ديگر به يك تفريح ساده تبديل شده است اينكه خسته و كوفته به مترو آزادي برسم و ببينيم هنوز كه هنوز است پله برقيهاي اين مجموعه درست نشده است. سه سالي هست كه مترو آزادي مسير هر روزه من است وسه سالي هم ميشود كه زانوان خسته ام بايد جور بي پله برقي بودن اين مجموعه را بكشند.
البته راستش را كه بگويم يك چند ماهي ميشود كه تغييري در وضعيت اين مجموعه رخ داده است. يعني پيشتر از اينها وقتي از روي پلههاي مترو كه بالا ميرفتم نگاهم را به حفرههاي خالي پله برقي ميدوختم ولي چند ماهي ميشود كه پله برقيهاي مذكور از ديار فرنگ رسيده اند و البته بعد از چندماه خودنمايي در گوشه اي از ايستگاه، نصب شده اند اما هنوز كه هنوز است كار نميكنند. پله برقيهاي براقي كه به زانوان خسته من نيشخند ميزنند كه بزك نمير بهار مياد.
آه و ناله مردم از نقص فنی پلههای برقی
خرابي و يا نصب نشدن پله برقي برخي از ايستگاههاي مترو موضوع اذيت كننده اي است كه طي اين چند ساله وقتي دليل چرايي اين اتفاق را پيگير ميشدم تحريم پاسخ اصلي شناخته ميشد.
اما چند ماه پيش يعني در يك روز ارديبهشتي خبر رسيد نخستین محموله پله برقی خطوط مترو به گمرک رسید اما هنوز هم كه هنوز است به گفته رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر آه و ناله مردم از نقص فنی و فقدان پلههای برقی برخی ایستگاههای مترو تن مدیریت شهری را نوازش میدهد.
رحمتالله حافظی در گفتوگو با تسنیم، درباره فقدان پله برقی در برخی ایستگاههای مترو و نقص فنی بسیاری از آنها، اظهار داشت: بنده حدود یک ماه گذشته نسبت به این موضوع تذکری خطاب به شهرداری تهران دادم که به صورت مکتوب به شهرداری ارسال شده است.
وی با بیان اینکه هنوز پاسخی درباره تذکر ارسال شده به شورا داده نشده است،تصریح کرد: تعدادی از ایستگاهها از جمله ایستگاههای خط ۴ فاقد پله برقی و پلههای برقی بسیاری دیگر از ایستگاهها نیز دائماً دچار نقص فنی هستند و به عقیده بنده آه و ناله مردم تن مدیریت شهری را نوازش میدهد!
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر شهرداری توان نصب و سرویس چند پله برقی را نداشته باشد، چطور میتواند مدعی مدیریت جهادی باشد؟ تأمین پلههای برقی خود یک کار فرهنگی محسوب میشود اما نقص فنی پلهها آن هم به دفعات مختلف یک کار ضد فرهنگی به شمار میآید و اختصاص یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای کارهای فرهنگی در شرایطی که آسایش و راحتی مردم تأمین نشود، ارزش خود را از دست میدهد.
وی خاطرنشان کرد: در قانون برای پاسخ به تذکرات مدت زمانی پیشبینی نشده است در حالی که برای پاسخ به سؤال ۱۰ روز زمان به شهرداری داده شده است. با توجه به اظهارات صلاحی معاون برنامهریزی شهردار تهران همه تذکرات طی ۲ هفته پاسخ داده میشود اما در حال حاضر یک ماه از طرح این تذکر گذشته و پاسخی به شورای شهر داده نشده است.
حافظی در پایان گفت: بعد از پایان تعطیلات شورا، این مسئله را دوباره در صحن شورا و به صورت مکتوب مطرح خواهم کرد تا به زودی مشکل حل شود.
شهرداري آماده پاسخگويي است
معاون برنامه ریزی و توسعه شهری شهردار تهران گفت: پاسخ مدیر شرکت بهرهبرداری مترو درباره تذکر حافظی به نقص فنی پلههای برقی ایستگاههای مترو آماده ارسال به شورای شهر است.
محمود صلاحی درباره تذکر رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران به نقص فنی برخی پلههای برقی مترو، اظهار داشت: پاسخ شهرداری تهران به این تذکر آماده شده و بعد از پایان تعطیلات شورای شهر ارائه خواهد شد.
وی با بیان اینکه نایبی مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران پاسخ حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر را تهیه کرده است، افزود: براساس پاسخ وی پله برقی ایستگاه مترو تجریش رفع نقص شده و در حال بهرهبرداری است، ۲ پله برقی در ایستگاههای قلهک و دروازه دولت به علت نیاز به قطعه از چرخه بهرهبرداری خارج شده اما امکان استفاده از سایر پلههای برقی در ایستگاههای مذکور وجود دارد و مشکلی در تردد شهروندان نیست.
معاون برنامهریزی و توسعه شهری شهردار تهران تصریح کرد: اشکالات پله برقی ایستگاههای مترو فدک و سبلان نیز مقطعی بوده که هم اکنون برطرف شده و در حال استفاده است. همچنین پله برقی ایستگاه اکباتان و آزادی نیز که دچار نقص فنی بوده به پیمانکاران آن تذکر داده شده است اما به مدیر عامل شرکت بهرهبرداری اعلام کردهایم برای احتیاط به همه ایستگاههای مترو سرکشی کند تا اشکلات احتمالی برطرف شود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه علاوه بر ایستگاههایی که حافظی در تذکر خود به آنها اشاره کرده است ایستگاههای بسیار دیگری به ویژه در خط ۴ وجود دارند که پلهبرقیهایشان دچار نقص فنی است و برخی از ایستگاهها نیز همچنان فاقد پله برقی هستند، گفت: اسامی ایستگاههایی که پلهبرقیهایشان نقص فنی دارد و سرویسدهی نمیکنند اعلام کنید تا به آنها رسیدگی شود، موضوع ایستگاههای فاقد پلهبرقی را هم پیگیری خواهیم کرد.
حرف آخر
در تعطيلات آخر هفته ميخواهم بروم تمام ايستگاههاي مترو سطح شهر را گشت بزنم. آخر معاون برنامه ريزي و توسعه شهري گفته اند اسامی ایستگاههایی که پلهبرقیهایشان نقص فنی دارد و سرویسدهی نمیکنند اعلام کنید تا به آنها رسیدگی شود.
با خودم فكر كردم شايد كاركنان مترو در اين تعطيلات آخر هفته بخواهند بروند سفر تا استراحتي داشته باشند پس بهتر است من در تهران بمانم و بروم مشكلات موجود در اين ايستگاهها را بررسي كنم تا مامورين خدوم شهرداري وقتي از سفرخود بازگشتند با نيرويي مضاعف در پي رفع عيوب موجود باشند.
آن بنده خداها هم حق دارند، حجم كارشان زياد است و نميتوانند تمام ايستگاههاي مترو را رصد كنند و به كمك مردم نياز دارند تا از چنين اشكالاتي اطلاع پيدا كنند.
راستش را بخواهيد با خودم ميگويم اگر تمام توان يك روز تعطيل خودم را براي پيدا كردن مشكلات موجود بگذارم خيلي بهتر از آن است كه چند سال آينده را هم بخواهم با زانواني خسته از روي پلههاي غير برقي عبور كنم.