?>?> سهم ۷۵ درصدی ایرانی‌ها در بازار لوازم‌ خانگی | سیاست روز
يکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۳
کد مطلب : 101378
رئیس اتحادیه فروشندگان اعلام کرد

سهم ۷۵ درصدی ایرانی‌ها در بازار لوازم‌ خانگی

سهم ۷۵ درصدی ایرانی‌ها در بازار لوازم‌ خانگی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از گردش مالی ۸۰۰۰ میلیارد تومانی لوازم خانگی در ایران خبر داد و گفت: سهمی بین ۷۰ تا ۷۵ درصد این بازار به تولیدات داخلی اختصاص دارد.
به گزارش ایسنا، محمد طحان‌پور درباره بازار فروش لوازم خانگی پرداخت و در عین حال به انتقاد از کارخانه‌هایی که به شکل زیرزمینی فعالیت و محصولات بی‌کیفیتی را وارد بازار می‌کنند، پرداخت. وی اظهار کرد: اکنون در شبکه‌های مجازی و اینترنت شاهد فعالیت افرادی هستیم که به شکل‌های مختلف برای خرید لوازم خانگی از بانه تبلیغ می‌کنند، در حالی که هیچ‌یک از این کالاها دارای گارانتی نبوده و پس از خرید در صورتی که با مشکل مواجه شوند هزینه‌های بسیاری را به افراد تحمیل می‌کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی افزود: اکنون در برخی پاساژهای تهران کارت‌های گارانتی با قیمتی بین ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان به فروش می‌رسند که گاه حتی شرکت اصلی گارانتی کننده نیز متوجه نمی‌شود که کدام یک از کارت‌های گارانتی متعلق به او بوده و کدام تقلبی محسوب می‌شود.
طحان‌پور همچنین بیان کرد: در چنین شرایطی ممکن است مردم برای خرید ارزان‌تر کالا به چنین شیوه‌هایی متوسل شوند، اما باید توجه داشت که برای تعمیر این محصولات هزینه‌هایی به مراتب بالاتر در انتظار فرد خواهد بود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن یادآوری این نکته که در سال‌های گذشته برندهای مطرح خارجی به فعالیت در بازار ایران پرداخته و همراه با شرکت‌های داخلی به تولید می‌پردازند، اظهار کرد: براین اساس اکنون در بخش‌های مختلف، کالاهایی با بهترین کیفیت در ایران تولید می‌شود اما در همین شرایط عده‌ای با ایجاد برندهای جعلی بدون پرداخت مالیات و سایر هزینه‌ها کالایی را وارد بازار می‌کنند که کیفیتی بسیار پایین داشته و پس از مدتی از بازار جمع شده و به اسم برند دیگری وارد بازار می‌شود. حتی در برخی موارد برای این کالاها کاتالوگ‌هایی مشابه کاتالوگ‌های خارجی ارائه می‌شود تا خریدار قانع شود که کالای خریداری شده خارجی محسوب می‌شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با بیان اینکه این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که این کالاها در بازار وجود نداشته و حتی فعالان بازار ممکن است نام آنها را هم نشنیده باشند، گفت: در بسیاری از موارد برای پرداخت هزینه کمتر مردم نسبت به خرید چنین کالایی اقدام می‌کنند.
طحان‌پور با تاکید بر اینکه فعالیت این واحدهای زیرزمینی موجب می‌شود سهم تولید کنندگان اصلی و با کیفیت از بازار کم و در بازارهای صادراتی نیز نام کالای ایرانی بد شود، بیان کرد: این افتخار نیست که بگوییم اکنون بیش از ۲۰۰ شرکت به تولید اجاق گاز ایرانی می‌پردازند این شیوه‌ تولید نوعی سم محسوب می‌شود و شرایط ایده‌آل آن است که به عنوان مثال ۲۰ شرکت داشته باشیم که محصولاتی با کیفیت مناسب تولید می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه نگاه اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به هیچ عنوان ضد تولید محسوب نمی‌شود، ادامه داد: تاکید ما بر آن است که یک کالا باید حداقل ۱۰ سال عمر مفید داشته باشد، اکنون کارخانه‌های ما در بخش‌هایی مانند تولید لباسشویی و گاز محصولاتی فوق‌العاده دارند و در حوزه یخچال فریز خیلی خوب هستیم. اما گاه اگر کارخانه‌ای تعطیل می‌شود باید شهامت داشت و پرسید چرا این کارخانه تعطیل شده و اگر دو کارخانه از رده خارج شده‌اند ۴۰ تا ۵۰ کارخانه با تولیدات خوب به جای آنها آمده است.
طحان‌پور در ادامه صحبت‌های خود با یادآوری شرکت‌های خارجی که برای تولید به بازار ایران راه یافته‌اند، اظهار کرد: طی ماه‌های گذشته سه کارخانه کره‌ای که سال‌ها تبلیغات‌شان ممنوع بود به واسطه تولیدات مشترکی که در ایران دارند جزو تولید کنندگان داخلی حساب شده و تبلیغات آنها در رسانه ملی مجاز شده است.
وی همچنین به هزینه‌های بالایی که برای تولید کالاهای ایرانی وجود دارد اشاره کرد و این موضوع را یکی از مواردی دانست که اجازه رقابت این کالاها را در بازارهای جهانی نمی‌دهند.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که چرا در سال‌های گذشته برخورد کافی با افرادی که به شکل زیرپله‌ای به تولید در این بخش می‌پردازند صورت نگرفته است؟ گفت: تا حدی می‌توانیم در این جریان تاثیرگذار باشیم. به هر صورت ما واحدهای متخلف در این حوزه را شناسایی کرده و به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی می‌کنیم، اما در موارد بسیار شاهدیم که این واحدها یک تعهد داده و بعد از مدتی کالای خود را با نامی دیگر وارد بازار می‌کنند.
طحان‌پور ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه صادرات به عراق بخش قابل توجهی از محصولات به این کارخانه‌ها اختصاص دارد. به عنوان مثال کولرهایی که به عراق صادر می‌کنند یک ماه کار می‌کند و پس از یک ماه که این کولرها خراب می‌شوند که در بازار محصولات کارخانه مربوطه با نامی دیگر ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: اکنون در حوزه‌هایی که ساخت آنها نیاز به تخصص و دانش فنی دارد کمتر شاهد چنین معضلاتی هستیم. به عنوان مثال در گذشته و حدود ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته پنج کارخانه تولید کننده گاز داشتیم که اکنون رقم آنها به حدود ۲۰۰ کارخانه رسیده است، اما در همان زمان پنج کارخانه هم در تولید تلویزیون فعالیت می‌کردند که اکنون پس از گذشت این مدت حتی تعداد آنها به ۱۰ کارخانه هم نرسیده است یا به عنوان مثال در حوزه تولید گوشی‌های ایرانی نتیجه‌ای حاصل نشده است، چراکه ساخت این گوشی‌ها یا انواع تلویزیون‌ها نیاز به تکنولوژی پیچیده‌تری دارند.
طحان‌پور با بیان اینکه در بیشتر موارد تولیدات زیرپله‌ای به کالاهایی مانند گاز، بخاری، لباسشویی دوقلو، کولرهای آبی یا آبگرمکن‌های ایستاده مربوط می‌شود، گفت: این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که در حوزه تولید لوازم خانگی شرایط کشور به مراتب بهبود یافته و حتی اکنون برخی از تولیدات ما به اروپا نیز صادر می‌شود.
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در عین حال در پاسخ به این سوال که مگر قرار بر آن نبوده که بخشی از تولیدات شرکت‌های خارجی که در ایران به فعالیت پرداخته‌اند صرف صادرات شود؟ گفت: مگر این اتفاق در حوزه خودروسازی رخ داده است. البته با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی می‌شود که در دو تا سه سال آینده شاهد چنین اتفاقی باشیم. همچنین در حوزه گوشی‌های تلفن همراه این امید می‌رود که در مدت یکسال آینده قادر به ساخت گوشی‌هایی در داخل ایران باشیم.
طحان‌پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در این مدت با فعالیت واحدهایی که به تولید زیرزمینی می‌پردازند مبارزه جدی صورت نگرفته است؟ توضیح داد: ما واحدهای متقلب و متخلف را به اتاق اصناف معرفی می‌کنیم، اما متاسفانه اتاق اصناف برای پلمب این واحدها اقدامی نمی‌کند. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ پرونده را به اتاق اصناف ارجاع داده‌ایم اما اقدام مناسبی صورت نگرفته و هر بار به دلایلی عنوان می‌شود که "در شرایط فعلی پملب این واحدها مصلحت نیست".

https://siasatrooz.ir/vdchqznz623nvxd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی