يکشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
کد مطلب : 119306
خودروسازان یا دلالان کدام یک مقصرند؟

سرکشی قیمت خودرو در بازاری که راکد است

اسب ناآرام قیمت‌ها در بازار خودرو در حالی سرکشی می‌کند که خریداری برای این نرخ‌ها وجود ندارد اما همچنان یک سوال مطرح است و آن اینکه آیا این وضعیت برگرفته از سیاست‌های خودروسازان است که برای پیش فروش محصولاتشان زمینه ساز افزایش قیمت‌ها می‌شوند و یا دلالانی که از مدت زمان انتقال امور از دولت قبل به دولت جدید برای کسب درآمدهای نجومی وارد میدان شده‌اند.
قیمت خودرو همچنان بی سامان است و هر روز نرخی جدید در بازار به گوش می رسد. در این میان از یک سو برخی بر این عقیده‌اند که خودروسازان برای حفظ جذابیت بازار پیش فروش در بازار دست برده و موجب افزایش قیمت می‌شوند و عده‌ای نیز می‌گویند دلالان برای کسب سود بیشتر از شرایط جابه جایی دولت سوء استفاده می‌کنند در حالی که موسسات نظارتی همچون سازمان حمایت از مصرف کننده نیز با ادعای دوران انتقال دولت از انجام تکالیف خود خودداری می‌کنند و در نهایت نیز با ادعای مخالفت با نرخ دستوری این سکوت را توجیه می‌کنند. در این میان هرچند قیمت‌ها در بازار خودرو نسبت به یکی دو هفته گذشته رشد قابل توجهی داشته، اما اکثر خریداران همچنان برای خرید دست نگه داشته و منتظر واقعی شدن نرخ ها و ترکیدن حباب قیمتی هستند.بررسی بازار خودرو پس از گذشت ۶ روز از تعطیلی کرونایی در کشور نشان می‌دهد، در حال حاضر قیمت هر دستگاه پراید در بازار به ۱۳۷ میلیون تومان رسیده که نسبت به ۱۰ روز پیش حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش داشته است. قیمت تیبا صندوق دار نیز به ۱۵۰ میلیون تومان و تیبا هاچ بک به ۱۶۰ میلیون تومان رسیده است.دیروز هر دستگاه کوئیک آر در بازار ۱۷۵ میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای ۱۶۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۲۵۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ معادل ۲۹۰ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.همچنین قیمت هر دستگاه پژو ۴۰۵ در بازار به ۲۳۵ میلیون تومان و پژو پارس به ۲۵۱ میلیون تومان رسیده و هر دستگاه سمند ال ایکس با قیمت ۲۳۵ میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود.البته به دلیل نوسان قیمت‌ها ممکن است در بازار نرخ های دیگری نیز برای خودروها اعلام شود که اغلب قیمت‌ها دارای حباب بالایی است و واقعی به نظر نمی‌رسد.
در این میان اما در حوزه بازار خودرو به گزارش ایرنا به دنبال انتشار اطلاعیه و اخبار فروش اقساطی محصولات ایران‌خودرو در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، این خودروساز ضمن تکذیب ادعای مطرح شده، تاکیدکرده است که مسوولیت تبعات احتمالی این اقدام برعهده فرد متقاضی خواهد بود.در روزهای اخیر برخی اخبار و اطلاعیه هایی مبنی بر فروش اقساطی محصولات ایران خودرو بدون نیاز به ضامن، با بازپرداخت چهار تا ۳۶ ماهه و تحویل آنی، در حال بازنشر در برخی رسانه ها و شبکه‌های اجتماعی است.در اطلاعیه منتشر شده توسط ایران‌خودرو، تاکید شده که سایت فروش اینترنتی محصولات این شرکت، تنها مرجع ثبت نام مشتریان است و هر گونه ادعایی مبنی بر فروش محصولات خارج از این سایت و جز سه روش فروش فوق العاده، پیش فروش یک ساله و مشارکت در تولید برخلاف رویه معمول این شرکت است و تبعات احتمالی ناشی از این اقدام برعهده فرد متقاضی خواهد بود.
نکته قابل توجه تعداد قابل توجهی از خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان خاک می‌خورد. در این چارچوب ایسنا گزارش کرده است معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو از تلاش این شرکت برای صفر کردن تعداد خودروهای کف کارخانه خبر داد و میزان خودروهای ناقص فعلی این خودروسازی را ۷۰ هزار دستگاه به سبب مشکل در تامین قطعات الکترونیکی و قطعات وارداتی وابسته به آن‌ها اعلام کرد.بابک رحمانی، عمده مشکلات خودروهای ناقص را وجود یک مشکل در صنعت خودروسازی تمام دنیا به سبب عدم تامین به‌موقع تراشه‌ها (قطعات) الکترونیکی به سبب مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا در دنیا و تعطیلی‌های ناشی از آن دانست. معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران‌خودرو از ایجاد حدود ۱۰ هزار تعهد (تاکنون) برای خودرو تارا (دستی و اتوماتیک) و آغاز تحویل ۹۰۰ دستگاه از این خودرو در اولین سری از تحویل مدل دستی آن خبر و اطمینان خاطر داد که قطعا به تمامی تعهدات این خودرو عمل خواهد شد؛ ضمن اینکه پس از ایفای تعهدات ایجادشده در مقطع اولیه که طی یک دوره پیش‌فروش شکل گرفته است، در آینده برنامه‌های جدید فروش تارا اعلام خواهد شد.رحمانی در رابطه با بازگشت محصول هایما به سبد محصولات ایران‌خودرو، ضمن یادآوری اینکه حدود دوسال هیچ تعهد جدیدی برای هایما به سبب تحریم‌ها و قطع همکاری شریک خارجی ایجاد نشده بود، اعلام کرد که با پیگیری‌های صورت گرفته و اخذ مجوزها برای به‌روزرسانی قیمت‌ها، تعهدات معوق این خودرو به‌روز شد و تمامی‌ تعهدات S۵ها تحویل شده و S۷ ها هم در مرحله صدور دعوتنامه‌ها و تکمیل وجه مشتریان است.طبق گمانه‌زنی‌های این مقام مسئول ایران‌خودرو، احتمال بازگشت پژو به ایران و آغاز همکاری‌های مجدد، بسیار کم و احتمالا بعید است.
به هر تقدیر این گمانه زنی‌ها و مباحث در باب بازار خودرو در حالی مطرح است که همچنان بی نظارتی و شاید هم سودجویی خودروسازان از انحصاری که در بازار خودرو دارند در کنار حضور دلالان در بازار، زمینه ساز نرخ‌های بی‌منطق در بازار خودرو شده است که هزینه‌های سنگینی را به مصرف کننده وارد می کند.
https://siasatrooz.ir/vdchvwnz-23nzxd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی