يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۲
کد مطلب : 103295
سیاست روز کارنامه وزیر راه و شهرسازی را بررسی می‌کند؛

آخر راه بی‌کفایتی

آخر راه بی‌کفایتی

با اعلام خبر سقوط هواپیمای مسافربری ‌ای‌تی‌آر آسمان که به مقصد یاسوج با ۶۶ سرنشین در حرکت بود؛ پس از خروج از رادار متولیان هواپیمایی اعلام کردند که هواپیما مفقود شده است.
با گذشت اندک زمانی دست‌اندرکاران مربوطه اعلام کردند هواپیمای یاد شده در منطقه سمیرم در جنوب اصفهان سقوط کرده است و درحال ارسال کمک و امدادرسانی به محل منطقه هستند. اخبار منتشر شده درخصوص هواپیمای سقوط کرده نشان می‌دهد که این هواپیما در حالی صبح دیروز بر اثر برخورد با رشته کوه دنا سقوط کرد که روز پنجم بهمن‌ماه امسال نیز با مشکلی فنی مواجه شده بود و در میانه راه بار دیگر به تهران باز می‌گردد.گفته می‌شود این هواپیما پس از برطرف شدن نقص فنی بار دیگر پرواز می‌کند و به عملیات خود ادامه می‌دهد تا اینکه صبح دیروز بر اثر برخورد با کوه دنا سقوط کرده و ۶۶ سرنشین خود را به کام مرگ فرو برد.

کارنامه غیرقابل قبول
سانحه هوایی روز گذشته؛ کارنامه بی‌کفایتی متولیان وزارت راه و شهرسازی را کامل کرد و حال باید دید که نمایندگان خانه ملت چه تدابیری را برای این مساله به منظور احقاق حق مردم در پیش خواهند گرفت.
سوانح رخ داده در سال‌های اخیر اعم از سانحه تاسف‌بار هفت‌خوان و کشته شدن بیش از ۴۰ نفر از مسافران قطار تبریز - مشهد؛ کشته شدن حجم قابل توجهی از مسافران در خطوط جاده‌ای کشور و دست آخر این سانحه هوایی نشان از آن دارد این ره که می‌رویم به ترکستان است اما متولیان همچنان بر این طبل می‌کوبند که دستشان بسته است و بودجه‌ای برای بهبود عملکردشان ندارند غافل از آنکه رسیدن به مقصد درست قبل از بودجه تدبیر و راهنمای اصولی می‌خواهد.

داستان تکراری
آذرماه سال ۹۳ بود که وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از دستورالعمل جدید تأسیس شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد خرید و اجاره هواپیماهای بالای ۱۵ سال ممنوع است. وی با بیان اینکه ورود هواپیماهای با عمر ۴۰ سال باعث شده بود ناوگان هوایی ایران جزو پیرترین ناوگان هوایی دنیا باشد و گفت: هم‌اکنون متوسط سن هواپیماهای ایرلاین داخلی حدود ۲۲.۵ سال است که این مساله نشان می‌دهد تمام ایرلاین‌ها پیر متولد شده‌اند. با وجود این مهم چند ایرلاین داخلی با مجوز سازمان هواپیمایی کشوری هواپیماهایی با سن ۱۸ سال را وارد ناوگان خود کرده‌اند و هیچ توجهی به دستورالعمل وزیر راه و شهرسازی نکردند. این روند ادامه داشت تا آنکه کشمکش‌های تصویب برجام پیش آمد و پیروآن؛ متولیان مربوطه با تکیه بر اینکه ورود هواپیماهای نو به ناوگان هوایی یکی از دستاورد‌های برجام در صورت تصویب برجام خواهد بود قدم دراین مسیر گذاشتند و مدعی شدند حفاظت از جان مردم و ایمنی آنها در اولویت اول متولیان قرار دارد غافل از آنکه این برجام هم به تصویب رسید اما همچنان مسافران هستند که جان می‌دهند.
نکته جالب در این میان شاید سخنان رئیس‌جمهور بود که در پاسخ به منتقدان اعلام کرد؛ "دولت تا می‌خواهد هواپیمایی بخرد، عده‌ای می‌گویند هواپیما نخرید اتوبوس بخرید. ما برای صنعت و تولید کشور و عظمت مردم ایران و تلف نشدن وقت آنها و همچنین صادرات محصولات ایرانی به کشورهای دیگر است که می‌گوییم هواپیما بخریم. چنانچه دولت هواپیمایی نخرد، آن عده می‌گویند پس برجام چه شد و چنانچه هواپیمایی بخریم می‌گویند که این هواپیماها لوکس و ساخت جدید است!"

بهانه‌های برجامی
طی سال‌های اخیر دولت و وزارت راه و شهرسازی با استناد به واقعه برجام و دوران پس از آن یکی از اولویت‌های کاری خود را ورود هواپیماهای نو به کشور اعلام کرده‌اند اما همچنان معضل هواپیماهای فرسوده با جان مردم بازی می‌کند.
نگاه دولت به تصویب برجام منجر به آن شد تا متولیان به ابهامات و مشکلات پیش‌روی این مهم از جمله عدم ورود هواپیماهای نو وعده داده شده توجهی نداشته باشند و در نهایت با گذشت ۲ سال هنوز هم این هواپیماها در حال رسیدن به آسمان هوایی ایران هستند.
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در گیر و دار مسایل برجام و تصویب آن از صدور مجوز فروش هواپیما به ایران از سوی وزارت خزانه‌داری امریکا خبر داد و اعلام کرد؛ با ایرباس برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما توافق شده و قرار است ۱۰۸ فروند هواپیما هم از بوئینگ خریداری شود. همچنین توافق برای خرید ۲۰ فروند هواپیما با ATR انجام شده و هواپیماها طی مدت ۸ سال به ایران تحویل داده خواهند شد.
طبق گفته آخوندی، نخستین هواپیماها از هر دو شرکت ایرباس و بوئینگ، پاییز و زمستان امسال وارد ایران می‌شوند. متولیان وزارت راه و شهرسازی با استناد به این مساله که ۴۰ سال از عمر تحریم بوئینگ برای ایران می‌گذرد و ۵۰ سال پیش ایران نبض بازار جهانی هوایی را در دست داشت مدعی شدند سهمی که به دلیل اعمال تحریم‌ها در این سال‌ها سهم ایران از این بازار از دست رفت و با ناوگان هوایی ایران با در اختیار داشتن هواپیماهای جدید می‌تواند سالانه ۴۰۰ میلیون مسافر منطقه را جابه‌جا کند و به دوران اوج خود برگردد.
دو سال گذشته و نه تنها ایران به نقطه اوج خود بازنگشته بلکه هنوز هم که هنوز است، هواپیماهای فرسوده در آسمان ایران پرواز می‌کنند و هر روز جان عده‌ای مسافر را به کام مرگ می‌کشانند.
این روند فعالیت وزیر راه و شهرسازی با همه بهانه‌تراشی‌هایی که مطرح می‌شود برای چندمین‌بار صدای نمایندگان مجلس‌ را درآورده است و جا دارد تا این بار بهارستان‌نشین‌ها به جای آنکه با رای اعتماد بیشتری آخوندی را محکم‌تر از قبل به ساختمان دادمان هدایت کنند با نگاهی کارشناسانه‌تر؛ نیم‌نگاهی هم به جان و امنیت مردم داشته باشند تا وزنه‌های سیاسی که در نهایت جان مردم را به کام مرگ می‌کشد. 

آخوندی زیرذره بین مجلس
روز گذشته در گزارشی با بررسی تکالیف و وظایف قانونی و اساسنامه‌ای وزارت راه و شهرسازی بار دیگر کارنامه کاری وزیر راه و شهرسازی را مورد بررسی قرار داد و نکته قابل توجه آن است که این مرکز به عنوان بازوی پژوهش مجلس در ارزیابی عملکرداین وزیر دولت دوازدهم به "هیچ" رسیده است.
مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به ۲۰ وظایف قانونی این وزارتخانه سپس به ارزیابی عملکرد عباس آخوندی در دولت یازدهم پرداخته است و در گزارش خود آورده است؛ همانطور که مردم و کارشناسان در ۴ سال دولت یازدهم هیچ اقدام و عملکردی از عباس آخوندی ندیدند، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در بررسی خود درباره عملکرد این وزیر به «هیچ» رسیده است. در واقع آخوندی هیچ کاری در ۴ سال دولت یازدهم نکرد و به همین دلیل عملکرد وی اصلاً قابل رصد نیست! مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه به ارزیابی برنامه‌های اعلام‌ شده عباس آخوندی برای ۴ سال دولت دوازدهم پرداخته و اعلام کرده است که آخوندی برای هیچ‌یک از معضلات عمده حوزه وزارت راه و شهرسازی خصوصاً بخش مسکن، هیچ برنامه کاربردی ارائه نکرده که از نگاه مرکز پژوهش‌های مجلس قابل پیگیری و رصد باشد و فقط به ارائه کلیات در موضوعات مختلف پرداخته است.
این مرکز همچنین مساله تناقضات وزیر راه و وزارتخانه تحت امرش را بررسی کرده و در گزارش خود با انتقاد از مواضع متناقض آخوندی نوشته است: طبق گزارش وزارت راه و شهرسازی این وزارتخانه، این وزارتخانه به علت ملاحظات شرعی و قانونی، سیاست دولت مداخله مستقیم و دستوری با شیوه بهره‌برداری املاک از سوی مردم نیست، اما تدوین سیاست‌های مناسب جهت تعادل بخشی به بازار به تدریج اهداف موردنظر را محقق خواهد کرد. نکته جالب توجهی که مرکز پژوهش‌ها به آن اشاره داشته است آن است که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که آرامش بازار و نیز تصویب مالیات از خانه‌های خالی به تحقق نسبی هدف مذکور منجر شده و این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به رئیس مجلس خواهان حذف مالیات از خانه‌های خالی از لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم بود. بنابراین این مهم حاکی از نوعی تناقض‌گویی و اختلاف بین رأس و بدنه وزارت راه و شهرسازی تلقی می‌شود. در نهایت مرکز پژوهش‌های مجلس در جمع‌بندی گزارش عملکرد عباس آخوندی، صراحتاً اعلام کرده که وی در ۴ سال اخیر هیچ‌یک از تکالیف وزارت راه و شهرسازی را انجام نداده است.

https://siasatrooz.ir/vdchwxnzm23nvid.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی