يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۱
کد مطلب : 99604
محمدباقر قالیباف در آیین افتتاح خط ۷ متروی تهران:

در ۱۲ سال گذشته تحت فشارهای داخلی و خارجی بودیم

در ۱۲ سال گذشته تحت فشارهای داخلی و خارجی بودیم

شهردار تهران ضمن ابراز گلایه از زخم زبان‌ها در برابر ساخت و بهره‌برداری از پروژه بزرگ خط ۷ متروی تهران تاکید کرد: کاری به این عظمت انجام می‌شود اما خیلی زخم زبان‌ها شنیدیم، کسانی که یک متر خاک جابه‌جا نکرده‌اند حالا می‌خواهند در مورد شهر صحبت کنند.
محمدباقر قالیباف در آیین افتتاح خط ۷ متروی تهران با اشاره به اهمیت و نکات ویژه در احداث این خط مترو گفت: باید از این پروژه درس بگیریم، در پروژه خط ۷ متروی تهران فعل خواستن و توانستن هم صرف و هم عمل شد. وی با تاکید بر ضرورت تلاش و دل دادن به کار برای رسیدن به مقصد گفت: تا دل پای کاری نیاید اگرچه امکانات، پول و تخصص هم باشد کار به جایی نمی‌رسد اما اگر دل به پای کار آمد و به خصوص این از مکتبی الهی باشد و عقلانیت متصل بر وحی باشد و نه عقلانیت ابزاری آن موقع خواستن و توانستن شکل می‌گیرد و شامل آیه شریفه «یرزقهو من حیث لایحتسب» می‌شود و کارها به گونه‌ای پیش می‌رود که خارج از تصور باشد.
قالیباف در ادامه با تاکید بر اینکه در ۱۲ سال گذشته تحت فشارهای داخلی و خارجی متعدد بوده‌ایم، بر این نکته تاکید کرد که نباید گله‌مندی‌ها را به مردم منتقل کنیم.
وی تصریح کرد: کاری به این عظمت انجام می‌شود اما خیلی زخم زبان‌ها شنیدیم، کسانی که یک متر خاک جابه‌جا نکرده‌اند حالا می‌خواهند در مورد شهر صحبت کنند.
شهردار تهران به دو وعده پیشین خود به مردم تهران اشاره کرد و گفت: به مردم تهران در آغاز مدیریت‌مان دو قول دادیم و پای آن ایستادیم؛ نخستین قول کاهش فاصله شمال و جنوب بود. البته این را نگفتیم که کاهش فاصله ایجاد شود، ما گفتیم نگذاریم این شکاف ایجاد شود اما امروز مدعی هستیم که فاصله شمال و جنوب کاهش پیدا کرده و تمام ابعادی که در حوزه کار شهرداری تهران است این کاهش فاصله ایجاد شده است.
قالیباف درخصوص قول دوم که به مردم شهر تهران داده است، گفت: قول دوم این بود که در تهران یک چالش بزرگ داریم و باید به آن بپردازیم و برای تمام دوستانی که در دوره جدید مدیریت شهری حضور می‌یابند و آرزومند موفقیت آنها هستیم می‌گویم این چالش آلودگی است. آلودگی خاک، هوا و محیط. وی با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد آلودگی هوای تهران بر اثر متحرک‌ها و خودروها است، گفت: برای رفع آلودگی هوای تهران راهی جز توسعه حمل‌ونقل عمومی نداریم.
شهردار تهران تاکید کرد: کسانی که کارشناس نیستند و قلم می‌زنند اغراض سیاسی دارند و از این نکته متاسفم.
قالیباف یادآور شد: در سال ۱۳۸۵ مصمم شدیم که حوزه حمل‌ونقل عمومی را در اولویت قرار دهیم و گفتیم که شرایطی ایجاد شود تا هر شهروند با طی فاصله ۳۵۰ متر به یک ایستگاه حمل‌ونقل عمومی مترو، اتوبوس یا تاکسی برسد. روزی که این حرف را زدیم بسیاری برابر ما ایستادند اما امروز باید تشکر کنم از مدیریت شهری اعم از اعضای شورای شهر و شهرداری تهران که دست به دست هم دادیم و این موضوع انجام شد.
وی در ادامه به برخی کم‌لطفی‌ها درخصوص عملکرد شهرداری تهران پرداخت و گفت: کسانی که مغرضانه قلم می‌زنند بدانند که ما به تقاطع غیرهمسطح، زیرگذر و پل و... نیازمندیم. آن هم با مدیریت غلط شمایی که هر روز هزار خودرو را به این شهر اضافه می‌کنید و در وظایف خود کوتاهی می‌کنید و بار را به دوش شهرداری می‌گذارید. شهردار تهران تصریح کرد: تصور کنید اگر اتوبان امام علی(ع) و آزادگان نبود حالا چه وضعیتی داشتیم.
قالیباف به طرح برخی انتقادات از پروژه پل‌های صدر پرداخت و گفت: درخصوص بزرگراه صدر و پل‌های آن مطالعات زیادی شد، بعد از ۲ سال مطالعه به موضوع احداث پل رسیدیم، کسانی که می‌گویند بدون مطالعه بوده، با دهان روزه می‌گویم اغراض سیاسی دارند. زمانی مردم تهران اتوبوس‌های حداقلی داشتند اما امروز ۱۱ خط بی‌آرتی‌ داریم. الان با وجود آنکه خط ۴ مترو در زیر خیابان انقلاب فعال است و خط بی‌آرتی‌ نیز در این مسیر فعالیت دارد ما هنوز هم شرمنده مردم تهران هستیم.
در ادامه شهردار تهران به خط ۶ مترو تهران اشاره کرد و گفت: خط ۶ رکورد مدیریت و کار در مترو را شکست، این خط طولانی‌ترین خط متروی تهران به طول ۳۸ کیلومتر است که در ۱۸ ماه گذشته حفاری این خط به طور کامل انجام و ریلینگ آن به پایان رسیده است و از حرم حضرت عبدالعظیم حسنی تا امامزاده داوود احداث شده است و بیشتر ایستگاه‌های آن حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد ساخته شده است.
وی به برخی توجهات در شهرداری تهران پرداخت و گفت: موضوع اشتغال،‌ اقتصاد مقاومتی، رفع آلودگی، مقابله با تحریم و استفاده از ظرفیت‌های بانکی را شاهد بوده‌ایم.
قالیباف با تاکید بر اینکه در برخی بانک‌ها دیده می‌شود سرمایه مردم در مسیرهای دیگری صرف می‌شود، گفت: بانک شهر امروز بانک مردم است و به محرومان کمک می‌کند و اگر امروز روزانه ۲۱ هزار نفر در متروی تهران در ۳ شیفت کار می‌کنند به خاطر سرمایه‌گذاری بانک شهر می‌باشد که پول مردم را به خدمت مردم آورده است.
شهردار تهران همچنین با ابراز انزجار از اقدام تروریستی اخیر در حرم مطهر امام راحل و مجلس شورای اسلامی گفت: در برابر دشمنان قداره‌بند هم باید بایستیم و هم باید برترین الگوی مدیریت در خدمت مردم را ارائه دهیم. وی تاکید کرد: برای ما مهم نیست کسانی که در سایه نظام جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنند چه گرایش، دین و مذهبی دارند ما مکلف هستیم به همه مردم خدمت کنیم. مگر آنکه بخواهند به نظام خیانت کنند و در خدمت‌رسانی هم هیچ محدودیتی وجود ندارد و البته محرومان و مستضعفان در این خدمات در اولویت هستند.
گفتنی است صبح دیروز خط ۷ متروی تهران به طول ۲۲ کیلومتر از ایستگاه بسیج در تقاطع بزرگراه‌های محلاتی و بسیج تا ایستگاه میدان صنعت با حضور مدیران شهری به بهره‌برداری رسید.

دولت در حمل‌ونقل مترو کمک نمی‌کند 
شهردار تهران با تاکید بر اینکه تلاش داریم ساخت مترو در تهران را در این دوره مدیریت شهری به پایان رسانیم، گفت: در حمل‌ونقل مترو کمکی از دولت انجام نمی‌شود.
محمدباقر قالیباف در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی ویژگی‌های این خط مترو گفت: خط ۷ متروی تهران جزء عمیق‌ترین خطوط مترو تهران است. این خط همه خطوط دیگر را قطع می‌کند و به طور متوسط حدود ۳۰ متر در زیر زمین است.
به گفته شهردار تهران خط ۷ مترو تهران در ۹ ایستگاه با سایر خطوط مترو تقاطع دارد و می‌تواند توزیع مسافران به شرق، شمال، جنوب و غرب را به خوبی انجام دهد. قالیباف با اشاره به اینکه به صورت طبیعی کلیه خطوط مترو در مرحله اول بهره‌برداری سر فاصله قطارها حدود ۳۰ دقیقه خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه علی‌رغم گذشته که بخش‌هایی از خطوط مترو افتتاح می‌شد در این خط تمام خط به بهره‌برداری رسیده است، گفت: همه ایستگاه‌ها ساخته شده است و چون قول داده‌ایم تا ایستگاه‌ها به طور کامل آماده بهره‌برداری نشده باشد افتتاح نشود، لذا برخی از ایستگاه‌های این خط در آینده افتتاح خواهد شد.
شهردار تهران یکی از دلایل سر فاصله قطارها در این خط را کمبود قطار دانست و تصریح کرد: ما می‌توانیم اگر قطار به میزان کافی داشته باشیم هر ۲ دقیقه یک قطار در این خط حرکت کند. در ادامه قالیباف گفت: در این دوره از مدیریت شهری کل خطوط ۸ گانه متروی تهران به پایان خواهد رسید. وی همچنین از اولویت‌دهی شهرداری به خرید و ساخت واگن برای متروی تهران خبر داد و گفت: بزرگترین شرکت واگن‌سازی کشور یعنی شرکت واگن‌سازی تهران متعلق به شهرداری تهران است و تلاش داریم روزانه یک واگن به این خط بیاوریم.
شهردار تهران همچنین از اقدامات انجام شده جهت جذب سرمایه گذاری خارجی خبر داد و گفت: اخیر با سرمایه‌گذار خارجی و مشارکت دو طرف قراردادی را زیر کار برده‌ایم تا ساخت قطارهای بهتر اروپایی را در کشور به انجام رسانیم.
قالیباف افزود: ساخت مترو کاری سخت است و اگر ساخت مترو به پایان برسد، بعد موضوع خرید و ساخت واگن کار ساده‌تری است. وی درخصوص حمایت‌های دولت از مترو تهران نیز گفت: در حمل‌ونقل مترو کمکی از دولت انجام نمی‌شود.
شهردار تهران همچنین تاکید کرد که اولویت شهرداری در شرایط فعلی پایان پروژه‌های نیمه‌تمام است و حدود ۱۵ پروژه تا پایان این مدیریت شهری به پایان می‌رسد. وی همچنین درخصوص تعویق افتتاح خط ۸ متروی تهران تا فرودگاه امام خمینی نیز گفت: بنای‌مان این بود که تا پایان فروردین این خط را به پایان برسانیم اما انجام تست‌هایی که انجام دادیم و همچنین موضوع تملک یکی از رستوران‌ها در مسیر این خط موجب تعویق شد و امروز همه امور آماده جهت راه‌اندازی این خط است. 

حسین بابایی

https://siasatrooz.ir/vdchk-nw.23nwvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی