شنبه ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
کد مطلب : 105276

مذاکرات بر سر بسته پیشنهادی، به نفع اروپا یا ایران؟

ظریف: بسته پیشنهادی اروپا رضایت بخش نبود
مذاکرات بر سر بسته پیشنهادی، به نفع اروپا یا ایران؟

وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه خبری یورونیوز ضمن تاکید بر اینکه بسته پیشنهادی اروپا به ایران رضایت‌بخش نیست، بیان داشته اروپا تعهد سیاسی داشته و اقدامات فنی انجام گرفته اما، همچنان این‌ها کافی نیست.
بعد از خروج آمریکا از توافق نامه برجام اروپا با ادعای حمایت و حفظ توافق هسته‌ای همچنان خواستار پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش در برجام است اما، خود تاکنون هیچ اقدام عملی در قبال این توافق نامه انجام نداده است.
تقریبا از مهلت دو ماه ایران به اروپا برای ارائه تضامین برجامی چند روزی گذشته است اما، در نشست اخیر وین که با حضور وزرای خارجه ایران و ۱+۴برگزار شد و بعد از یک ساعت مذاکره طرفین به بیانیه‌ای کوتاه اکتفا و بر ادامه داشتن این رایزنی تا رسیدن به حصول نتیجه مطلوب تاکید کردند.
نکته قایل تامل اینکه محمد جواد ظریف بعد از پایان مذاکرات و در جمع خبرنگاران، گفت‌و‌گو با طرف اروپایی را سازنده خواند و این درحالی است که حسن روحانی رییس دولت یازدهم شب قبل از مذاکرات وین با دریافت بسته حمایتی غرب، این بسته را ناامید کننده خوانده بود!
ادبیات آقای ظریف در نشست سه هفته پیش وین و تاکید او مبنی بر سازنده خواندن مذاکرات با طرف اروپایی با مصاحبه‌اش با شبکه یورونیوز گفته؛ بسته پیشنهادی اروپا به ایران رضایت بخش نیست؛ کمی تناقض دارد.
تناقض از این نظر که محتوا و رایزنی نشست وین پیرامون بسته پیشنهادی اروپا به ایران بود، وقتی کلمه سازنده بودن آن هم از زبان رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان بکار گرفته می‌شود بدین معنی و مفهوم است که تنها در بخش‌های جزئی و محدود با طرف اروپا اختلاف نظر و در کلیات رضایت طرف ایرانی بدست آمده است؛ آیا به واقع بسته پیشنهادی اروپا برای ارائه ضمانت‌های لازم برجام تمام منافع جمهوری اسلامی را در نظر گرفته؟ پاسخ کاملا روشن است چرا اگر این بسته حمایتی هدفمند، مشخص و درچارچوب خواسته و رفع نگرانی‌های ملت ایران تبیین و تدوین شده بود وزیر دارایی فرانسه همان روز بیان نمی‌کرد این بسته همه انتظارات تهران را برآورده نمی‌کند!
حالا اینکه وزیر خارجه کشورمان نارضایتیش را از بسته پیشنهادی اروپا مطرح می‌کند، از او باید پرسید اگر این بسته رضایت تهران را برآورده نکرده چرا همچنان بر ادامه گفت‌وگو با غرب ادامه می‌دهید؟ آیا فکر می‌کنید فرصت بیشتر به طرف اروپایی و یا چانه زنی، آنها را مجاب می‌کند تا همه انتظارات تهران را برآورده سازند؟
فکر نمی‌کنید اگر قرار بود طرف اروپایی تضمین‌های کافی و لازم را به ایران ارائه دهد در ظرف مدت دو ماه ضرب الاجل تعیین شده انجام می‌داد؟ به تازگی نیز سخنگوی آقای ظریف در گفت‌وگو با میزان برادامه داشتن مذاکرات با غرب تا یکی دو ماه آینده خبر داده؛ این در حالی است که در نشست خبری اخیر قاسمی، او در پاسخ به سوال خبرنگار سیاست روز مبنی بر تعیین زمان مشخص شده برای طرف اروپایی بیان داشت: هیچ زمان مشخصی در نشست وین تعیین نشده است.
این این کش دار شدن مذاکرات آن هم در شرایطی که ۱۳مرداد ماه سال جاری اولین فاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران اجرایی می‌شود به ضرر ملت ایران نیست؟ و اینکه آیا از این وقت کشی اروپا بهره‌مند خواهد شد یا ایران؟ منتظریم تیم مذاکره کننده کشورمان پاسخ قانع کننده‌ای برای مردم داشته باشند.
در ادامه مصاحبه آقای ظریف با سبکه خبری یورونیوز به شرح ذیل است.
بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌‌ای به نظر می‌رسد از روند مذاکراتی که با اتحادیه اروپا داشته‌اید رضایت ندارید؟
ما بسته‌ای دریافت کردیم که رضایت بخش نبود. اکنون در حال همکاری با اروپایی‌ها هستیم. در حالی که ما در مشغول صحبت هستیم، همکاری‌ها در جریان است. برای آزمودن امکان [حفظ توافق] به اروپا فرصتی داده‌ایم. از سوی اروپا، شاهد تعهد سیاسی بوده‌ایم. ما [همچنین] شاهد اقدامات فنی بوده‌ایم که ارائه شده است. اما اینها کافی نیست. دو چارچوب زمانی مشخص وجود دارد. اولی، چارچوب زمانی اولین دسته از تحریم‌های آمریکاست که در ماه اوت اجرا می‌شود و چارچوب زمانی دیگر، دومین دسته از تحریم‌های آمریکاست که در ماه نوامبر اجرا می‌شود و ما خواهیم دید که اروپا چطور با آن دست و پنجه نرم می‌کند و کاملا مطابق با آن، پاسخ خواهیم داد و برنامه‌ مشخصی برای آن داریم.

