صبح دیروز با حضور محمدباقر قالیباف شهردار، دنیامالی و قناعتی از اعضای شورای شهر تهران، معاونین و مدیران شهرداری تهران و جمعی از شهروندان بزرگراه شهید همدانی که در ادامه غربی بزرگراه شهید حکیم به طول ۱۵ کیلومتر حدفاصل تقاطع آزادراه آزادگان تا اتوبان تهران - کرج و جاده مخصوص تهران - کرج به بهرهبرداری رسید. این مسیر بزرگراهی دارای ۱۰ تقاطع غیرهمسطح میباشد و به عرض ۴۵ متر و دارای ۳ خط عبوری در هر یک از باندهای شرقی و غربی این بزرگراه میباشد.
با افتتاح پروژه بزرگراه شهید همدانی دروازههای ورودی جدیدی برای غرب تهران تعریف خواهد شد و پیشبینی میشود با آغاز بهرهبرداری از این پروژه شاهد روانسازی ترافیک در غرب تهران باشیم.
این پروژه با هزینه تقریبی ۳۱۰ میلیارد تومان توسط قرارگاه خاتمالانبیا به بهرهبرداری رسیده است.
همچنین تونل شهدای غزه صبح دیروز به بهرهبرداری رسید. این تونل دارای معبری شامل ۳۲۵۶ متر میباشد و ۲۱۶۲ متر آن تونل شهدای غزه به صورت آببند کامل احداث شده و عرض دهانههای هر یک از تونلهای شمالی و جنوبی آن ۱۸ متر و به ارتفاع ۱۳ متر میباشد.
این پروژه با هزینه تقریبی ۴۴۰ میلیارد تومان توسط قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا به انجام رسیده است.
شهردار تهران با انتقاد از برخی منتقدان که اقدامات ۱۲ ساله شهرداری را نادیده میگیرند گفت: متأسفانه برخی بجای قدردانی از زحمات مدیریت شهری اقدامات ما را صرفاً آواربرداری و آوارریزی میخوانند.
محمدباقر قالیباف صبح دیروز در آیین آغاز بهرهبرداری از بزرگراه شهید همدانی و تونل شهدای غزه در غرب تهران با تاکید بر اینکه پروژههای عمرانی در غرب تهران براساس یک برنامه تنظیم شده در حال انجام شده و در مسائل ترافیکی و کاهش بار ترافیکی غرب تهران بسیار تاثیرگذار بوده است، گفت: شهروندانی که در مناطق غرب تهران سکونت دارند و یا افرادی که از غرب وارد شهر تهران میشدند در حدود ۱۰ سال اخیر شاهد ترافیک بسیار شدید به طول چند کیلومتر از بزرگراه محمدعلی جناح به سمت غرب بودند. این شرایط را در حالی شاهد بودهایم که امروزه با احداث رمپ، زیرگذر و روگذر در بزرگراه محمدعلی جناح احداث بزرگراه شهید باکری و همچنین توسعه بزرگراه آزادگان که امروزه با ۱۸ مایل پرترددترین بزرگراه کشور است توانسته است بخش بسیار زیادی از ترافیک غرب تهران را ساماندهی کند. امروز نیز با آغاز به کار بهره برداری از بزرگراه شهید همدانی و تونل شهدای غزه شاهد بهبود روند ترافیک در این منطقه خواهیم بود.
قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیتهای انجام شده در حوزه فنی و عمرانی شهر تهران برای کاهش بار ترافیکی شرق به غرب تهران اشاره کرد و گفت: امروز شاهد ۳ بزرگراه هستیم که شرق به غرب تهران را متصل میکنند، ۳ اتوبان شرقی غربی بابایی، صدر، رسالت و در ادامه حکیم و همدانی به طول حدود ۵۰ کیلومتر شرق و غرب تهران را بدون یک توقف به هم وصل کرده است.
در ادامه شهردار تهران از برخی انتقادات انجام شده درخصوص فعالیت شهرداری تهران انتقاد کرد و گفت: امروز ادبیات جدیدی وارد شده که به این فعالیتهای انجام شده میگویند شهر سوخته و اینکه باید آواربرداری شود. وی تصریح کرد: به برخی منتقدان گفتهام که اگر آنچه میگویید آواربرداری است، شما توان یک آواربرداری ندارید چه رسد به سازندگی.
قالیباف در ادامه با بیان کلامی از شهید همدانی که مبارزه ادامه دارد، دوره آشنایی خود با شهید همدانی را به دوران سخت سالهای دفاع مقدس عنوان کرد و گفت: امروز در تونلی شاهد افتتاح این دو پروژه هستیم که به نام شهدای غزه نامگذاری شده است که نماد مقاومت و مبارزه است.
وی با اشاره به دهه ۶۰ میلادی گفت: کشورهای عربی در دهه ۶۰ میلادی در صحرای سینا تنها توانستند ۶ روز مقابل اسرائیل مقاومت کنند و رژیم صهیونیستی به هنگام حمله به کشور لبنان تا ظهر توانست به بیروت پایتخت لبنان برسد. اما شاهد بودیم که حزبالله لبنان در جنگ ۳۳ روزه توانست در برابر اسرائیل مقاومت کند.
در ادامه شهردار تهران به اهمیت ایجاد اشتغال در کشور پرداخت و گفت: اینکه بتوانیم اشتغال ایجاد کنیم، این مبارزه با آمریکا است و مبارزه با آمریکا جز کار نیست و اگر کسی دلش برای کشور و جوانان میسوزد باید کشور را در مسیر پیشرفت قرار دهد و شهید همدانی میگفت که ما تا آخر عمر مرد مبارزهایم و باید دانست که خدمت مبارزه است و برقراری امنیت و مبارزه با سیاستزدگی و قدرتطلبی مبارزه است و اگر این بزرگراه را به نام شهید همدانی نامگذاری کردهایم چون شهید همدانی نماد مبارزه و نماد خدمت به مردم در عرصههای سازندگی، تولید و پیشرفت کشور بوده است.
ساخت ۷۰ پروژه شهری توسط قرارگاه خاتمالانبیا
فرمانده قرارگاه خاتمالانبیا نیز با اشاره به انجام ۹۰ پروژه شهری توسط این قرارگاه از پایان ۷۰ پروژه انجام شده خبر داد.
سردار عبداللهی در آیین بهرهبرداری بزرگراه شهید همدانی و تونل شهدای غزه در غرب تهران با اشاره به نامگذاری این بزرگراه به نام شهید حسین همدانی گفت: شهید همدانی دارای ویژگیهای خاصی بود و نسبت به زیرمجموعههای خود بسیار رئوف و مهربان و نسبت به بالادستان خود بدون گذشت و اغماض بود و این خصوصیت را امروز بسیاری از مسئولان ندارند.
وی در ادامه معضل زیستمحیطی و آلودگی و ترافیک شهر تهران را بسیار جدی دانست و گفت: تهران یکی از بزرگترین شهرهای دنیا است و توسعه در شهر و حاشیه آن به صورت نامتقارن انجام شده است که برخی از این توسعه نامتقارن هم به علت ضعف مدیریت بوده است. عبداللهی تجمیع امور اداری در شهر تهران و اجبار شهروندان برای مراجعه به شهر تهران جهت رفع مشکلات اداری خود را یکی از دلایل گسترش ترافیک در شهر تهران عنوان کرد.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا به برخی فعالیتهای این قرارگاه پرداخت و گفت: بالغ بر ۹۰ پروژه در شهر تهران توسط این قرارگاه انجام شده که از این میان ۷۰ پروژه به پایان رسیده و ۲۰ پروژه در حال انجام است، پروژههای پل صدر، تونل نیایش، کاروانسرای سنگی از جمله این پروژهها بوده است. از این ۹۰ پروژه حدود ۵۰ کیلومتر تونل شامل تونلهای بزرگراهی و مترویی و ۷۲ کیلومتر پل و روگذر بوده است و همچنین ۸۰ کیلومتر احداث بزرگراه که مجموعه این کارها بسیار سنگین بوده است و در شرایط سخت و با وجود ترافیک در سطح تهران واطراف پروژهها به انجام رسیده است. وی همچنین خطاب به شورای شهر پنجم و مدیریت شهری جدید که در آینده عهدهدار امور شهر خواهد بود از آمادگی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا برای ارائه خدمات عمرانی به شهروندان خبر داد.
نویسنده: حسین بابایی