ضرورى است که فرهنگ ایثار و شهادت به طور واقعى در جامعه بیان شود تا جامعه و نسل جوان هویت واقعى خود را بشناسند و متوجه شوند که عزت و آزادى امروز ایران اسلامى مدیون خون شهداى گرانقدر است.
به گزارش تسنیم، رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اعضاى ستاد کنگره بزرگداشت سه هزار شهید استان سمنان که در تاریخ ۱۴ اردیبهشت برگزار شد با اشاره به ویژگىهاي برجسته استان سمنان و تربیت شخصیتهاى برجسته دینى، علمى و سیاسى، برگزارى کنگره شهداى استان سمنان و تجلیل از فداکارى و ایثار شهیدان را کارى بسیار خوب و با ارزش خواندند و فرمودند: فداکاریهاى شهیدان، ذخیره ماندگارى براى انقلاب اسلامى است و حفظ یاد آن عزیزان، یک فریضه است. محور سخنان معظمله در این دیدار به شرح ذیل بود: ۱- جوان امروز در معرض خطر انواع تهاجم فرهنگى قرار دارد. ۲- عرصه فرهنگى مهمترین صحنه رویارویى نظام اسلامى با دشمنان است. ۳- ترویج فرهنگ شهادتطلبى و ارزشهاي دفاعمقدس یک فریضه است. ۴- یکى از مهمترین ابزارهاى مقابله با تهاجم فرهنگى غرب، ترویج فرهنگ دفاعمقدس و شهادتطلبى است.
اگر به تقابل استکبار جهانى در ۳۵ سال گذشته با انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامى نظر بیفکنیم در ميیابیم که در دههی اول، تقابل در حوزه نظامى است و سراسر این دهه درگیر ساختن انقلاب با جنگ، کودتا و ترور جهت براندازى نظام مقدس اسلامىمان بود. اما از ابتداى دههی دوم، بحث فراگیر عمومى در جامعه ایرانى مسأله «تهاجم فرهنگى» بود.
تهاجم فرهنگى، شبیخون فرهنگى، هجوم فرهنگى و... مفاهیمى است که بر سر زبانها افتاد و گسترش یافت. مقام معظم رهبرى از همان اولین سالهاى پایان دفاعمقدس، دست دشمنان را خوانده و خبر از تهاجم و شبیخون فرهنگى آنان دادند. چنان چه در یکى از سخنرانىها ميفرمایند: «دشمن از راه اشاعة فرهنگ غلط - فرهنگ فساد و فحشاء - سعى ميکند جوانهاى ما را از ما بگیرد. کارى که دشمن از لحاظ فرهنگى ميکند یک تهاجم فرهنگى بلکه باید گفت یک شبیخون فرهنگى و یک قتلعام و غارت فرهنگى است.»
استکبار در دههی سوم در راستاى هجمهی فرهنگى به فکر مهار انقلاب اسلامى در سطح جهان افتاد لذا پرونده ایران به شوراى امنیت رفت و تحریمها تشدید شد و حمله به افغانستان، عراق و حزبالله به قصد مهار انقلاب اسلامى ایران آغاز گشت ولى در این امر (مهار بینالمللى) نیز شکست خوردند.
اکنون دردهه چهارم به دنبال مهار انقلاب از درون توسط سربازان فرهنگى خویش ميباشند و در این امر تمام جریانهاي داخلى و خارجى هماهنگ عمل ميکنند. چنان چه در جریان انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ این امر نمود یافت. البته باید دانست که بحث تهاجم فرهنگى تازگى ندارد و بررسى تاریخ جریان سلطه در قرون گذشته نیز نشان ميدهد که یکى از ابزارهاى اصلى دشمنان براى غلبه بر جوامع اسلامى استحاله فرهنگى است و نمونه بارز آن استحاله فرهنگى مسلمین در مسأله اندلس است.
لزوم احیاى فرهنگ ایثار و شهادت
با توجه به این که دشمنان در چند سال اخیر با شبیخون و ناتوى فرهنگى وارد میدان شده و امروز با ابزار دیگرى ازجمله جنگ نرم علیه کشورمان اقدام ميکنند، بهترین کار در این شرایط احیاى فرهنگ ایثار و شهادت و هوشیارى جوانان در مقابل تهاجمات فرهنگى است. در تمام جوامع بشرى، ارزش هایى وجود دارد که بنیان اصلى فرهنگ آن جامعه را شکل ميدهند. اهمیت و جایگاه این ارزشها به گونهاي است که هر ملتى، هویت و حیات اجتماعى و سیاسى خود را در پاىبندى و احترام به آنها و انتقال کامل آن به نسلهاي آینده ميداند. سرزمین پاک ایران نیز بیش از هرجاى دیگر، مفتخر به داشتن ارزشهاي والا و اصیلى است که نمونه آن را در کمتر جایى ميتوان یافت.
