مردم با پای پیاده اوج مظلومیت را در راه‌پیمایی اربعين نشان دادند

رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر اینکه کاستی‌های موجود در قبال اقیانوس خدمتی که به زائران اربعین ارائه شده هیچ نبود، گفت: حضور جهان تشیع و اهل سنت سیلی محکمی بر عملکرد داعش بود.
سعید اوحدی در نشست خبری تشریح عملکرد سازمان حج و زیارت در ستاد اربعین درباره اقدامات صورت گرفته گفت: بعد از اربعین سال گذشته آسیب‌شناسی‌های بسیاری شد و ستاد دائمی اربعین در سازمان حج و زیارت تشکیل شد. از آن روز ۱۲ جلسه برگزار شد و سه موضوع مهم جزو مصوبات آن در نظر گرفته شد.
وی بیان کرد: در این مصوبه سه موضوع مهم در نظر گرفته شد. مردمی بودن و روح آن در بزرگترین همایش عالم خلقت کار یک ارگان نیست و باید فضای مردمی آن حفظ شود. لذا ۲۰ دستگاه در آن حضور داشتند‌. دومین مبحثی که بررسی شد آسیب‌شناسی سال گذشته بود که باید آن را ساماندهی می‌کردیم، نه اینکه سازماندهی کنیم. یعنی تسهیلات سفر را برای زائر اربعین فراهم کنیم تا راهکارهای صورت گرفته تحقق پیدا کند. از جمله مصوبات خوب ما این بود که خدمات را از نقطه صفر مرزی داخل شهر مرزی کنیم.
رئیس سازمان حج و زیارت افزود: خدمات ویزا در کنسولگری‌ها و خدمات درمانی در شهرهای اصل تراکم جمعیت را از نقطه صفر به مناطق شهری نزدیک به مرز انتقال دادیم. اگر تراکم جمعیت در مرز اتفاق بیفتد، می‌تواند حادثه‌ساز باشد. خدا را شکر امسال در مرزها هیچ تلفاتی نداشتیم.
او درباره سومین مصوبه صحبت شده گفت: هرجا احساس کردیم رفت و برگشت زائرین موجب ایستایی در گلوگاه نقاط مرزی می‌شود، آن را حذف کردیم. به همین دلیل دست‌مان را به سمت نهادها و مردم دراز و اعلام کردیم در این زمینه کمک کنند. برای مثال سال گذشته در چزابه زائر آب شور خورد، اما امسال ستاد اربعین یک درخواست از مردم کرد که در نهضت اهدای آب برای زائرین حضور پیدا کنند. ۶۷ تریلی آخرین آمار است‌، حدود ۵ میلیون بطری آب به مرز اهدا شد، زیرا اگر یک میلیون زائر هم داشته باشیم امکانات آن در مرز وجود دارد و هیچ ارگان با بودجه دولتی نمی‌توانست این امکانات را بدون منت در اختیار زائران قرار دهد.
اوحدی آمار رسمی خروج زائرین را یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیان کرد که تا کنون حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر وارد ایران شدند و افزود: ۱۰۰ هزار نفر از مرز هوایی خارج شده بودند. یکی از اقداماتی که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد ستادهای اقامتگاهی است و شک نکنید سال آینده حداقل ۳ میلیون نفر هستند.
او اضافه کرد: با کمک مردم حدود ۸۰ هزار وعده غذا و ۵۰ هزار صبحانه روزانه در مرز مهران تولید شد. همچنین برای مرز شلمچه ۳۵ هزار نفر، مرز مهران ۳۵ هزار نفر و چزابه ۲۵ هزار نفر اقامت شب فراهم بود تا اگر زائر با مشکل مواجه شد این امکانات وجود داشته باشد. قرارگاه سپاه، مرکز راهیان نور و هلال‌احمر و دیگر نهادها نیز تمام امکانات‌شان را در اختیار زائران گذاشتند و قطره‌ای آب و لقمه‌ای غذا کم نیامد. ضمن اینکه در شرایط سخت سه تریلی آب به مرزبانان عراق منتقل کردیم. جا دارد همه‌ نظام قدردان صمیمانه از مردم به خاطر ثبت چنین اتفاقی باشند.
وي گفت: سه درمانگاه با امکانات استاندارد و خوب در مرز ایجاد شد و دارو به اندازه کافی یافت می‌شد. دولت جمهوری اسلامی به مناسبت موسم اربعین خروجی عوارض را برای هر سه مرز مهران‌، شلمچه‌، چزابه حذف کرد تا موج جمعیت حالت ایستایی در گلوگاه مرزی ایجاد نکند تا مسیر خروجی زائر باز باشد. نیروی انتظامی هم ظرفیت گذرنامه را نسبت به سال گذشته پنج برابر کرد‌ و ۵۰ گیت گذرنامه در مرز مهران و ۱۸ گیت در ‌مرز چزابه برقرار کرد.
سعید اوحدی اضافه کرد: سازمان حج و زیارت تفاهمنامه‌ای با بیمه ایران امضا کرد که بر اساس آن تمام زائران تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و سازمان هلال‌احمر نیز تمام زائران را تحت پوشش درمان رایگان قرار داد و ۲۵ آمبولانس در مسیر نجف و کربلا به زائران خدمات‌رسانی می‌کردند. ۶۰ موکب هم با نام امام رضا(ع) در مسیر نجف تا کربلا برقرار بود. ۱۳۰ هزار اسکان موقت در شهر کربلا به وجود آمد، در حالی که سال گذشته اصلا وجود نداشت.
او با اشاره به اینکه برای برگشت زائران برنامه نرم‌افزاری در ۲ هزار دفتر خدمات مسافرتی نصب شد و روزانه ۴۰ هزار رواديد صادر شد، افزود: ۱۰ روز از صدور ویزا طبق این نرم‌افزار گذشته بود که دولت عراق به یک‌باره اعلام کرد مبلغ ویزا یک دلار است. زمانی که کنسولگری ویزای ۴۰ دلاری صادر می‌کرد، این عملکرد دولت عراق موجب شد در سه روز بی‌نظمی به وجود بیاید و روز بعد از این اتفاق حدود ۷ هزار جمعیت در مرز شلمچه زمین‌گیر شد و دوستان ما با همکاری راهیان نور با ۱۳۰ اتوبوس زائرانی را که مهر ورود به کشور عراق نخورده بودند را از مرز چزابه وارد عراق کردند و این مشکل برطرف شد. ۱۰۰ هزار نفر از یک ونیم میلیون زائر اتباع خارجی بودند که از مرز کشور ما عبور کردند و ما هم اعلام کردیم عین خدماتی که به زائران ایرانی ارائه می‌شود به آنها هم ارائه شود.
اوحدی با اشاره به اینکه همیشه کاستی‌هایی وجود دارد، گفت: معاونین ما شب‌ها در مغازه‌ها خوابیده بودند و حتی ورود به شهر کربلا نوبتی شد. در بزرگترین همایش خلقت تلاش کردیم که ۱۰۰۰ اتوبوس به عراق فرستاده شود، اما متاسفانه با عدم هماهنگی‌های دولت عراق نهایتا ۵۰ اتوبوس تا الانبار رفتند که اجازه ورود به آنها داده نشد و اتوبوس‌های خالی در حال برگشت هستند. دو جلسه در اربعین داشتیم و مصوب شد با استقرار حداقل ۴۵۰۰ اتوبوس و تمرکز ۷۰ درصدی در مرز مهران، برای برگشت از نقطه صفر مرزی تا شهر امکانات و حمل و نقل رایگان قرار دهیم.
او اضافه کرد: ۴۰ هزار خودرو تا پایان عملیات در شهر ۱۵ هزار نفری مهران پارک شده بود و به همین دلیل گره‌ای در برگشت زائران به وجود آمد که نهایتا سپاه وارد عملیات شد و یک جاده خاکی را به مرز مهران کشیدند و اتوبوس‌ها را از شهر مهران خارج کردیم و ترافیک سه ساعته‌ای که به وجود آمد برطرف شد و باید از پلیس راهور به این دلیل قدردانی کنیم.
اوحدی با تاکید بر اینکه کاستی‌های موجود در قبال اقیانوس خدمتی که به زائر ارائه شده هیچ نبود، گفت: هیچ گزارشی از کمبود اسکان‌، خدمات درمانی و غذا ارائه نشد و تا به امروز ۱۴ هزار اتوبوس زائران را از مرز عبور دادند. یک میلیون و ۱۵۰ هزار زائر ظرف ۴ روز از شنبه وارد کشور شدند، در حالی که ظرفیت ناوگان کل کشور ۲۰ هزار اتوبوس است و هر اتوبوس باید ۲ تا ۳ بار رفت و آمد می‌کرد. تا دیروز ۶۵۰ هزار نفر از مرز مهران و ۵۰۰ هزار نفر از مرز چزابه و شلمچه برگشته‌اند. در حوزه حمل‌و‌نقل، فضای مرزهای ما کاملا آرام است و امروز صبح هشت هزار نفر وارد کشور شدند و بعد از نماز مغرب و عشاء امروز پایان عملیات ستاد اربعین را در چزابه و شلمچه اعلام می‌کنیم اما مرز مهران تا فردا بعد از ظهر برقرار است و اگر موج جمعیت برای ورود به کشور در روز جمعه زیاد شود، ستاد اربعین همچنان به فعالیت خودش ادامه می‌دهد.
او درباره آثار ارزشمند این حماسه اظهار کرد: آثار ارزشمند این حماسه بزرگ بعد از تجاوز داعش به عراق بود و باید جایی پاسخ سنگینی به این گروه داده می‌شد‌، حضور جهان تشیع و اهل سنت سیلی محکمی بود بر عملکرد داعش در ماه‌های گذشته‌، گروهی که بزرگترین جنایات ‌ها را متحمل شد قدمی نتوانستند در مقابل عالم تشییع قرار بگیرند. این همایش پیام بزرگی برای دنیا که این همه از اسلام‌هراسی صحبت می‌کردند داشت زیرا ۱۹ میلیون جمعیت با پای پیاده اوج مظلومیت را در این راه‌پیمایی نشان دادند و همه مردم هم یک پیام داشتندکه آن هم صلح بود.