میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی جامعه گزارش
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۴۲
 
 
سقوط هواپیمای تهران - یاسوج پازل فاجعه‌ها را کامل کرد
ما به هر ماه پر از حادثه عادت داریم!
ما به هر ماه پر از حادثه عادت داریم!
 

عقربه‌ها ساعت ۱۱ را نشان می‌داد که خبری به سرعت در حال نشر بود «هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج از صفحه مدار ناپدید شده است» در این لحظه‌ها فقط به این فکر می‌کردم که شاید مردم کشورمان طاقت دیدن یک داغ عظیم دیگر که ناشی از سوء‌مدیریت باشد را ندارند، بعد از غرق شدن سانچی، برخود دو قطار تبریز مشهد، ریزش پلاسکو انگار قرار است حوادث با سوء‌مدیریت دومینووار ادامه یابد.
ماجرا از این قرار بود که پرواز ساعت ۸ صبح تهران به یاسوج شرکت هواپیمایی آسمان پس از گذشت ۵۰ دقیقه از پرواز از رادار محو شد. هواپیمای ‌Atr از شرکت هواپیمایی آسمان که اتفاقا به تازگی در مسیر تهران - یاسوج دچار سانحه شده و به مهرآباد بازگشته بود این‌بار سقوط کرد تا ۶۶ نفر را با خود به کام مرگ بکشاند.
در لحظات ابتدایی سخنگوی سازمان اورژانس کشور از اعزام یک فروند بالگرد به محل سقوط خبر داد و گفت: به دلیل کوهستانی بودن مسیر، امکان اعزام خودروی اورژانس وجود ندارد. هلال‌احمر استان فارس هم به خاطر صعب‌العبور بودن منطقه یک بالگرد به محل سقوط هواپیما اعزام کرد. اما بعد از گذشت ساعاتی معاون هلال احمر اصفهان گفت: متاسفانه در ۲ روستای کهنگان و بیده چیزی از لاشه هواپیما مشاهده نشد و پیش‌بینی می‌کنیم سقوط در ارتفاعات انجام شده و بالگرد هم نتوانست به دلیل شرایط بد جوی به ما کمکی کند.
در این رابطه با دستور سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، دو اکیپ کامل امداد کوهستان از یاسوج و سمیرم با تجهیزات کامل و با هماهنگی فدراسیون کوهنوردی عازم محل سقوط هواپیما شدند.

پیام تسلیت روحانی به مناسبت سانحه سقوط هواپیما
رئیس‌جمهور در پیامی سانحه بسیار تلخ سقوط هواپیمای مسافربری شرکت آسمان در مسیر تهران - یاسوج را كه منجر به جان باختن عده‏‌ای از هموطنان عزیز شد ، تسلیت گفت.
متن پیام حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این شرح است: سانحه بسیار تلخ سقوط هواپیمای مسافربری شرکت آسمان در مسیر تهران - یاسوج كه منجر به جان باختن عده‏ای از هموطنان عزیز ما شد، باعث تأثر فراوان گردید.
اينجانب ضمن ابراز همدردي با خانواده‏های داغدیده، اين مصيبت را به ملت ایران تسلیت می‌گویم و از درگاه ايزدمنّان براي جان باختگان اين حادثه، رحمت واسعه و براي بازماندگان، صبر و پاداش فراوان الهی مسألت دارم. لازم است وزیر راه و شهرسازی براساس قانون سازمان هواپیمایی کشوری با حضور و تشکیل ستاد بررسی سانحه در این سازمان؛ ضمن مدیریت، پیگیری و انجام هماهنگی های لازم برای خدمات اورژانسی و امدادی توسط دستگاههای ذیربط، علل این حادثه را سریعا گزارش نماید و تمام اقدامات لازم برای پیشگیری از تكرار اینگونه رخدادهای ناگوار به عمل آید.

