?>?> استیضاح آخوندی، انتظاری که نباید از آن چشم‌پوشی کرد | سیاست روز
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲
کد مطلب : 97789

استیضاح آخوندی، انتظاری که نباید از آن چشم‌پوشی کرد

استیضاح آخوندی، انتظاری که نباید از آن چشم‌پوشی کرد

بعد از گذشت حدود دو هفته از کلید خوردن استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس هنوز تکلیف استیضاح آخوندی در مجلس مشخص نشده است و این درحالی است که نه تنها بازماندگان و داغداران این حادثه بلکه بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران معتقدند که استیضاح برای وزیر کافی نیست و او باید به دلیل بی‌کفایتی در این زمینه خود استعفا می‌داد و هزینه‌ها را برای کشورکمتر می‌کرد.
طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی بعد از وقوع سانحه ریلی قطار تبریز - مشهد توسط نمایندگان در مجلس شورای اسلامی کلید خورد، که در مجموع این طرح با امضای تعداد زیادی از نمایندگان مجلس در اختیار هیات رئیسه مجلس قرار گرفت؛ به گفته نمایندگان قرار بود موضوع استیضاح وزیر راه بعد از تعطیلات مجلس در دستور کار قرار گیرد که تا کنون این امر محقق نشده است.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که سوء‌مدیریت وزیر راه و شهرسازی درخصوص سانحه ریلی بر همگان آشکار است ولی دولتی‌ها برای سرپوش گذاشتن بر سوء‌مدیریت آقای آخوندی از هیچ تلاشی دریغ نکردند و تمام ظرفیت خود را بجای رسیدگی به سانحه ریلی صرف سرپوش گذاشتن بر سوء‌مدیریت وزیر راه گذاشتند. در حال حاضر موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است و ظاهرا روال اینطور است که هیات رئیسه نیز بعد از بررسی‌های خود موضوع استیضاح را به کمیسیون تخصصی مربوطه در مجلس ارائه کند و کمیسیون تخصصی که در مجلس می‌تواند موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی را پیگیری کند کمیسیون عمران است.
سیدهادی بهادری، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس درخصوص استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی با امضای نمایندگان مجلس تقدیم هیات رئیسه شده است و بعد از آن در اختیار کمیسیون عمران برای پیگیری قرار می‌گیرد که هنوز این مراحل طی نشده است. وی همچنین با بیان اینکه استیضاح وزیر راه و شهرسازی در دستور کار کمیسیون عمران نیست، اظهار داشت: استیضاح وزیر راه و شهرسازی هنوز به کمیسیون عمران از سوی هیات رئیسه مجلس ارائه نشده است و این امر در دستور کار کمیسیون عمران نیست و در هفته‌های آینده به این موضوع می‌پردازیم.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی از سوی کمیسیون عمران مطرح نشده است و تنها برخی از نمایندگان پیگیر موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس هستند؛ گزارشی هم از سوی وزارت راه درخصوص سانحه ریلی در کمیسون عمران قرائت شده است.
همچنین صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران هم نیز درخصوص آخرین وضعیت طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس گفت: بنده اطلاعی از طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی ندارم و این امر تا کنون در دستور کار کمیسیون عمران نیز قرار نگرفته است.
وی با اعلام بی‌اطلاعی از موضوع استیضاح آقای آخوندی، عنوان کرد: هیچ اطلاعی از استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس ندارم و نمی‌دانم که چه زمانی به این موضوع در مجلس رسیدگی می‌شود و در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که حادثه قطار تبریز – مشهد موضوعی است که موجب کشته شدن و سوختن تعداد کثیری از هموطنان ما شد و انتظار بر این بود که وزیر راه و شهرسازی عذرخواهی کرده و در این باره استعفا می‌داد. او به بسیاری از وعده‌هایی که در این زمینه داده بود عمل نکرد و در واکنشی توهین‌آمیز نیز اعلام کرد که مسافران قطار بیمه بودند و دیه آنها از سوی بیمه پرداخت می‌شود.
مردم بعد از سانحه ریلی منتظر عذرخواهی و یا استعفای وزیر راه و شهرسازی بودند چراکه این کمترین کاری بود که شاید از دست آقای آخوندی برای جبران مافات بر می‌آمد که البته وزیر این کار را نکرد و بجای وزیر مدیرعامل راه آهن در برنامه زنده تلویزیونی استعفا داد؛ این طور به نظر می‌رسد که دولتی‌ها با این کار خواستند تا کمی نظر مردم را به سمت خود جلب کنند و مرهمی روی زخم مردم داغ دیده بگذارند که متاسفانه این امر صورت نگرفت.
اینکه محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌آهن در این زمینه قربانی وزیر شد موضوعی است که از نظرها پنهان نمانده است چراکه وزیر باید پاسخگوی این مسئله باشد و باید به این مسئله بدون ملاحظات سیاسی پرداخته شود.

وزارت راه برای فرار از مسئولیت جعل سند کرد
این انتظارات در حالی است که عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه وزیر راه باید استعفا و خود را به دستگاه قضا معرفی کند گفت: وزارت راه بعد از آتش‌سوزی دو قطار و برای فرار از مسئولیت جعل سند کرد.
غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت و نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس دهم درخصوص استیضاح وزیر راه و شهرسازی در پی حوادث اخیر در مباحث راه به خصوص حادثه تصادف قطار سمنان گفت: در مورد این حادثه بررسی‌های زیادی انجام شده است و به یقین می‌توان گفت تصمیم برای استیضاح آخوندی سیاسی نیست.
این نماینده تصریح کرد: تقصیرها را به گردن سوزن‌بانی می‌اندازند که حتی یک ساعت آموزش ضمن خدمت ندیده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود: نباید با این رویکرد که باید از دولت حمایت کرد چشم خود را بر روی واقعیت زنده زنده سوخته شدن هموطنانمان در این حادثه ببندیم.

دستگاه‌های خریداری شده توسط وزارت راه تقلبی بوده است
وی با اشاره به نقص تجهیزات و دستگاه‌های به کار رفته در لوکوموتیورانی و قطارها تصریح کرد: متاسفانه دستگاه‌هایی که وزارت راه از چین خریدند تقلبی بوده و در ۱۸ ماه ۴ هزار خطا داشته است یعنی به قرار روزی ۷ و نیم خطا و هیچ اقدامی در جهت رفع این خطاها انجام نشده است.
نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس همچنین گفت: چطور دستگاه‌ها در این درجه حرارت یخ بسته و قطار در سیبری حرکت می‌کند و یخ نمی‌بندد، جز این است که دستگاه‌های قلابی خریده‌اند و کلک زده‌اند و متوجه هم نشده‌اند و در برابر بروز خطاهای مکرر آن نیز سهل‌انگاری کردند.
جعفرزاده ایمن‌آبادی همچنین تاکید کرد: افرادی که می‌گوییم عامل خطای انسانی بودند حتی یک ساعت آموزش ضمن خدمت ندیدند و سوزن بان عادی بوده‌اند و این‌ها را مقصر کرده‌اند و می‌خواهند سر این‌ها را ببرند در حالی که موضوع از اساس به این شکل نیست.
وی ادامه داد: بخش نامه و شیوه نامه‌ای که دو ماه صادر شده مورد هیچ اقدامی قرار نگرفته و هیچ نظارتی هم بر این عدم آموزش نشده است.
جعفرزاده ایمن‌آبادی همچنین گفت: بعد از اتفاق آتش‌سوزی شروع به جعل سند کرده‌اند و برخی مدارک بعد از آتش‌سوزی جعل شده است و این شجاعت نبوده که بگویند مقصر بودیم.
جعفرزاده ایمن‌آبادی با انتقاد از مدیریت بحران در این موضوع خاطرنشان کرد: ساعت ۷:۲۲ تصادف شده و دو هلیکوپتر حدود ساعت ۱۰ و بیست دقیقه رسیده‌اند یعنی سه ساعت بعد بدون حتی یک کپسول آتش‌سوزی. نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس ادامه داد: زمان آتش‌سوزی و تصادف درهای قطار قفل می‌شود و یک چکش نبوده که شیشه را بشکنند و بیرون بیایند.
وی افزود: تصور کنید اعضایی از یک خانواده برخی برای هواخوری بیرون آمده‌اند و در همان زمان تصادف رخ داده، از بیرون شاهد زنده زنده سوختن خانواده‌هایشان در قطار بودند و هیچ امکانی برای شکستن شیشه‌ها نبوده است.
جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به سرعت غیرمجاز حرکت قطار گفت: قطاری که باید به صورت دستی حرکت می‌کرده و حداکثر سرعت آن ۳۰ کیلومتر بوده اجازه حرکت ۱۳۲ کیلومتر در ساعت را داشته است. وی افزود: تغییر شیب نیز با ۲۰ دقیقه تاخیر انجام شده و به حق با این اوضاع تا قبل از این تصادف نیز خدا به ما رحم کرده بوده است.
این نماینده مجلس دهم تاکید کرد: بر اساس اصول مدیریت قطار هر ۵۰ کیلومتر باید یک قطار باشد در حالی که مجوز هر ۴ کیلومتر یک قطار را داده‌اند و این ضریب امنیتی را کاهش می‌دهد چراکه احتمال تصادفات را افزایش می‌دهد.
جعفرزاده ایمن‌آبادی خاطرنشان کرد: چطور پیش‌بینی نشده است که باید خدمات اورژانسی ارائه شود و تا این اندازه خدمات دیر رسیده است.
نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس تاکید کرد: ضمن احترامی که برای همه اعضای دولت قائل هستم آقای آخوندی باید استعفا می‌داد و مردانه خود را به دستگاه قضا معرفی می‌کرد چه حرفی است که در استیضاح از خودم دفاع می‌کنم. وی تصریح کرد:۵۰ نفر سوختند و هر جور بررسی می‌کنیم وزارت راه و راه آهن مقصر است.

استیضاح آخوندی برای جلوگیری از تکرار حوادث تلخ
از سوی دیگر نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با اشاره به امضای طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: استیضاح آخوندی برای جلوگیری از چنین بی‌نظارتی‌هایی درحال انجام است.
یحیی کمالی‌پور باشاره به امضای طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: ضعف نظارتی از عوامل بروز حادثه برخورد دوقطار مسافربری در هفت خوان سمنان بوده، از این رو نمی‌توان از این موضوع چشم پوشی کرد.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس، با بیان اینکه ضعف مدیریتی مسئولان وزارت راه و شهرسازی به داغدار شدن بسیاری از هموطنانمان منجر شده است، افزود: استیضاح وزیر برای جلوگیری از چنین بی‌نظارتی‌هایی درحال انجام است.
وی با تاکید براینکه نمایندگان بسیاری طرح استیضاح وزیرراه و شهرسازی را امضا کرده‌اند، تصریح کرد: استیضاح آخوندی برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث ناگواری مطرح شده است.
کمالی پور با بیان اینکه ضایعه بزرگ حادثه قطار به واسطه بی‌کفایتی و سوءتدبیر واقع شده است، افزود: مردم نباید تاوان ضعف مسئولان در حوزه مدیریتی و نظارتی را بپردازند.
این نماینده مجلس ادامه داد: مجلس باید باتوجه بیش از پیش به اهرم نظارتی خود از بروز حوادث ناگواری چون تصادف دوقطار که داغدار شدن بسیاری از مردم را رقم زد، جلوگیری کند. نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: نباید اجازه بروز دوباره چنین حوادث تلخی داده شود.

طرح استیضاح وزیر به دور از حب و بغض سیاسی است
همچنین حسن نوروزی با اشاره به امضای طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی، گفت: تدوین طرح استیضاح آخوندی با علل و عوامل متعددی درمیان نمایندگان به جریان افتاده است.
نماینده مردم رباط کریم و بهارستان ادامه داد: علت امضای طرح استیضاح از سوی بنده، حادثه تصادف قطار سمنان و همچنین بی‌کفایتی وزارت راه و شهرسازی درخصوص بحث مسکن مهر است.
وی با اشاره به کشته و زخمی شدن برخی از هموطنانمان در حادثه تصادف دو قطار مسافربری در سمنان، گفت: دراین حادثه سهل‌انگاری مسئولان محرز بوده و به همین دلیل بنده طرح استیضاح وزیر را امضا کرده‌ام.
نوروزی با تاکید بر اینکه نوع گزینش و چینش نیروها در برخی پست‌های تخصصی زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی بدون درنظرگرفتن تخصص بوده است،گفت: استیضاح آخوندی برای اصلاح رو یه موجود در این وزارتخانه لازم است. وی افزود: مشکلات موجود بر سر راه مسکن مهر و همچنین بی‌توجهی دولت به رفع آن‌ها از دیگر دلایل مطرح شدن طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی است.
این نماینده مردم درمجلس دهم، با بیان اینکه مازاد دریافتی از مردم در مسکن مهر مشکلات بسیاری را رقم زده است،تصریح کرد: طرح مسکن مهر با نواقص بسیار به مردم واگذار می‌شود که این خود دغدغه‌های بسیاری را رقم زده است.
نوروزی با بیان اینکه هدف امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی اصلاح رویه در این وزارتخانه برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار است، گفت: ما به دور از حب و بغض سیاسی و کینه این طرح را پیگیری می‌کنیم.

https://siasatrooz.ir/vdcjhaeh.uqeaozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی

پروین خدادادی
بنام خدا
حادثه ریلی و زخم های کهنه
وزارت راه و شهر سازی بنابر تعهد ذاتی خود موظف است نسبت به تامین راه های كشور اعم از زمینی (راه و راه آهن) و راه های دریائی و هوائی، اداره امور ترابری كشور و غیره اقدام نماید. اینک و با توجه به حادثه تاسف انگیز ریلی، بعضا" شاهد اظهارات احساسی، غیر واقعی، غیر کارشناسانه و متاسفانه غیر منصفانه و برخی با رویکردی کاملا حزبی از تریبون های مختلف بوده و می باشیم که البته بعلت تفکیک قوا در کشور، به درستی هر مقام مسئولی از زاویه دید خود موضوع را رصد نموده و نسبت به آن عکس العمل نشان داده و می دهد. البته در این حادثه اخیر، هر انسان معقول و منصفی پیگیری حادثه و مجازات عامل یا عاملین واقعه را از مسئولین امر داشته و کار مدیریت محترم عامل راه آهن را (استعفا) شایسته تقدیر می داند، اما فراموش نباید کرد که مدیریت یک مجموعه تخصصی، آن هم مانند راه آهن، با یک دهم اعتبار مورد نیاز، کاری بس سخت و دردسر ساز است و تعجب آن است که قوه محترم مقننه در زمان تخصیص بودجه جهت این وزارتخانه (خاصه صنعت ریلی در کشور) تاکنون با چه میزان بودجه آن موافقت نموده است که اینک برخی نمایندگان محترم آن، ندای وا مصیبتا سر داده و ... گرچه مصاحبه ی برخی از نمایندگان محترم مجلس در این روزها خود گواه صادقی است بر این موضوع که ما چه میزان اعتبار دادیم؟ که اینک علت حادثه را با ایجاد فضای چالش برانگیز و کاملا" احساسی مطالبه می کنیم؟ در این میان برخی نمایندگان محترم نیز (از پزشک عمومی گرفته تا ارشد ریاضیات) در موضوعی کاملا تخصصی و فنی، ورود نموده و ضمن انجام مصاحبه های ریز و درشت، طی طرحی و با بندهایی نظیر آنچه در ذیل می خوانید، به راستی با بغضی معادانه، حادثه ریلی اخیر را بعنوان طرح استیضاح مطرح نموده اند، بدین مضمون که جناب وزیر:
الف) علت بکارگیری نیروی بازنشسته علیرغم مخالفت وزارت اطلاعات به عنوان مسئول حراست وزارتخانه چیست و چرا علیرغم تذکرات دستگاههای نظارتی ایشان را حفظ کرده‌اید و در قبال دخالتهای گسترده ایشان در تخلفات اقتصادی و سوء استفاده‌های مدیریتی سکوت کرده‌اید.
ب) علت اینکه توافقات خرید هواپیما را مخفی!!! انجام داده و متن توافق را حتی در اختیار کمیسیون عمران قرار ندادید چیست؟
ج) علت عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاههای کشور و عدم نظارت بر فعالیتهای اقتصادی مدیران این شرکت چیست؟!!!
د) برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟!!!
ه) در تمام دنیا با سوانحی چون سقوط آنتونوف و قطار سمنان، مدیر مربوطه استعفا یا برکنار می‌شد اما شما در سانحه آنتونوف که با مجوز غیرقانونی رئیس هواپیمایی وقت فعالیت می‌کرد، رسما از ایشان حمایت کردید و جلوی استعفای ایشان را گرفتید، چه پاسخی به افکار عمومی دارید؟!!!
و) کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران به دلیل عدم اقدام به موقع در کشورهای مجاور جایگزین شده و عملا فرصت های نسل های آینده در حال از دست رفتن است!!!! چه پاسخی دارید؟!!! و ...
اینکه بندهای فوق الذکر چه ربطی به حادثه ریلی دارد؟! پاسخ آن بماند برای بعد، اما ذکر این نکته ضروری است که ظاهرا قرار است حادثه ریلی اخیر، البته بقول خواص، آب گل آلودی شود، برای شکار ماهی های بزرگتر و...
والعاقبه للمتقین