فرهنگ ایثار و شهادت یکى از این ارزشها است که با فرهنگ عاشورایى و قیام امام حسین(ع) براى مبارزه با ظلم و ستم عجین شده و از جایگاه ویژهاي برخوردار بوده است. در واقع پس از واقعهى عظیم عاشورا، اعتبار و ارزش این فرهنگ در نزد ایرانیان دو چندان شده و جنبهى تقدس و الهى نیز به خود گرفته است تا جایی که یکى از علل موفقیتهاي رزمندگان اسلام در جنگ تحمیلى همین عامل محسوب ميشود.
همین موضوع مقولهاي براى ناکام ماندن برنامههاي دشمنان ایران و اسلام شده است، بنابراین آنها در دو دههی اخیر سرمایههاي زیادى براى از بین بردن ارزشهاى ناب اسلام و به ویژه ایثار و شهادت به کار گرفته اند چراکه ارزش ایثار و شهادت در کشورهاى اسلامى به ویژه ایران با فرهنگ عاشورایى عجین شده و مانعى براى تحقق برنامههاي آنها شده است. تهاجم فرهنگى، شبیخون فرهنگى و ناتوى فرهنگى از جمله مفاهیم و نظریاتى هستند که براى از بین بردن این ارزشها پیشنهاد و استفاده شدهاند، اما در این میان ناتوى فرهنگى از جایگاه مهمى در بین غربیها برخوردار است.
ناتوى فرهنگى تعبیرى است که در شرایط کنونى قدرتهاي سلطهجو و درپى ائتلاف آنها براى براندازى نرم مخالفان خود، استفاده ميکنند و به شکلهاي مختلف مانند نابسامانى اقتصادى، ایجاد نارضایتى در جامعه، تأسیس سازمانهاي غیردولتى، جنگ رسانهاى، عملیات روانى براى ضعیف جلوه دادن دولت و ایجاد ناتوى فرهنگى متبلور ميشود. این مقاله کوششى براى بررسى این موضوع و ناکامىهاي آنها براى از بین بردن فرهنگ شهادت است.
رابطه فرهنگ و شهادت
فرهنگ مجموعهای است از عقاید، آداب و رسوم و سایر جنبههایى که بیشتر بر ابعاد و جنبههاي معنوى و معرفتى وجود انسان توجه دارد. فرهنگ مجموعهاي پیچیده از خصوصیات اصلى، فکرى و غیرمادى است که به عنوان شاخص جامعه و یا گروهى اجتماعى مطرح ميشود.
ایثار در لغت به معناى برگزیدن، غرض دیگران را بر غرض خویش مقدم داشتن و مانند آن است به عبارتى به دنبال از خودگذشتگى و ترجیح برترى دادن به آنچه مطلوب دیگران است.
بدین معنا که یک انسان با اعتقاد، در راه اعتلاى اسلام و پایدارى در راه اقامه شعایر دینى و دفاع از ارزشهاي مقدس و برافراشتن پرچم توحید، با تمام امکانات مادى و معنوى خود تلاش کرده و حتى از بذل جان و مال خویش در راه حفظ و حراست از هدف مقدس و متکامل خود دریغ نورزد. شهادت یعنى گواهى دادن، کشته شدن در راه خدا، همچنین شامل مجموعه باورها، آگاهىها، آداب و اعتقادات و اعمالى که موجب وصول انسان به عالیترین درجه کمال یعنى مرگ آگاهانه در راه خدا ميشود.
اگر این فرهنگ و تفکر در جامعه حاکم شود که شهید زنده، گواه و شاهد است و هیچ حزن و اندوهى ندارد و این اندیشه در باور بازماندگان نقش ببندد، به یقین نورانیت شهید در چهرهي آنها هم انعکاس ميیابد و آنها را به منزلتى ميرساند که روحى زنده و با نشاط خواهند یافت و شاهد خواهند بود اگر آن نور بر تمام وجود بازمانده بتابد و این فرهنگ در او ایجاد شود، در وجود او هم ترسى نخواهد ماند. نگرانى، ناشى از قرار گرفتن در موقعیتهاي ناشناخته است و اگر فرهنگ شناخت موقعیتها براساس این تحلیل عمیق قرآنى در میان بازماندگان شهدا ایجاد شود، تأثیرات بسیار سازنده و مثبت فکرى، اجتماعى و اخلاقى در آنها خواهد گذاشت؛ البته بدون تردید تنها پرداختن به بعد نظرى موضوع کافى نیست.
فرهنگ شهادت و مقولهاي به نام ناتوى فرهنگى
در تهاجم فرهنگى، هدف تخریب بنیانهاي فکرى، ارزشها و هنجارهاى جهانبینى و ایدئولوژى نظام قبلى براى جایگزینى نظام اندیشههاي جدید است که در این صورت براى اشغال نیز خیلى نیاز به سرمایهگذارى نیست.
ناتوى فرهنگى تلاش برنامهریزى شده و سازمان یافته یک گروه یا جامعه براى تحمیل باورها، ارزش ها، اعتقادات، اخلاقیات و رفتارهاى مورد نظر خویش بر سایر گروهها و جوامع دیگر است.
در ناتوى فرهنگى بعضى ابرقدرتها با کمک کلیه وسایل، فناورى و اطلاعاتى، حتى امواج به راحتى در خانههاي ما وارد ميشوند و با صوت و تصویر، نوشتار، هنر، ورزش و حتى علم ما و فرزندانمان را تحت تأثیر قرار ميدهند و با اهداف سیاسى، فرهنگى و تبلیغى در صدد متزلزل کردن فرهنگ خودى و سنتى کشورهاى جهان سوم به خصوص کشورهاى مسلمان بر ميآیند.
همان طور که مقام معظم رهبرى فرمودند درحال حاضر علاوه بر تهدیدات و تحریمها علیه ملت ایران یک نوع ورود فرهنگى دارند که در جامعه امروزى این ورود و تهاجم فرهنگى را در قالب پوشش لباسها، مدلها و رفتارها ميبینیم. با دیدن این نوع رفتارها و کارها ميبینیم که فرهنگ بیگانه و نکات منفى غربى وارد شده و این کار انجام گرفته است و به نوعى یک استحاله فرهنگى علیه فرهنگ اصیل ایرانى و اسلامى درحال شکلگیرى است.
با توجه به شرایطى که دشمنان به عناوین گوناگون در صدد بیگانه ساختن جوانان و نوجوانان با هویت اسلامى و ملیشان هستند، باید با برگزارى مراسمهاي مختلف مردم و جوانان را با ارزشهاي شکلدهنده فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه اسلامى و ارزش هایى که باعث شد شهدا و رزمندگان اسلام با این روحیه و تفکر افتخارات بى بدیلى در دوران دفاعمقدس بیافرینند آشنا کرد.
اکنون شاهد هستیم که پس از گذشت ۳۰ سال از انقلاب اسلامى دشمنان درصددند تا با تهاجمات فرهنگى جوانان را با عقاید نرم منحرف کرده و جنگ بزرگى راه اندازند و سعى دارند از راه تهاجم فرهنگى به مقابله با این انقلاب پرداخته که مهمترین هدف آنان نیز نسل جوان است. رویکرد غالب و مسلط در دورههاي طولانى نسبت به تهدید علیه ایران رویکرد سختافزارانه بوده و تهدید براساس عامل نظام تعریف شده است که در این خصوص تنها راه مبارزه با تهاجم فرهنگى دشمن، مسلح کردن جوانان به سلاح ایمان و تکیه آنان برفرهنگ غنى ایرانى و اسلامى به خصوص فرهنگ ایثار و شهادت است.
ترویج فرهنگ شهادت و ایثار همان ترویج فرهنگ امام حسین(ع) است که اگر از خودگذشتگى شهدا، جانبازان و امام خمینى(ره) در طول عمر انقلاب و مقام معظم رهبرى در زمان حال نبود، وضعیت و امنیت کنونى کشور به گونهاي دیگر رقم ميخورد.
بنا بر رهنمودهاى مقام معظم رهبرى دشمنان نظام اسلامى درحال حاضر با ناتوى فرهنگى و جنگ نرم به تحریف ارزشها و آرمانهاي ملى و دینى ما پرداختهاند، از همین رو باید به تجهیز اندیشه جوانان براى مقابله با این تهاجم باشیم و اقدامات فرهنگى را در این زمینه اتخاذ کنیم.
این درحالى است که نظام سلطه جهانى در سطح وسیعى، ابزارهاى متعدد خود را در تهاجم به بنیادهاى فرهنگى و اعتقادى مسلمانان بکار گرفته است و تحقیر جریان ادب، هنر و فرهنگ انقلابى، اخلاق اسلامى، اعتماد به نفس، توکل به خدا، ایمان، جهاد، ایثار و شهادت و ولایت را در کشورهاى اسلامى به خصوص در ایران دنبال ميکند.جنگ تحمیلى فرصتى براى خودسازى و براى گذشتن و چشم پوشى کردن از لذات دنیوى و نفس کشیدن در فضایى که عطر محمدى(ص) را بدون هرگونه گزافهگویى ميتوان حس کرد، بود.اما باید بیدار بود چراکه شاید جنگ تمام شد، اما تهاجم همچنان باقیست.
تهاجم خاموش
دشمنان اسلام با در پیش گرفتن تهاجمى خاموش اما گسترده تمام تلاش خود را براى نابودى پایههاي اعتقادى و تغییر فرهنگ نوجوانان و جوانان ما در قالب جنگ نرم به کار گرفتهاند. او این در حالى است که ترویج فرهنگ و ارزشهاي دفاعمقدس براى مقابله با تهاجم فرهنگى و نرمافزارى دشمن و ناتوى فرهنگى کار ساز بوده و موجب مصون ماندن جوانان در مقابل ناتوى فرهنگى است.
زنده نگه داشتن یاد ایثار و شهادت همیشه انسان را در مقابل هرگونه تهاجمى مصون نگه ميدارد و از این رو تهدیدات فرهنگى که از آن به تهاجم فرهنگى و یا تهدید نرم یاد ميشود، به دنبال ایجاد انواع بحرانهاي فرهنگى به سیاسى در جامعه براى دستیابى به اهداف و اغراض سیاسى است.
پیرایش چهره فرهنگى کشور یکى از راههاي مبارزه با ناتوى فرهنگى است، چون بسیارى تهاجم فرهنگى را یک توهم ميدانند و مقام معظم رهبرى در دیدار با کارگزاران نظام هم موضوعى را تحت عنوان پیرایش چهره فرهنگى کشور مطرح کردند که دولت و مجلس اصولگرا و همه دستگاهها و سازمانها را دعوت به تحقق این امر داشتند که در این خصوص دولت و دستگاههاي فرهنگى باید پایههاي ایمان روشنبینانه و به دور از خرافه را در ذهن نسل جوان تقویت و ایمان به دین، انقلاب و استقلال کشور و آیندهاي روشن را در دل و ذهن مردم استوار کند.
دشمن وقتى که از طریق نظامى نمى تواند وارد شود با جنگ نرم وارد عرصه ميشود، درصدر اسلامى هم اینگونه بود که غزوات زیادى از طریق جنگ با شمشیر براى پیامبر(ص) پیش آوردند ولى وقتى که در هیچکدام موفق نشدند متوسل به جنگ نرم و جنگ فرهنگى شدند. در جریان انقلاب ما هم همین طور بود وقتى هشت سال دفاعمقدس و جنگ احزابى که علیه کشور و انقلاب ما طراحى کردند به نتیجه نرسیدند، دشمن جنگ نرم و ناتوى فرهنگى را سرلوحه کارهاى خود قرار داد.
جنگ نرم یک اقدام پیچیده و پنهان متشکل از عملیاتهاي سیاسى، فرهنگى و اطلاعاتى توسط قدرتهاي بزرگ جهان براى ایجاد تغییرات دلخواه و مطلوب در کشورهاى هدف است و هدف از این جنگ، ایجاد تغییر در ارزشها و فرهنگهاي ملتهاست تا علاقه و نوع رفتار آنها را چه از نظر سیاسى، فرهنگى و اجتماعى به سمت رفتار مطلوب خود تغییر دهند تا ملتهاي هدف درست همان چیزى را بخواهند که مدنظر قدرتهاي بزرگ است.
با توجه به این که دشمنان در چند سال اخیر با شبیخون فرهنگى و ناتوى فرهنگى وارد میدان شدند که امروز با ابزار دیگرى ازجمله جنگ نرم علیه کشورمان اقدام کرده، بهترین کار در این شرایط احیاى فرهنگ ایثار و شهادت و هوشیارى جوانان در مقابل تهاجمات فرهنگى است. البته روحیه شهادتطلبى هم نقش بازدارندگى دارد و دشمن را از تهاجم باز ميدارد و هم باعث ميشود در هنگامه هجوم، جوانان و مردان این دیار به میدان جنگ شتافته و از حریم اسلام حراست و پاسدارى کنند.
تجربه اکثر کشورها نیز نشان ميدهد که هرگاه روحیه ایثار و فداکارى در میان مردم ضعیف بوده، دشمن نه تنها در تهاجم خود موفق بوده بلکه توانسته است بخشهایى از خاک کشور مورد هجوم را از آنان جدا کنند، از این رو روحیه فداکارى و شهادتطلبى سد محکمى در برابر تهاجم دشمن به شمار ميآید.
مهمترین تأثیر فرهنگ ایثار و شهادت
اما مهمترین تأثیرى که فرهنگ ایثار و شهادت بر امنیت کشور دارد، تأثیر فرهنگى و نرم است، فرهنگ شهادت و شرح حال زندگى و رشادتهاي شهدا در صورتى که بتواند به زیبایى به نسل جوان منتقل شود، ميتواند نسلى مومن تربیت کرده که در هنگام خطر به مانند پیشینیان خود به میدان جهاد و شهادت بشتابد.
فرهنگ شهادت هم به جهت بازدارندگى، امنیت کشور را از تهاجم نظامى تأمین ميکند و هم با عطر آگین کردن فضاى کشور و مقابله با تهدیدات نرم دشمن، باعث تربیت نسلى مومن و شهادتطلب شده که در هنگامه خطر به دفاع از اسلام ميپردازند.
قیامهاي بزرگ تا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامى همه با تاسى از فرهنگ انسان ساز به اوج رسید و سبب شد که یکى از بزرگترین و عظیم ترین جنبشهاي جهانى به وقوع پیوسته و برگ زرینى از شهادتطلبى اسلامى در تاریخ ماندگار شود. امام خمینى(ره) بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران بر این عقیده بود که ما بندگان خدا هستیم و در راه او حرکت ميکنیم و پیشروى ميکنیم،اگر شهادت نصیب شد،سعادت است و اگر پیروزى نصیب شد، سعادت است و ملتى که با فرهنگ شهادتطلبى آراسته شد، شکستناپذیر است.
فرهنگ ایثار و شهادت دو میوه ارزشمند و متعالى دین و مکتب الهى و یک الگوى عملى و کاربردى کامل براى تکامل همه انسانهاست و هر فرد و جامعهاي داراى آن باشد، هیچگاه طعم شکست و ذلت را نخواهید چشید و سعادت و پیروزى را قرین خویش ساخته است. هشت سال دفاعمقدس و عملیات رزمندگان اسلام، به خلق فرهنگى غنى منجر شد، همان تفکرى که به عنوان فرهنگ پایدارى از آن نام ميبرند و باید همه آن را زنده و جاوید نگه داشته و آن را گسترش دهند و در ترویج آن بکوشند. فرهنگ شهادتطلبى به واسطه ریشه و خواستگاههاي تاریخى خود نوعى فرهنگ دینى و ملى است و ميتواند نسخه شفابخش و معجزهکنندهاي براى حفظ تمامیت ارضى کشور، استقلال و شرف آحاد مردم در مقاطع متفاوت تاریخى باشد.
نتیجه
ضرورى است که فرهنگ ایثار و شهادت به طور واقعى در جامعه بیان شود تا جامعه و نسل جوان هویت واقعى خود را بشناسند و متوجه شوند که عزت و آزادى امروز ایران اسلامى مدیون خون شهداى گرانقدر است. چراکه تهاجم فرهنگى چون به تدریج و با برنامه ریزى دقیق طى سالیان طولانى انجام ميشود، ميتواند بسیار خطرناک و کارساز باشد، زیرا جامعهاي که مورد تهاجم واقع شده کمتر از خود مقاومت نشان ميدهد و فرهنگ جدید و تازه وارد را ميپذیرد و حتى گاهى این حرکت کند ميتواند نامحسوس باشد. یقینا در ارتباط با تخریب باورهاى اسلامى به کارگرفتن فضاهاى مجازى، نشریات، روزنامهها و عمدتا منشورهاى فرهنگى، ابزار مناسبى براى استکبار جهانى است.
کارى که نیروهاى مسلح و دولتمردان ما باید با رهبرى مدبرانه مقام معظم رهبرى انجام دهند این است که با حمایت و هوشمندى ملت ایران مانند ۳۵ سال گذشته در مقابل توطئه آمریکایىها، صهیونیستها و انگلیسىها ایستادگى کنند و این توطئه را با شکست روبرو سازند و ایران را به عنوان یک قدرت با ثبات و امن و کشور پیشرفته که قادر به تأمین رفاه و آسایش مردم است، به همه جهانیان نشان دهند تا با گذشت ۳۵ سال از انقلاب کشور و ملت ایران را به عنوان الگوى بهتر و الگوى نظام مردمسالارى دینى معرفى کنند.
چراکه شهداى انقلاب اسلامى به منظور ایجاد این نظام مقدس اسلامى با تمام وجود از داشتههاي خود گذشتند و در راستاى ریشهکن کردن پایههاي ظلم و ستم شاهنشاهى خون پاکشان را فدا کردند.