?>?> از جدایی تا فروشنده تکرار اکران‌های دوپینگی با فاصله شش سال! | سیاست روز
پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۲:۱۹
کد مطلب : 96798

از جدایی تا فروشنده تکرار اکران‌های دوپینگی با فاصله شش سال!

سال ۹۰ بود که برای ساختن مستند دوپینگی ها، در ایام نوروز رفته بودیم پردیس ملت تا با تماشاگرانِ دو فیلم اخراجی‌ها۳ و جدایی نادر از سیمین راجع به ماجراهای پیش آمده برای این دو فیلم و ماجرای تحریم اخراجی‌ها توسط جنبش سبز گفت‌وگو کنیم. حوالی ساعت ۱۴ وارد پردیس ملت شدیم، از همان ورودمان به پردیس ملت شاهد آن بودیم که بلیت همه سانس‌های جدایی نادر از سیمین تمام شده! سانس‌های ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲!! ابتدا خیلی نسبت به این موضوع حساس نشدیم. رفتیم به سمت سالن.
طراحی پردیس ملت به نحوی است که در هر نیم طبقه دو سالن روبروی هم قرار گرفته‌اند و یک لابی بین دو سالن حائل شده است. از قضا سالن دو فیلم اخراجی‌ها ۳ و جدایی نادر از سیمین هم روبروی هم قرار گرفته بود و تماشاگران این دو فیلم برای ورود به سالنِ فیلم‌های موردنظرشان باید در یک محل انتظار می‌کشیدند. با توجه به فضای دوقطبی پیش آمده بین دو فیلم، شرایط جالب و دراماتیکی در این محل انتظار پیش آمده بود.
خلاصه اینکه ما از ساعت ۱۴ در آنجا مصاحبه کردیم تا ساعت ۲۱. نکته‌ای که در تمام این دقایق برای مان پیش آمد این بود که سالن اخراجی‌ها که بلیت‌هایش تمام نشده بود دائما پر و خالی می‌شود ولی در هر سانس اکران جدایی نادر از سیمین تنها تعداد اندکی افراد وارد سالن می‌شوند. تا اینکه دل را به دریا زدیم و رفتیم داخل سالن جدایی نادر از سیمین... نکته بسیار جالب این بود که بیش از نیمی از سالن‌هایی که از روز قبل تمام بلیتهایشان پیش خرید شده بود، خالی بود!!
حالا ۶ سال از آن روز گذشته، امروز(دیروز) در خبرها آمد که نخستین اکران فیلم جدید فرهادی، یعنی «فروشنده» که از مدتها پیش بلیتهایش پیش فروش شده بود، امروز (دیروز) از ساعت ۶:۴۵ با صندلی‌های خالی انجام شد.
اصغر فرهادی بدون شک کارگردان توانمندی است، ولی مطمئنا این توانمندی باید خودش ببوید، نه آنکه عده‌ای بادمجان دور قابچین، با استاد استاد گفتن و پیش خرید بلیت‌های فیلم‌های فرهادی بخواهند به صورت دوپینگی جایگاه مردمی برای او بخرند و به خیال خودشان با بالا بردن رقم فروش فیلم‌های فرهادی بگویند او یک فیلمساز مردمی است.
جالب است که بسیاری از طرفداران فیلم‌های فرهادی اساسا جزء دسته‌ای از هواداران هنر هستند که اصولا سینما را یک مفهوم نخبگانی می‌دانند و در تایید جایگاه بزرگانی چون کیارستمی به دنبال این توجیهات بوده‌اند که اساسا نسبتی بین فروش فیلم‌ها و ارزش هنری آثار سینمایی وجود ندارد.
کاش کارهای فرهادی به خاطر ارزش‌های خودش نزد مردم دیده شود، نه به خاطر دوپینگ عده‌ای بادمجان دور قابچین مدعی.

محمدصادق باطنی

https://siasatrooz.ir/vdcivya3.t1aq32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی