان مجلس با ۷۴ رأی موافق به استیضاح، ۱۷۶ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از ۲۵۷ نماینده حاضر در صحن علنی، با عدم اعتماد مجدد به «عباس آخوندی» مخالفت کردند که بدین ترتیب «آخوندی» وزیر راه و شهرسازی ماند.
اگرچه عملکرد این وزیر دولت تدبیر و امید قابل دفاع نبود اما با وجود فعالیت شدید لابی اطرافیان آخوندی وزیر راه و شهرسازی دوباره به ساختمان شهید دادمان بازگشت.
تجربۀ استیضاح قبلی «عباس آخوندی» نیز ثابت می‌کند وزیر و معاونانش توانایی زیادی در جلب آرای نمایندگان مجلس نهم داشتند
افت تعداد امضاهای استیضاح نشانگر این لابی قدرتمند در مجلس بود چرا که در ابتدای تحویل درخواست استیضاح به هیات رییسه مجلس ۸۲ امضاء پای برگه استیضاح وجود داشت اما در روز اعلام وصول تعداد امضاها بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت به طوری که با ۳۴ امضا از جانب هیات رییسه اعلام وصول شد.
سیدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز (یکشنبه یکم اسفند) قوه مقننه با استناد به ماده ۲۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس در تذکری، گفت: براساس این ماده از آیین‌نامه هیئت رئیسه موظف است بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی ارجاع کند و کمیسیون نیز ظرف یک هفته با دعوت از وزیر به بررسی آن موضوع بپردازد.
وی ادامه داد: هیئت رئیسه اعلام کند که چه زمانی از بحث استیضاح وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران گذشته است و آیا این خلاف آیین‌نامه است یا خیر؟
نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس تصریح کرد: بحث استیضاح عباس آخوندی پس از سانحه قطار تبریز - مشهد که در سمنان اتفاق افتاد، کلید خورد اما در هیئت رئیسه باقی ماند و به آیین‌نامه عمل نشد.
ابطحی تصریح کرد: گویا لابی‌گری در هیئت رئیسه مانع این اقدام شده است.
با این حال علی لاریجانی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: زود قضاوت کردید و لابی‌گری در هیئت رئیسه وجود نداشت. وی ادامه داد: زمانی که بحث استیضاح آخوندی مطرح شد مجلس به بررسی برنامه ششم پرداخت و حدود ۶ هفته ۳ یا دو شیفت به این موضوع پرداخته شد.
رئیس مجلس ادامه داد: در زمان بررسی برنامه ششم امکان تشکیل جلسه کمیسیون وجود نداشت و پس از برنامه در اولین جلسه این استیضاح در دستور کار قرار گرفت و هیچ تخلفی صورت نگرفته است.
اما پیش از این نیز محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز نیز با تصریح بر اینکه از چند روز گذشته رایزنی‌هایی از سوی مسئولین وزارت راه با استیضاح‌کنندگان در حال انجام است تا نمایندگان را از استیضاح وزیر راه منصرف کنند، ضمن ناصحیح خواندن این رویه گفت: شاهد تعلل در رسیدگی به موضوع استیضاح وزیر راه و اعلام وصول آن هستیم که متأسفانه این روش فراقانونی صحیح نیست و باید هیئت‌ رئیسه و کمیسیون عمران، تابع قانون باشند.
وی با اشاره به جلسه مجمع نمایندگان استان‌های آذربایجان غربی و شرقی با حضور وزیر راه و مسئولان راه‌آهن، خاطرنشان کرد: به‌دلیل اعتراض به رفتار اشتباه هیأت‌رئیسه مجلس و کمیسیون عمران، در این جلسه حضور نیافتم چون معتقدم این جلسه به دلیل فرافکنی و منصرف کردن استیضاح کنندگان تشکیل یافته بود.
سعیدی افزود: در صحن علنی مجلس بارها برای ارائه تذکر و اخطار طبق قانون به هیئت‌رئیسه مراجعه کردم و در آخر هم آقای مطهری به‌عنوان نایب‌رئیس قبول کردند، اما در آخر وقتی برای قرائت این اخطار داده نشد و به‌نوعی هیئت رئیسه از بیان این تذکر قانونی طفره رفتند.

گزارشی از جلسه دیروز
نشست علنی دیروز یکشنبه اول اسفندماه ۹۵ نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس برگزار شد و بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دستور کار نشست علنی خانه ملت قرار داشت .
طرح استیضاح عباس آخوندی در نشست علنی روز سه‌شنبه هفته گذشته پارلمان با ۳۴ امضا در اعلام وصول شد.
طبق اصل ۸۹ قانون اساسی، نمایندگان مجلس می‌توانند در مواردی که لازم می‌دانند هیأت وزیران یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند، استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود. هیأت وزیران یا وزیر مورد استیضاح باید ظرف مدت ۱۰ روز پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و به آن پاسخ گوید و از مجلس رأی اعتماد بخواهد. در صورت عدم حضور هیأت وزیران یا وزیر برای پاسخ، نمایندگان مزبور درباره استیضاح خود توضیحات لازم را می‌دهند و در صورتی که مجلس مقتضی بداند اعلام رأی عدم اعتماد خواهد کرد. اگر مجلس رأی اعتماد نداد هیأت وزیران یا وزیران یا وزیر مورد استیضاح عزل می‌شود. در هر دو صورت وزرای مورد استیضاح نمی‌توانند در هیأت وزیرانی که بلافاصله بعد از آن تشکیل می‌شود، عضویت پیدا کنند.
بر اساس مواد ۲۲۳، ۲۲۴ و ۲۲۵ آیین‌نامه داخلی، در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاح‌کنندگان، رئیس‌جمهور مى‏‌تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز مى‏‌توانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضاح براى رئیس‌جمهور یا چند وزیر پنج ساعت و براى یک وزیر سه ساعت خواهد بود.
پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیس‏‌جمهور از طرف هیأت وزیران مورد استیضاح، حداکثر دو نفر از نمایندگان استیضاح‌کننده حق دارند، توضیحات تکمیلى بدهند، به شرطى که صحبت هر کدام از ربع ساعت تجاوز ننماید. رئیس‌جمهور مى‏‌تواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیأت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم مى‏‌تواند حداکثر نیم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.
در ماده ۲۲۵ آیین‌نامه داخلی هم آمده است که پس از انجام استیضاح، رئیس جلسه مجلس «عدم اعتماد وزیر یا وزیران» را به رأى مى‏‌گذارد.
ماده ۲۲۷ آیین‌نامه داخلی نیز تأکید می‌کند که هنگامى که استیضاح در دستور مجلس است به هیچ وجه نمى‏‌توان دستور را تغییر داد، مگر در موارد طرح‏‌ها و لوایح سه فوریتى.

اسحاق جهانگیری در صحن علنی مجلس حضور یافت
پس از آن، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برای حضور در جلسه بررسی طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی، وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.
برخی از وزرا و معاونان کابینه نیز همراه با اسحاق جهانگیری در صحن علنی مجلس حضور یافتند.

کارت قرمز متقاضیان مسکن مهر به آخوندی
این در حالی بود که جمعی از متقاضیان مسکن مهر همزمان با آغاز نشست استیضاح آخوندی در مجلس شورای اسلامی مقابل درب شمال شرقی خانه ملت تجمع کردند.

صباغیان: کوتاهی آخوندی در سانحه قطار
محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس در نشست علنی دیروز به عنوان موافق استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: طبق بررسی‌هایم متوجه شدم آقای آخوندی وزیری توانمند و صاحب ایده هستند و بین وزرای فعلی عملکرد قابل قبولی داشتند اما بنده به دلیل کوتاهی‌ها در حادثه قطار مشهد، این استیضاح را امضاء کردم.

سعیدی: نمی‌شود چشم بر بی‌انضباطی‌ها بست
محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس نیز در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: بر خلاف شایعات، این استیضاح سیاسی نبوده و مبتنی بر وظایف نمایندگی و مستندات است.
وی افزود: برخی می‌گویند از آنجا که دو ماه تا پایان عمر دولت مانده استیضاح به مصلحت نیست در حالیکه این دلیل نمی‌شود که چشم بر بی‌انضباطی‌ها و ناکارآمدی‌ها بپوشیم و وظیفه نمایندگی اقتضا می‌کند که حتی اگر یک روز هم از وزارت وزیری باقی مانده است به تکلیف خود عمل کنیم.

مقدسی: دولت از جراحی نترسد
سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک در مجلس نیز به عنوان موافق استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ همواره با افتخار از دولت حمایت کرده‌ام اما هر جا اشکالی باشد مطرح می‌کنیم.

قاضی‌پور: یک گونی مدارک از خلاف‌های وزیر داریم
نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی سخنانی در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: دولت در اینجا دکان باز کرده و مردم را سرگرم کرده است که مردم نشنوند؛ ولی ملت می‌شنوند، این استیضاح سیاسی نیست. 

فرهنگی: تخلفات زیادی از زمان ارجاع طرح استیضاح آخوندی به کمیسیون عمران صورت گرفته است
در همین حال محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: تخلفاتی از زمان ارجاع طرح استیضاح وزیر راه به کمیسیون عمران تاکنون رخ داده است که همین تأخیر بیش از ۲ ماه در بررسی استیضاح در حالی است که در آیین‌نامه ۱۷روز مهلت داده شده است.

شهریاری: شناخت وزیر بهداشت از راه‌ها بیشتر از آخوندی است
حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی، گفت: شاید شناختی که وزیر بهداشت از راه‌های کشور دارد بیشتر از شناخت آقای آخوندی باشد.
وی در مجلس گفت: اگر ما امروز(دیروز) موضع استیضاح وزیر راه را مطرح و با آن موافقت می‌کنیم تنها در راستای سوگند نمایندگی و احقاق حقوق مردم است، نه مسائل سیاسی.

