وزیر اسبق نفت گفت: فردی که امروز همهکاره نفت است در دوره اصلاحات یک دکل بلااستفاده و آهنپاره خریداری کرده و فرزند مهاجرانی هم در آن نقش داشته است.
مسعود میرکاظمی وزیر اسبق نفت و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با نسیم به پشت پرده ماجرای فساد در خریداری یک دکل در دوران وزارت زنگنه پرداخت و گفت: در زمان مدیریت آقای زنگنه بر وزارت نفت در دوران اصلاحات که شرکت تاسیسات دریایی هم هنوز واگذار نشده بود، یک فساد بزرگ در ماجرای خریداری یک دکل انجام شده که دانستن جزئیات آن بسیار تاملبرانگیز است.
وی در تشریح جزئیات ماجرای فساد در خریداری دکل در دوران اصلاحات بیان کرد: در آن زمان که آقای سلطانپور مسئولیت شرکت مدیریت تاسیسات دریایی را برعهده داشتند که امروز هم همه کاره صنعت نفت هستند، یک دکل خریداری شد که اصطلاحا غیر قابل استفاده و آهنپاره بود.
وزیر اسبق نفت افزود: دلال این دکل فردی به نام مهاجرانی بوده که فرزند وزیر اسبق ارشاد است و با توجه به غیر قابل استفاده بودن این دکل، دکل مذکور چندین سال در بندر شارجه باقی ميماند و کشور برای نگهداری این دکل ۶ تا ۷ میلیون دلار هم هزینه به اماراتیها پرداخت کرده است.
میرکاظمی خاطرنشان کرد: مسئولان شرکت تاسیسات دریایی اخیرا اعلام کردند که ما این دکل را سه تا ۵ میلیون دلار هم قیمتگذاری کردیم ولی هیچ خریداری پیدا نشد، بنابراین مسئولان قوه قضائیه باید ماجرای این دکل را پیگری کنند، زیرا مسئول خریداری آن امروز همهکاره صنعت نفت است.
وی به نقش یکی دیگر از مدیران نفتی در خریداری دکل در دوران اصلاحات اشاره و عنوان کرد: یکی از کسانی که پای نامه خرید این دکل را امضا کرده، امروز یکی از مدیران ارشد وزارت نفت است و وی در آن زمان دلال بوده و واسطه خریداری این دکل شده است.
وزیر اسبق نفت گفت: گزارش این تخلف در مجلس آمده و ما در حال تحقیق و تفحص هستیم و اگر این خبر صحت داشته باشد، آن مدیر باید عزل شود و وزیر نفت هم باید پاسخگو باشد، بنابراین خواهش ميکنم که آقای اژهاي ماجرای این دکل را هم پیگیری کند که این افراد چه کسانی بودهاند که این کار را انجام دادهاند که امروز از مدیران مهم نفتی کشور هستند.
میرکاظمی درباره دکل گم شده دولت دهم تصریح کرد: ماجرای دکلی که آقای وزیر نفت مطرح کردند، در پایان سال ۹۰ اتفاق افتاده است، توسط شرکت تاسیسات دریایی خریداری شده که ربطی هم به وزیر وقت ندارد.
وی توضیح داد: در آن زمان یک دکل خریداری ميشود، پرداخت اولیهاي صورت ميگیرد، ولی پرداخت بعدی با تاخیر انجام ميشود، بنابراین فروشنده مایل نیست که با تاخیری که در پرداخت انجام شده آن دکل را تحویل دهد و این یک دعوای حقوقی است.
وزیر اسبق نفت افزود: مدیرعامل سابق شرکت تاسیسات دریایی آقای دکتر طاهری گفت که در این زمینه نامهاي را به وزیر وقت نفت نوشته است، که این مسئله را باید پیگری حقوقی بکنند، زیرا آنها یک ادعایی دارند و ایران هم یک ادعایی دارد.
میرکاظمی با انتقاد از زنگنه گفت: متاسفانه به جای اینکه این ماجرا را حل کنند آمدند و این را رسانهاي کردند. البته اشکالی هم ندارد، این ماجرا رسانهاي شود و در زمان من هم نبوده است، همچنین این مسئله به وزیر بر نمی گردد، و شرکت تاسیسات دریایی مسئول آن بوده که سهام آن واگذار شده است و صندوق بازنشستگی وزارت نفت در آنجا سهم دارد.
وی به هدف زنگنه در پرداختن به ماجرای دکل اشاره کرد و گفت: آقای زنگنه و دوستانش به این دلیل ماجرای این دکل را مطرح کردند که ميخواستند کرسنت را تحت پوشش قرار دهند، زیرا ایشان ۹ دی سال گذشته بخشی از مدیران مسئول رسانه های هم فکر خودش را جمع کرده و اصرار داشته که نام بابک زنجانی را مطرح کنند تا ماجرای کرسنت فراموش
شود.
وزیر اسبق نفت بیان کرد: چرا ماجرای کرسنت باید مسکوت بماند و چرا زمانی که وزیر ارشاد درخصوص جریمه سنگین کشور کرسنت صحبت ميکند مجلس نباید از آن خبر داشته باشد؟
میرکاظمی خاطرنشان کرد: آقای وزیر نفت باید پرونده دکل را پیگیری حقوقی کند و هیات مدیره شرکت تاسیسات دریایی هم باید از وزیر نفت بخواهد که ماجرای این دکل را پیگیری حقوقی کنند و اگر مالک این دکل حرفی برای گفتن دارد درآنجا حرفهایش را مطرح کند، همچنین با هرکس در این پرونده کوتاهی کرده باید برخورد شود.