شما به چه تضمین‌هایی احتیاج دارید؟
محمد جواد ظریف: شاهد هستیم که برخی از شرکت‌های اروپایی تحت فشار آمریکا و تحت فشار جو روانی که آمریکا سعی کرده بوجود بیاورد، شروع به خروج از [ایران] کرده‌اند. اروپایی‌ها باید با این مسئله مقابله کنند، البته اگر آنها واقعا علاقمند به حفظ توافقند. اگر واقعا شرکای اروپایی ما چنین اعتقادی دارند و دنبال چنین موضوعی هستند باید برای حفظ آن آماده هزینه کردن باشند. ایران نباید تنها طرف حاضر در توافق باشد که هزینه کرده است، ما باید شاهد فعالیت و تبادلات بانکی و افتتاح حساب باشیم. باید شاهد این باشیم که شرکت‌های متوسط و کوچک تجاری به ایران بیایند و با شرکایشان در بخش خصوصی تعامل کنند و موارد مشابه دیگر.

اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی چگونه می‌توانند این مشکل را حل کنند؟
محمد جواد ظریف: اگر آنها بر این باورند که در حقیقت می‌توانند نظام جهانی جدید را بپذیرند در آن یک کشور تصمیم نهایی را می‌گیرد و دیگران از آن پیروی کنند و گاهی، احساس می‌کنید که حتی یک کشور هم نیست، بلکه یک شخص یا گروهی از اشخاص هستند که تصمیم‌ها را براساس منافع شخصی خود یا برای منافع شخصی خود می‌گیرند و از همه انتظار پیروی دارند. اکنون بخصوص بعد از دیدار رئیس جمهور ترامپ و رئیس جمهور پوتین، نگرانی‌هایی در آمریکا مشاهده می‌شود که رئیس جمهور ترامپ لزوما منافع ملی آمریکا را دنبال نمی‌کند. حتی اگر به‌دنبال منافع ملی آمریکا می‌بود، آیا مردم اروپا می‌پذیرفتند که منافع ملی آمریکا بر روند تصمیم‌گیری در اقتصاد جهانی چیرگی داشته باشد؟ آیا آنها حاضرند این را بپذیرند؟ آیا آنها آمادگی ایستادن مقابل این را دارند؟ این سوالی است که شرکت‌های اروپایی باید از خود بپرسند؛ سوالی که دولت‌های اروپایی نیز باید از خود بپرسند. وانگهی راه‌های گوناگونی برای همکاری وجود دارد. همه شرکت‌های اروپایی سهامدار آمریکایی ندارند. شرکت‌های اروپایی بسیاری وجود دارد که نه معامله‌ای با آمریکا دارند و نه تعلق و حضوری در آن کشور.
رئیس جمهور پوتین و رئیس جمهور ترامپ جلسه‌ای در فنلاند داشتند و آنطور که در اخبار آمده دو کشور به نوعی توافق در مورد آنچه در سوریه می‌گذرد، رسیده‌اند. آیا در این باره نگران هستید یا نه؟
محمد جواد ظریف: ایران و روسیه به مردم سوریه کمک کرده‌اند و ما این کار را تا زمانی که ضروری باشد ادامه می‌دهیم اما در پایان، این سوری‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند. ما روابط و همکاری خوبی با روسیه و دولت سوریه داریم و به این کار ادامه می‌دهیم. هدف ما در اینجا کاملا مشخص است هدفی که هدف فدراسیون روسیه هم هست. هدف، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی است. امروز اگر رئیس جمهور ترامپ می‌خواهد اعتباری به نام خود ثبت کند باید آن را در حمایت از داعش جستجو کند، کاری که آمریکا و متحدانش در تمام این مدت انجام می‌داده‌اند. این واقعیت که تسلیحات آمریکایی در دستان داعش و دیگر سازمان‌های افراط‌گرا کشف شده، توسط منابع غربی مستند شده است.
در اخبار شاهد بودیم که برخی مقامات روس به‌ویژه وزیر انرژی این کشور گفته‌اند که حاضرند در مقابل نفت به ایران کالا بدهند.
محمد جواد ظریف: این‌ها بخشی از بسته بزرگتری از همکاری ایران و روسیه است که شامل فعالیت‌های بسیار و سرمایه‌گذاری توسط روسیه در بخش انرژی ایران، مشارکت این کشور در فعالیت‌های زیرساختی ایران و تعامل بین دو طرف در حوزه تجارت و نفت می‌شود. این بسته همکاری بزرگی است که ما با روسیه داریم. اما من بر این باور نیستم که بخشی از آن بسته، فروش یا دادن نفت به روسیه و دریافت کالا در قبال آن است. این بسته بسیار بزرگتری است و شامل موارد دیگری می‌شود؛ از جمله امکان همکاری در حوزه انرژی بین ایران و روسیه و همچنین امکان اینکه ایران پول نقد دریافت کند.
ایران در برهه‌های زمانی مختلفی گفته است که پایان برجام و حذف توافق هسته‌ای عواقب سنگین و خطرناکی برای امنیت منطقه دارد. نظرتان چیست؟
البته، این نقطه نظری است که بیشتر اروپا ابراز کرده است، چراکه معتقدند برجام یک سند مهم در حوزه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است و فقدان آن احتمال افزایش تنش‌ها در منطقه را تشدید می‌کند. ما همواره برای امنیت به مردم کشورمان متکی هستیم. امنیت ما برآمده از داخل است نه خارج. اما نشان داده‌ایم که مردم ما جلوی تهاجم می‌ایستند و نمی‌پذیرند که کسی ایران را مرعوب یا تحقیر کند یا بدتر از آن به ایران حمله کند؛ یا به امنیت و تمامیت ارضی‌ ما ضربه بزند. ما به یاری هر کسی که در منطقه تحت تهدید بوده است شتافته ایم. بنابراین، دوستان ما و همسایگان ما در منطقه همواره احساس کرده‌اند که از سوی ایران تهدید نمی‌شوند. برخی [کشورها] ممکن است به منظور پیشبرد امور داخلی خاص یا منطقه‌ای خود پروپاگاندا و تبلیغات سیاسی ایجاد کرده باشند که البته چیزی هم عایدشان نشده است. معتقدم که بهترین راه برای مقابله با این مسائل و تامین امنیت منطقه خلیج فارس گفتگو است. گفتگو، امنیت همه همسایگان درجه یک منطقه را تضمین می‌کند.

https://siasatrooz.ir/vdciywazqt1aur2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی