میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی جامعه گزارش
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۰۲
 
 
آقای آخوندی! خانه‌های خالی و سیل خودرو‌ها نتیجه سیاست‌های دولت تدبیر است
وقتی متهم در جای شاکی می‌نشیند
وقتی متهم در جای شاکی می‌نشیند
 

عباس آخوندی، وزیر پرحاشیه راه و شهرسازی در حالی روند گذشته خود را در تخریب مدیریت سابق شهر تهران در شورای شهر ادامه داده که بیشتر ادعاهای وی درباره مشکلات پایتخت به دولت باز می‌گردد تا شهرداری! اظهارات دیروز او در جلسه شورای اسلامی شهر تهران عجیب و قابل نقد است که در این رابطه ۷ نکته را در ادامه می‌خوانید:
۱.- عباس آخوندی مدعی شده که بیش از ۵۰۰ هزار خانه خالی در تهران وجود دارد و معضل بافت فرسوده نیز همچنان در شهر پابرجاست. این در حالیست که سال هاست دولت برای خانه‌های خالی سیاست اخذ مالیات را پیشنهاد داده، اما هرگز اجرایی نشده است! در حالی که این طرح باید از طریق وزارت راه و شهرسازی در همکاری با سازمان‌های دولتی و حاکمیتی در این سال‌ها به سرانجام می‌رسید، ولی به نظر می‌رسد وجود برخی از منافع دلالان حوزه مسکن که در ارتباط تنگاتنگ با این وزارتخانه قرار دارند، مانع اجرای این طرح شده است.
۲- در کنار این، در بخش بافت‌های فرسوده که در پایتخت دست مدیریت شهری در ارائه تسهیلاتی مانند انشعابات رایگان آب و گاز، بسته‌های تشویقی و ... پشقدم بوده و دولت کمترین همکاری را با شهرداری در این زمینه داشته است. با این وجود شهرداری تهران در سال‌های گذشته یعنی تا سال ۱۳۹۵ نزدیک به ۳۰۰ هزار واحد را نوسازی کرده و نسبت به رشد نوسازی بافت فرسوده که در کشور ۱۳ رصد بوده، پیشرفت ۳۴ درصدی داشته است.
۳- همچنین دولت در حالیکه متعهد به پرداخت بودجه نوسازی بافت‌های فرسوده و بخش تخفیف عوارض بوده که عددی چندصد میلیاردی می‌شود، حتی یک ریال نیز پرداخت نکرده است. علاوه بر این در بحث تراکم‌فروشی که همواره به عنوان یکی از اهرم‌های تخریبی وزارت راه و شهرسازی در زمان تصدی آخوندی علیه شهرداری استفاده می‌شد، محمدباقر قالیباف در فرصت‌های مختلفی به این اتهامات پاسخ داد، ولی گوش‌ها بدهکار نبود.
۴- محمدباقر قالیباف در ۲۹ مردادماه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفته بود: تراکم‌فروشی حرف گزافی است و کسانی که خودشان مسئول این کار هستند، حرف گزاف و غیرمنطقی نگویند؛ چراکه ما در شهرسازی یک تراکم مجاز و پایه داریم که در شهرداری تهران براساس این تراکم مجاز و پایه مجوز داده می‌شود، اما ممکن است بعضی جا‌ها این ظرفیت و پهنه‌بندی‌ها درصدش بیشتر باشد که همه این‌ها ضوابط دارد و براساس طرح جامع که در شورای عالی معماری به تصویب رسیده، انجام می‌شود. طرح تفصیلی نیز در کمیسیون ماده ۵ تصویب می‌شود که ۷ عضو دارد که تنها یک عضو آن از شهرداری و مابقی عضو دولت هستند. در گذشته مردم می‌گفتند در شهرداری هر چقدر پول بدهید طبقه بیشتری می‌گیرید، این اتفاق در دهه ۷۰ مرسوم بوده و نمونه و آمار‌ها نیز موجود است، اما در این دوره مدیریت شهری به هیچ عنوان این‌گونه نبود که اگر کسی پول بدهد بتواند تراکم بیشتر دریافت کند هرچند که من منکر برخی تخلفات نمی‌شوم.
۵- علاوه بر این درباره وجود ترافیک و ورود صد‌ها هزار خودرو به تهران در سال‌های اخیر که یکی از گلایه‌های آخوندی در شورای شهر بوده، باید گفت که زمانیکه دولت برای جلوگیری از ورشکسته شدن دو کارخانه خودروسازی وام ۲۵ میلیونی در اختیار مردم قرار می‌دهد و عملا هزار میلیارد را به این وسیله خرج کرد، باید هم منتظر ترافیک و آلودگی هوا در کلانشهر‌ها بود.
۶- به نظر می‌رسد شهرداری تهران در سال‌های گذشته برای برخورد با مشکلات و معضلاتی که دولت‌ها با سیاست‌های غلط خود باعث به وجود آمدن آن شدند از جمله وجود خانه‌های خالی و ترافیک، هزینه‌های بسیاری را پرداخته و بخش عمده‌ای از انرژی خود را وقف آن کرده بود، ولی با این وجود دولتمردان همیشه طلبکار و شاکی مشکلاتی بودند که خود بانی آن‌ها به شمار می‌رفتند و همچنان نیز می‌روند.
۷- یکی از این موارد عدم توجه به حمل‌ونقل عمومی تهران بود که دولت هیچ وقعی به مصوبه ۱.۲ میلیارد دلاری مجلس برای کمک به متروی تهران ننمود و از کنار عوارض سوخت و دیگر درآمد‌های شهری نیز برای توسعه این بخش، خود را هزاران میلیارد به شهروندان تهرانی بدهکار کرده است.(فردا)

کد مطلب: 101216
 
Share/Save/Bookmark