مأموریت لاریجانی به کمیسیون عمران برای بررسی علل سقوط هواپیما
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های جان‌باختگان گفت: این حادثه، دردناک بود و نمایندگان مجلس هم به شدت از این موضوع متأثر هستند؛ هرچند که ما موضوع بررسی بودجه ۹۷ را در مجلس داریم اما نمایندگان مجلس مکررا تماس داشتند و پیگیر علت این حادثه بوده‌اند. وی افزود: لازم است کمیسیون عمران مجلس این حادثه سقوط هواپیما در سمیرم را به طور جدی ریشه‌یابی کرده و مشخص کند که ریشه این حوادث چیست.
در همین حال آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضاییه ضمن با ارسال پیام تسلیتی از دادستان کل کشور خواست موضوع سقوط این هواپیما را رسیدگی کند. همچنین ولادیمر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با ارسال پیامی به رئیس‌جمهور کشورمان سقوط این هواپیما را تسلیت گفت.

دستور ویژه دادستان کشور برای بررسی سانحه سقوط هواپیمای مسافربری
حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور با صدور پیامی ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از هموطنانمان در سانحه سقوط هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج، از معاون حقوق عمومی خواست با تشکیل کارگروهی علت حادثه را بررسی کند.
متن پیام به این شرح ذیل است: حادثه سقوط هواپیمای مسافربری در مسیر تهران - یاسوج که منجر به جان باختن عده ‏ای از هموطنان عزیزمان شد، موجب تأسف بسیار گردید. ضمن عرض تسلیت این مصیبت به محضر رهبر معظم انقلاب، خانواده‌های درگذشتگان و ملت شریف ایران، مقتضی است پیرو دستور ریاست قوه قضاییه، با تشکیل کارگروهی تخصصی و متشکل از افراد متخصص و در صورت اقتضا با حضور در محل حادثه، ابعاد مختلف وقوع این سانحه هوایی را بررسی و گزارش آن در اسرع وقت به اینجانب ارائه شود.

جزئیات وقوع سانحه از زبان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
علاء‌الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: همه اطلاعات اولیه و مشاهدات مردمی دال بر برخورد این هواپیما با کوه است چراکه فرودگاه نزدیک به کوه‌های بلند قرار دارد و متأسفانه به نظر می‌رسد که این اتفاق بر اثر برخورد با کوه واقع شده باشد.
بروجردی درباره بررسی ابعاد این سانحه در مجلس اظهار کرد: علی‌الاصول کمیسیون عمران مجلس باید کمیته ویژه‌ای در این‌باره تشکیل دهد و بنده با رئیس کمیسیون عمران صحبت می‌کنم که حتما برای بررسی دقیق این حادثه کمیته ویژه‌ای تشکیل دهند. وی با بیان اینکه هواپیماهایی که استاندارد‌های لازم و ایمنی لازم را ندارند، ضرورتی ندارد که پرواز کنند، گفت: ATR هواپیمای ایمنی و ملخی است و از آنجایی که سرعت جت را ندارد، از ایمنی بیشتری برخوردار است.

تعیین علت سانحه پس از کشف جعبه‌ سیاه
علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی درباره جزئیات سانحه سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر آسمان در محل روستای دینه در ۱۴۰ مایلی یاسوج، اظهار کرد:‌ این هواپیما از تهران به سمت یاسوج حرکت می‌کرد که ۵۵ دقیقه پس از پرواز از رادار مرکز کنترل محو و ارتباط کارکنان برج با خلبان قطع شد.
وی ادامه داد:‌ پس از وقوع این سانحه بلافاصله ستاد بحران در محل سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل شد،‌ ضمن آنکه احکام برای اعضای کمیسیون بررسی سانحه صادر شده است تا به محل وقوع حادثه برای بررسی جزئیات بیشتر بروند.
رئیس سازمان هواپیمایی ادامه داد:‌ طبق مقررات ایکائو و انکس۱۳ بررسی علل وقوع سانحه برعهده سازمان هواپیمایی کشوری است. عابدزاده ادامه داد: هلیکوپترها نتوانستند خود را به محل وقوع حادثه برسانند چون منطقه کوهستانی و صعب‌العبور است.
رئیس سازمان هواپیمایی گفت:‌ تا جعبه سیاه هواپیما شامل FDR و VDR یافته نشود نمی‌توان درباره علت وقوع حادثه توضیح داد.
عابدزاده گفت:‌ در چهار استان ستاد بحران تشکیل شده است. وی با بیان اینکه در فرودگاه یاسوج ستاد بحران تشکیل شده است،‌ گفت:‌ منطقه وقوع سانحه، کوهستانی و شرایط از نظر آب و هوایی پربارش است که رسیدن به محل وقوع حادثه را برای امدادگران مشکل کرده است.
رئیس سازمان هواپیمایی ادامه داد: هواپیمای سانحه‌دیده ای‌تی‌آر ۷۲ ‌مدل سال ۱۹۹۳ میلادی است. وی با بیان اینکه دستگاه‌های ناوبری مدرنی روی این هواپیماها نصب شده است،‌ گفت:‌ باید جعبه سیاه هواپیما بررسی شود تا علت وقوع حادثه مشخص شود.
عابدزاده با بیان اینکه برای هواپیما بیش از عمر معمولی، عمر اقتصادی مطرح است،‌ گفت: معمولاً عمر هواپیما به ساعات پروازی و تعداد پروازهای آن است و عمر تقریبی برای آن تعیین نمی‌شود.

