سیدضیاء هاشمی در رابطه با افزایش فروش ۲ میلیارد تومانی سینماها در نوروز ۹۶ که همراه با کاهش نگران کننده بیش از ۲۰ درصدی مخاطب همراه بوده است گفت: کیفیت پایین فیلمها و عدم تبلیغات مناسب باعث افت ۲۰ درصدی مخاطب شده است اگر در نوروز سال قبل ما شاهد فروش بسیار بالای فیلمها بودیم به دلیل تبلیغات گسترده شبکههای ماهوارهای بود و تأثیر این تبلیغات بر افزایش فروش نکتهای غیرقابل انکار است.
مدیرعامل جامعه صنفی تهیهکنندگان و تهیهکننده سینما در گفتوگو با سینماپرس افزود: افزایش فروش فیلمها در سال ۹۵ به هیچ شخص و مدیری ارتباط ندارد؛ کیفیت به نسبت بالای فیلمها و تبلیغات بسیار زیاد شبکههای ماهوارهای فروش سینماها را در این سال بالا بردند و درست زمانی که این تبلیغات قطع شد ما کاهش محسوس فروش را در گیشه سینماهای کشور مشاهده کردیم.
وی ادامه داد: قطعاً افزایش قیمت ۲ هزار تومانی باعث نمی شود تا شخصی از رفتن به سینما منصرف شود؛ هرچند که متأسفانه ما در کشوری زندگی میکنیم که بخش عمدهای افراد آن دچار فقر و تنگدستی هستند و همین ۲ هزار تومانها برایشان بسیار مهم و حیاتی است و مثلاً میتوانند با آن نانی بخرند و بخشی از معیشت روزانه شان را تأمین نمایند اما نباید این نکته را از یاد ببریم که این بخش از جامعه هیچ گاه به سینما نمی روند و از این رو افزایش قیمت بلیت سینماها برای آنها تفاوتی ندارد.
هاشمی خاطرنشان کرد: خانوادههای متوسط رو به بالا و کارمندان برای سینما تعیین کننده هستند و از آنجا که سینما یکی از تفریحات ارزان در کشور محسوب میشود افزایش قیمت ۲ هزار تومانی نمی تواند تأثیر چندانی برای حضور و یا عدم حضور آنها در سینماها داشته باشد. مردم همانطور که مرتباً با افزایش قیمتهای اقلام ضروری روبرو میشوند و در نهایت هم آنها را تهیه میکنند قطعاً برای رفتن به سالن سینما هم میتوانند هزینه کنند.
تهیهکننده فیلم سینمایی «روز فرشته» سپس با تأکید بر اینکه مشکل اصلی ما در حال حاضر بی تدبیری مسئولان دولت و عدم همکاری سازمان صدا و سیما است اظهار داشت: دولت نباید در حوزه فرهنگ و هنر ارزش افزوده را لحاظ کند؛ یکی از مشکلات تهیهکنندگان سینما این است که مجبور هستند مالیات بر ارزش افزوده بدهند و دولت باید هرچه سریعتر جلوی این کار را بگیرد. در کجای دنیا روی کالای فرهنگی مالیات بر ارزش افزوده لحاظ میشود که ما در ایران باید این مالیات ناحق را بدهیم؟
وی افزود: از سوی دیگر سازمان صدا و سیما باید تبلیغات آثار سینمایی را به صورت رایگان و یا با هزینهای نازل انجام دهد تا مردم بیشتر تشویق به حضور در سالنهای سینما شوند اما متأسفانه سالها است که سازمان صدا و سیما با سینما و سینماگران همکاری خوبی ندارد و این عدم همکاری در نهایت به ضرر فیلمهای سینمایی شده است.
این تهیهکننده سینما در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه برنامههای زیادی برای استقبال بیشتر مردم توسط تهیهکنندگان در دست بررسی اظهار داشت: ما میخواهیم در صورت ایجاد پیش زمینههای لازم علاوه بر ۳شنبهها یکی دیگر از روزهای هفته را به فروش نیم بهای سالنهای سینما اختصاص دهیم تا مردمی که مبلغ بلیت برایشان دارای اهمیت است بتوانند در زمان بیشتری با نصف مبلغ فیلمهای روز سینمایی را تماشا کنند. از سوی دیگر مایل هستیم تا قیمت بلیت سینماها را در زمانها مرده به خصوص صبحها کاهش دهیم تا در این زمانها اقشاری که تونایی مالی ندارند بتوانند به سالن سینما بروند.
وی با انتقاد از برخی رسانهها اظهار داشت: متأسفانه در یک بازه زمانی بازیهای رسانهای باعث شد تا این اتفاق محقق نشود اما ما درصدد آن هستیم که در صورت ایجاد شدن شرایط هرچه زودتر این ۲ مورد را در سینما اجرایی کنیم. ما طرحهای خیلی خوبی برای استقبال بیشتر مخاطبان از فیلمها داریم که نباید ندانسته به آنها حمله شود. متأسفانه جوسازیهای بدی در سینمای ما وجود دارد که در نهایت به نفع سینما و سینماگران نیست.
هاشمی در خاتمه این گفتوگو خاطرنشان کرد: علاوه بر تمامی این مسائل ما در نظر داریم براساس شرایط جغرافیایی سالنهای سینمایی قیمت بلیت را تعیین کنیم به نحوی که مثلاً پردیس سینمایی کوروش قیمت یکسانی با پردیسهای سینمایی فعال در جنوب شهر نداشته باشد و مردم در جنوب شهر و مناطق محروم بتوانند با قیمت بسیار کمتری فیلمها را تماشا کنند.