سند ۲۰۳۰ که برگرفته از یک طرح از یونسکو برای آموزش و پرورش برای دیگر کشورها است، روز گذشته در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به رأی گذاشته شد و با رأی قاطع همه اعضای شورا از دستور خارج شد.
این سند که از با انتقادات زیادی روبهرو شده بود، پس از بحثهای زیاد در رسانهها و کارشناسان امور آموزشی و فرهنگی به چالش کشیده شد و سرانجام شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به انتقادات بجایی که از آن شده بود آن را از دستور کار خارج کرد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به این سند انتقادات روشن و استدلالهای قوی داشتند و بارها در سخنرانیهای اخیر خود این سند را غیرقابل اجرا در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بودند.
اما در این بین برخی سعی داشتند تا با توجیهات غیرقابل باور آن را یک سند غیر الزامآور برای ایران معرفی کنند، اما بدون شک هر سندی که از سوی کشورهای عضو سازمان ملل و نهادهای زیر مجموعه این سازمان به امضا برسد، شاید به ظاهر الزامآور نباشد اما تبعات آن دامن کشوری که سند را به طور کامل اجرا نکند خواهد گرفت.
در این سند بسیاری مسائل آموزشی مطرح شده است که با آموزههای دینی و فرهنگی جامعه ایران اسلامی بسیار در تضاد است، از جمله مسائل مذهبی، جنسی که نشان میدهد شیوهای که در این سند به کار گرفته شده برای استحاله فرهنگی کشورهایی همچون جمهوری اسلامی ایران با فرهنگ، آداب و رسوم مذهبی ویژه و پربار خود است.
سند ۲۰۳۰ سعی دارد تا یک فرهنگ سکولار و عاری از مذهب و معنویت را در میان کودکان، نوجوانان و جوانان کشورها رواج دهد، در حالی جمهوری اسلامی ایران خود دارای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش است که هنوز در سیستم آموزشی کشور اجرایی نشده است.
عزت الله ضرغامی در همین زمینه در کانال تلگرامیاش نوشت: امروز (روز گذشته) رئیسجمهور و همه اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به اتفاق به استقلال فرهنگ و آموزش کشور رأی دادند.
او که عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است، نوشت؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و دیگر اسناد بالادستی محور اصلی برنامهریزیهای ملی خواهد بود.
قوت استدلال رهبری در این موضوع فوقالعاده بود.
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رمضانی دانشجویان با ایشان، مسئله «استقلال» را بسیار مهم، و موضوع سند ۲۰۳۰ را در همین چارچوب قابل ارزیابی دانستند و خاطرنشان کردند: برخی میگویند ما در این خصوص تحفظ دادهایم و گفتهایم فلان بخش آن را قبول نداریم، در حالیکه حتی اگر هیچ مورد واضحِ خلاف اسلام در آن وجود نداشت، باز هم نظام آموزشی نباید در بیرون از کشور نوشته شود، حال آنکه موارد خلاف اسلام نیز در آن سند وجود دارد و برداشت افرادی که خیال میکنند، ما در این موضوع گزارشهای درستی نگرفتهایم، برداشت درستی نیست.