آیا این هواپیما از رده خارج بود؟
با توجه به سن هواپیما که مربوط به سال ۱۹۹۳ است، در حال حاضر بحث‌هایی به سرعت در شبکه‌های اجتماعی در حال گسترش است که به از رده خارج بودن هواپیما اشاره می‌کند. هنوز برای هرگونه اظهارنظر درباره علت سقوط این هواپیما بسیار زود است ولی برخی از اطلاعات موجود درباره این هواپیما می‌گوید که این پرنده ۷ سال در شیراز زمین‌گیر بوده و به تازگی بعد از طی مرحله تعمیر و اورهال به پرواز درآمده بوده است.

ماجرای سانحه ۲۳ روز قبل هواپیمای سقوط کرده چیست؟!
هواپیمای ATR سقوط کرده شرکت آسمان اوایل ماه جاری نیز به دلیل نقص فنی یکی از پروازهای خود را نیمه تمام گذاشته است.
خبرگزاری ایسنا در تاریخ مورد اشاره آورده بود، صبح روز پنجشنبه، پنجم بهمن‌ماه پرواز (ATR۷۲) شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان به علت نقص فنی از میانه راه و در بالای شهر اصفهان به تهران بازگشت.
یکی از مسافران پرواز «تهران - یاسوج» که یک مدیر گروه آموزشی بود در این‌باره گفته بود: پرواز روز پنجشنبه، پنجم بهمن‌ماه «تهران - یاسوج» از بالای شهر اصفهان به علت نقص فنی یکی از موتورها به فرودگاه مهرآباد تهران بازگشت. وی افزود: پس از بازگشت به فرودگاه مهرآباد اجازه خروج از هواپیما را به مسافران ندادند تا اینکه موتور هواپیما را تعمیر کردند و پرواز انجام شد اما حدود ساعت ۱۱:۵۵ در فرودگاه یاسوج نشست.
علی محسنیان مدیر فرودگاه یاسوج با تائید بازگشت پرواز «تهران - یاسوج» از میانه راه گفته بود: پرواز ۳۷۰۴ شرکت آسمان در ساعت ۸ صبح پنجشنبه، پنجم بهمن از تهران به مقصد یاسوج انجام می‌شود و در مسیر خلبان موردی را تشخیص می‌دهد که جهت بررسی و اطمینان بیشتر به فرودگاه مهرآباد تهران بر می‌گردد. علت بازگشت این پرواز به فرودگاه مهرآباد نقص فنی خاص و مورد نگران‌کننده‌ای نبود. با برگشت به فرودگاه مهرآباد موضوع بررسی می‌شود و پس از اطمینان از صحت عملکرد دستگاه مورد نظر پرواز تهران - یاسوج انجام می‌شود.
محسنیان خاطرنشان کرده بود: اگر هواپیمای این پرواز مشکل فنی داشت و یا موتور با مشکل مواجه بود اجازه پرواز داده نمی‌شد. اولویت برای شرکت فرودگاه‌های کشور ایمنی و سلامت مسافران است.
نمی‌دانیم با وزیر راهی که فقط به فکر تخریب شهردار سابق تهران و پروژه‌هایی نظیر مسکن مهر است چه کنیم؟ آیا بهتر نبود رئیس‌جمهور بعد از حادثه تلخ هفت‌خوان وزیر خود را برکنار می‌کرد؟ آیا بهتر نبود بعد از حادثه سانچی با این وزیر برخوردی قاطع انجام می‌داد؟ آیا بهتر نبود بخاطر خواباندن پروژه مسکن مهر از وزیر راه و شهرسازی خود توضیح می‌خواست تا هم خود در روز رای مجلس در باب مسکن مهر متلک نیندازد و هم جناب نوبخت و دیگر عوامل دست‌اندرکار مجبور نباشند مدام زمان افتتاح و پایان مسکن مهرهای نیمه‌کاره را به عقب بیندازند.
راستی درحالی که اخبار محو شدن هواپیما و بعد از آن برخورد با کوه دنا و سقوطش و اینکه لاشه هواپیما پیدا نشده منتشر می‌شد جناب وزیر در هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل‌و‌نقل در حال سخنرانی بودند و با اشراف به همه این اخبار درباره پیامدهای اجتماعی معضلات حمل‌و‌نقل در کشور حرف زدند.
به نظر می‌رسد آنچه جان مردم را به سراشیبی سقوط کشانده سوء‌مدیریتی است که وجود دارد و بی‌تردید در این اتفاقات رخ داده نمی‌توان نقش نمایندگانی که به ابقای آخوندی بعد از حادثه هفت‌خوان و کشته شدن حدود ۵۰ نفر رای دادند را بی‌تاثیر دانست. آنچه در این بین پیداست آن است که دیگر برای خطاهای انسانی و سو‌‌ءمدیریت مسئولین باید بدون جناح‌بندی‌های سیاسی و حزبی چاره اندیشید و از شرایط آب و هوایی، خطای خلبان و... سخن نگفت. و دست آخر اگر مدیر هواپیمایی یا فرد دیگری استعفای اجباری می‌دهد پس از چند ماه پست دیگری به او ندهند.
لازم به ذکر است تا لحظه نهایی شدن این صفحه همچنان خبری از لاشه هواپیما و سرنشینانش آن نبوده و تلاش گروه‌های امداد و نجات ادامه دارد. همچنین رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دلیل بارش شدید برف و باران و تاریکی شب امکان جست‌وجو وجود ندارد و در صورتی که فردا (امروز) هوا مساعد شد با کمک بالگرد عملیات جست‌وجو را آغاز می‌کنیم.

اسامی‌ جان‌باختگان پرواز ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان
اسامی مسافران: مژگان نظری - جلال امیدی‌پور - حسین رستمی - مریم عابدی - احمد نظری - محمد برزگری - رویا داخته - مجید اسلامی - مهدی قرعلی - غلامعلی احمدی - میلاد علی‌پور افشین انصاری - سیدایلیا دانشی - سیدطاها دانشی - محمد عیدی‌نیا - علی فرزانه - حمید هداوندخانی - عزت‌الله حق‌شناس - ابراهیم جعفریان سی‌سخت - نرگس خوبانی - ژیلا قلی‌پور - ایمانی‌مهر - عبدالرضا کردی - محمد نجات - نشاطی‌فر - محمد نوری - علی زارع - محسن تقی‌پور - مصطفی رضایی - ​​​​​​خلیل آهنگران - شاپور یاری‌پور - شهبد یاری‌پور - احمد چرمیان - سیدرضا فاطمی‌طلب - پریسا سوهانی - علیرضا جامنی - سکینه کاظمی‌انوار - اردشیر راد - بهروز شریف کاظمی - سیدبهزاد سیادتی - حامد امیری - محمد فهیمی - رحمت صالحی‌پرور - محمد فهیمی‌هنزایی - ابوالقاسم فرهمندی - مهدی جاوید‌پور - عبدالاحد مرادی - سلمان آذری - امیر پورشاه‌آبادی - فاطمه دالوند - کوثر هردانی - محمد کبیریان - علیرضا کلهر - حامد مهدوی
اسامی گروه پروازی: کاپیتان حجت‌الله فولاد - خلبان دوم کاوه خلیلی - سرمهماندار محمدحسین فرش‌سنگی - مهماندار بهنام رضایی نیارکی
اسامی شهدای امنیت پرواز: محمود بهشتی - فرهاد معصومی

نویسنده: محسن رجبی

کد مطلب: 103297
 
Share/Save/Bookmark