در دهه اول محرم درست زمانی که قرار است مردم درباره علت قیام امام حسین(ع) تفکر کنند و قرار است که مانند هر سال تلاشی شود تا شمر زمانه را شناخته و هیهات مناالذله رابا صدایی رساتر فریاد زنند عدهای دست به کار شدند تا با به انحراف کشیدن تفکر مردمی راهی را بروند که شاید دست ناپاکشان کمتر رو شده و عده کمتری از کثافتکاریهایشان باخبر شوند. عدهای قائلهای را به پا کردند تا با دور زدن تفکر درباره قیام عاشورا مردم را به اقدامات سخیف برخی که بعید نیست از سوی آنها اجیر شده باشند حساس کنند تا اصل پیام عاشورا را کمرنگتر کنند، غافل از اینکه هزار و اندی سال است که شمرهای زمانه و مستکبرین عالم به بهانههای واهی و با بهانههای واقعی تلاش گستردهای کردند و هر چه بیشتر دویدند نیت خبیثشان روشنتر شده است. این عده فراموش کردهاند که بهای در افتادن با اهل کربلا و شهدای عاشورا رسوایی و بدبختی و دیوانگی است، همانطور که همه شرکتکنندگان در جنگ با امام به همین مرض دچار شدند.
دلسوزی برای کبوتران!
یکبار به بهانه سوختن کبوترانی که ۴ سال قبل سهوی به دام افتادند قائله به پا کرده و حتی پای ارگانهای حمایت از حقوق حیوانات بینالمللی را به میان میکشند! در حالی که هر روز کودکان بسیاری عامدانه به واسطه سیاستهای غلطشان در اقصی نقاط جهان مانند سوریه، روهینگیا، یمن، عراق، فلسطین و آفریقا میسوزند و کسی دم نمیزند! در حالی که همان روز که اتوبوس دانشآموزان یمنی توسط جنگندههای سعودی هدف قرار گرفت ککشان نگزید و صراحتا از این وحشیگری حمایت کردند!
پخش فیلم عزاداری مقابل بیمارستان
رسانه معلومالحال بیبیسی درست در شبهای عاشورا فیلمی از عزاداری مقابل بیمارستان لقمان منتشر میکند! و با این فیلمی که مثلا مردم برایشان ارسال کردهاند برای بیماران بیمارستان لقمان که قطعا در آن لحظه همه پشت شیشهها اشکریزان نشسته و با روضه امام حسین گریه کرده و قبطه میخورند که امسال نتوانستند همراه هیات عزاداری کنند، دلسوزی میکند! اما به گلوله مستقیم اسرائیلی که قلب پرستار فلسطینی را در نوار غزه هدف گرفت، به موشکهایی که بیمارستانهای غزه، یمن، سوریه، عراق و... را ویران کرد و به چندین سال محاصره غزه و اقدامات غیرانسانی در یمن حساسیتی ندارد! به مدال صلح سوچی و فاجعه انسانی که در روهینگیا رقم زد اعتراضی نمیکند!! این تناقضات میتواند اتفاقی باشد؟!
سنت تقبیح شده قمهزنی
از طرفی دیگر در شبکههای مجازی معلومالحال و رسانههایی مانند فاکسنیوز تصاویری از روحانی جوانی که قمه زده و خونآلود است پخش میشود بیآنکه اشارهای بشود که همه مراجع دین و رهبر انقلاب اسلامی قمهزنی را حتی در خفا حرام اعلام کردهاند و این کار را انسانی نمیبینند! تصاویر این اقدام شنیع منتشر میشود در حالی که اشارهای به اصل ماجرا و خودسر بودن افرادی که این کار را میکنند و به نوعی زیر پا گذاشتن قوانین دینی توسط آنها نمیشود.
خیابانهای مملو از آشغال!
از طرف دیگر برخی در داخل تلاش میکنند هر آشغالی را روی زمین دیدن عکس و فیلم گرفته و سند کنند تا بگویند عزاداران نظم ندارند! اما یادشان میرود که این رویهای است که تقریبا و متاسفانه در همه مناسبات و حضورهای مردم در مناطق بکر بارها و بارها دیده میشود و این مورد خاص محرم نیست.
یادشان میرود که همین آشغالهای ریخته شده روی زمین در ماه محرم توسط بسیاری از عزاداران به صورت خودجوش جمعآوری میشود. تصاویر بعدی از این جمعآوری را منتشر نمیکنند تا همه بدانند عزادار واقعی کیست!
گیر دادن به نذریهای شفابخش!
عدهای هم مدام به نذریها گیر داده و میگویند پولش را به فقرا بدهید! غافل از اینکه سر سفره امام حسین(ع) غنی و فقیر نشسته و همین نذرها اقدامی است که در تمام دنیا کمتر نمونه آن را دیدهایم و فرهنگی است که به جرات میتوان ادعا کرد که باید آن را اشاعه داد نه محدود کرد! اسلام دینی است که با اسراف مشکل دارد اما با بخشیدن نه، نذری یعنی بخشیدن نه اسراف و عدهای به جای تفسیر درست این اقدام پسندیده اسلامی اسیر حرفهای ناحق بیگانگان شده و این کار را به جای ترویج؛ تقبیح میکنند.
القصه که انتهای همه این ماجراهایی که تلاش دارد فکر انسانها را مختل کند تا سالی یکبار هم به حق و حقیقت و عدالت فکر نکرده و به قول حضرت امام همین «محرم و صفر را که اسلام را زنده نگه داشته» منحرف کند، باید نوشت آنهایی که در داخل مدام از سیاسی نکردن محرم و صفر گفته و تلاش دارند همه مراسم دینی مانند این را هم از سیاست دور کنند، یک روز فریاد حج تمتع غیرسیاسی سر داده و روز دیگر تریبونها را غیرسیاسی و همراه با گریه طلب میکنند!
باید بدانند و آگاه باشند در حالی که برخی ناخودآگاه و از روی سادگی و یا از روی بخل و کینه و حساب شده در حال غیرسیاسی کردن موارد دینی هستند، عدهای در خارج از مرزها نحوه آب خوردن دینی را هم با سیاستی کثیف به سخره میگیرند تا اعتماد به نفس مسلمانان را تحتالشعاع قرار داده و فرهنگ دینی سیاسی عبادی آنها را که برای همه عمرشان با برنامهریزی دقیق به سوی سعادت میکشاندشان، منحرف کنند! عدهای در بیرون از مرزها نشستهاند تا هرجا که ما خلا ایجاد میکنیم بیاستند و خلاها را با نفاق، دروغ و درویی و تهمت پر کنند تا به درون نفوذ کرده و تلاش مذبوحانه برای متلایش کردن انسجاممان صورت میدهند. چاره کارمان تنها آگاهی، آگاهیبخشی و واکسینه کردن تفکرات مردم و جامعه با اعتماد به آنها، راستگویی و بازی نکرد با باور مردم و است و بس.
درست است که براساس وعده خداوند خون هیچ شهیدی پایمال نمیشود و درست است که در همه این سالها کسی نتوانسته خدشهای به قیام عاشورا وارد کرده و این موضوع را منحرف کند اما وظیفه مردم و مسئولان بر جای خود باقی است، به قول شهید آوینی باید مواظب بود تا از عاشورایی که هر روز و هر لحظه برقرار میشود جا نماند و در عاشوراهای زندگی طرف یزیدیان را نگرفت، باید در عاشورای زندگی همواره طرف حق را گرفت و توجه کرد که بیطرفها هم با یزیدیان تفاوت چندانی ندارند.
یک استاد دانشگاه با بیان اینکه در محرم امسال سره از ناسره مشخص خواهد شد، گفت: بحث مذاکره امام حسین(ع) یکی از همان ناسرهها است و کسانی که آن را مطرح میکنند، به دنبال تحریف عاشورا هستند.
عماد افروغ افزود: بیتوجهی به عمل، خلق و خوی اشرافیگری، فساد، تبعیض، ظلم، رواج حرامخواری از جمله این سیاستها بود که منجر به قیام امام حسین(ع) شد. در آن دوران بحث اسلام علیه اسلام مطرح است؛ چراکه پوستهای از اسلام حاکم شده و همه این فسادها به نام اسلام صورت میگرفت. وی ادامه داد: نفاق، دورویی، ترس، فریب و تظاهرگرایی سکه رایج آن دوران است که نمونه آن را در نوع رفتار کوفیان با امام حسین میبینیم. یکی دیگر از ویژگیهای دوران قیام حضرت اباعبدالله(ع) ابهام و دودلی است؛ ابهامافکنیها توسط دستگاه معاویه صورت میگرفت و حتی در دورانی، بسیاری از یاران امیرالمومنین(ع) در ابهام قرار میگیرند که حق با چه کسی است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه در آن دوران تطمیع و دنیاگرایی رواج پیدا کرده بود، «بیعت اجباری» را یکی دیگر از بدعتهای دستگاه اموی برشمرد و گفت: عاشورا یکی از تجلیهای مقاومت و افشاگریهای ده ساله امام حسین(ع) است؛ امام داعیه «حکومت به ما هو حکومت» نداشت، بلکه داعیه اصلاح امت را داشت.
وی در مقایسه بین قیام حسینی و انقلاب اسلامی، تصریح کرد: الان هم ما یک انقلاب اسلامی داریم که سه شعار اصلی «آزادی، عدالت و اخلاق» دارد و به تاسی از اسلام ناب و قیام حضرت اباعبداللهالحسین(ع) با همان شعارها، اهداف و صفات اتفاق افتاد.
افروغ عنوان کرد: اما امروز نشر تظاهرها در کشور، غارت بیتالمال، بسط فساد و فحشا، مصلحتاندیشیهای کاذب، خلط هدف و وسیله، نبود گوش شنوا نسبت به امر به معروف و نهی از منکر و قفلشدگی فردی و ساختاری را داریم. بین ساخت سیاسی و قانون اساسی ما ناسازگاری وجود دارد و بین ساخت سیاسی و شعارهای انقلاب اسلامی ما الزاما هماهنگی وجود ندارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه تحریف و تفسیرهای غلطی نیز از عاشورا وجود دارد، خاطرنشان کرد: آنهایی که میگویند امام حسین(ع) مذاکره کرد، باید درخصوص واژه مذاکره فکر کنند و یا به آراء فیلسوفان معروف مذاکره مراجعه کنند! یکی از کسانی که موضوع مذاکره را مطرح میکند، مکاینتایر است که میگوید گفتوگو حداقل دو شرط دارد؛ یکی اینکه قطع مذاکره نباشد و دیگر اینکه سرکوب وجود نداشته باشد. وی افزود: افرادی که از موضوع مذاکره ایران و آمریکا در این خصوص یاد میکنند، باید بدانند که در رابطه گرگ و میشی نمیتوان مذاکره کرد؛ چراکه در مذاکره باید زمینه برابری وجود داشته باشد.
افروغ در پایان تاکید کرد: این هم یکی از همان ناسرههایی است که مطرح میشود و کسانی که بحث مذاکره امام حسین(ع) را مطرح میکنند، به دنبال تحریف عاشورا هستند.
نویسنده: مائده شیرپور