محمدتقی فهیم منتقد سینمای کشور همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس در رابطه با مشکلات این گونه مهم سینمایی گفت: سینمای دفاع مقدس قربانی سیاستهای نادرست مدیران سینمایی شده است؛ سیاست هایی که همواره و به خصوص طی سالهای اخیر به ترویج آثار شبه اجتماعی و کمدیهای نازل و سطحی پرداخت و تمامی ارزشهای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را به یغما برد.
این منتقد پیشکسوت در گفتگو با سینماپرس افزود: ما در کلیت سینما دچار مشکلات اساسی و بنیادین هستیم؛ یکی از بزرگترین مشکلات ما در سینمای کشورمان این است که مدیران سینما را به سمت تک ژانر بودن کشانده اند و اجازه نمیدهند این سینما به توسعه و بالندگی دست پیدا کند. سینما در کشور ما اساساً در سینمای شبه اجتماعی و چند کمدی نازل خلاصه شده و متأسفانه ما شاهد تولید فیلم در ژانرهای دیگر نیستیم.
وی ادامه داد: مدیران سینمایی اگر شاکله اصلی سینما را بر اساس تنوع بنا میگذاشتند این سینما در تمامی زمینهها به توسعه میرسید؛ ما از یک سو فاقد سینمای ژانر در کشورمان هستیم و از سوی دیگر متأسفانه مدیرانی داریم که یا اسیر افکار روشنفکرمآبانه شده اند و یا تنها در پی کمیتها هستند و کیفیت را فدای کمیت میکنند تا بیلانهای کاری شان را بسیار پر و پیمان نشان بدهند.
فهیم سپس با تأکید بر اینکه سینمای دفاع مقدس یک ابر ژانر است و ارزشهای معنوی بسیاری درون آن نهفته است اظهار داشت: متأسفانه ما ارزشها را فدای افکار شبه روشنفکرانه کرده ایم؛ ما هنوز به این درک و فهم نرسیده ایم که گونه مهم سینمای دفاع مقدس میتواند سر منشأ بسیاری از زیرگونهها باشد. این سینما دارای قصه، قهرمان، هیجان، کشمکشهای متعدد و... است و تمامی مولفههای جذب مخاطب را دارا است اما متأسفانه به دلیل اهمال کاری مدیران سینمایی امروزه ما هیچ اثری از این سینما نمیبینیم.
وی خاطرنشان کرد: سینمای دفاع مقدس تنها ژانر با هویت سینمای کشور است. این سینما در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ بسیار مورد توجه بود اما بعداً از اواسط دهه ۷۰ به این طرف به واسطه سیاستهای دولتها این سینما دچار اختلال در عملکرد خود شد و دیگر هرگز نتوانست مانند گذشته روی پای خود بایستد.
فهیم تأکید کرد: متأسفانه دولت که تصدی امور سینمای کشور را در دست دارد تنها به سوددهی در تولیدهایش توجه دارد و از سوی دیگر ما در کشورمان مانند کشورهایی مثل هندوستان و آمریکا شاهد حضور سرمایهدارانی نیستیم که دغدغههای ملی و میهن پرستانه داشته باشند و بخواهند سرمایههایشان را برای جریان سازیهای فرهنگی به کار بگیرند؛ تمامی این قبیل اتفاقات دست در دست یکدیگر داده تا ما سال به سال شاهد افول و نزول جدی در سینمای مهم و ارزشمند دفاع مقدس باشیم.
این منتقد افزود: اگر ما در سینمای کشورمان دارای بخش خصوصی بودیم میتوانستیم با سرمایه گذاریهای کلان جریان این سینما را جا به جا کنیم؛ اما متأسفانه امروزه ما در سینمای دفاع مقدس دچار «غش در معامله» شده ایم به گونهای که مدیرانی که از دولت برای ساخت این نوع فیلمها بودجه میگیرند تمامی آن بودجهها را صرف ساخت این فیلم نمیکنند و همین باعث میشود اگر فیلمی دفاع مقدسی ساخته میشود نتواند کیفیت لازم را دارا باشد و مخاطبان را به سالنهای سینما بکشاند.
وی سپس با بیان اینکه باید تمامی حوزههای فسادانگیز مسدود شوند تا مسیر سینمای ارزشی و دفاع مقدس بتواند امتداد پیدا کند تصریح کرد: ما نیاز داریم که همواره سینمای دفاع مقدس را در کشورمان زنده نگه داریم تا نسل جوان بتواند با مضامین مرتبط با دفاع مقدس آشنایی پیدا کند و از سوی دیگر بتوانیم اندیشههای خودمان را به جهانیان بشناسانیم. مدیران سینمای کشور موظفند تا به جای هزینه کردن برای فیلمسازانی که بر علیه مضامین ارزشی مبادرت به ساخت فیلم میکنند بودجه اصلی سینما را به آثار استراتژیک و ارزشی اختصاص دهند.
فهیم در خاتمه این گفتگو متذکر شد: سینمای دفاع مقدس این قدرت را دارا است تا تمامی تودههای مردم را به سالنهای سینما بکشاند و ما نباید از این قدرت سینمای دفاع مقدس غافل باشیم؛ ما اگر مانند تمامی کشورهای جهان بخواهیم به نمونه و الگوی بومی خود متکی باشیم و زیر سایه آن ادامه حیات دهیم بایستی فرهنگی را که متأثر از ارزشهای جبهه و ۸ سال دفاع مقدس است پیدا کنیم و به این امر دست یابیم که چه چیزی باعث شد تا در آن دوران رزمندگان ما یک تنه در مقابل دشمنان جهانی ایستادگی کرده و جان فشانی کنند و در نهایت هم به پیروزی برسند.