آخوندی: به خاطر حوادث گذشته پوزش می‌طلبم
وزیر راه و شهرسازی گفت:‌معمولا استیضاح وقتی به جریان می‌افتد که پاسخ به سوال‌ها در نوبت‌های پیشین قانع‌کننده نباشد. چه در دوره مجلس پیشین و چه این دوره حتی بدون جریان افتادن یک سوال و بدون گرفتن کارت زرد مستقیما مورد استیضاح قرار می‌گیرم که البته شکوه‌ای نیست.
وی تصریح کرد: بنده یک بار دیگر از بابت هرگونه قصور و کوتاهی از جانب دستگاه‌های مرتبط و شخص خودم پوزش می‌طلبم.

بیگی: آقای وزیر! آیا لعن و نفرین مردم را شنیده‌اید؟
علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای آخوندی شما کسانی را به کار می‌گیرید که فاقد تخصص با کارهای لازم هستند و یا حداقل علامت سؤال‌های جدی در مورد صلاحیت آنها مطرح است.

ترکی: وزرای دولت امروز آمده‌اند تا نمایندگان را مشغول کنند
اکبر ترکی نماینده مردم فریدن در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ حمایتی که اخیراً از طریق شرکت‌های خصوصی تحت امر وزارت راه و شهرسازی با پیامک‌هایی به نمایندگان طی این چند روز، نشان می‌دهد که رابطه‌بازی‌ها وجود دارد. 

حسن‌بیگی: صحت عملکرد سیستم هشدار در سانحه برخورد دو قطار
از سوی دیگر ابوالفضل حسن بیگی نماینده دامغان در مجلس و از مخالفان استیضاح با بیان اینکه دستگاه ATC و TCT در سانحه برخورد دو قطار دارای ایراد نبود، گفت: این سانحه را با تعدادی از کارشناسان بررسی کردیم و نتیجه این شد که مدیرعامل شرکت‌ راه‌آهن در آن مقصر نیست.

تاجگردون: باید به جای استیضاح به وزیر کمک کنیم
غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران در مجلس با بیان اینکه در سوانح مختلف باید سهم تقصیر مشخص شود، گفت: من استیضاح وزیر راه را درست نمی‌دانم و معتقدم به جای استیضاح باید به وزیر کمک کنیم. بعد از نطق تاجگردون، نوبت صبح جلسه بررسی استیضاح وزیر راه به اتمام رسید و نوبت عصر از حدود ساعت ۱۴ آغاز شد.

آخوندی: حتی یک نفر از نزدیکانم در هیچ قراردادی مداخله نداشته‌ است
وزیر راه و شهرسازی گفت: حتی یک نفر از نزدیکان من در هیچ قراردادی در وزارتخانه مداخله و شرکت نداشته‌اند.

دهقان: مداخله کارکنان وزارت راه در معاملات دولتی
محمد دهقان نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس گفت: موضوع دیگری که بنده سند آن را در دست دارم این است که یک آقایی در راه‌آهن فعال بوده البته مدتی ترک کار می‌کند و می‌رود ۵ میلیارد و ۷۰۷ میلیون تومان با راه‌آهن قرارداد می‌بندد.

فرهنگی: بنده وزیر راه را در حادثه ریلی سمنان قاصر و مقصر می‌دانم
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: من وزیر راه را در حادثه ریلی سمنان بعضاً قاصر و بعضاً مقصر می‌دانم و از نظر من وی متهم است. فرهنگی تصریح کرد: ضعف نظارت کمی و کیفی بر قطارهای مسافربری، آماده نبودن تجهیزات، استمرار خرابی در مسیرها و بروز نبودن تعمیر و نگهداری در حوزه مدیریت آقای آخوندی رخ داده و باید پیگیری شود. وی افزود: ضد حریق نبودن واگن‌ها و عدم آموزش پرسنل قطار،‌ نشان از ضعف مدیریت در وزارت راه و شهرسازی دارد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم بیان کرد: سیستم نامناسبی برای امنیت ریلی کشور با قیمت بالا و کیفیت پایین تهیه شده و ترتیبات اجرایی مناسبی برای دادن مجوز کنترل دستگاه الکترونیکی قطارها CTC تعبیه نشده است.
فرهنگی ادامه داد: اعضای کمیسیون سوانح بازدیدهای دوره‌ای از تجهیزات ریلی انجام نداده‌اند که باید این موضوع نیز پیگیری شود که چرا این اتفاق نیفتاده است. وی با بیان اینکه مواد ۵۳۳ و ۵۲۶ قانون مجازات اسلامی بر تقسیم تقصیر استوار است، گفت: بر اساس رابطه علیت و گفته کارشناسان تمام عوامل به صورت یکسان باید در حادثه ریلی سمنان مورد بازخواست قرار گیرند.

آخوندی وزیر راه ماند
پس از اتمام صحبت‌های استیضاح‌کنندگان و وزیر راه و شهرسازی، علی لاریجانی طبق آیین‌نامه داخلی پارلمان «عدم اعتماد» به آخوندی را به رأی وکلای ملت گذاشت که نمایندگان با ۷۴ رأی موافق، ۱۷۶ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از ۲۵۷ نماینده حاضر در صحن علنی، با استیضاح آخوندی مخالفت کردند که بدین ترتیب آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی باقی ماند.

https://siasatrooz.ir/vdch6mnw.23n66dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی