قرار است موتورهاي برقي به پايتخت بيايند. موتورهايي كه شايد با آمدنشان كمي از آلودگي هواي تهران كاسته شده و ورودشان زمينه اي براي ورود خودروهاي برقي به داخل كشور باشد.
ساخت خودروهاي برقي چندسالي است كه به عنوان اصلي ترين راهكار براي مبارزه با آلودگي هوا شناخته مي شود و در همين راستا قرار است از هفته آينده فصل جديدي از اين تكنولوژي به خيابان هاي تهران ورود پيدا كند.
جایگزینی موتورسیکلتهای برقی به جای موتورهایی که حتی استاندارد یورو یک را هم ندارند و ۸ برابر یک خودرو آلایندگی دارند مدتها پیش از سوی مسئولان مطرح شد اما شمارش معکوس برای تحقق آن آغاز شده است و از هفته آینده آغاز ثبت نام و فروش موتورسیکلتهای برقی به صورت عمومی اعلام میشود. بر اساس اعلام مسئولان شرکت کنترل کیفیت هوا منطقه ۱۲ تهران به عنوان منطقه نمونه برای اجرای اولین ایستگاه ها و پارکینگ های موتورهای برقی در نظر گرفته شده و استفاده از این ایستگاه های شارژ و پارکینگ برای دارندگان موتورسیکلتهای برقی در این منطقه رایگان است.
این موتورها هیچ آلایندهای تولید نمیکنند
در همين خصوص صبح ديروز اقبال شاکری، عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران در بازدیدی از شرکت کنترل کیفیت هوا از اولین نمونه های موتورهای برقی وارد شده به ایران دیدن و آنها را تست کرد.
شاکری پس از تست موتورهای برقی و موتورسواری در خیابان های پیرامون شرکت کنترل کیفیت هوا از اینکه روند انتخاب این موتورها و واردات آنها به کشور سخت گیرانه بوده، اظهار خرسندی کرد و گفت: شتاب اولیه موتورهای برقی از موتورهای بنزینی خیلی بیشتر است. این موتورها هم از نظر صدا و هم از نظر قدرت محصول با کیفیتی هستند.
شاکری افزود: با توجه به اینکه این موتورها هیچ آلایندهای تولید نمیکنند و با در نظر گرفتن حجم بالای آلایندههای موتورهای بنزینی، جایگزینی موتورهای برقی با موتورهای بنزینی تاثیر قابل توجهی در کاهش آلاینده های هوا دارد و ما در شورای شهر تهران از این برنامه ها حمایت میکنیم.
وي گفت: این آمادگی را داریم که در ارتباط و هماهنگی که شورای شهر تهران با سایر نهادها دارد اگر نیاز به هماهنگی برای اجرایی شدن طرح جایگزینی موتورهای برقی هست، این موضوع را پیگیری کنیم و موضوع شماره گذاری موتورهای برقی را هم از پلیس پیگیری و از آنها تقاضا میکنیم که فرایند شماره گذاری این موتورها را تسریع کنند.
شاکری همچنین گفت:شهرداری تهران و سایر سازمان ها و نهادهایی که از موتورسیکلت ها استفاده می کنند می توانند و باید در جایگزینی موتورهای بنزینی با موتورهای برقی پیش رو باشند. در شهرداری تهران هم شرکتهایی که از موتور استفاده می کنند از جمله شركتهاي نامهرسان هم میتوانند و باید از این موتورها استفاده کنند و اساسا جایگزینی موتورهای برقی به جای موتورهای بنزینی اتفاق و نقطه عطفی برای کاهش آلودگی هوا و صدا در تهران است.
اعطای تسهیلات بانکی برای خرید موتورهای برقی
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به ورود موتورسیکلت های برقی به پایتخت گفت: برای اینکه هزینه اولیه خرید موتورسیکلت برقی قابل پرداخت شود، با بانک ها صحبت شده تا تسهیلاتی برای اعطای این موتورها اعطا شود و این تسهیلات با توجه به نوع موتورسیکلت متفاوت است.
رحمت الله حافظی در گفت و گو با پانا، اظهار داشت: برخلاف تصورهای موجود، هزینه نگهداری و استفاده از موتورسیکلت برقی بسیار کمتر از موتورسیکلت بنزینی است. در عین حال زمان خرید هزینه موتورسیکلت برقی از یک موتورسیکلت بنزینی بیشتر است.
رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از آلاینده ها موتورسیکلتها هستند، گفت: مقدماتی برای حذف موتورسیکلت های بنزینی فراهم شده که در این راستا موتورسیکلت های برقی جایگزین می شوند.
این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه استفاده از موتورسیکلت های برقی مقدمه کاهش آلودگی هوا و صدا است، ادامه داد: گزارش مستند از مطالعه علمی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف درباره مزایای موتورسیکلت های برقی ارائه شده که هزینه نگهداری موتورسیکلت برقی و بنزینی بعد از سه سال باهم برابری می کند چرا که تعمیر و نگهداری و همچنین سوخت موتورسیکلت های بنزینی بسیار گران تر خواهد شد.
وی تصریح کرد: در مجموع موتورسیکلت برقی هزینه کمتری از نظر اقتصادی برای مالک موتورسیکلت دارند و قطعا هزینه های اقتصادی که به جامعه تحمیل می کند در مقابله با زیان های حاصل از موتورسیکلت بنزینی بسیار کمتر بوده و قطعا منافع بسیار زیادی را به سمت اقتصاد جامعه سوق می دهد.
تسهیلات ترافیکی خاص پليس براي موتورهاي برقي
چندي پيش رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با انتقاد از استاندارد نبودن ۹۰ درصد موتورسیکلتهای موجود، گفت: پلیس آمادگی دارد تا در صورت استقبال از موتورهای برقی، تسهیلات ترافیکی خاصی را همچون امکان تردد در خطوط ویژه را در نظر بگیریم.
سرهنگ تیمور حسینی با انتقاد از کیفیت پایین و عدم وجود استانداردهای ایمنی و محیط زیستی برای بسیاری از موتورسیکلتهای موجود در بازار، گفت: متاسفانه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از موتورسیکلتهای موجود، از داشتن استاندارد لازم و توانایی پاس کردن فاکتورهای ایمنی و محیط زیستی برخوردار نیستند.
وی به تاثیر آلایندگی موتورسیکلتها بر محیط زیست و نقش پررنگ این وسائل نقلیه در آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: تحقیقات انجام شده نشان میدهد که میزان آلایندگی هر موتورسیکلت، با آلودگی تولید شده ۵ خودرو تولید داخل کشور که در حد استاندارد یورو ۲ هستند برابری میکند.
حسینی در ادامه از طرح موتورسیکلتهای برقی و جایگزینی این موتورسیکلتها به جای موتورسیکلتهای بنزینی و معمول، استقبال کرد و گفت: با توجه به اینکه شهرداری تهران برای استفاده از موتورسیکلتها و جایگزینی آنها با موتورسیکلتهای رایج، تسهیلات مالی خوبی را در نظر گرفته است، ما نیز این آمادگی را داریم تا در صورت استقبال از این طرح و به منظور همکاری بیشتر، تسهیلات ترافیکی خاصی را همچون امکان تردد در برخی مسیرهای ویژه و خطوط ویژه در نظر بگیریم.