پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۸
کد مطلب : 89812
درخواست ارائه گزارش از پروژه ترافیکی خط سفید

آيا خط هدایتگر مي‌تواند به بهبود فرهنگ ترافيكي كمك كند؟

آيا خط هدایتگر مي‌تواند به بهبود فرهنگ ترافيكي كمك كند؟

از ابتدای آبان ماه بزرگترین پروژه ترافیکی پایتخت با عنوان خط سفید،خط هدایتگر کلید خورده است و در حال حاضر به صورت آزمایشی در منطقه ۶ و ۸ اجرایی می شود و براساس آن تمام خطوط ترافیکی پایتخت اصلاح و زیرساخت‌های مناسب برای رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی فراهم می‌شود.
طرحي كه بر اساس آن متوليان امر اميد دارند سبب بهبود رفتارهاي ترافيكي شهروندان شود.فرهنگ ترافيكي كه حال و روز خوشي ندارد و علاوه بر مشكلات آلودگي و خطرات بالقوه سلامتي بسياري از مناسبات اجتماعي را هم بهم ريخته است.
در حاليكه وضع نامنظم رانندگي در تهران به نوعي بيانگر نحوه زندگي شهروندان شهر است چندی پیش حجت الله بهروز قائم مقام معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیزدر خصوص اقدامات شهرداری در خصوص پروژه ترافیکی خط سفید گفته بود : وضعیت خط‌کشی معابر شهر و کیفیت این خطوط باید اصلاح شوند و به این منظور در معابری که خط‌کشی‌ها نا مناسب است، نسبت به امحای این خطوط اقدام می‌شود و در این میان، معابر بزرگراهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشند.
او با تأکید بر این که بحث هوشمندسازی مدیریت ترافیک با توجه به تاثیر بالای آن در نظارت بر جریان ترافیک از درجه بالایی از اهمیت برخوردار است،گفته بود: کنترل هوشمند پل طبقاتی صدر باعث شده تا مردم مراقب رفتارهای ترافیکی خود بر روی این پل باشند و مواردی مانند سرعت مجاز و حرکت بین خطوط را رعایت کنند و با وجود این که همان رانندگانی که از روی پل طبقاتی صدر تردد می‌کنند، از زیر آن نیز تردد می‌کنند اما گویی رانندگان در طبقه دوم پل با فرهنگ‌تر از طبقه اول هستند!
به گفته قائم مقام معاون شهردار تهران فرهنگ وقتی تغییر می‌کند که زیرساخت‌های این تغییر فراهم باشد و تنها در صورتی که زیرساخت‌ها مناسب باشند، از مردم می‌توانیم انتظار رفتار مناسب داشته باشیم، اظهار کرد: دیده شدن خودروها، به اصلاح رفتارهای ترافیکی رانندگان آن‌ها کمک می‌کند و در حال حاضر، تهران از یکی از بی نظیرترین سیستم‌های هوشمند کنترل ترافیک نه تنها بین شهرهای منطقه که بین کلان شهرهای جهان به عنوان ابزار قدرتمند مدیریت ترافیک برخوردار است.
بهروز با بیان این که بحث پیوستگی و‌ همبستگی شبکه معابر و موضوع یکپارچگی ناوگان حمل و نقل شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ‌تصریح کرده بود : متاسفانه علائم افقی و عمودی در تهران از سوی رانندگان خیلی جدی گرفته نمی‌شود و به این منظور هم‌زمان با اصلاح هندسی معابر شهری، نسبت به آمایش علائم افقی و عمودی سطح شهر نیز اقدام خواهیم کرد.
اين درحالي است كه عضو کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران با در خواست از شهرداری برای ارائه گزارش پروژه «خط سفید خط هدایتگر»، گفت: با اجرائی شدن این طرح دیگر شاهد خط کشی ها و نصب علائم و تابلوهای ترافیکی و تغییر آنها بدون برنامه نیستیم. بدین صورت از هدر رفت مبلغ هنگفتی که سالانه به‌خاطر نصب و برداشتن زودهنگام تابلوهای راهنمایی و رانندگی از دست می رود، جلوگیری می شود.
اقبال شاکری در گفت‌وگو با میزان، درباره پروژه «خط سفید خط هدایتگر» اطهار کرد: اصلاحات علائم و خطوط مربوط به عبور و مرور خودروها و عابران پیاده به ویژه در تقاطع ها، چهار راه ها و نقاط گذر عابران در این طرح ساماندهی و تفکیک می شود تا بدین صورت شاهد رعایت تقدم و تأخر در تردد توسط شهروندان باشیم.
وی تاکید کرد: هدف این پروژه این است که خط سفید را قطع نکنیم، به آن پایبند باشیم و بدین صورت حقوق سایر شهروندان را ضایع نکنیم.
عضو کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران گفت: این خط کشی ها افراد را در عبور و مرور راهنمایی می کند و اگر فردی به این علائم توجه نکرد، مشخص می شود. همچنین در این طرح هر آنچه که مربوط به عبور و مرور ترافیکی از جمله تابلوهای راهنمایی و رانندگی است، ساماندهی خواهد شد.
شاکری در ادامه عنوان کرد: به منظور اجرائی شدن این پروژه در مدارس و برخی از گروه های اجتماعی آموزش هایی ارائه شده است. در حال حاضر نیز تغییر برخی از خط کشی ها را در چهار راه ها و نقاط حساس شهر مشاهده می کنیم.
وی با تاکید بر این که این پروژه در قالب بودجه ای که سالانه برای خط کشی ها و علائم راهنمایی رانندگی تخصیص می یابد، انجام می شود، خاطرنشان کرد: سالانه ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه خط کشی در تهران است. تا این لحظه به شورای شهر برای این پروژه بودجه ای برای تصویب اعلام نشده است، زیرا انجام این پروژه جزئی از وظایف عملکرد سالانه است و نیاز به تصویب بودجه ندارد.
این عضو شورای شهر اظهار کرد: با اجرائی شدن این طرح دیگر شاهد خط کشی ها و نصب علائم و تابلوهای ترافیکی و تغییر آنها بدون برنامه نیستیم. بدین صورت از هدر رفت مبلغ هنگفتی که سالانه به خاطر نصب و برداشتن زودهنگام تابلوهای راهنمایی و رانندگی از دست می رفت، جلوگیری می شود.
وی تاکید کرد: در این طرح تمامی علائم ونشانه های ترافیکی در سطح شهر باید به صورت یکپارچه دیده شود. همچنین از هم اکنون روسازی و لکه گیری ها و خط کشی ها همه باید هماهنگ باشد تا برای اجرائی کردن پروژه خط سفید نیاز به امحاي دوباره آنها نباشد.این دوباره کاری ها هزینه را افزایش می دهد.
شاکری تاکید کرد: بهتر است شهرداری در هر مرحله ای از طرح که قرار دارد گزارشی را در خصوص این پروژه به شورا ارائه دهد.

https://siasatrooz.ir/vdchi6n6.23nwzdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی